Jump to content

dagtursäck/stridssele


B.A

Recommended Posts

Är på jakt efter en dagtursäck på 30-35l eller en stridssele med samma volym, Eftersom jag har tänkt vara ute mycket över en natt bör det vara möjligt att spänna fast liggunderlag på säcken/selen.

 

Är tacksam för alla svar.

 

 

 

:baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

Jag har kollat dom andra ryggsäckstrådarna tanken var att få tips om stridsselar som funkar lika bra.

Skriv en utrustningslista så vet vi vad du behöver för fickor för att bära med dig grejorna.

 

Finns ett flertal selar/västar.

Allt är bara en prisfråga. :baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

Det som ska få plats är följande: fleccetröja,skal/regnjacka,extra strumpor,gasolkök med liten tub, mat en-två dagar, vatten och ev en tunn sommarsovsäck, kniv och diverse småprylar får ju alltid plats i bältet eller i en liten ammoficka.

Link to comment
Share on other sites

Tanken var att se om man kan hitta en sele med samma packvolym som en dagstursäck eftersom jag vill ha en sele med tanke på den relativt lilla packvolymen samt att det finns så många småfickor till allt.

Link to comment
Share on other sites

Tanken var att se om man kan hitta en sele med samma packvolym som en dagstursäck eftersom jag vill ha en sele med tanke på den relativt lilla packvolymen samt att det finns så många småfickor till allt.

Vad får det kosta?

Finns ju allt från Miltec SADF västkopia från 500 kr till bättre grejer för ett par tusen.

Link to comment
Share on other sites

om det bara handlar om någon gång i bland och inte är militärt skulle jag ta en väska från typ rusta eller öb som kostar 50kr har haft en 1år nu rymer 40l kostade 25kr funkar bra

Link to comment
Share on other sites

@B.A

 

Okay, men kan inte låta bli o' tänka på att man normalt har prylar i sin dagturs-säck, som är för stora till strids-selen, typ sovsäck, jägarkök o.dyl...?

 

MVH

Troels

Jag håller med Troels:

Skall du använda det både civilt och militärt så är en ryggsäck det klart bästa alternativet.

 

Stridvästar med den packvolymen är ju bla dessa.

Cv.mp-sec.sydafr1.jpg

Cv.mp-sec.sydafr2.jpg

MP-SECS väst 1995 kr

 

Combatkits alternativ

Bra priser.

 

30HH02OD.jpg

ISSAK - Rifle Load Bearing Vest från BHI ca 250-299 $

 

Finns mer men det är ju något.

Link to comment
Share on other sites

Maxpedtion Vulture-Ryggan. Den är nice. Har en i OD som jag använder en hel del.

 

T.o.m. skrivit recension på den på ett annat forum ;)

Edited by Sg Toll
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har en ISSAK (se ovan) som jag är nöjd med men som jag ska göra mig av med.

Bara haft den i ett halvår men men...

Detta endast av den anledningen att jag vill ha korrekt utrustning.

Ser ju lite lustigt ut om Pc kommer med värsta anorlunda prylarna.

Men den hade riktigt smidiga lösningar.

För en gångs skull har man plats för alla 8 magasin kartfodral fl21 rök närlys och kök samt käk.

 

Men den blir ganska tjock då den har inbyggda flyt element (som går att ta bort).

 

Annars kan man alltid ha observation på Recon.se tror att det kommer dyka upp nyheter där inom kort...

 

/BRUUN

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...