Jump to content

Skyddsmaskglasögon

eskil

Recommended Posts

När jag en gång i forntiden skulle rycka in i lumpen så fick man trava iväg till farbror optikern och beställa ett par fula militärglasögon. På köpet fick man också ett par lösa glas med metallbåge som det var meningen skulle spännas fast inne i skyddsmasken.

På äldre dar så har man blivit hemvärnsman och har fått en ny skyddsmask där de gamla glasen inte alls passar. De nya skyddsmaskglasögonen ser ut som på bilden nedan. Är det någon som var och hur man kan få tag i ett par sådana?

Bild

Denna fråga ställdes faktiskt av en person på intro utbildningen till Hv.

Svaret var tyvärr att det inte var mycket att göra åt. Inga nya skyddsmaskglasögon fixas av försvaret till hemvärnsmän. Om man vill ha sånna får man köpa dem själv.

Om man vill ha sånna får man köpa dem själv.

Precis vad jag hade tänkt göra, men var?

Tror du inte Synsam kan komma med några heta tips?

Synsam svarade SynOptik.

SynOptik svarade "Vi har ingen aning!" De hade varken sett eller hört talas om något liknande förut.

Edited by eskil

Även om FM inte står för själva glasögonen kanske de kan tipsa om var man kan få tag på dem? Frågan är väl då var mer precist man ska vända sig.

I regementsstäder så brukar försvaret ha sina "egna" optiker. Den optikern de hade i Skövde förut har nu gått i konkurs B)

Så det lättaste är väl att ringa närmaste regemente och fråga, eller fråga ditt MD

Edit: att man aldrig lär sig att läsa det man skrivit innan man trycker på knappen (grisfingrar)

Edited by Innuendo

I regementsstäder så brukar försvaret ha sina "egna" optiker. Den optikern de hade i Skövde förut har nu gått i konkurs  B)

Aha, FM har alltså avtal med enskilda butiker, inte med en viss kedja?

Det kan ju förklara varför jag fick mina lumpenglasögon hos en optiker i Uppsala och inte i Stockholm. På den tiden frågade man inte så mycket, man bara gick dit man blev tillsagd att gå.

Det förklarar också varför en butik svarar att de aldrig har sett något liknande förut, medan en annan butik i samma kedja kanske levererar flera par i veckan.

Jag ska kontakta LGG på måndag och höra vad de har att säga.

Jag resonerar så att så länge FM inte kan tillhandahålla skyddsmaskglasögonen så ligger min skyddsmask hemma. Köra med linser och utsättas för tårgas vid ev test är inget alternativ då det skulle förvärra effekten om jag skulle vara tvungen att behöva ta ut linserna. Gusten--> :unsure: <-- FM /Gusten :banghead:

OT: En kul grej under VPL var när SkyddsC skulle öva sina kunskaper på oss, dvs utbilda oss i det KB/GB redan utbildats i (NBC, F-sold hade inte fått utb så det var lite intressantare för dem). En dag var vi på brandbanan och efter lunch skulle vi ha täthetsprov, fast detta inte var informerat i förväg. (Alla hade med rätt utr) Så jag, en av mina VC (bar linser), en ögonskadad samt en med nån annan sjukdom fick inte vara med. Vi skulle ta en bandvagn o köra in matkärl med mera till kasern. Jag böjer mig in i pickupen för att ta ur isokärlen, när jag hör Fänriken säga något. Sen försvinner alla! :huh: Jag känner att det luktar tårgas samt att det blir en aningen sämre sikt. Övningsledarna har påbörjat det första täthetsprovet och inte räknat på vinden så allt blåser mot oss. Jag släpper allt o springer mot de andra som är påväg till brandbanan (som ligger lägre) och får på mig skyddsmasken.

Två av oss har inte med sig sina skyddsmasker så de får göra en lov igenom skogen och vi andra lastar bandvagnen och åker in mot kasern, snäll som jag är plockar vi upp de som fick springa runt skogen.

Det är det närmaste jag har kommit skarpt NBC :D

OT: En kul grej under VPL var när SkyddsC skulle öva sina kunskaper på oss, dvs utbilda oss i det KB/GB redan utbildats i (NBC, F-sold hade inte fått utb så det var lite intressantare för dem). En dag var vi på brandbanan och efter lunch skulle vi ha täthetsprov, fast detta inte var informerat i förväg. (Alla hade med rätt utr) Så jag, en av mina VC (bar linser), en ögonskadad samt en med nån annan sjukdom fick inte vara med. Vi skulle ta en bandvagn o köra in matkärl med mera till kasern. Jag böjer mig in i pickupen för att ta ur isokärlen, när jag hör Fänriken säga något. Sen försvinner alla!  :D    Jag känner att det luktar tårgas samt att det blir en aningen sämre sikt. Övningsledarna har påbörjat det första täthetsprovet och inte räknat på vinden så allt blåser mot oss. Jag släpper allt o springer mot de andra som är påväg till brandbanan (som ligger lägre) och får på mig skyddsmasken.

Två av oss har inte med sig sina skyddsmasker så de får göra en lov igenom skogen och vi andra lastar bandvagnen och åker in mot kasern, snäll som jag är plockar vi upp de som fick springa runt skogen.

Det är det närmaste jag har kommit skarpt NBC  :D

Påminner mig om en liknande sak som jag råkade ut för under min GSU i Uppsala. Grannkompaniet skulle ha täthetsprov samtidigt som vi skulle göra skjutprov. Naturligtvis så låg vinden på mot skjutbanan. Avståndet var visserligen en dryg kilometer, så koncentrationen blev aldrig särskilt hög, men det kittlade lite i näsan och korn och tavla var lite blurrigare än vanligt. Behöver jag tillägga att skjutresultatet inte blev något att skryta med?

@Vinter:

Nej, jag behöver nya glas också. Men tack ändå.

Det är ju intressant ändå att det finns så lite information om så viktiga saker. Det borde väll finnas någon som har ett helt register?

Jag har bara ingen användning för mina då jag har laser opererat synen ;)

• 3 weeks later...

Idag var jag hos min optiker och hämtade mina skyddsmaskglasögon (äntligen). Med hjälp av en mycket trevlig och hjälpsam tjej där så har jag lyckats reda ut hur det ligger till med dylika.

* Bågarna till skyddsmaskglasögonen är specialdesignade för försvarsmakten och företaget som tillverkar dem säljer dem bara till försvarsmakten.

* Försvarsmakten delar bara ut skyddsmaskglasögon till inryckande värnpliktiga via ett antal optiker som de har avtal med. Dessa glasögon (både bågar och glas) betalas av försvarsmakten.

* För hemvärnssoldater går det varken att få skyddsmaskglasögon från försvarsmakten eller bågar till dylika från tillverkaren.

Om man däremot lyckas fixa fram ett par begagnade bågar (tack Vinter :D) så kan man lämna in dessa till godtycklig optiker för att få nya glas i dem. Detta kostade mig 1690 kr.

Eftersom jag har betalat 1690 kr ur egen ficka för utrustning som 1) bär m-nummer 2) är nödvändig för verksamheten 3) värnpliktiga får gratis så kommer i alla fall inte jag att tolerera några paragrafryttares åsikter om den övriga utrustning som jag har anskaffat själv. Så det så! :baskerKav: