Jump to content

Knivar tillåtna på flygplan??


Sljivovica

Recommended Posts

Någon som har praktisk erfarenhet av

vad som är tillåtet att föra ombord?

 

Har kollat på LFV:s sidor där det står

att eggar över 6 cm. ej är tillåtna.

(Saxar, knivar, verktyg mm.)

 

Flygningen handlar om "low risk"-

flight till 1000 sjöarnas land.

 

Undrar om man vågar chansa på att ta

med minimultitool i handbagaget med

3,5 cm. knivblad?

 

Gäller samma bedömning på alla flygplatser?

(Så inte den blir konfiskerad i HEL, när man

ska på anslutningsflyget)

 

Resan tar bara ett par timmar, men man vill ju inte

gå "naken".. :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Missade inför flygning till Österrike att plocka ur min fickkniv ur byxfickan. Fick backning på det... (knivens blad 4.5 cm långt+ en fil+ en ölöppnare/skruvmejsel). Så lägg kniven i bagaget du checkar in inte buret på nå´t sätt (inte ens i carry-on).

Link to comment
Share on other sites

Missade inför flygning till Österrike att plocka ur min fickkniv ur byxfickan. Fick backning på det... (knivens blad 4.5 cm långt+ en fil+ en ölöppnare/skruvmejsel). Så lägg kniven i bagaget du checkar in inte buret på nå´t sätt (inte ens i carry-on).

Blev med mitt bestick-set (gaffel-kniv-sked) som låg kvar i min rygga.

Tydligen anses metall gafflar och vanliga "mat"-knivar vara ffarliga vapen.

Link to comment
Share on other sites

Undrar vad Quantas/British Aiways skulle tycka om mitt Sting halsband?

Sting

Bladet är kring 3cm långt och även om eggen inte är vass så har den en ganska så vass spets. :D

Vill inte åka på backning antingen på Sydney flygplats, Bankok, Heathrow eller Arlanda.

Link to comment
Share on other sites

Japp, men glasflaskor är helt ok att serveras ombord... :D

(Tänk terrorist som krossar flaska och börjar veva runt, kan bli kladdigt och otrevligt)

 

Angående mini-multiverktyg: en kompis till fick sin lilla viktorinox (total läng ca 5cm, bladlängd ca 3.5cm) beslagtagen utan möjlighet att skicka hem den på posten för ett par år sen.

 

Vill du vara 100% säker på att ha den kvar - lägg den i bagaget som du checkar in.

Link to comment
Share on other sites

Äh varför chansa? Lägg den i bagaget...

 

 

På min nyckelknippa sitter en 12,7mm kula som jag borrat och meckat fast och som jag under en resa hade i mitt handbagage. På Skavsta flygplats brydde dom sig inte det minsta. I Paris upptäckte dom den och höjde ögonbrynet och tyckte det var en fin och originell nyckelring, inte mer med det. När personalen däremot upptäckte den på Guadeloupes flygplats blev hon som tittade på röntgenskärmen mer eller mindre tokig och kallade på 2 vakter, en som stod och kollade mig medan den andra noggrant kollade igenom hela ryggsäcken. När dom tillslut hittade mitt "mordvapen" blev dom besvikna och sa att jag kunde gå nu :D

 

Det verkar alltså vara lite skillnad på olika flygplatser, även om det inte ska vara det. Vill man inte riskera att bli fråntagen sin fina kniv dyl. så är det bara att packa ner den i bagaget och hoppas på att inte just ditt bagage försvinner

Link to comment
Share on other sites

På flygplatsen i Larnaca, Cypern för mååååånga år sedan (lååångt före 11/9) så släpade en av polarna på en 155 mm tomhylsa... :D som han plockat med sej som souvenir. Den låg i en grön sjösäck och var GARANTERAT ofarlig, kollad som den var av våra kanadensiska minröjarkollegor. Nåja. Där kom den glidandes på bandet och kontrollanten gjorde stora ögon när han fick se siluetten. Stop! Vad är detta? Å... bara "empty boom-boom". Inget annat? Passera! :D

Han trodde att det var en syrgastub och inte en tomhylsa... B)

Link to comment
Share on other sites

Undrar vad Quantas/British Aiways skulle tycka om mitt Sting halsband?

Sting

Bladet är kring 3cm långt och även om eggen inte är vass så har den en ganska så vass spets. :D

Vill inte åka på backning antingen på Sydney flygplats, Bankok, Heathrow eller Arlanda.

Vad gäller flygplatserna:

 

Arlanda: ganska snälla, en del saker kommer igenom.

Heathrow: Sten hårda: inget kommer igenom

Bankok: Brukar vara ok. Personalen brukar vara mer intresserade av dig än din väska ;)

Sidney: Som arlanda, fast dom är riktiga paragrafryttare vad gäller vikt, väger ditt handbagage 2 hekto för mycke så får du checka in det.

 

 

Hoppas dufår det kul i australien...

Link to comment
Share on other sites

På Kastrup blev jag förvånad över hur dålig koll de hade. Jag glömde lägga ur min nyckelknippa när jag gick på och det är en massa nycklar. Ingen reaktion när jag gick igenom apparaten.

 

Reykjavik flygplats däremot. Där fick jag ta av mig ringa, halsband bälta osv. Men ända gav det utslag på dragkedjan i gylfen.

Link to comment
Share on other sites

Råkade ut för dubbelmoral utan dess like för några år sedan när jag skulle flyga hem reguljärt från Kosovo pga plötslig sjukdom i familjen hemma & hade typ 1 timma på mig att packa, lämna campen samt transporteras till Pristinas flygplats för att hinna med ett flyg. När jag skulle checka in mitt handbagage (den gröna persedelväskan you know!) och den gick genom kontrollen så hade jag en frisörsax i min neccesär som jag glömde plocka ut innan, som de upptäckte som de beslagtog i ett nafs. När jag väl kommer ombord på flygplanet & är uppe i luften så serverades det lunch med riktiga bestick, modell mindre i rostfritt stål!!! :D Hursomhelst så lyckades jag flirta med de utländska militärpoliserna som stod vid kontrollen så när jag återvände tillbaka till Kosovo ett par dagar efteråt så gav de mig tillbaka saxen i ett slutet kuvert istället för att de kastade den, vilket var jävligt schysst gjort och garanterat ett stort undantag från deras sida. Tror det var Austria Airlanes jag flög med om jag inte minns helt fel.

 

//Armywoman

Link to comment
Share on other sites

Jag fick onda blickar och tillsägelser på Arlanda när jag hade handfängsel i handbagaget vid en inrikesflygning.. efter att ha förklarat att jag skulle upp till min flicka fick jag ett par leenden och ett lycka till! :D :D

Link to comment
Share on other sites

Hehe, en väldigt originell topic måste jag säga!

På vissa flygplatser blir man tvungen att ta av sig skorna, lite halvjobbigt. Men sen att man får göra det två gånger, vid ingång till flygplatsen sen vid ingång till flyget (Pulkovo, St.Petersburg). Ett tips är att inte söka ögonkontakt med gränspersonalen, endast när de pratar med en. Annars kan man bli.. mindre väl omhändertagen :D .

 

Blev fast med en vattenpistol när jag var mindre! :D Fick ändå ha med mig den på planet.

Link to comment
Share on other sites

Jag jobbar för LFV och kan säga att det spelar ingen roll.. nagelsaxar á 3 cm är inte ens tillåtna att ta ombord. Så checka in alla era vassa föremål och se till att plocka av er allt överflödigt innan, för om ni inte kan sända hem grejerna så kastar falck dom åt er. Noll tolerans på allt vad vassa föremål heter.

Link to comment
Share on other sites

Sidney: Som arlanda, fast dom är riktiga paragrafryttare vad gäller vikt, väger ditt handbagage 2 hekto för mycke så får du checka in det.

 

Senast jag flög här nere,Sydney, så åkte frugan på backning för att hun hade för många cigarettändare i sin handväska :D Hon hade 4 liggandes in väskan och tydligen sa reglerna att man bara fick ha 2, var dock ok att hon flyttade 2 av dom över till handbagaget. :D

 

Hoppas dufår det kul i australien...

Hehe...bor så att säga här nere så jag ser mer fram imot att ha kul hemma i Sverige...har inte varit hem på över 4 år nu. ;)

Link to comment
Share on other sites

När ja skulle flyga standby från Ängelholm till Luleå. Så ringde ja till SAS o kollade om det är okej att ta med knivar på flyget. Tänkte att personalen kanske skulle kunna ta hand om dom medan vi flög.

-Nej det går inte. O ja kunde inte checka in bagaget heller. (pga att det var standby)

 

På luleå flygplats fick ja inte ens ha nagelsax med mig, modell mindre.

 

 

Det roliga är att på resturangerna på Arlanda så får man ju inte direkt plast bestick att äta med. Så det är ju inte svårt att ta en matkniv o slipa upp den om man vill.

Har ja fel?

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Jag har aldrig greppat det där med den totala fokuseringen på småprylar vid incheckning annat än att ingjuta resenärerna i falsk trygghet.

 

Finns det några konkreta fakta på hur ofta kaparna tagit med sig sina vapen, föremål GENOM en kontroll någon gång, redan INNAN dessa regler?

Kan det vara så att de oftast/alltid brukar muta sig runt, få in dem på andra sätt än genom den normala vägen? Väskor med folieinlägg som i Hamiltonböckerna känns ändå lite väl osäkert när man riskerar att omintetgöra hela operationen. Troligare är att på annat sätt via kontakter garantera att få ombord vapnet/sprängmedel, osv.

 

Vad gäller mindre vapen bara för att testa om man kan få igenom dem så borde det inte vara svårt att kunna få ombord ett 1 m långt spjut/batong.

Många tar ju som bekant ombord mindre resväskor utan problem, nästan samtliga med dessa expanderbara handtag i metall. Vem kollar om de går att montera isär och sammanfoga? Eller om godset är 5mm tjock och funkar som två 50cm ASP, kanske slipat i ändarna?

602111131be01.jpg

 

Just det tänkte inte på det... Men de har ingen nagelsax att förstöra lösnaglarna på flygvärdinnan med iaf :baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

eftersom jag går igenom en säkerhetskontroll nästan varje dag så har jag pratat lite med kontrollanterna:

 

Det som generellt gäller är att ingenting som kan användas som vapen får tas ombord, men det vållar en del problem, eftersom praktiskt taget allt kan används som ett vapen. Så det jag har hört är allt farligt som inte hör hemma i ett flygplan.

 

T.e.x En multitool kommer du inte behöva under flygningen, alltså bör du inte ha med den. Du behöver antagligen inte klippa naglarna i flygplanet, alltså kan du lika gärna checka in den.

 

Ett annat exempel är högklackade skor, som kan användas till att slå ihjäl någon. Om en tjej kommer och går igenom säkerhetskontrollen med högklackat, kommer security-killen inte bry sig det minsta, för det är så vanligt. Men om en kille däremot går med högklackat, då kommer hans avsikter att ifrågasättas. För även om han är en transvestit så behöver han kanske inte vara det på flygplanet.

 

 

Anledningen till att det kan vara så stror skillnad på vad de tillåter dig att ta med från tillfälle till tillfälle, på tex Arlanda, är att de inte vill visa upp något mönster. En terrorist ska inte kunna se att det alltid är lätt att ta sig igenom kontrollen på en viss flygplats, så ibland kommer de kanske godkänna att man tummar lite på reglerna, men i andra fall kommer de vara benhårda. allt för att inte visa upp något mönster

 

 

//Snödahl

Link to comment
Share on other sites

När jag skulle på semester till Gran Canaria ifjol glömde jag att ta ur en skaltång(en såndär man skalar kablar med) ur ryggsäcken innan vi åkte. Den var inga problem att få med på planet, de kollade bara på den å sa att den va ok, även om den ä ganska vass. Detta var på Landvetter.

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att det kan vara så stror skillnad på vad de tillåter dig att ta med från tillfälle till tillfälle, på tex Arlanda, är att de inte vill visa upp något mönster.

Var det därför som jag fick gå igenom en säkerhetskontroll på Arlanda efter flygningen? :baskerHV: ;)

 

I Indien fick jag gå igenom 13 (eller så) olika säkerhetskontroller i form av väskröntgen, metalldetektorer, kroppsvisitation och bilgenomsökning i flera omgångar, allt för att flyga inrikes, men inte ens där var det någon kontroll efter att planet landat.

Link to comment
Share on other sites

En rolig grej som hände på Kallax (Luleå).

Jag, en annan elev o en flyglärare hade flugit till Kallax på en checkflygning och vi tänkte gå upp o fika lite. Vi kom in terminalbyggnaden från markplanet och var då tvungen att gå igenom den då ganska nyinstallerade securitykontrollen för att komma till cafét. Så jag plockade av min pennkniv från nyckelknippan, en till pennkniv som satt på flygoverallen och en liten skruvmejsel och frågade vad jag skulle göra med dem. En av killarna fick stora ögon och nästan tappade hakan. Den andra stammade fram "m.. me.. men dom där får du ju inte ha!" Jag svarade nä det är ju därför jag håller dem i handen, och berättade att vi bara skulle fika. Min lösning var att jag lämnade sakerna i kontrollen så hämtar jag dem senare, med lite tvekan gick det bra.

 

Synen på de två var hyffsat roligt, men de var nog för att det var ganska nytt med en sådan kontroll då o det hände nog inte så mkt där uppe. :baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

@PIC

 

haha, klockrent!!

 

Det har varit en del diskutioner i arvidsjaur (pilotgymnasiet) eftersom vi på vintrarna måste ha med oss ett eget nödpack med vinterkläder och dyl om vi skulle vara tvungna att nödlanda.

 

och i den så vill många, bland andra jag, ha med en kniv. eftersom det kan vara vitalt för överlevnad. Men eftersom vi måste gå igenom säkerhetskontrollen så blir det ett dilemma.

 

Regelverket säger att man för ha med sig en kniv ut på plattan om man behöver den i tjänsten tex tekniker. Men diskutionerna har gått om vi ska få ha med den igenom eftersom vi inte kan bevisa att vi behöver den.

 

Det är väldigt diffust ibland. :lala:

 

//Snödahl

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

@snödal

Och varför ser man inte då till att nödpacket är en del av inventarien i planet?

 

Hur svårt skulle det vara för er att komma in via grinden direkt till plattan?

Har jobbat på en del civila/militära flygplatser med underhåll av banor när jag var yngre. Att komma in via grindarna direkt med lastbil (fylld med whatever) till plattan/lladningsbanan är ju knappast alls lika noggrant som att gå genom säkerhetskontrollen.

 

Hur ofta genomsöks hela tankbilen och alla de andra som dagligen åker in ut?

Säkerhet är inte starkare än sin svagaste länk.

Link to comment
Share on other sites

Tack, tack!

Perfekt med så många tips från beresta

människor.. :lala:

 

Verkar vettigast att lägga minimultin och

knivhalsmsycket i bagaget, trots att man

ska till landet där varje parvel föds med en

"puukko" i näven.. :D

 

Minns när man skulle flyga med El Al

från HEL till Tel Aviv för många år sedan.

Dom hade en speciell "check" i källaren

på flygplatsen.

Blev en hel del frågor att besvara, vem

man var, vart man skulle, hade jag själv packat

väskan, hade jag tagit emot något från

någon okänd, hade jag bekanta i Israel etc.

Tills det framkom att jag reste pga. av

familjeskäl, då blev dom rejält artiga och

lät mig passera.

 

Lovar att dricka en öl för varje en av er

som tipsat, när jag kommer till Karelen.. :D

Link to comment
Share on other sites

@snödal

Och varför ser man inte då till att nödpacket är en del av inventarien i planet?

 

Hur svårt skulle det vara för er att komma in via grinden direkt till plattan?

Har jobbat på en del civila/militära flygplatser med underhåll av banor när jag var yngre. Att  komma in via grindarna direkt med lastbil (fylld med whatever) till plattan/lladningsbanan är ju knappast alls lika noggrant som att gå genom säkerhetskontrollen.

 

Hur ofta genomsöks hela tankbilen och alla de andra som dagligen åker in ut?

Säkerhet är inte starkare än sin svagaste länk.

Enligt BCL-D 1.11 så ska bl a slidkniv finnas med ombord vid s k Fjällflygning :

 

BCL-D 1.11 (bestämmelser ang Fjällflygning)

 

 

Edit : Lika bra att länka till definitionen av Fjällområdet oxå ! ;)

 

Fjällområdet

Link to comment
Share on other sites

När jag gick i AJR så gick vi aldrig genom nån säkerhetskontroll, inte ens på andra flygplatser, undantaget Kallax, och jag bar/bär alltid nån kniv på mig.

 

Ang fjällutr så fanns ju alltid den där orange väskan; benämnd "nödpack".

Fast jag skulle absolut oponera mig om jag inte fick bära kniv. Kan vara hyffsat svårt att skära loss sig från bältet om kniven ligger i bagageutr!!

Link to comment
Share on other sites

Fast jag skulle absolut oponera mig om jag inte fick bära kniv. Kan vara hyffsat svårt att skära loss sig från bältet om kniven ligger i bagageutr!!

Egentligen håller jag med dig, men det finns ju särskilda verktyg avsedda just för att skära av säkerhetsbälten. Dessa borde rimligtvis vara tillåtna då de inte är spetsiga och de skärande ytorna är skyddade så att det i praktiken är omöjligt att skada någon.

Link to comment
Share on other sites

@snödal

Och varför ser man inte då till att nödpacket är en del av inventarien i planet?

 

Hur svårt skulle det vara för er att komma in via grinden direkt till plattan?

Har jobbat på en del civila/militära flygplatser med underhåll av banor när jag var yngre. Att komma in via grindarna direkt med lastbil (fylld med whatever) till plattan/lladningsbanan är ju knappast alls lika noggrant som att gå genom säkerhetskontrollen.

 

Hur ofta genomsöks hela tankbilen och alla de andra som dagligen åker in ut?

Säkerhet är inte starkare än sin svagaste länk.

jo, som PIC säger så finns det ett "nödpack". Men där ingår inga kläder, utan det är mat, nödbloss, kniv, trådsåg etc. Men det behövs mer kläder än flygoverallerna när det är 25-30 minusgrader och man kanske måste vänta på räddning.

 

men det nödpacket ligger i baggageutrymmet, och man kan inte garanteras att få med det ifall man havererar. Det kan ju gå förlorat på många olika sätt. Därför är det kanske bra att ha "dubbletter" av de viktigaste sakerna i en väska som ligger i baksätet.

 

Det stämmer, man kollar inte bilarna så noga. Det är lite dubbelmoral. Men vi ska kollas lika noggrant som passagerarna, det har LFV sagt.

Link to comment
Share on other sites

Enligt BCL-D 1.11 så ska bl a slidkniv finnas med ombord vid s k Fjällflygning :

 

BCL-D 1.11 (bestämmelser ang Fjällflygning)

 

 

Edit : Lika bra att länka till definitionen av Fjällområdet oxå ! ;)

 

Fjällområdet

Se ovan!

 

som sagt så har vi slidkniv i nödpacket, men det skadar ju aldrig att helgardera. Det är ju trots allt ditt liv det handlar om.

Link to comment
Share on other sites

När jag gick i AJR så gick vi aldrig genom nån säkerhetskontroll, inte ens på andra flygplatser, undantaget Kallax, och jag bar/bär alltid nån kniv på mig.

 

Ang fjällutr så fanns ju alltid den där orange väskan; benämnd "nödpack".

Fast jag skulle absolut oponera mig om jag inte fick bära kniv. Kan vara hyffsat svårt att skära loss sig från bältet om kniven ligger i bagageutr!!

Nej, det har ändrats lite, Luftis har klagat på oss. När de hade en oanmäld stickprovskontroll i AJR och då hade de blivit insläppta av en städerska, helt utan någon kontroll. Du kan ju tänka dig att det inte var populärt.

 

sen fick de reda på att vi kunde gå in genom grinden och den ha full tillgång till plattan. Det var inte heller så populärt.

 

Så nu så måste vi gå igenom "bågen" varje gång vi ska till hangaren.

 

Men när vi flyger till andra flygplatser så behöver vi inte gå igenom någon säkerhet. så det är lite konstigt.

 

Som du säger så är det ju bäst att ha kniven i flygoverallen.

 

[OT] Vilket år gick du här? [/OT]

 

//Snödahl

Link to comment
Share on other sites

Var det därför som jag fick gå igenom en säkerhetskontroll på Arlanda efter flygningen? :worthy: ;)

Flög du från tex Frankfurt till Arlanda är det nya regler här, efter som vi i sverige inte anser att länder utanför europa är nå duktiga på att hålla borta vapen från passagerarna måste alltid folk som kommer från en destination i långtbortistan säkerhetskontrolleras igen här på Arlanda. Nu kanske du undrar varför då tyskland som ligger i europa tillhör den skaran av icke pålitbara, grejen är den att dom gör inte den här extra kontrollen på passagerar från länder utanför europa, så även om du är säkerhetskontrollerad i indien och får ströva fritt i frankfurt så är du okontrollerad när du kommer fram till sverige *suck*

 

Förövrigt så håller jag med, en städerska kan gå igenom med en städvagn som skulle kunna innehålla Osama bin ladin och 10 ak47or samtidigt utan att falck ens höjer på ögonbrynen åt den, medan jag som går in endast iklädd uniform alltid ska kontrolleras in i minsta byxveck så fort det piper.. dubbelmoral som tusan men det beror på den enskilde individen, inte stadgarna som finns utsatta av LFV och Falck.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...