Guest Posted June 8, 2002 Report Share Posted June 8, 2002 Nojjan smyger sig på. http://www.aftonbladet.se/nyheter/0002/13/echelon.html http://www.etc.se/arkivet....on.html http://computersweden.idg.se/text/010718-CS5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 8, 2002 Report Share Posted June 8, 2002 ... och EU bestämmer att operatörerna ska spara all internettrafik i minst ett år. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 8, 2002 Report Share Posted June 8, 2002 Echelon är ett reillt hot mot demokratin och individen... Detta system ger möjligheter att t ex höra alla samtal från en specifik individ ( genom röst igenkäning) och echelon kan härmed användas för att kunna göra finna aktieklipp och avlyssna politiska motståndare osv....... Echelon måste tas på allvar.. och de vinster som Echelon ger kan faktiskt anses vara begränsade!!! hur många terrorist dåd har blivit stoppad pga echelon???? talar folk som begr såna saker rakt ut och inte i gåtor i fall de tror att ett sånt sytem finns? skulle inte terrorister kunna använda sig av röst förvrängning??????? Nej fy fan för Echelon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted June 8, 2002 Report Share Posted June 8, 2002 Är du en sådan där som är emot kameraövervakning på grund av att det "kränker din personliga integritet" också? Typ vid bankomater... hemskt. Vad har du att dölja som de skulle kunna vara intresserade av? Du har ingen aning om vad det hjälper, och man vet inte ett dugg om vad som händer i det fördolda. Det kan nog hända att det "rättas till" en jävla massa som ingen får reda på. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 8, 2002 Report Share Posted June 8, 2002 Ing.. tänk gärna längre än näsan räcker. Sverige är idag väldigt amerikaniserat och vi står på väldigt god fot med dem. Så vi har inget att frukta från Bush "krig mot terrorn". Historien visar dock flera exempel på att USA endast tänker på sig själv, vi kan ta en sådan sak som militärdiktaturen i Grekland ex. där det snabbt uppstod ett motstånd (vissa har ju trots allt kurage och kämpa för det rätta) och värnpliktiga soldater sattes in. Man grep anhöriga till kända motståndsmän och torterade dem bland annat för att få diverse upplysningar. Nu var den diktaturen stödd av USA. Om vi nu säger att det om 20 år kommer vara en liknande diktatur i Sverige, vilket förefaller osannolikt, men ingen kan förespå 20 år framåt. Se bara hur kasst det gick för Sovjets 5-årsplaner. Vad tror du då USA:s vakande öga kommer användas till? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 8, 2002 Report Share Posted June 8, 2002 Det är bra med kamera övervakning vid bankomater osv... Men det är inte bra att de kan läsa mina mejl få reda på uppköps planer osv (insider information) vilket göra att korrupta inom Echolon kan sko sig rejält! Och de där om det fördolda brukar de faktiskt ofta ståta om de stoppat ett terror dåd!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 9, 2002 Report Share Posted June 9, 2002 Echelon är ett stort hot och då talar jag inte om att tex några matrix-gubbar i solglasögon får reda på att jag brevväxlar med min transsexuella läderbög eller något annat personligt eller hur mycket pengar jag tar ut från mitt ganska fattiga konto utan att det denna teknik kan missbrukas på annat sätt. Och då talar jag om industrispionage och patent etc. Det ska vara nolltolerans på detta med spionage, jag vill se stormande tv-debatter, upprörda politiker som skriker så fradgan flyger, jag vill se reaktion men vafan händer, ingenting. Att någon inte reagerar på att någon främmande makt spionerar på en förvånar mig. Jag börjar fan tro att sverige sålt sig själva och är med i nätverket som satans hantlangare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted June 9, 2002 Report Share Posted June 9, 2002 Där nämner du ju en kul grej. Vi har ingen aning om vilka länder som är delaktiga i det här! Vem säger att inte lilla Sverige, som faktiskt är ganska bra på saker som IT är en aning medverkande i Echelon? Om Sverige då får information och tjänar på det hela, är ni fortfarande så kritiska mot det? Sedan är det ingen som vet vad som uträttas i det dolda. Jag är nog en sådan som inte tvivlar på att det händer en helsikes massa som inte "vanligt" folk får reda på. Och som ingen skulle må särskilt mycket bättre av att få reda på heller... Det får ni gärna klanka ner på.. gör det! Slut, kom! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted June 9, 2002 Report Share Posted June 9, 2002 Två korta kommentarer. 1. Det anses allmänt bevisat (orkar inte lista varför) att Sverige samarbetar med USA och Storbritannien med vanlig signalspaning. 2. I ett dokument som läckte ut för ett par år sen med en lista över deltagande länder i Echelon var Sverige med. FRA förnekade dock kategoriskt detta offentligt. Vet inte om dokumentet var äkta eller en bluff. Dra vilka slutsatser ni vill. Jag håller det i alla fall inte för omöjligt att Sverige är inblandat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 9, 2002 Report Share Posted June 9, 2002 I min idealvärld vore det så att att det inte fanns supermakter och hemliga allianser. Alla länder voro jämlika med egen kultur och ett samförstående med resten av världens folk. En värld där gentlemän inte läste andras brev. Om nu sverige är med i detta nätverk så undrar jag bara vem detta i slutändan tjänar? En stat som inte representerar folkviljan utan agerar på egen hand och har sina egna små skumraskaffärer, ja de ska tas ut i ljuset och sen ska jag få strypa dem offentligt på torget. Finner det högst oroande dessutom att någon kan dra i några trådar: frysa mina tillgångar och manipulera div personuppgifter. Att det händer är inte så sannolikt, jag skulle kunna leva mitt vanliga liv som alltid och ha det så gott. Men vetskapen att någon har makten att göra detta förstör den sinnesro jag har. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Caleman Posted June 9, 2002 Report Share Posted June 9, 2002 Jag är för kameraövervakning och dylikt och anser inte att jag har något att dölja, men jag ställer mig mycket tveksam till detta system. Ni har väl alla hört om den påstådda Airbus skandalen? Vet inte om det är bevisat, men hela den grejen visar ju att den missbrukas. Något som kan få allvarliga konsekvenser för företag och dylikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexandersson Posted June 9, 2002 Report Share Posted June 9, 2002 Tycker att det har gått lite långt ok Echelon får la kolla upp mig bäst fan dom vill, Sverige är med störta sannolikhet med också för den delen. Dock kan jag tänka mig att det kan bli ett problem med industrispionage och sådana saker. Men Echelon gubbarna får gärna vända ut och in på min dator om det skulle tillfredställa dom. Hehe har man inget o dölja så är det nog ganska riskfritt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haegg Posted June 10, 2002 Report Share Posted June 10, 2002 LD Det beslutet som fattades i EU betyder inte att man ska spara trafikdata ett år. Det betyder endast att det kommer att bli tillåtet att spara trafikdata. Detta till skillnad från nu när data måste förstöras så fort som kunden betalat. Det kommer att vara upp till varje enskilt medlemsland att bedöma hur länge som det är nödvändigt. Visst är det integritetsproblem med att spara trafikdata men hur ska vi kunna spåra grov brottslighet på nätet? I mina ögon så måste myndigheterna ha möjlighet att få tillgång till trafikdata när det gäller grov brottslighet. Det är inte frågan om någon allmän övervakning utan något som bör behandlas på samma sätt som annan övervakning och avlyssning. Jag vill inte att nätet ska bli ett laglöst land där hackers m.fl. kan göra vad de vill utan att riskera påföljd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 10, 2002 Report Share Posted June 10, 2002 Som sagt jag tycker att Echelon kan vara något bra om det används på rätt sätt. Tex om de scannar efter Osama Bin Ladins röst så är det bra lika så någon assasin,maffia ledare eller någon annan terrorist. Att lagra information länge kan också vara okej! och jag tycker även att de kan lagra alla telefon samtal som rings! bara allting går rätt till dvs det finns en äkta rättsäkerhet inbyggb i systemet. Detta betyder att beslut om genmgående av information kräver domstols beslut. Säkerheten måste som sagt vara rigorös. Jag tycker dock att det är försvarligt att vi är förda bakom ljuset ty i fall varje gangster eller terrorist tror på echelon så vorre det svårare att få nytta av det eftersom de skulle vidtagit åtgärder för att ej bli avlyssnade! Link to comment Share on other sites More sharing options...
granQ Posted June 12, 2002 Report Share Posted June 12, 2002 kameror är uppsata och visst det finns gömda.. men så länge inte dom är på ställen där jag tror mig vara ensam.. även om jag sitter här vid min dator och inte gör något.. så hade jag blivit orolig om jag vetat att jag hela tiden var filmad.. man måste kunna veta och känna det.. för det mental välbefinnandet.. även om man bara lägger sig och läser kalle anka.. det är det som är felet. går jag på en bank så vet jag att här finns kameror.. men man tänker inte på det eftersom man inte är ensam.. finns massa andra grejer.. men echelon kan man aldrig veta när.. har en kompis som sålde/säljer massa sprit.. han trodde sin mobil var buggad.. lite överdrivet men speglar den värld vi lever i.. men samtidigt..ska vi ha något echelon.. berätta inte det för politker.. visst finns det bra.. men genomsnittet är ju farligt lågt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.