Jump to content

Stridsfordonsskytt, förare på P7

Recommended Posts

Jag rycker in som Stridsfordonsskytt, förare i Juli 2006

(har sökt på forumet men inte hittat några trådar ang. detta)

Undrar om det finns folk som muckat som kan berätta lite om hur det är nere i Sandby samt vad ni tycker/tyckte om utbildningen.

/ Patrick

Jag kan ju bara säga dig att Skåne har ett fint landskap där ni antagligen kommer köra runt en massa (och förstöra :P ).

Och det är relativt nära till Lund och Malmö :lol:

Det ska vara rätt bra när det gäller befäl och utbildningskvaliteten (vad jag har hört i alla fall)...

Lär bli en del harvande på Kabusa, Ravlunda och Rinkaby (skjutfält alla 3) för din del kan jag tänka mig. Och så är här inte så platt som alla "norrlänningar" tror. :unsure:

Guest davidhellmyrs

Är det sån där GC902 du ska bli?

Hamnade också där, valde GC902 som förstaval nere i Sandby jag med. Rycker också in nästa år. Vi ses väl antagligen där då!

Någon som har någon aning om GC902 är något roligt?

Kunde välja på en massa olika. Men "var inte så altert" och inskrivsninförättaren ville verkligen inte att jag skulle göra en "slappetjänst" (som jag egentligen ville göra, lastbilsmekaniker eller nått). Han tyckte jag var överkvalicifiderad för det (varför vet jag ej). Han ville sätta mig i Amfibiekåren i Skärgården istället, men avböjde.

Hur som helst. Väljer mellan GC902 och GA904. Vilken tror ni är roligast?

GC902 är skytt/förare och GA900 är skyttesoldat. Dessa tjänster skiljer enormt mycket från varandra. Skytt/förare är besättning på vagnen och lämnar den i stor sett bara om den brinner/sjunker i en sjö/motsvarande. En skyttesoldat, även kallat köttnacke, gör precis som han blir tillsagd, alltid. Jag har prövat på båda delarna, skytt/förare/skyttesoldat, under utbildningen. Måste nog säga att GC902 är slappare/bekvämare/varmare. Tills det kommer till vård av utrustning. Då sitter skyttesoldaten med sitt vapen i ett varmt tält eller garage. medan besättningen står ute i snöstorm eller hällregn och knackar band.

Om man är ute för att få skjuta talar siffrorna för sig själv; skytten har 24 st 40mm granater att skjuta med högerfingret och 250 st 7.62 att skjuta med vänsterfingret. utan att ladda om.

Alla mina soldater hade kul. oavsett befattning. Tror alla skulle säga deras var roligast. utom han som satt i bollhavet under ett regn av ksp-hylsor. Dom är heta när dom kommer ut i 900 stycken/min.

Edited by ShyGuy

Skåne är platt, men mer kuperat än många tror!

P7 har Sveriges största pansarövningsfält två meter utanför kasern och Sveriges bästa pansarskjutfält ca 6 mil åt öster (Ravlunda) så det finns fina förutsättningar att din utb kommer bli bra! I övrigt har jag tidigare läst på forumet att alla (de flesta?) officerare på P7 pratar som Kajan i Hipp-hipp....

Lycka till med tjänstgöringen!

// Jelzin

FÖRNÖDENHETSBITEN:

Ja alltså, Revinge pizzeria (ca 1 km) som ligger i Revinge på lagom avstånd från regementet har helt ok pizza och plankstek). Dock ingen utkörning vad jag vet. Harlösa korvkiosk kan förse er med allt i korv och hamburgeväg ni behöver. Det finns även en ICA primören (glesa öppettider) och en pizzeria i Harlösa, samt två mackar. Den ena tar kreditkort.

OBS!!! Tills för ett harlvår sedan fanns en minutenautomat i Harlösa den är nu BORTA.

Närmsat ligger i Södra Sandby (9km bort) Där finns även en stor jäkla ICA samt en Konsum som har öppet till 22 alla dagar i veckan. Deras utbud på lösgodis har försämrats en del under 2004, men är fortfarande inte dåligt. I övrigt är utelivet inget att skryta med i någon av de närbelägna hålorna. Lund är närmsta civiliserade stad (ca 2 mil).

/martinator

• 2 weeks later...
FÖRNÖDENHETSBITEN:

Ja alltså, Revinge pizzeria (ca 1 km) som ligger i Revinge på lagom avstånd från regementet har helt ok pizza och plankstek). Dock ingen utkörning vad jag vet.

OBS!!! Tills för ett harlvår sedan fanns en minutenautomat i Harlösa den är nu BORTA.

Revinge pizzeria har gratis utkörning om man beställer tio pizzor (det går att tjata sig till fri utkörning ändå, men tio är den officiella gränsen).

När det gäller kontanter så kan man få ut det på soldathemmet förutsatt att man visakort eller liknande.

Om någon av er är skrivna på 7. kompaniet (Ingelstads Compagnie) så kan jag bara gratulera för jag vet att ni kommer att ha riktigt bra befäl. Skicka ett pm om ni undrar nåt speciellt, jag har liten men färsk erfarenhet av P7.

Låg själv på 7:e Komp 97/98.  (sveriges bästa strvkomp 1998)  :lol:

Verkar som alla kompanier blir det.... :huh:

Nä det är möjligt att alla VILL bli det, men endast få KAN bli det!!

Du kan ju själv söka på resultat från SM och VM i leopard.. P7 regerar fett när det gäller STRV UTB

Verkar som alla kompanier blir det.... :huh:

Du kan ju själv söka på resultat från SM och VM i leopard.. P7 regerar fett när det gäller STRV UTB

Sökt men inte hittat, var finns det någon resultatlista för tävlingen sedan starten?

Slut OT.

Låg själv på 7:e Komp 97/98.  (sveriges bästa strvkomp 1998)  :baskerPa:

Verkar som alla kompanier blir det.... :unsure:

Sökt men inte hittat, var finns det någon resultatlista för tävlingen sedan starten?

Slut OT.

http://www.i19.mil.se/index.php?c=news&id=26935

Bara ett av bevisen. P7 har ju dock inte vunnit VARJE år men bra många. Hittade inga tidigare resultata för att överbevisa dig. Men de känns som de kvittar för jag vet vad vi var, nummer 1!! Spöade alla som kom ner till revinge o trodde dom kunde kriga med leo`s..

För övrigt kom GC från vårt komp två i VM året därpå. (1999)

Själv då. har du ens sett en STRV?

Låg själv på 7:e Komp 97/98.  (sveriges bästa strvkomp 1998)  :baskerPa:

Slut OT.

Bara ett av bevisen. P7 har ju dock inte vunnit VARJE år men bra många. Hittade inga tidigare resultata för att överbevisa dig. Men de känns som de kvittar för jag vet vad vi var, nummer 1!! Spöade alla som kom ner till revinge o trodde dom kunde kriga med leo`s..

Jag har kikat en del på dem.

Och som sagt, det känns som alla kompanier blev bästa kompani 97/98...

Låg själv på 7:e Komp 97/98.  (sveriges bästa strvkomp 1998)  :D

Slut OT.

Japp, iår vann P7, det har du rätt i.

Kaxigt. :lol:

Det var ett år det, men alla andra då? gick det tex inte så bra för krigarna söderifrån. Alla är bra på sin sak, I19 besättningarna lyckas inte alltid lika bra på fotbollsplaner medan P7 besättningarna inte lyckas så bra i skogen. ;)

Har nog sett fler stridsvagnar än du har drömt om. :D

Varför denna antagonism? Lite gnällig? Frågade bara efter en länk. Lugna ner kroppen lite nu.

Edited by Born

Verkar som alla kompanier blir det.... :/

Slut OT.

Japp, iår vann P7, det har du rätt i.

Kaxigt. :)

Det var ett år det, men alla andra då? gick det tex inte så bra för krigarna söderifrån. Alla är bra på sin sak, I19 besättningarna lyckas inte alltid lika bra på fotbollsplaner medan P7 besättningarna inte lyckas så bra i skogen. ;)

Har nog sett fler stridsvagnar än du har drömt om. :D

Varför denna antagonism? Lite gnällig? Frågade bara efter en länk. Lugna ner kroppen lite nu.

Vad är det du inte förstår?? Om du inte vet vilket strvkomp som blev SM mästare 97/98 så (ursäkta språket) tycker jag du ska hålla flabben. Jag vet o de räcker för mig. Och ärligt talat tror jag aldrig du befunnit dig i en STRV överhuvudtaget. Men visst du har kanske sett många på tv o internet :D

Och VI slog i varje fall ut allt motstånd när småpojkarna norrifrån kom på besök!! :ak:

Honke, visst, jag tror dg. men ta och lugna ner den där lilla kroppen nu, det enda jag frågade efter var en liten länk. Inte hetsa upp sig så mycket nu, det är inte bra för kroppen. Huruvida jag befunnit mig i en strv eller inte får du försöka räkna ut själv (du vet 1, 2, 3, osv osv).

Kul att ni vann, det var trevligt för er- :rockon:

EDIT, Ursäkta om det blev OT.

EDIT2. Nej jag är inte ute efter en mätasnopptävling utan bara en resultatlista för de åren SM och VM i Leo har pågått, ska det vara så j*vla svårt att förstå?

Edited by Born