Jump to content

ang slopandet av fälttest


Recommended Posts

@Born. Ja jag menade att man skulle göra "hjärn-testet" direkt efter genomfört fälttest, för att så få fram en bättre bild av stridsdugligheten av den enskillde soldaten.

Då undrar jag lite över vad som är problemet med att göra fälttestet med de krav som ställs idag? För att det är för lätt?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 130
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

FM har tagit lärdom av utfallet av Fälttest m/2km och ändrat kraven. Bland de nya kraven så finns för vissa kategorier en snittid som inte enheten får överstiga. Det innebär att om du chef tar med dig en som springer långsamt så får se till att rekrytera någon som springer snabbt för att kompensera och på så sätt nå snittiden. Fortsatt så finns maxtids-krav men dessa är lättare än tidigare.

 

Varför har man då ändrat?

Jo, man har helt enkelt sett att det inte har varit ett bra sätt att mäta på och några skäl:

 

-FMIF som består av VÄLDIGT fysiskt kapabla officerare som har stora möjligheter till träning är de som tagit fram metoder och kravspecar. Dessa har inte varit särskilt bra förankrade i verkligheten på förbanden.

 

-Det har varit för dålig måluppfyllnad hos personalen men man har ändå inte kunnat vakanssätta stora delar av utlandsstyrkan för att de var några sekunder för långsamma på fälttestet. Funktionen går före.

 

-Det har svårt att nå måluppfyllnad i och med målsättningen att korta av utbildningstiden inför rotation.

 

Kort och gott: De som skapat testen har inte haft helt och klart för sig de förutsättningar och de egentliga krav som insatser innebär.

 

Klart som sjutton att det ska finnas krav men dessa ska vara satta ur ett funktionsperspektiv och inte som en skrivbordsprodukt av en idrottsofficer på Karlberg.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

...

Om man inte blir godkänd i fälttestet har man så pass dålig kondition att man efter 6 månaders umbäranden inte är i direkt toppform. Räkna inte med att kunna fysa under missionen, ta vara på tillfällena men räkna inte med att fixa till den fysiska statusen på plats!

 

För egen del kan jag säga att även om jag har alltid klarat fyskraven, trots att tiden inte alltid har varit top 3 i förbandet (lite ironi här), så har jag funnit att väl på plats i missionsområdet så har instinkten/stöttningen/viljan att nå upp till fyskrav påverkat mig positivt på ett helt annat sätt än under utbildningen hemma.

 

Alla likasinnade (och lika-illa-tränade) som håller med räcker upp en hand.

Link to comment
Share on other sites

...

Om man inte blir godkänd i fälttestet har man så pass dålig kondition att man efter 6 månaders umbäranden inte är i direkt toppform. Räkna inte med att kunna fysa under missionen, ta vara på tillfällena men räkna inte med att fixa till den fysiska statusen på plats!

 

För egen del kan jag säga att även om jag har alltid klarat fyskraven, trots att tiden inte alltid har varit top 3 i förbandet (lite ironi här), så har jag funnit att väl på plats i missionsområdet så har instinkten/stöttningen/viljan att nå upp till fyskrav påverkat mig positivt på ett helt annat sätt än under utbildningen hemma.

 

Alla likasinnade (och lika-illa-tränade) som håller med räcker upp en hand.

Det låter bra, i missionsområdet brukar tid och möjlighet finnas till träning men det skall man inte använda som modell för att "träna upp sig under missionen".

 

Fyskraven idag kanske inte är perfekta men att använda det som argument för att såga modellen är inte bra enligt mig.

Link to comment
Share on other sites

@Krook: intressant inlägg! Kanske det första intelligenta som sagts i den här tråden.

 

(---)

Kort och gott: De som skapat testen har inte haft helt och klart för sig de förutsättningar och de egentliga krav som insatser innebär.

 

Klart som sjutton att det ska finnas krav men dessa ska vara satta ur ett funktionsperspektiv och inte som en skrivbordsprodukt av en idrottsofficer på Karlberg.

Hur sätter man då vettiga krav ur ett funktionsperspektiv? Jag har hävdat att fälttest är ett enkelt och tillräckligt noggrannt test på god allmänkondition. Men jag kanske är ute och cyklar? Finns det andra och bättre mätare på fysisk kondition, eller mer specifikt den rent fysiska förmågan att uthärda tjänsten som kock, fältpostiljon, televapenoperatör, skyttesoldat eller vad man nu ska fungera som?

 

En invändning jag själv kan se mot mitt resonemang är att uthållighet sitter lika mycket i huvudet som i kroppen. Det finns förmodligen många exempel på överviktiga, rökande kronvrak som jobbar tills de dör av utmattning, likväl som det finns idrottsprimadonnor som psykar ur efter missad skönhetssömn. Problemet är att sådana egenskaper är förbannat svåra att utvärdera. Men kanske finns det bra sätt?

 

Jag välkomnar en diskussion.

Link to comment
Share on other sites

Alla likasinnade (och lika-illa-tränade) som håller med räcker upp en hand.

 

Sjöbevararen Sträcker upp händerna jättehögt och viftar!!! :lala:

 

@Krook: intressant inlägg! Kanske det första intelligenta som sagts i den här tråden.

 

(---)

Kort och gott: De som skapat testen har inte haft helt och klart för sig de förutsättningar och de egentliga krav som insatser innebär.

 

(....)

 

En invändning jag själv kan se mot mitt resonemang är att uthållighet sitter lika mycket i huvudet som i kroppen. Det finns förmodligen många exempel på överviktiga, rökande kronvrak som jobbar tills de dör av utmattning, likväl som det finns idrottsprimadonnor som psykar ur efter missad skönhetssömn. Problemet är att sådana egenskaper är förbannat svåra att utvärdera. Men kanske finns det bra sätt?

 

Jag välkomnar en diskussion.

 

Okey Nu har jag ett radikalt förslag. Först gör man en grovgallring av all rekryter under mönstringen. Då har man kanske 10000 personer kvar (eller ca dubbelt så många som ska rycka in) Eftersom alla ändå ska göra GSU så förlänger man denna med en vecka och använder denna för att testa dessa rekryter fysiskt OCH psykiskt under militära konditioner. Efter denna vecka kommer alla som klarar kraven kunna få en tjänst som är mycket bättre anpassad till deras fysiska/psykiska förmåga. Samtidigt kann man slänga ut alla som inte passar i militären av andra anledningar (tex kan inte följa order ect). På detta sättet skulle man få fram de bästa soldater mon man möjligtvis kan få.

Nu fattar även jag att detta alldrig kommer bli verklighet då finanserna knapt räcker till det som vi redan har men det hade varit en interessant tanke.

 

@ Krook - Väldigt bra innlägg!!

Link to comment
Share on other sites

Okey Nu har jag ett radikalt förslag. Först gör man en grovgallring av all rekryter under mönstringen. Då har man kanske 10000 personer kvar (eller ca dubbelt så många som ska rycka in) Eftersom alla ändå ska göra GSU så förlänger man denna med en vecka och använder denna för att testa dessa rekryter fysiskt OCH psykiskt under militära konditioner. Efter denna vecka kommer alla som klarar kraven kunna få en tjänst som är mycket bättre anpassad till deras fysiska/psykiska förmåga. Samtidigt kann man slänga ut alla som inte passar i militären av andra anledningar (tex kan inte följa order ect). På detta sättet skulle man få fram de bästa soldater mon man möjligtvis kan få.

Nu fattar även jag att detta alldrig kommer bli verklighet då finanserna knapt räcker till det som vi redan har men det hade varit en interessant tanke.

Så du menar att jag skulle ha genomgått en vecka extra under min värnplikt 1993 och att jag idag skulle bedömmas bl.a fysiskt utifrån den. [iRONI]Låter riktigt smart tänkt!! [/iRONI]

 

Inget fel med ett konditionstest men bättre är kanske att införa ett träningsprogram som alla kan/ska följa för att på så sätt säkerhetsställa en miniminivå? Under mina utbildningar har denna träning oftast varit frivillig, vilket gör att många hoppar över den. Finns så mycket dötid så det borde inte vara ett problem.

Link to comment
Share on other sites

Nej det menade jag inte. Jag tänkte mera på en 1 vecka lång mönstring för att SEDAN placeras på ett förband där man passar både fysiskt och psykist. Och dom som inte klarar kraven åker hem igen efter denna vecka.

 

Tänk om det vore så enkelt... speciellt bland civila befattningar är det kanske lite speciella omständigheter. Jmf med fotfolket ute på skytte...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...