Jump to content

scoutgevär


GARM

Recommended Posts

http://www.springfield-armory.com/prod-rifles-scout.shtml

Största skillnaden är väl sikteplaceringen.Har för mig att det var en framstående gevärskytt i Usa som ville flytta fram sikterna för att man komma snabbare till skott.

 

Så jag tror att svaret är NEJ.

 

Där ett exempel...

 

mvh

Olaevil

Edit: tilllägg

Edited by olaevil
Link to comment
Share on other sites

Här följer den vedertagna standarden för vad exakt ett s k scout-gevär är:

 

By the definition of the Scout Rifle Conferences held under the auspices of Jeff Cooper the scout rifle has been defined as a general purpose rifle suitable for taking targets of up to 400 kg (880 pounds) at ranges to the limit of the shooters visibility (nominally 300 meters) that meets the following criteria:

 

Weight-sighted and slung: 3 kilograms (6.6 lb). This has been set as the ideal weight but the maximum has been stated as being 3.5 kg (7.7 pounds ).

Length: 1 meter (39 inches)

Nominal barrel length: .48 meter (19 inches)

Sighting system: Typically a fForward and low mounted (ahead of the action opening) long eye relief telescope of between 2x and 3x. Reserve iron sights desirable but not necessary.  Iron sights of the ghost ring type, without a scope, also qualify, as does a low powered conventional position scope.

Action: Magazine fed bolt action. Detachable box magazine and/or stripper clip charging is desirable but not necessary.

Sling: Fast loop-up type, i.e. Ching or CW style.

Caliber: Nominally .308 Winchester (7.62 x 51 mm). Calibers such as 7 mm - 08 Remington (7 x 51 mm) or .243 Winchester (6 x 51 mm) being considered for frail individuals or where "military" calibers are proscribed.

Built-in bipod: Desirable but not mandatory.

Accuracy: Should be capable of shooting into 2 minutes of angle or less (4") at 200 yards/meters (3 shot groups).

Från The Steyr Scout Rifle Page

 

/Johan ES

Link to comment
Share on other sites

Det har aldrig funnits något scoutgevär antaget i den svenska försvarsmakten, men det har varit uppe på tapeten ett par gånger.

Det är kanske inte ett vapenkoncept som går så bra ihop med en värnpliktsarme där den absoluta majoriteten av soldaterna inte kan hantera ett gevär när de börjar utbildningen. Scoutgevär i sig är bra och trevliga och har framtiden för sig.

Link to comment
Share on other sites

@Elstot

 

Nej idén var väl för storviltsjakt om du läser Johan ES inlägg.

 

Längden har väl med förflyttning att göra.Tror inte det finns så många militära styrkor som använder dom.Dom har ju ganska små o korta bössor ändå.Siktet i sig har man ju sett bilder från Irak att några har satt på ett Aimpoint sikte långt fram på Bössan.

 

Jag har för mig att när jag såg det repotaget på tv här så hade Herrn i fråga ett vanligt kikarsikte o inte rödpunkt.Fanns ju inte på den tiden.

 

MVH

Olaevil

Link to comment
Share on other sites

bössorna funkar men om målet rör sig fort kan det vara svårt att hitta det i riktmedlet. Synfältet blir per automatik mindre. Ruger har nyss släppt en sån bössa och enligt rykten ska det komma en med piplängd som går att få jaktlicens för här i sverige. Extra rembygel får man montera själv och plats för extrapatroner i kolven saknas men det är väl ett mindre problem.

Link to comment
Share on other sites

bössorna funkar men om målet rör sig fort kan det vara svårt att hitta det i riktmedlet. Synfältet blir per automatik mindre. Ruger har nyss släppt en sån bössa och enligt rykten ska det komma en med piplängd som går att få jaktlicens för här i sverige. Extra rembygel får man montera själv och plats för extrapatroner i kolven saknas men det är väl ett mindre problem.

Men kära nån då Cordite. Blundar du med ett öga så är ju alla sikten helt kassa.

 

:lol:

 

MVH

Olaevil

 

Mannen som alltid har skjutit med ögonen ÖPPNA.

 

Edit:igen. Om du har siktet längre fram så bör man ju ha en bredare vy även om man blundar med ett öga? Tänkte lite..

Edited by olaevil
Link to comment
Share on other sites

Som tidigare nämnt är scoutvapen ursprungligen framtagna för jaktbruk. Passar

t ex perfekt för den lite mer rörliga jakten då vapnen väger lite samt har en smidig och hanterbar längd.

 

Mitt val av optik till den här typen av vapen vore ett rödpunktsikte, självklart från Aimpoint. Det tillför inte speciellt mycket extra vikt (ca 200-250 g) och passar vapnets syfte.

 

Ett av de tydligaste exemplen på ett scoutvapen är Steyr-Mannlicher Scout. Nedan ses en bild från kriget i Kosovo där ett mindre antal av nyss nämnda vapen används.

 

kosovo2.jpg

 

Läs mer och ser fler bilder på The Steyr Scout Rifle Page

 

/Johan ES

Link to comment
Share on other sites

Den eftersträvade effekten där ögonen automatiskt byter uteblir när mål och vapen rör sig fort. Snabba skott på stillastående är helt OK. Rödpunkten har också sina begränsningar när det gäller att se vad man skjuter på och var träffen ska sitta i förhållanden där målet är diffust samt svårt att urskilja.

Link to comment
Share on other sites

Som tidigare nämnt är scoutvapen ursprungligen framtagna för jaktbruk. Passar

t ex perfekt för den lite mer rörliga jakten då vapnen väger lite samt har en smidig och hanterbar längd.

 

Mitt val av optik till den här typen av vapen vore ett rödpunktsikte, självklart från Aimpoint. Det tillför inte speciellt mycket extra vikt (ca 200-250 g) och passar vapnets syfte.

 

Ett av de tydligaste exemplen på ett scoutvapen är Steyr-Mannlicher Scout. Nedan ses en bild från kriget i Kosovo där ett mindre antal av nyss nämnda vapen används.

 

kosovo2.jpg

 

Läs mer och ser fler bilder på The Steyr Scout Rifle Page

 

/Johan ES

Var det inte den typen av Steyer's kikarbössa som stiftelsen "Fjollträsks" hemvärn köpte in ett 30-tal av i början av 80-talet??

Link to comment
Share on other sites

Var det inte den typen av Steyer's kikarbössa som stiftelsen "Fjollträsks" hemvärn köpte in ett 30-tal av i början av 80-talet??

Nu kan jag av någon anledning inte följa länken, men, Steyr SSG köptes enligt uppgift in av Hv, den hade dock inte "scout" konfiguration, utan främst ett mer vanligt kikarmontage.

 

Basen var/är den samma, men detaljerna skiljer sig åt.

 

Scout konceptet är ju inte en helt ny, revolutionerande vapentyp, utan ett vapen som har bra förutsättningar för att anpassas till en Scout bössa.

Link to comment
Share on other sites

Ytterliggare ett citat för att belysa hur Cooper tänker sig ett scoutvapen.

 

... a conveniently portable, individually operated firearm, capable of striking a single decisive blow, on a live target up to 200 kilos in weight, at any distance at which the operator can shoot with the precision necessary to place a shot in a vital area of the target.

 

To Cooper a "scout" was one man moving from cover to cover, operating alone, and highly trained in all the fieldcraft arts. The envelope was prescribed by Cooper with a maximum length of one meter (39.37 inches) and a total weight, empty, no greater than three kilograms (approximately 6.6 pounds). The rifle resulting from these parameters was to be convenient, powerful (whatever that means), accurate, rugged, versatile and aesthetically pleasing.

Källa Remtek - The arms site

 

Ska man vara petig är Steyr SSG inget scoutvapen då det både är för tungt och för långt. Notera också att ett scoutgevär är betydligt mer än hur optiken är placerad på vapnet. Bara för att optiken sitter framför mekanismen gör inte automatiskt vapnet till ett scoutvapen.

 

0974e5e600.jpg Steyr SSG 69 Sport (PI)

 

/Johan ES

Edited by Johan ES
Link to comment
Share on other sites

Jag begriper inte alls syftet med ett scout gevär.

 

Genom att ha optiken där man har den så blir man av med alla förstoringsmöjligheter och mörkerkapasitet.

Nä träna lite med den vanliga bössan istället så kommer man att hitta siktet lika snabbt i den.

 

Sen gilar jag korta pipor och lätta bössor och öppna riktmedel, men det har ju funnits i hundratals år innan Jeff cooper var född.

 

MVH Håkan

Link to comment
Share on other sites

Känns som man måste skilja på användning i jakt och militär användning

av konceptet Scout Rifle.

 

Militärt så passar konceptet in i rörlig verksamhet där snabba lägen uppstår med mål från några meter upp till ca 2-300 m.

 

+ Rödpunktsikte har fördel vid snabba skott, behovet av förstoring är inte primärt.

+ Placering långt fram ger mindre känslighet för huvudets placering/rörelser i sida o höjd. Se placering av rps på tex ksp vid främre delen av locket etc.

+ Rödpunkt är komp med goggles vilket vanligtvis används under rörlig verksamhet under kväll/natt. Lika så här vill man ha ett avstånd på helst 10 cm mellan goggles optik och sikte för att få bästa funktion dessa emellan.

Övrigt ger rps och goggles inget behov av att skifta eller grotta ner sig i fasta riktmedel med mörkerkapacitet. Vid förflyttning går man inte och kikar i fast optik på vapnet.

 

Klart att det finns för och nackdelar och alla är vi olika, men vid civil användning så är det lite andra kriterier som styr.

 

Bara min enkla synpunkter.

 

Mvh

 

Van der Kaye

Link to comment
Share on other sites

Om jag förstått J Cooper rätt så menar han att ett scoutgevär ska kunna användas till ALLT av den gode och givetvis beväpnade medborgaren/minutemannen. I detta inbegrips ren köttjakt, storviltsjakt, skadedjursbekämpning och det Cooper kallar sociala möten, dvs konflikter mellan människor. Cooper är mer än en gnutta besatt av tanken på att en tyrannisk regering måste bekämpas, och då lämpigtvis med (scout-) gevär i handen.

Det säger sig självt att ett verktyg som ska fungera till allt inte blir bäst på något. Jack of all trades, but master of none. Kan man tillåta sig lyxen med en vapengarderob med specialicerade verktyg för alla nödvändiga behov och en caddie som bär dem åt en så behöver man definitivt inget scoutgevär. Om man planerar att ensam eller tillsammans med en mindre grupp likasinnade ta upp kampen mot en (inbillat?) tyrannisk regim och därmed tvingas leva som ett jagat djur och skjuta sin egen middag vare dag och en eller annan regeringsman mellan varven kan säkert scoutgeväret upplevas betydligt mer meningsfullt. Placeringen av optiken är bara en mindre del av scoutkonceptet, och öppna riktmedel av ghostringtyp är en annan viktig detalj.

Själv är jag ingen uttalad fan av scoutkonceptet, men det har sina fördelar för en del användare. Att klara av en konflikt med flera beväpnade motståndare om man själv har ett repetergevär kräver t ex mycket vapenträning men också mycket av övriga soldatfärdigheter, med det är möjligt att man då åtminstone tar med sig väldig många motståndare innan man själv dör. Cooper har ju för övrigt alltid sin colt 1911 att ta till om motståndaren kommer för tätt inpå. Jeff Cooper samhällssyn är lite väl extrem för min smak och som sagt mer än en gnutta paranoid. Sedan tycker jag att Steyrs scout är alldeles för dyr, men det är en annan sak.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...