Jump to content

Recommended Posts

Nu är det ju betygstider för oss på KS11. Själv tycker jag att det överlag sätts alldeles för höga betyg.

 

X-9-9 då ska man vara jävligt skarp tycker jag.

 

X-8-8 är ett väldigt bra betyg.

 

Folk som ligger runt X-7-7 verkar nästan bli missnöjda men det är ju för fasiken VG.

 

Vad tycker ni?

 

Hur ska man bete sig för att inte få en automatiskt tia eller X?

Edited by Greven
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 116
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En annan fråga, om man alltid är orakad, går omkring och slafsar på campen, kommer sent, bär upp uniformen som skit, T-shirten utanför byxorna o.s.v. vilken siffra påverkas av detta?

Det verkar som om man kan uppträda hur som helst utan att något händer.

 

Man ser ganska många som frr på detta vis och jag tycker det är kasst med tanke på att vi är inte ensamma på campen.

Link to comment
Share on other sites

En annan fråga, om man alltid är orakad, går omkring och slafsar på campen, kommer sent, bär upp uniformen som skit, T-shirten utanför byxorna o.s.v. vilken siffra påverkas av detta?

Det verkar som om man kan uppträda hur som helst utan att något händer.

 

Man ser ganska många som frr på detta vis och jag tycker det är kasst med tanke på att vi är inte ensamma på campen.

Första siffran är den som det borde ge utslag i men det du beskriver är för lite för att ge en "9". För att få "9" i första siffran krävs nästan mord eller nå´t avsevärt dräggigt. :banghead:

 

Däremot fanns det en gång en 10-gradig skala (FN-tian) som kompletterade vitsorden. Där kunde man ta upp attityd och uppförande på ett helt annat sätt. Den kanske finns kvar i nå´t skick.

 

Lite trist att befälet inte styrt upp det du beskriver så man slipper se sån´t beteende så här långt in i missionen. Om det nu inte är befälet som skrider omkring på slikt sätt... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det är ju inte befälen som springer runt på det här viset, att man är orakad ibland och att man har lera på kängorna är inte konstigt, men det är jävligt konstigt att man inte kan stoppa in T-shirten, chefer på platsen borde fan utdela en muntlig varning. Civila modeller på t-shirtar förekommer också, gärna i kombination utan KFOR märke o.s.v.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju inte befälen som springer runt på det här viset, att man är orakad ibland och att man har lera på kängorna är inte konstigt, men det är jävligt konstigt att man inte kan stoppa in T-shirten, chefer på platsen borde fan utdela en muntlig varning. Civila modeller på t-shirtar förekommer också, gärna i kombination utan KFOR märke o.s.v.

Det verkar som om befälsföringen varit något slapp... :banghead: Kanske borde påverka befälens vitsord eller vad tycker du?

Link to comment
Share on other sites

Det är ju inte befälen som springer runt på det här viset, att man är orakad ibland och att man har lera på kängorna är inte konstigt, men det är jävligt konstigt att man inte kan stoppa in T-shirten, chefer på platsen borde fan utdela en muntlig varning. Civila modeller på t-shirtar förekommer också, gärna i kombination utan KFOR märke o.s.v.

Herrejisses, visserligen är inte puts och studs prioriterad verksamhet. Men det låter som det är ett riktigt löskegäng som håller till där nere nuförtiden. Speciellt illa är det då om det är en delad Camp.

Hoppas du överdriver lite B)

Link to comment
Share on other sites

Det är ju inte befälen som springer runt på det här viset, att man är orakad ibland och att man har lera på kängorna är inte konstigt, men det är jävligt konstigt att man inte kan stoppa in T-shirten, chefer på platsen borde fan utdela en muntlig varning. Civila modeller på t-shirtar förekommer också, gärna i kombination utan KFOR märke o.s.v.

Herrejisses, visserligen är inte puts och studs prioriterad verksamhet. Men det låter som det är ett riktigt löskegäng som håller till där nere nuförtiden. Speciellt illa är det då om det är en delad Camp.

Hoppas du överdriver lite B)

Jag överdriver inte, själv är jag extremt noga med uppträdande o.s.v.

Jag har tryckt på detta med min grupp så det funkar.

 

Tycker det är skittråkigt att det är såhär, varje dag ser man nånting som man blir irriterad över.

 

På morgonbreifingarna har det nämnts att UNIRFM gäller, likförbannat så tillämpas det inte på alla fronter, där tycker jag de högre cheferna skall ta det direkt med berörd individ.

 

Vi har ju Tjecker på campen och jag upplever aldrig några avvikelser i deras klädsel, varför kan inte vi vara lika duktiga?

 

 

/ARG och trött på slappheten inom FM.

Link to comment
Share on other sites

Låter otroligt illa. Även om man inte behöver vara paradklädd på Campen så skall uniform och huvudbonad bäras korrekt eller inte alls. Det krävs inte så J**la mycket ansträngning för att snäppa upp sig och lära sig att klä sig som folk. Finns heller inget att skylla på, det tar 30 sek att borsta av lera och smuts på kängorna tex, och den tiden bör man ta sig om man överhuvudtaget ska vara där.

 

En snygg soldat behöver inte alltid vara en bra soldat, men sålänge man repressenterar sverige på en delad camp så är en snygg soldat mer värt än en bra soldat. Observera att detta enbart gäller på campen och när man är ledig. :banghead:

Edited by Born
Link to comment
Share on other sites

Kan ju inte gärna skylla på att det är för mycket jobb iallafall.

Nej, sånt där gör mig ledsen och irriterad. Hoppas det finns någon här på forumet som har någon annan åsikt än mig i frågan.

Link to comment
Share on other sites

Det där med betyg är ju så himla varierande beronde på vilket förband som satt upp bataljonen.

En del ger höga och en del ger låga betyg på samma sak.

 

Det värsta jag varit med om var när dom tog upp vilket yrke man hade hemma och sedan jämförde sig med dom övriga i gruppen.

Jag är heltidsbrandman hemma och du är bara deltidare, därför ska jag ha högre betyg än dig eftersom jag har mer utbildning.

Att man sedan legat och latat sig i sex månader och även var bundis med plutonchefen gjorde det hela inte till det bättre.

 

Har man gjort vad som krävs av en plus lite mer dvs vara sjävlgående tycker jag att man ska ha 10 8 8. Det är ju lite speciellt med betygen i utlandstjänstgöringen mot att göra GU.

Link to comment
Share on other sites

Nivån på vitsorden måste ju ställas i relation till vad man faktiskt har för tjänst. Som stabsass förutsätter jag att det är inom det tjänsteområdet jag bedöms. Håller med Kimster att maxläget i US borde vara x88. Se´n om det är strid eller annat som bedöms det får vara upp till vad man faktiskt är där för att göra.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att vår betygssättning på kompaniet på KS10 var schysst. Det fanns dom som inte levde upp till kraven som trots allt bör ställas. Dom blev underkända.

 

Såg snittet på kompaniet när vi fick preliminära betyg. Snittet var typ 10-7,5-7,5 om jag inte missminner mig helt.

 

EDIT: Lepra

Edited by Mårten
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att vår betygssättning på kompaniet på KS10 var schysst. Det fanns dom som inte levde upp till kraven som trots allt bör ställas. Dom blev underkända.

 

Såg snittet på kompaniet när vi fick preliminära betyg. Snittet var typ 10-7,5-7,5 om jag inte missminner mig helt.

 

EDIT: Lepra

tror inte någon här kommer få under X-7-7 men jag tror dom finns som borde få det.

 

Det kommer nog bli ett snitt på närmare X-8-8

Link to comment
Share on other sites

Nu är det ju betygstider för oss på KS11. Själv tycker jag att det överlag sätts alldeles för höga betyg.

 

X-9-9 då ska man vara jävligt skarp tycker jag.

 

X-8-8 är ett väldigt bra betyg.

 

Folk som ligger runt X-7-7 verkar nästan bli missnöjda men det är ju för fasiken VG.

 

Vad tycker ni?

 

Hur ska man bete sig för att inte få en automatiskt tia eller X?

Håller med helt och hållet. Problemet är väl bara att om man tillhör US så jämför man sig med US. I så fall är ju faktiskt allt under 10-7-7 = IG då man formellt måste ha 10-7-7 för att få åka igen. Och följdaktligen är det lätt att betrakta 10-7-7 som "bara" G.

 

Jag tycker dock att om man anses tillräckligt bra för att få åka igen så är det ett jävligt bra betyg oavsett vilka siffror man får.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att vår betygssättning på kompaniet på KS10 var schysst. Det fanns dom som inte levde upp till kraven som trots allt bör ställas. Dom blev underkända.

 

Såg snittet på kompaniet när vi fick preliminära betyg. Snittet var typ 10-7,5-7,5 om jag inte missminner mig helt.

 

EDIT: Lepra

 

Jag kan köpa ett "dåligt" betyg om jag får en motivering till det. Själv överklagade jag mitt betyg på ks10, dock tillhörde jag inte b-coy.

Mitt slutbetyg var X-7-8, ett betyg som jag tycker är bra, det var inte det det handlade om utan motiveringen jag fick + hur andra var bedömda på samma punkter...

Link to comment
Share on other sites

Nu är det ju betygstider för oss på KS11. Själv tycker jag att det överlag sätts alldeles för höga betyg.

 

X-9-9 då ska man vara jävligt skarp tycker jag.

 

X-8-8 är ett väldigt bra betyg.

 

Folk som ligger runt X-7-7 verkar nästan bli missnöjda men det är ju för fasiken VG.

 

Vad tycker ni?

 

Hur ska man bete sig för att inte få en automatiskt tia eller X?

Håller med helt och hållet. Problemet är väl bara att om man tillhör US så jämför man sig med US. I så fall är ju faktiskt allt under 10-7-7 = IG då man formellt måste ha 10-7-7 för att få åka igen. Och följdaktligen är det lätt att betrakta 10-7-7 som "bara" G.

 

Jag tycker dock att om man anses tillräckligt bra för att få åka igen så är det ett jävligt bra betyg oavsett vilka siffror man får.

Jag kan delvis hålla med dig.

Jag tycker i stort sett som dig. Betyget börjar vid 10 7 7 och sedan uppåt. Har man fått 10 7 7 så är man i mina ögon "bara" godkänd"

 

Men så länge det är olika individer med olika åsikter och tankar kommer det alltid bli orätvisa betyg satta.

Link to comment
Share on other sites

Om jag inte har någon ytterligare referens undviker jag att rekrytera personal som "bara" hade x-7-7 på sin senaste mission.

 

Inflationen har förstört systemet. Byte av system blir krångligt och man kommer vara tvången att ha ett system där gamla och nya vitsord jämkas i minst 10 år innan "alla" har fått vitsord enligt någon ny modell.

 

Så illa kan det bli när det saknas riktigt tydliga styrningar för vitsord i US vilket leder till inflation och olika snitt på likvärdiga kontingenter/missioner.

Link to comment
Share on other sites

Rätta mej om jag har fel men är det inte så att för att bli godkänd från GU och krigsplacerad så krävs x55 (eller är det x66)? x77 som gräns för bl a US blir då ett sätt att säkerställa att sökanden uppfyller mer än kravet för krigsplacering.

 

Håller med Glock att det är illa när det saknas tydlig styrning för vitsord. Här på forumet var det nå´n som skrev att hans befäl tagit hänsyn till viloket civilt jobb man hade hemma! Fullständigt ovidkommande, totalt ofattbart!! :baskerFN:

 

På en tjänstgöring i Libanon satte ett kompani så konstiga vitsord att HKV reagerade (x69 och liknande).

Edited by Fanjunkar´n
Link to comment
Share on other sites

Rätta mej om jag har fel men är det inte så att för att bli godkänd från GU och krigsplacerad så krävs x55 (eller är det x66)? x77 som gräns för bl a US blir då ett sätt att säkerställa att sökanden uppfyller mer än kravet för krigsplacering.

Visst är (var) det x55 som var godkänt under GU. När jag arbetade i firman (på 90-talet)var detta tydligt styrt i regelverket. Problemet var att inflationen inte bara påverkar landets ekonomi utan även betygen. ;)

 

Vad jag minns var detta ett problem för óss vid betygsättning då det påfallande ofta blev för höga betyg på vpl i och med att allt under X77 betraktades rent generellt som ej godkänd.

 

Det är väl egentligen inget problem så länge alla använder skalan lika. Men spannet att utnytja vid betygsättningen blir litet.

Link to comment
Share on other sites

Visst är (var) det x55 som var godkänt under GU.

Tack för det! Då mindes jag rätt. En fråga av rimlig proportion är då hur det kommer sej att man anser att det krävs x55 (minst) för att kunna försvara fosterlandet men att man måste ha x77 för att försvara (bevara) freden i t ex Liberia eller Kosovo. Antingen har vi för låga krav för godkännande av våra soldater som genomför GU eller så är kraven för US för höga. :baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

Fanjunkar´n  Posted den May 26 2005, 09:31

 

QUOTE (Fa/Kapten @ May 26 2005, 10:25 )

Visst är (var) det x55 som var godkänt under GU.

 

Tack för det! Då mindes jag rätt. En fråga av rimlig proportion är då hur det kommer sej att man anser att det krävs x55 (minst) för att kunna försvara fosterlandet men att man måste ha x77 för att försvara (bevara) freden i t ex Liberia eller Kosovo. Antingen har vi för låga krav för godkännande av våra soldater som genomför GU eller så är kraven för US för höga. dry.gif

 

Eller så kanske det behövs/behövdes mer folk till att vara krigsplacerade än vad som behövs/behövdes för att göra utlandstjänst?

Link to comment
Share on other sites

På en tjänstgöring i Libanon satte ett kompani så konstiga vitsord att HKV reagerade (x69 och liknande).

Vad är det för konstigt med det? Man kan t.ex. tänka sig världens bästa kokgruppchef eller mekaniker som dock soldatmässigt är en krympling och knappt kan ta sig till eldställningen.

Link to comment
Share on other sites

Eller så kanske det behövs/behövdes mer folk till att vara krigsplacerade än vad som behövs/behövdes för att göra utlandstjänst?

Knappast till det försvar som väntar oss efter det här försvarsbeslutet iaf... :/

Eller också för att man repressenterar sverige på ett helt annat sätt som "fredssoldat" än som försvarare av sin nation?

Link to comment
Share on other sites

På en tjänstgöring i Libanon satte ett kompani så konstiga vitsord att HKV reagerade (x69 och liknande).

Vad är det för konstigt med det? Man kan t.ex. tänka sig världens bästa kokgruppchef eller mekaniker som dock soldatmässigt är en krympling och knappt kan ta sig till eldställningen.

Enligt vad jag hörde därnere så hade HKV reagerat på att det var för stor skillnad mellan tjänstbarhet i befattning och allmän tjänstbarhet. Det var orimlig stor skillnad. F/a kapten kanske kommer ihåg bättre från regelverket. Han har nog vitsordat fler än jag har gjort. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...