Jump to content

NIs grundfystester

Recommended Posts

Hej gott folk

Nedan följer grundtesterna till NI, prova och se om ni klarar lägstanivån för att få gå vidare i uttagningen.

Och NEJ infon är inte hemlig. Den finns/fanns att tillgå på polisens intranät.

Totalt sju olika moment att genomföras vid ett tillfälle efter varandra

1. Sim och livräddning

Dyk från pall med overall simma 50m fritt upptagning av docka från 4 m djup bogsering 25 m. Kravtid 2 minuter

2. Löpning

3 km på 12 minuter 30 sekunder på vanlig löparbana

3.Uppdragningar /Chins

5 st med 22 kg utrustning

Utgångsläge hängande i raka armar allt sker på signaler, hakan ovanför stången. Alla uppdrag skall var strikta. Krav minst 5

4. "8-bana"

Sprintning mellan 5 koner som står uppställda som en "8". krav 13 sekunder

5 Spänsthopp

Stå still händerna i sidan, hopp rakt upp och landning på samma ställe. Krav minst 40 cm. Inte fötternas höjd från marken utan midjan skall "lyfta" minst 40 cm från utgångspositionen.

6. Armhävningar

Händerna axelbrett, bröst och kind skall vidröra marken, samtliga rörelser skall ske på signal. Minst 20 st

7. Hinderbana

Mer info lämnas ej om hinderbanan, men en hinderbana är en hinderbana.

Man bör klara kraven med marginal för att ha någon chans under resten av uttagningen.

Låter inte som allt för överdj*vliga krav. som det är nu när jag är en otränad soff-potatis så klarar jag de flesta av dessa. men lite träning så fixar jag samtliga. Men sedan så är detta bara grundkrav. att klara grundkraven med låg marginal gör att man inte klarar de tuffare kraven allt för bra...

Det ser relativt lätt ut innan man börjar kolla på detaljerna.

1. Sim och livräddning

..med overall..

3.Uppdragningar /Chins

..22 kg utrustning..

..hängande i raka armar .... hakan ovanför stången... strikt.

5 Spänsthopp

..händerna i sidan..

6. Armhävningar

..bröst och kind ..

Har nyligen gjort liknande prov,

* simningen var då 25meter (klädsim) hämta docka på 4m djup och tillbaka. tid: 1:30

* Löpning 2,5Km på 9:38 lättlöpt elljusspår

* Uppdragningar - Ej gjort, här behöver jag träna lite

* 8-bana, har ej gjort denna övning så jag vet inte hur lång den är, men ser inte detta som ngt problem med tanke på att jag är ganska snabb...

* Spänsthopp - Fixar i dagsläget 40cm

* Armhävningar, Genomförde FM baskrav rörande styrka för ngr veckorsedan, klarade det.

* Hinderbana, vet inte vad det är för form eller tid, men med lite övning på militär hinderbana så är det inte ngn omöjlighet det heller.

Så dessa grundkrav ser jag inte som ngn omöjlighet med lite träning.

okej, det var inte 4meter djup utan 3,75m...

Edited by Fk Satan

Verkar vara inriktning på styrka! Vilket kanske iofs inte är helt fel.

Som personer innan nämnt så är minimikraven på papperet inte alls överdjävliga.

/m203

Edited by M203

Som min kollega 69:an skrev på forumet här för en tid sedan angågen grundkrav FJS IK, vilket jag är ganska säker på gäller även här..

Something to the effects of..: "Grundkraven är grundkrav och skall kunna genomföras i gympahall motsv. men även då du inte sovit på 36h, ätit på 24h, är blöt som fan och nyss avslutat milen med full utrustning på... "

Ett annat (dåligt?) exempel är KJ/Amfs snabbmarsch (6.5 resp 3km) direkt efter denna skall stridsuppgift lösas.. Har både sett en och två från nämnda förband (inkl. mig själv dåliga dagar) som kanske inte riktigt haft den formen..

Träna på m.a.o

GMY

Test som sedan följer är fobitest och mer simtest samt en massa andra tester, intervjuer och referenstagningar.

Tillsist är det en ca 10-14 dagar lång strapats/överlevnads/utbildnings övning.

Tänk er ett baskerprov på minst tio dagar med minimalt med sömn och fys hela tiden samt teoretisk och praktiskt utbildning. Du är hela tiden under övervakning och kan lyftas ut närsomhelst. Du skall vidare bedöma dina kamrater hela tiden, vilka du tycker ska stanna resp inte stanna.

Som sagt fyskraven är miniminivån för att ha en teoretisk chans att klara sig vidare.

Nu kanske jag minns fel men, jag vill bestämt hävda att det stod minst 40 armhävningar på Intrapolis.

Numer ingår som bekant inte "repet" längre bland dessa grundkrav, annars en "fin, fin" övning...

Nu kanske jag minns fel men, jag vill bestämt hävda att det stod minst 40 armhävningar på Intrapolis.

Numer ingår som bekant inte "repet" längre bland dessa grundkrav, annars en "fin, fin" övning...

Låter intressant. Kan du tänka dig att beskriva övningen "repet"?

/Johan ES

Armhävningarna är minst 20 och max40. Dvs gör du 40 kan du sluta, du har maxat testet och behöver inte göra fler även om du kan.

Repet är helt enkelt vanlig repklättring, du börjar sittande på baken på marken med benen rakt ut. Sedan skall du klättra upp 6 m UTAN att ta benen till hjälp. Dvs du får bara klättra med armstyrkan. Benen skall bara "hänga där".

Eftersom det kunde vara svårt för folk att hitta rep att träna på ersattes det testet med chinsen, om sedan repklättringen dyker upp på hinderbanan kan man bara spekulera i...

• 3 weeks later...

Kraven verkar inte överjävliga utom nummer 3.

3.Uppdragningar /Chins

5 st med 22 kg utrustning

Utgångsläge hängande i raka armar allt sker på signaler, hakan ovanför stången. Alla uppdrag skall var strikta. Krav minst 5

22kg är riktigt mycket, särskilt om man redan väger stadiga 95.

"Grundfyskraven" på piketen, dvs de som testas på fysdagen är följande.

Minst 2 st chins med 19 kg utrustning på dig

Minst 5 dips med 19 kg utrustning på dig

Beeptest minst nivå 11.5

20 väldigt strikta armhävningar med bröst och kind i golvet.

10 st situps när du hänger i knävecken. du hänger liksom "uppochned" och skall ha händerna bakom huvudet och göra en situp så att huvudet nuddar knäna.

Hinderbana maxtid 3 min inkl brottning/kamp med en person i skyddsdräkt samt tunga släp av personer.

"Harres test" på max 12.5 sekunder Harres test är ett koordinationstest där man hoppar över och kryper under häckar i ett speciellt mönster. Finns på polisens hemsida tror jag då det är ett test för PHS också (fast där med löjligt lång tid)

Sen tillkommer lite skyttekrav och fobitester.

Samma som för NI, att klara grundkraven preciiiiis är ett bra sätt att inte gå vidare. Många söker och många klarar betydligt mer än grundkraven så det gäller att vara bra.

(man blir lätt avundsjuk när en person tycker han stagnerat i träningen då han inte kommer över 13 chins med 20 kg runt midjan...)