Jump to content

Tårgasinstruktör?


Recommended Posts

Ska du instruera användning av bara masken eller är det c-ställ/c-stridsdräkt och sånt också?

Förutsatt att det handlar om täthetsprov av skyddsmasken så genomförs det ju med c-stridsdräkten på. Det går ju så att säga hand i hand.

Link to comment
Share on other sites

Förutsatt att det handlar om täthetsprov av skyddsmasken så genomförs det ju med c-stridsdräkten på. Det går ju så att säga hand i hand.

Behöver inte alls vara så. Går alldeles utmärkt att göra täthetsprov med regnställ också.

Link to comment
Share on other sites

Förutsatt att det handlar om täthetsprov av skyddsmasken så genomförs det ju med c-stridsdräkten på. Det går ju så att säga hand i hand.

Behöver inte alls vara så. Går alldeles utmärkt att göra täthetsprov med regnställ också.

Förvisso, beror förstås på omständigheterna. Ett smidigt sätt att gå igenom den praktiska c-skyddsbiten är väl dock att förevisa/prova så mycket som möjligt av den personliga matrielen på det området.

 

Alltid uppfriskande med lite armhävningar varvat med "axlar-knä-&-tå" i ett varmt tårgasfyllt skjul, gärna mitt i sommaren, iförd c-skyddsdräkt och skyddsmask... B)

 

(Jag, ändrat inlägget? Inte då... ;))

Edited by Andreas
Link to comment
Share on other sites

Förvisso, beror förstås på omständigheterna. Ett smidigt sätt att gå igenom den praktiska c-skyddsbiten är väl dock att förevisa/prova så mycket som möjligt av den personliga matrielen på det området.

Visserligen, men

 

1. Alla förband har inte c-skyddsdräkt

2. Man kan inte bli instruktör på hur mycket som helst på 8 timmar...

 

P.S. Skyddsmask heter det D.S. ;)

Link to comment
Share on other sites

Visserligen, men

 

1. Alla förband har inte c-skyddsdräkt

2. Man kan inte bli instruktör på hur mycket som helst på 8 timmar...

 

P.S. Skyddsmask heter det D.S. ;)

@1&2: Tänkte instinktivt GU, kanske inte så lyckat i det här sammanhanget, dels med tanke på medelåldern på forumets aktiva medlemmar och antalet instruktörstimmar som nämndes (även om det praktiska med att kränga på sig stället och skyddsmasken korrekt inte är speciellt klurigt kan tyckas).

 

Vilka förband är det som inte har c-skyddsdräkt förresten (Hemvärnet?)? Då t.o.m. vi flottister fick en skapligt genomgång på det antog jag nästan att det var mer eller mindre lika för alla. För övrigt finns det väl en rejälare variant (grön?) än den genomskinliga (men likväl tokvarma) varianten?

 

Gaah, det är ju typiskt när man stänger av hjärnan en liten stund så går det därefter... :unsure:

Klart det heter g...skyddsmask... ;)

Link to comment
Share on other sites

Finns tre former av skyddsdräkt.

 

1, c-vätskeskyddet ingår i grundskyddet (tillsammans med bl.a. skyddsmasken) detta skall ALLA ha tillgång till

 

2, C-understället, det är för de som har uppgiftsanknutet skydd. (Vissa insatsplutoner inom Hv har detta)

 

3, C-stridsdräkt även detta är en form av uppgiftsanknutet skydd.

 

Mer info om dessa kan ni snart hitta vid "Utbildningsbibliotek NBC" som snart kommer att läggas ut på webben.

Link to comment
Share on other sites

@1&2: Tänkte instinktivt GU, kanske inte så lyckat i det här sammanhanget, dels med tanke på medelåldern på forumets aktiva medlemmar och antalet instruktörstimmar som nämndes (även om det praktiska med att kränga på sig stället och skyddsmasken korrekt inte är speciellt klurigt kan tyckas).

Det är lite mer än så för att bli instruktör. T ex ska man kunna beräkna tårgaskoncentrationen i en kammare (inte så svårt visserligen, men ändå), kunna genomföra ett tillpassningsprov rent praktiskt, veta var i SäkI man ska kolla, mtrlkunskap tårgasfacklor osv osv.

 

Med andra ord, åtta timmar kan verka mycket men det är det inte. Därav mitt ifrågasättande av längden på utbildningen och vad den leder till för behörighet.

 

Vilka förband är det som inte har c-skyddsdräkt förresten (Hemvärnet?)?

 

Inser nu att jag läste c-stridsdräkt. Precis som Fk Satan skriver finns det olika typer av skyddsutrustning. C-vätskeskyddet ("jättekondomen") ska som sagt alla ha (även HV). Med den ska man kunna transportera sig ut ur ett c-belagt område. C-stridsdräkten däremot har de förband som ska kunna verka i ett C-belagt område. Den har bara ett begränsat antal förband. C-understället är en snikvariant som tillsammans med FU90 ska motsvara c-stridsdräkten.

Link to comment
Share on other sites

Tjenis!

 

Den info jag fått hittills är att ubildningen är 8 h samt att man kommer få utföra täthetsprov.Det är möjligt att det tar längre tid det vet jag inte än men ska kolla. "Tårgasinstruktör" är väl kanske och ta i men jag hittade ingen bättre benämning.

 

:D:D

Link to comment
Share on other sites

För mig tog det en vecka att få behörighetsbevis på tårgas och brand. Och brand var inte 80% av utbildningstiden, så för mig verkar det vara kort om tid.

 

edit: Kolla upp noga vad det är för utbildning. Läser man SäkI N-C Övnledare (vilket man får lära sig på NBC-utbildningen ;) ) så framgår det klart vilka utbildningar som ger övningsledarkompetens = behörighet att leda övningar med tårgasfacklor.

 

Åtta timmars utbildning luktar lokalt hemmabygge för mig och då kan man hamna i problem ifall det skulle hända något vid en övning.

Edited by BJE
Link to comment
Share on other sites

Kan någon styrka eller dementera detta?

Ryktet har jag också hört och eftersom c-vätskeskyddet är gratis på SFD så ligger det kanske något i det också. Men jag kan inte bekräfta det.

Link to comment
Share on other sites

@Fk Satan: Det var så jag hade uppfattat det också men det som stod under rubriken Skydd på FMLOG:s hemsida kunde inte riktigt bekräfta det.

 

Det är lite mer än så för att bli instruktör. T ex ska man kunna beräkna tårgaskoncentrationen i en kammare (inte så svårt visserligen, men ändå), kunna genomföra ett tillpassningsprov rent praktiskt, veta var i SäkI man ska kolla, mtrlkunskap tårgasfacklor osv osv.

 

Med andra ord, åtta timmar kan verka mycket men det är det inte. Därav mitt ifrågasättande av längden på utbildningen och vad den leder till för behörighet.

Självklart är det en hel del kringarbete man ska ha koll på när man lägger upp/leder övningen även om det praktiska inte är så komplicerat i sig.

 

Att 8h är i kortaste laget reagerade jag också på, bara vår praktik tog ju ett antal timmar i anspråk och man får ju hoppas att instruktörerna har lite mer koll än en hyfsat nyinryckt GSU-pluton. ;)

 

Inser nu att jag läste c-stridsdräkt. Precis som Fk Satan skriver finns det olika typer av skyddsutrustning. C-vätskeskyddet ("jättekondomen") ska som sagt alla ha (även HV). Med den ska man kunna transportera sig ut ur ett c-belagt område. C-stridsdräkten däremot har de förband som ska kunna verka i ett C-belagt område. Den har bara ett begränsat antal förband. C-understället är en snikvariant som tillsammans med FU90 ska motsvara c-stridsdräkten.

Då stämmer det med vad jag minns från GSU:n också. Blev minst sagt lite konfunderad av att vissa förband skulle sakna c-vätskeskyddet, just då det betonades att det var något alla skulle ha (även om det känns måttligt motiverat när det tar sån plats i hytten/sjösäcken ;)).

Link to comment
Share on other sites

(även om det känns måttligt motiverat när det tar sån plats i hytten/sjösäcken ;)).

?

 

På plats i skyddsmaskväskan tar det ju knappt någon plats alls.

Link to comment
Share on other sites

(även om det känns måttligt motiverat när det tar sån plats i hytten/sjösäcken ;)).

?

 

På plats i skyddsmaskväskan tar det ju knappt någon plats alls.

Lite onödigt raljerande (inte alltför seriöst), skyddsmaskväskan har bara en tendens att vara det sista man kommer på när man redan fyllt sjösäcken till bredden och hjärnan redan embarkerat och är på väg på permision. :D

Link to comment
Share on other sites

C-vätskeskyddet är ngt som man avänder ifall man blir överraskad av en C-attack. De övriga två tas på innan en sådan attack (eller i för uppgiften avsett utrymme efter en attack). Vidare så är C-vätskeskyddet enkelt och lätt att bära med sig jmf med de andra varianterna som skall ligga i vakumförpackad påse tills de skall användas.

 

Så att avskaffa c-vätskeskyddet låter otroligt dumt... så dumt så att det troligen är sant.

Link to comment
Share on other sites

8h låter skrämmande lite utbildning för tillpassningskontroll.

Misstänker att BJE syftar på FBU´s utb. NBC 2:an där man ges utbildning för

att kunna agera övningsledare med tårgas och napalm. Vilken jag också har gått.

Som han sa, 80h och brand var en någorlunda liten del i det hela.

 

@Fk Satan

 

C-vätskeskyddet skall inte tas på vid c-anfall...det är dumt att stänga in ev. c-stridsmedel. Däremot tas det på vid PASSAGE av c-belagt område.

 

@ Trådskaparen

 

För att få behörigheten för tårgas skall du ha fått kunskap (och visat prov på..):

 

- Beräkning av tårgasmängd i tänkt provutrymme. Både för fackla 3 o 4.

- Planera och praktiskt genomföra en säker övning.

- Kunna ge första hjälpen vid lätta och svåra fall av tårgasbesvär.

- Ha kunskap om vilka "besvär" som hindrar soldaten att genomföra en tillpassningskontroll.

- Samt visa att du har kontroll över HELA övningen, vilket kan bli mycket i många fall.

 

+ lite annat med....

Link to comment
Share on other sites

C-vätskeskyddet skall inte tas på vid c-anfall...det är dumt att stänga in ev. c-stridsmedel. Däremot tas det på vid PASSAGE av c-belagt område.

Är inte beredd att hålla med.

 

 

Det gäller att begränsa skadan, vid attack så är det mask på, överdel på, stå till, underdel på, sedan kvickt ut ur området och påbörja sanering.

 

Bättre att få lite inne i skyddet än att bli helt exponerat plus att du har behållaren med klorkalk innanför skyddat för att åtgärda de värsta angreppen

Link to comment
Share on other sites

C-vätskeskyddet skall inte tas på vid c-anfall...det är dumt att stänga in ev. c-stridsmedel. Däremot tas det på vid PASSAGE av c-belagt område.

Är inte beredd att hålla med.

 

 

Det gäller att begränsa skadan, vid attack så är det mask på, överdel på, stå till, underdel på, sedan kvickt ut ur området och påbörja sanering.

 

Bättre att få lite inne i skyddet än att bli helt exponerat plus att du har behållaren med klorkalk innanför skyddat för att åtgärda de värsta angreppen

Tjaa....inte enligt min egen utb och ansvarig knekt på NBC banan.

Link to comment
Share on other sites

Tjaa....inte enligt min egen utb och ansvarig knekt på NBC banan.

Hur gör då du när du blir utsatt för ett anfall och sedan ska ta dig ut ur det belagda området? Väntar ett tag och tar på dig c-vätskeskyddet sedan, eller?

Link to comment
Share on other sites

Tjaa....inte enligt min egen utb och ansvarig knekt på NBC banan.

Hur gör då du när du blir utsatt för ett anfall och sedan ska ta dig ut ur det belagda området? Väntar ett tag och tar på dig c-vätskeskyddet sedan, eller?

 

I och med att jag redan är belagd så är det dumt att stänga in det. Om vi räknar med c-vätske anfall. SÅVIDA man inte har hunnit att förbereda sig för ett KOMMANDE c-vätskeanfall. Sen snabbaste väg som går till sanering. Inom en timme.

 

Skulle det vara drivande c-moln så behövs inget c-vätskeskydd då det inte tränger igenom varken uniformssystemet eller mask. Sanering krävs inte utan vädring räcker.

 

C-vätskeskyddet används vid passage av belagt område. Skulle man vara motorburen behövs inte skyddet heller. Är man uppsutten trupp behöver man bara sanera bilarna/fordonen sen.

 

Annan källa: NBC C-skydd

 

EDIT: länk och tilläggsinfo

Edited by Fu Kallenberg
Link to comment
Share on other sites

I och med att jag redan är belagd så är det dumt att stänga in det. Om vi räknar med c-vätske anfall.

Jag förstår hur du tänker, men jag håller inte riktigt med... ;)

 

Även om du med c-vätskeskyddet då stänger inne eventuella c-stridsmedel du har på dig, så förhindrar du samtidigt ytterligare beläggning vid transport ut från det belagda området. Det är trots allt så att mängden c-stridsmedel du får på dig har en viss betydelse.

Link to comment
Share on other sites

C-vätskeskyddet skall inte tas på vid c-anfall...det är dumt att stänga in ev. c-stridsmedel. Däremot tas det på vid PASSAGE av c-belagt område.

Är inte beredd att hålla med.

 

 

Det gäller att begränsa skadan, vid attack så är det mask på, överdel på, stå till, underdel på, sedan kvickt ut ur området och påbörja sanering.

 

Bättre att få lite inne i skyddet än att bli helt exponerat plus att du har behållaren med klorkalk innanför skyddat för att åtgärda de värsta angreppen

Tjaa....inte enligt min egen utb och ansvarig knekt på NBC banan.

Så efter att man blivit utsatt för ett direkt anfall, passerar man inte genom C-belagt område på vägen ut då.

 

Står fast, snabbt på med skiten och iväg.

 

 

 

Ps är även jag utbildad brand och tårgas instruktör ds

Link to comment
Share on other sites

hur som helst går vätskeskyddet snabbt att ta på sig, ser man explosioner en bit bort (som kan antas vara C så är det bara att slita på sig skyddet i fråga. Jmf med att först strippa av sig utrustningen för att ta på sig c-understället för att där efter ta på sig sin utrustning igen. Sedan är vikten på vätskeskyddet betydligt lägre än på understället så att ha med sig detta ut på o-platser, spaning osv är inte så betungande.

 

Eller varför inte ta en vagn som får bandkrängning i C-vätskemiljö. enkelt att ta på sig och sedan ut för att åtgärda felet.

 

Sedan är det bättre att ha 0.1 liter instängd under skyddet än att få 2liter hälld över sig. C-vätskeskyddet är bra att ha ifall man är på efterhand eller "duell" mot c-vätskemoln (eller i gasform). Medan understället är bra ifall man har en rejäl förhandssituation. Jag skulle inte chansa på att uniformen håller gasen borta från min kropp iaf...

 

har för övrigt varit på övningar med skarp senapsgas, sarinklorid osv... och där chansade man inte med säkerheten... bättre att vara översäker och komma hem än att chansa och bjuda sina kompisar på begraving.

Link to comment
Share on other sites

Så efter att man blivit utsatt för ett direkt anfall, passerar man inte genom C-belagt område på vägen ut då.

 

Nä...du tar dig ut ur....;)

 

Aja...skit samma. Det är uppenbart att det finns olika skolor över landet och jag betvivlar inte överhuvudtaget att många talare som för disskusionen här är utbildade instr. på tårgas och napalm.

 

har för övrigt varit på övningar med skarp senapsgas, sarinklorid osv... och där chansade man inte med säkerheten...

 

Jag vet vad du pratar om för jag har också genomfört dessa övningar som elev för att känna på det (Men INTE för att få behörighet). Ingår i programmet Utb. NBC Övningsledare.

 

@wolfie666

 

Oavsett är det en upplevelse rikare att ha gått utbildningen för behörighet tårgas och napalm. Man får lära sig mycket nyttiga saker som är användbart även i hemmet. Då tänker jag mest på brand-delen.

 

Lycka till!

Edited by Fu Kallenberg
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...