Jump to content

Plugga i USA

JCS

Recommended Posts

Har funderat på att plugga på college eller university i USA. Nån annan som gjot det och har någorlunda koll på hur mycket tuition feen kan gå på? Plus andra kringkostnader, typ mat & boende? Hur mycket är en amerikansk college credit?

Jag inga storslagna drömmar om Harvard eller Yale...

/JCS :huh:

Såvitt jag fattar varierar priset ganska mycket.

Man kan tydligen också få något slags jobb-kontrakt, typ jobba på campus bokhandel 3 kvällar i veckan så pröjsas havla tuitionen eller något sånt.

Det eller stipendium. Blev erjuden stipendie till ett amerikanskt college om jag spelade linebacker för deras fotbollslag. De blev astända när de hörde att jag spelade här i Sverige. Märkligt nog visade det sig att deras lag var ganska... eh... kass.. :huh:

Känner en kille som pluggade nån mediautbildning i USA. Bara de att när han kom hem till Sverige igen så fick han reda på att betyget från USA inte är värt ett skit i Sverige, på sin höjd en bra merit.. :(

Som tur va för honom så pluggade han på nåt sorts stipenduim så han förlorade inte så mycke ekonomiskt på det...

Kostnaderna för studer ska man nog kunna jämnställa med studier i sverige. Det svåra är däremot att hitta en bra skola som har en utbildning som är godkänd i sverige. Sverige har ett av dom hårdaste kraven på utländska utbildningar i europa så det gäller att man går på rätt slags utbildning.

http://www.hsv.se/sv/iwt/startpage/utlands...696760249751278

Det positiva med att studera i tex USA är att det nästan alltid finns plats och du kan klara ekonomin genom att göra extra sysslor på campus. Är du även bra på sport kan du få bra stipendier.

Aj glömde: http://www.collegeboard.com/

Såvitt jag fattar varierar priset ganska mycket.

Man kan tydligen också få något slags jobb-kontrakt, typ jobba på campus bokhandel 3 kvällar i veckan så pröjsas havla tuitionen eller något sånt.

Det eller stipendium. Blev erjuden stipendie till ett amerikanskt college om jag spelade linebacker för deras fotbollslag. De blev astända när de hörde att jag spelade här i Sverige. Märkligt nog visade det sig att deras lag var ganska... eh... kass.. :Malaj:

programet heter Work study och far $5.25 H, och det ar up till skolan om du far det eller inte, (finacial Need) plus att du behover ett social security # (inga Proplem att fa)

kostanden per termin ar Ca $8000> , Mat och rum included.

annat bra en bil, utan det sa ar det svart att komma of campus, men manga amerikaner har inga proplem med att kora dej runt.

ja det gar att fa ett stipendium, min va $1000 per termin for amerikansk fotboll. (Startade 2 years) Stipendium beror pa skolans storlek och div (NCAA eller NAIA).

odenmedic

funderade på att läsa på ett svenskt -amerikanskt universitet.

då skulle man läsa ett år i sverige och tre i USA.

räknade lite på det att allt som allt skulle det kosta: 100 000 första året och ca 250 000 dom resterande åren.

med andra ord så skulle det kosta mycket pengar. :(

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...