Jump to content

Ändra tjänstgöring


Recommended Posts

Om man har mönstrat och fått tre alternativ som man ska/kanske får göra lumpen som men inte fått det beryktade kuvertet som bekräftar ens värnplikt, och sedan t.ex. får erbjudande om arbete eller studier som man tycker går före värnplikten, brukar Pliktverket ha överseende med detta och låta en slippa värnplikt?

Edited by Victor
Link to comment
Share on other sites

Sök och du skola finna svar.

Hade jag varit snäll skulle jag länka en lämplig tråd, men nu är jag inte snäll utan jag låter dig motionera dina grå :blink:

 

Lycka till.

 

Psst, ett tips, finns här i pliktverket..

Link to comment
Share on other sites

De "scenarion" jag hittar i andra trådar är så vitt jag förstår inte samma som det jag beskrivit(rätta mig om jag har fel). Jag har blivit preliminärt placerad men ej fått hem kuvertet som bekräftar att jag ska göra lumpen. Pliktverket har alltså inte spikat min utbildning. Det jag undrar är alltså om Pliktverket kan stryka mig ur sina register INNAN de skickar iväg mina värden och min placering till Försvarsmakten, och i sådant fall HUR jag ska gå tillväga för att de ska göra detta?

Link to comment
Share on other sites

Vad jag vet kan man få uppskov på grund av att man till exempel har kommit in på universitet/högskola via reservplats. Typ om man söker in men hamnar som reserv, plötsligt blir den platsen ledig och man får chansen att gå en utbildning som man kanske inte kan få annars så ska man kunna få uppskov. Är det då exempelvis en läkarutbildning eller något som kräver flera års pluggande så är det teoretiskt meningen att man ska göra lumpen efteråt men då är man antingen för gammal för att få göra det enligt regler eller så skiter pliktverket i det då du redan har ett annat liv med någon slags utbildning och så...

 

Detta sa min inskrivningsförrättare till mig som exempel men hur det fungerar rent praktiskt vet jag inte. Det kanske bara skulle låta fint när han sa det till mig :P

 

Men studier är jag helt säker på att de håller en plats till dig om du kommit in när du sökte, så du kommer in nästa år utan att behöva tänka på betyg...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...