Jump to content

Försvarsbeslutets effekter på Muskö

Recommended Posts

Bje

Ja den ligger mer centralt i sveriges kust.

Tillgången till varvet

Bättre uppbyggd hamn enligt min mening

Känns som en mer komplett marinbas dvs lättare att flytta ner de få delar som är unika för marinbas ost än det är att flytta upp de som är unika för marinbas syd (oavsätt om man räknar varvet eller inte).

Sen när det gäller nyheten hur svårt kan det vara att skicka upp ett par personer från kockums upp till muskö som får bygga ihop skutan igen.

Sen när det gäller nyheten hur svårt kan det vara att skicka upp ett par personer från kockums upp till muskö som får bygga ihop skutan igen.

The expression "Jau haut, men dau faut intä.." suddenly comes to mind..

B)

Rokare.. med allt för mycket tjänstgöringstid i pottistanien

Fast om stormakt gul ockuperade Norrland (Och Götaland och Svealand för blev helt orörda) så skulle knappast Sverige kapitulera eller ens påverkas nämnvärt.

Pröva att göra samma sak med Götaland eller Svealand - något annorlunda resutat....

Ett vikigare skäl är kanske att en obetydlig del av sjöfarten sker längs den Norrländska kusten och om tex Unicorns exempel på konflikt i Östersjön skulle bli verklighet är det avsevärt bättre om flottans två fartyg ligger i närheten av där sjöfarten är, än längst in i viken.

Fast om stormakt gul ockuperade Norrland (Och Götaland och Svealand för blev helt orörda) så skulle knappast Sverige kapitulera eller ens påverkas nämnvärt.

Pröva att göra samma sak med Götaland eller Svealand - något annorlunda resutat....

Ett vikigare skäl är kanske att en obetydlig del av sjöfarten sker längs den Norrländska kusten och om tex Unicorns exempel på konflikt i Östersjön skulle bli verklighet är det avsevärt bättre om flottans två fartyg ligger i närheten av där sjöfarten är, än längst in i viken.

Om flottan bara har två fartyg kvittar det nog var dom ligger...

[Om flottan bara har två fartyg kvittar det nog var dom ligger...

Tja, egentligen är ju frågan helt hypotetisk, Riket kommer ju aldrig i krig. Så, rent hypotetiskt, kunde man ha både stridsvagnskompaniet, hemvärnskompaniet, den ena haubitsen, luftvärnsroboten, korvetten, de både JAS-planen, hundekipaget, fältbageriet och högvakten på Livgardet. Och, givetvis, stridsvagnsplutonen, den andra haubitsen och jägarplutonen på detachementet i Boden. I fredstid, då...

Mer lär vi väl inte ha att bolla med om några år. Förutom US då...

Eller, ge finnarna en miljard för besväret och säj "gräns vänster vid Norge" så kan ju dom få ha oss som lydrike för en gångs skull. Finns pengar att spara här...

Eller, ge finnarna en miljard för besväret och säj "gräns vänster vid Norge" så kan ju dom få ha oss som lydrike för en gångs skull. Finns pengar att spara här...

Bra idé! Skulle kanske bli lite effektivt för en gång skull... ;)

Hmm ja just, lev du i den föreställningen. ;) Stockholmarna skulle säkert vara överförtjusta över att ha en ockupationsmakt på mindre än 20 mils avstånd. Sveriges näst största reaktor ligqer inom bekvämt köravstånd från ockupationslinjen, och alla större vattenkraftverk skulle vara i fis händer. Trä och malmproduktionen är också några småsaker som faller bort. Men näää sverige i övrigt skulle nog inte påverkas nämnvärt.

Bje

Ja den ligger mer centralt i sveriges kust.

Tillgången till varvet

Bättre uppbyggd hamn enligt min mening

Känns som en mer komplett marinbas dvs lättare att flytta ner de få delar som är unika för marinbas ost än det är att flytta upp de som är unika för marinbas syd (oavsätt om man räknar varvet eller inte).

:/

Sure bacon ...

Marinbasen i Karlskrona är det bästa alternativet.

Närheten till flottans övningsområden är bra.

Närheten till sjötrafiken är av vikt (sorry norrland) eftersom det mesta av lastning och lossning sker på västkusten. I Karlskrona ligger man centralt utifrån sjötrafiken sett.

Närheten till ett varv som har den största kapaciteten.

Det är för mig självklart att man inte kan lägga allt i sthlm...

Karlskroniter kommer snart att skicka upp personal att bygga ihop ubåten och köra ner den där den hör hemma...

Jag ska försöka sammafatta mina tankar kring det som varit, nu läget och framtiden:

1. Det finns saker som talar för och saker som talar mot Karlskrona, Berga och Göteborg. Spekulationer, rykten, halvsanningar, fakta eller rent nonsens. Inget av detta är egentligen intressant i och med punkt 10.

2. Den presstäckning som framförallt Blekinge-media har ägnat sig åt, har sått ont blod i Marinen. Det har Marinen förlorat på.

3. Den ryktesspridning som en del befattningshavare inom Marinen (i alla delar av landet), ägnat sig åt har sått ont blod i Marinen. Det har förlorat Marinen på.

4. Ingen officer i ledande ställning jag känner eller talat med skulle ritat den marina kartan som FB04. Inge skulle lagt alla äggen i samma korg på det här sättet. Inget av detta är egentligen intressant i och med punkt 10.

5. FB04 är inte en fråga om vilken ort som förlorat. Den stora förloraren är Marinen och i slutändan FM.

6. Den, med avsaknad av framsynthet och oskickliga hanteringen av personalreduceringen har skapat onödiga kompetensförluster. Det har Marinen förlorat på.

7. Den, med avsaknad av framsynthet och oskickliga hanteringen av flytten av skolverksamheten har skapat onödiga kompetensförluster. Det har Marinen förlorat på.

8. Jag är övertygad om att Marinen kommer att kunna ta sig igenom den här processen. Inte tack vare FB04, utan trots FB04.

9. Vi lever inte i den bästa av världar.

10. FB04 är en realitet. Nu ska vi framåt.

Edit: Boxhandskar på orangutangarmarna ...

Edited by Vargas

9. Vi lever inte i den bästa av världar.

10. FB04 är en realitet. Nu ska vi framåt.

Kunde inte sagt det bättre själv, och det gjorde jag ju inte...

Håller med Vargas till 100% och jag hoppas innerligt att just punkt 10 är något som vi alla inom FM (oavsett YO/RO/HV/VPL/CIVIL) kan ta åt oss av och faktiskt agera efter. Tyvärr är jag rädd att de kommer att finnas ett antal individer kvar som om 5 år fortfarande kommer vara bittra på FM p.g.a FB04. Jag hoppas dock att detta inte är något som smittar av sig för mycket. Har tyvärr stött på detta "fula ansikte" från tidigare FB...

Här på västkusten verkar det vara relativt gott mod med flyttningar till Skredsvik, Eksjö, Karlsborg och givetvis Berga och trots allt... också en framtidstro.

GMY

Rokare som lägger in en snus, spottar i nävarna och blickar framåt.

Edit: Rokare som väntar på Vargas hånskratt och fråga om inte snus och spott skall bytas ut mot rostat bröd och gin och tonic... ;)

Edited by Rokare

Tyvärr är jag rädd att de kommer att finnas ett antal individer kvar som om 5 år fortfarande kommer vara bittra på FM p.g.a FB04.

Du behöver nog inte oroa dig. Det är ju trots allt efter FB08 då.. :lol:

Edited by AdamKalle