Jump to content

Självuppsättande tält

Guest Scouten

Recommended Posts

Guest Scouten

Jag såg ett reklaminslag idag för ett självuppsättande tält. Man kastade bara upp det i luften och så landade det på marken redan uppsatt! Men jag missade vad det hette. Är det någon som vet det? Det verkade väldigt bra kostade bara typ 50 euro.

Det låter som en väldigt tidssparande och effektiv grej men jag har aldrig sett något sånt i verkligheten.

Men det kan väl inte vara något att ha?

Det låter inte som det i alla fall, 50 € för ett tält som gör allt själv, det låter rätt bra och grejer som låter så bra brukar inte vara något att investera i :P

Men har som sagt inte sett något sånt i verkligheten...

Dom är populära i Tyskland.

Kvaliten är inte den bästa mn det kan ju ha kommit nya varianter.

Priset antyder ju inte att det är utr av expeditionsklass.

Ball funktion men det kanske finns annat som är viktigare?

<OT>I filmen "Outbreak" med bland andra Dustin Hoffman så har de självuppsättande sjukvårdstält på förbandsplatsen så det är ingen ny idé precis med tanke på att filmen är 10 år gammal. Minns att jag blev grymt impad av de tälten första gången jag såg filmen. :) </OT>

Är det inte någon som har funderat på hur man river härket.

Föreställer mig senariot:

En ensam person försöker trycka ner tältet i därför avsed påse, när hälften är nere i påsen flyger allt ut igen och man får börja om ifrån ruta ett.

Lite Kalle Anka varning. :blink:

Guest Star_of_Life
Man kastade bara upp det i luften och så landade det på marken
Kastar? tänk om det blåser ute, och tältet blåser iväg...? Lite Kalle Anka över det med :blink:

Vi har arbetstält som är självuppresande, skulle kunna beskriva det som en lätt runt fyrkantigt tält. Taket och 3 av sidorna består av 4 st glasfiber rör. Man vecklar ut tältduken och ställer sig mitt i högen av duk och rör, sen snärtar man till mitt i infästningen av de 4 rören för respektive sida. De spänns då ut mot tältduken. Att resa tältet och ta ner det går nog att göra på mindre än en minut. Fast den här konstruktionen innebär att tältets alla sidor måste vara lika stora. Tältet är inte fullt 2x2 m och har inget golv. Det borde iofs inte vara något problem med att ha ett golv, tältet skulle fungera likadant ändå.