Jump to content

Funktionsförändring på Truppmina 12?

Alien

Recommended Posts

Citerar Vysotskij & mig själv ur annan tråd:

(Vysotskij @ May 20 2005, 09:48 )

Plus att den nu måste utlösas manuellt, och därför är ett vapen mer än en mina.

Fråga på det: är minan (dvs det som en gång var Truppmina 12, samt Fordonsmina 13) funktionsförändrad för detta, eller finns "normalfunktionen" (dvs utlösning via snubbeltråd/motsv.) kvar?

edit: leprafingrar

Edited by Alien

istort sett allt som går att utlösa med ett snöre går även att utlösa med snubbeltråd.

Det var ju nu min tanke, men man vet ju aldrig vad guldplåtarna kan hitta på..

Tackar för svaret.

Följdfråga: är då "satsen" i lådan oförändrad? Dvs det ENDA man har gjort är att byta namn, och INGET annat?

Nja, snubbeltråden är en ståltråd :unsure: Förr i världen, då när vi hade truppminor var det samma snubbletråd bipackad med truppmina 12/12B som nu finns kvar till larmminorna.

Kominerad el- och dragutlösning är perfekt på försvarsladdning 21/22, men allra bäst blir det givetvis med radioutlösning via TA9, då kan man ligga 1 km bort och se fienden gå in i "dödszonen" och sedan lungt trycka på knappen på sin TA9. På det viset blir det lite lättare att undvika egna förluster, men det ställer ganska höga krav på användaren och övrig kringutrustning som kikare mm.

...men allra bäst blir det givetvis med radioutlösning via TA9, då kan man ligga 1 km bort och se fienden gå in i "dödszonen" och sedan lungt trycka på knappen på sin TA9. På det viset blir det lite lättare att undvika egna förluster...

Men då är du en fegis som använder dig av såna metoder enligt vissa amerikaner på ett annat forum. Detta då det används med framgång i Irak.

Jag kallar det för sunt förnuft.

Satsen är oförändrad enligt mina erfarenheter, de skarpa FL21 jag sköt i höstas vara samtliga bifogade ståltråd.

Stämmer bra med min erfarenhet, tror endast att dom gammla embalagen kastades och minorna packades i nya emballage med "korrigerad" text.

Satsen är oförändrad enligt mina erfarenheter, de skarpa FL21 jag sköt i höstas vara samtliga bifogade ståltråd.

Den borde väl vara utmärkt för manuell fjärrutlösning så varför plocka bort den?

Vad är alternativet? Att man rycker till och duckar *fort*? :camo: