Magnus Posted December 8, 2002 Report Share Posted December 8, 2002 http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,236561,00.html Oavsett om det är "old news" så ger det allmänheten en mer negativ syn på försvaret. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lord Good Posted December 8, 2002 Report Share Posted December 8, 2002 Alla grabbars favorithobby, hur har FM tänkt att de ska utöva den under utlandstjästgöringen? Är de så korkade att de filmar eländet förtjänar de allt elände de råkar ut för Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 8, 2002 Report Share Posted December 8, 2002 Det är väl tänkt att dom skall kunna hålla byxorna uppe i ett halvår... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lord Good Posted December 8, 2002 Report Share Posted December 8, 2002 Det är väl tänkt att dom skall kunna hålla byxorna uppe i ett halvår... Så länge man har det tänket får man nog räkna med rubriker i tidningarna lite då och då. Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted December 8, 2002 Report Share Posted December 8, 2002 Idioti, det står typ att nyheten briserade att svenska soldater hade utnyttjat prostituerade under utl. tjänst göring... Riiiiiight.... Det är ju inga nyheter direkt, epitetet "horplog" hördes ofta under/efter kortleavarna. Jag tycker det är total idioti att ha sex med prostituerade, men att det verkar vara så upprörande/förvånande tycker jag är mycket märkligt. Det finns alltid folk som beter sig illa, utlandsstyrkan speglar sammhället, på gott och ont. Alla är inga änglar, alla har inte samma moral. Det torde väl inte vara en hemlighet att soldater "alltid" använt prostituerade, varfär skulle svenska soldater skilja sig?? En del borde ta sig i kragen och öppna sina blåögda och inse vilken verklighet vi lever i.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 8, 2002 Report Share Posted December 8, 2002 Ok... Eftersom det speglar samhället så vill inte folk få upp ögonen... Sedan så tycker jag ju dom borde kunna hålla byxorna uppe ett halvår, eller ta kalla duschar istället... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 8, 2002 Report Share Posted December 8, 2002 Hugg av den och lämna den hemma Ärligt talat så tycker jag att det inte ska vara så svårt att inte tänka med "drinkpinnen" det kanske är dom som använder den som hjärna som åker ner ( ta inte illa upp nu ni som varit nere ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 9, 2002 Report Share Posted December 9, 2002 Från DN i dag: ÖB har tagit tag i problemet med hårdhanskarna genom ett nytt projekt som fått namnet SELIBAT*. - Vi kan aldrig garantera att våra soldater undviker sådan här verksamhet. Men med det här projektet hoppas vi kunna upplysa om den kriminella verksamhet som döljer sig bakom den oskuldsfulla, kinky fasaden. Man får inte ägna sig för mycket åt fel "skjut" (skratt), säger han bland annat. Projektet har hittintills inneburit att flera av Pristinas ökända bordeller fått ingångarna blockerade av fordon ditkörda av FM. Och det är inte vilka fordon som helst. - Vi hoppas kåthallickarna Ivan och Boris, hur "välutrustade" dem än är inte kan mäta sig med våra rör. Dem är nämligen 120 mm, på b r e d d e n, skrattar Torbjörn Stålfot, plutonchef för "insatsstyrkan" och tillägger leende: -Det är en skarp moralhöjare för våra grabbar. *(SärskildErektionsLindrandeInsatsBataljon) /RP Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 9, 2002 Report Share Posted December 9, 2002 Nu förstår jag ingenting... Vi pratar om FN soldater va? I uniform och allt? Med dygnet-runt tillgång till både vapen och det snyggaste och finaste i mtrl-väg som Hm Konungen kan erbjuda sina stolta soldater? Och dom väljer att gå på bordell!!!!???? -Verkar som om vissa måste se över sina prioriteringar och sitt yrkesval. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 10, 2002 Report Share Posted December 10, 2002 Öppet brev i ärendet skrivet av Henrik Svensk och Tobias Axelsson: http://www.swedint.mil.se/index.php?lang=sve&c=news&id=11901 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Skånsk_makaron Posted December 10, 2002 Report Share Posted December 10, 2002 Under mitt föregående arbete så vistades jag utomlands mellan 6 - 8 månader, jag klarade mig utan att gå på bordell. Sånt klarar man av hemma, hade dock inget fast förhållande eller dylikt under den tiden (vem f** vill ha nån som aldrig är hemma?). Så jag har ingen som helst förståelse för de "stackare" som vistas i utlandstjänst att gå på bordell. Dom kan ju ringa och maila hem, kunde fan inte jag. Tack för mig. Sign "sur gubbe" Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted December 10, 2002 Report Share Posted December 10, 2002 Från DN i dag: ÖB har tagit tag i problemet med hårdhanskarna genom ett nytt projekt som fått namnet SELIBAT*. Va? "Namn och nytt" (DN:s satirsida) eller? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lord Good Posted December 10, 2002 Report Share Posted December 10, 2002 Under mitt föregående arbete så vistades jag utomlands mellan 6 - 8 månader, jag klarade mig utan att gå på bordell. Sånt klarar man av hemma, Brukar du gå på bordell hemma? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Skånsk_makaron Posted December 10, 2002 Report Share Posted December 10, 2002 Ok, men jag tror du vet vad jag syftade på. :0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Predator Posted December 11, 2002 Report Share Posted December 11, 2002 En person som gjort något som är lagligt i det landet han befinner sig i ska inte behöva hängas ut bara för att det anses omoraliskt och är olagligt i hans hemland. Alla människor handlar efter sina egna moraliska principer och bara för att en viss persons moraliska principer avviker från de flesta andras ska han inte behöva straffas för detta. Det viktiga är att han håller sig inom ramarna för vad som är lagligt. Det borde ges mer frihet till individen att handla efter sina egna principer och värderingar istället för efter samhällets. Samhällets principer och värderingar ändras ändå hela tiden. Visserligen kan jag förstå att FN-soldaterna har som uppgift att representera Sverige och bör uppträda på ett riktigt sätt för att inte ge Sverige dåligt rykte. Skriverierna i media gör dock betydligt mer för att skada Sveriges rykte än det soldaterna gjorde. Det enda skriverierna bidrar med är att skapa en rädsla för att ett enda felsteg i livet kan leda till skandalartiklar i Aftonbladet och ett slut för karriären. Det gör också att ingen vågar handla efter sina egna principer och värderingar utan tvingas att handla efter samhällets. Vill bara avsluta med att säga att jag själv är helt emot prostitution. Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted December 11, 2002 Report Share Posted December 11, 2002 Bra tänkt Predator, eget tänkande är mycket viktigt. Dock är det så att du ju skriver på ett kontrakt och där står vissa förhållningsregler, om du då väljer att skriva på skall du också följa dessa. Tycker du att de regler och förordningar som finns är fel skall du inte skriva på. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Predator Posted December 11, 2002 Report Share Posted December 11, 2002 Visste inte att det fanns ett sånt kontrakt. Dock tror jag inte att mediernas intresse av historien hade varit mindre om det inte funnits det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
granQ Posted December 11, 2002 Report Share Posted December 11, 2002 topicen har varit upp så länge jag kan minnas.. tror även svensk lag gäller fn svenskarna.. eller om det bara är kontraket som speglar det.. iallafall saknar verkligen repotage om vettiga fn soldater ute i landet.. en liten mer postiv bild hade varit trevlig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted December 11, 2002 Author Report Share Posted December 11, 2002 Det är väl så att när svenska soldater åker ner följer dom svensk lag, och här i Sverige är sexköp förbjudet. Alltså bryter dom mot lagen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Predator Posted December 11, 2002 Report Share Posted December 11, 2002 Tycker det verkar konstigt om soldaterna följer svensk lag utomlands. De skulle de ju bli åtalade. Jag vet iaf att i alla andra fall följer man lagarna som är i landet man befinner sig i, förutsatt att man inte är på nån ambassad. Men det har även funnits en del skandalskriverier i pressen om att anställda vid myndigheter och liknande använt sig av prostituerade utomlands. Och de personerna lär ju iaf inte behöva följa svenska lagar utomlands. Hur går det med Xbox-liret då Mangan? Själv har jag problem med min Xbox, den hänger sig hela tiden när jag kör vissa spel så jag får väl ta och lämna in den på reparation eller nåt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 11, 2002 Report Share Posted December 11, 2002 Sedan handlar det om vad deras uppgift är... Genom att gå till prostituerade så motverkas syftet lite med deras uppgift, och höjer ju inte direkt förtroendet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted December 12, 2002 Report Share Posted December 12, 2002 Det är väl så att när svenska soldater åker ner följer dom svensk lag, och här i Sverige är sexköp förbjudet. Alltså bryter dom mot lagen. Så är det och visst är det konstigt... jobbar du för annat företag än staten (SwedInt) så är det oftast inte så. Man skriver ju på ett anställningsavtal innan man åker iväg, jag har inte koll på det finstilta men det poängteras att Svensk lag gäller. Link to comment Share on other sites More sharing options...
snake Posted December 14, 2002 Report Share Posted December 14, 2002 Det ska väl inte vara så svårt att hålla vissa kroppsdelar i byxorna? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.