Jump to content

Legionens uttåg ur Algeriet...

Guest

Recommended Posts

Vad heter sången som Legionen sjöng när det lämnade Algeriet efter sin "lilla kupp"? Jag är ute efter titel och orginalartist, någon fransyska, har kunnat det men lider av hjärnsläpp denna sena stund.

Oops... Tack AW, som du kanske förstår av mitt förra inlägg så han jag inte med att läsa ditt svar innan mitt egna skrevs.

Sen timme, sen tanke!  ;)

Jo, nog ledde Legionens slutklämm i Algeriet till en "het debatt" i Frankrike.

Både läst boken och sett filmen, även fast jag visste hur det skulle sluta så kan jag inte hjälpa att jag "trodde" och hoppades att The Jackal skulle lyckas. Utmärkt underhållning!

Och en intressant bit nutidshistoria, precis som ss sista strid i Vietnam, ibland får jag uppfattningen om att Legionen har ett tyskt arv som det inte talas så mycket om i den officiella världen.

Edith Piaffs låt var en given att ha rullande i SISU:n när man rullande in i Gorni Vakuf eller något annat hårigt ställe.

Angående legionens tyska arv så ligger väl sanningen någonstans mellan den officiella tystnaden och mytbildningen att Dien Bin Phu var W-SS sista strid.

Jag har inga siffror om hur många tyskar som tjänstgjorde i legionen efter andra världskriget. Är det någon som har det så får ni gärna dela med er. Redan innan andra världskriget var dock det tyska inslaget stort. Under vissa perioder var nästan hälften av manskapet och åttio procent av underbefälen tyska. Tittar man på dödslistorna från Dien Bien Phu så ser man många tyska namn. Om dessa var tyskar som slagits under andra världskriget eller yngre förmågor är svårt att säga. Klart är att det fanns ett starkt tyskt inslag i alla fall.

Som kuriosa kan jag nämna att det även franska f.d. frivilliga i W-SS i slaget Dien Bien Phu. De hade tjänstgjort i divisionen Charlemange (Karl den Store).

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...