Jump to content

Hur åker/åkte du hem under permissionen?


DBH

Hur åker/åkte du hem under permissionen (med avseende på klädseln)?  

164 members have voted

  1. 1. Hur åker/åkte du hem under permissionen (med avseende på klädseln)?

    • m/90
      60
    • m/87 (daglig dräkt)
      28
    • annan typ av uniform
      14
    • civilt klädd
      62


Recommended Posts

Tänkte göra en undersökning om hur folk åker/åkte hem på permission.

Ni kan gärna lägga till kommentarer om ni vill...

 

Om flera olika typer har använts vid olika tällfällen så markeras den typ av uniform som användes vid flest antal tillfällen

Edited by Step
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 91
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hade enbart med mig civila kläder vid två tillfällen: Inryck och MUCK. Däremellan användes endast militära persedlar, varför slita på egna kläder när pappa kungen tillhandahåller fullt dugliga sådana. Dessutom var det tillräckligt trångt i skåpet.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

M87 på gotlandsfärjan brukade vara praktiskt, speciellt om man skippade kavajen i hytten och hade WollyPolly. Brukade funka rätt bra och var det nån som bråkade trodde de alltid att man var en av personalen och småflickorna brukar ju tycka pojkar i Marin uniform var extra stiliga. Iaf bättre än M90 impregnerad med vapenfett 101 och svett.

 

Oftast vart det M87 hem, och civil tillbaka.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju lite lokala regler som gäller i det här också.

 

K4 tillät endast att folk åkte hem i M90 efter visa övningar och under julen. Tanken var nog att de som ville skulle få chansen att visa upp sin jägarbåge och lite annat.

 

Men det ligger en hel del i det Henke säger. En M90 impregnerad med CLP, lukten av 1000 olika granar och från den gången man råkade slänga sig i skydd ovanpå lite färsk harspillning...

NBC-befälen i Umeå sa det att det har nog fan aldrig luktat så illa på deras kassern som när jägarna från K4 var på NBC-utbildning (och följdaktligen fick vi bo i skogen!).

 

Själv så åkte man aldrig hem i m/87 en enda gång. När man väl hade chansen att komma ur det gröna så tog man den. Civila kläder är inget substantiv, det är en känsla!

Link to comment
Share on other sites

M/60 eller civila, svårt val :Malaj: . Civila kläder alla ggr, grått eller grönt fryser man mer i, civilt ger frihetskänsla! Är militär så att alla ska få klä sig hur de vill, bl a, då ska jag nog själv använda mig av den rätten!

Link to comment
Share on other sites

M/90 hem, och M/90 tillbaka, men då var ju hemtp inte längre än 2 km.

Jag tror faktiskt att jag aldrig hade några civila kläder på regementet förutom vid inryck och muck.

Link to comment
Share on other sites

Nästan alltid civila... som 90% av de övriga på kompaniet... Modell 87 eller 60 fick vi inte ut.

 

Ser ibland Folk som åker hem eller till sina regementen på tåget i M/90... och ärligt talat, ser det ganska sunkigt ut, oavsett basker eller märken ingen civil bryr sig om...

Link to comment
Share on other sites

m90 vid första permisen, sen gick det bort att sitta i en sovbuss i tolv timmar med uniform på... blev civilakläder.

Vadå, det är ju när grönkläderna kommer på man påpassligt nog somnar omedelbart vid färd med sådant transportmedel där man själv ej medverkar till dess framförande. :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte hem i uniform en enda gång när jag gjorde lumpen. Det var i Karlskrona och jag hade just fått ut kalleanka-kläderna. Eftersom jag missat bussen hem på fredagkvällen, bestämde jag mig för att lifta och det gick bra eftersom jag hade uniform. Fick lift med tre olika bilar och var hemma obetydligt senare än bussen.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte hem i uniform en enda gång när jag gjorde lumpen. Det var i Karlskrona och jag hade just fått ut kalleanka-kläderna. Eftersom jag missat bussen hem på fredagkvällen, bestämde jag mig för att lifta och det gick bra eftersom jag hade uniform. Fick lift med tre olika bilar och var hemma obetydligt senare än bussen.

Aj då... Kalle Anka-uniform och att lifta med vitt främmande människor... Då kan knappast dygden sitta säkert... :Malaj::wub: :P

Link to comment
Share on other sites

Det berodde mest på vilken tid jag fick åka, vi fick ut flygbiljetter på fredagen, ibland hadde jag tur och fick åka samma flyg som folk från södra sverige, då var det bara att åka i m/90 om man hade ont om tid, på normal tid åkte jag civilt.

Fick man åka tåg så åkte man civilt.

Link to comment
Share on other sites

Ser ibland Folk som åker hem eller till sina regementen på tåget i M/90... och ärligt talat, ser det ganska sunkigt ut, oavsett basker eller märken ingen civil bryr sig om...

Vettigaste inlägget i den här tråden! Även om jag anser att det även gäller permissionsuniformen.

 

Ingen, absolut ingen blir imponerad av du åker hem i uniform! Skulle någon mot förmodan bli imponerad saknar personen ifråga säkert ett par hästar i hagen!

Link to comment
Share on other sites

Jag hade åtta mil buss hem och åkte i princip alltid i någon sorts uniform. Oftast 90:n men gärna sällskapsdräkt om jag hann byta. Jag anser att de som enbart lever i det civila mörkret behöver utbildas i det faktum att vi trots allt fortfarande har en försvarsmakt.

 

Om den generella uppfattningen är att FU 90 och även m/87 ser sunkigt ut så är det inte ombyte till civila kläder som behövs utan en massiv attitydförändring i samhället, främst genom att vpl tar modet till sig och bär uniformen även utanför grindarna.

 

 

Enda negativa kommentaren jag har fått var i fredags (MUCK plus ~480 dagar) efter en pliktspelning när jag och en till kille i musikkåren kom gående på en gångväg genom studentområdet där vi båda bor. Någon öppnade ett fönster och skrek: "Lumpen är över, gå hem och byt om!" 8-/

 

Vilket iofs. var precis vad jag skulle göra...

Link to comment
Share on other sites

Om den generella uppfattningen är att FU 90 och även m/87 ser sunkigt ut så är det inte ombyte till civila kläder som behövs utan en massiv attitydförändring i samhället, främst genom att vpl tar modet till sig och bär uniformen även utanför grindarna.

Notera att jag bara nämde Fu90 och inget annat...

Fu90 hör hemma på arbetsplatsen...

 

När jag jobbade inom platsindustrin, så åkte arbetskläderna av varje slut på arbetsdagen, och låstes in i ett skåp... ev någon gång med hem, när man hadde bråttom, men absolut inte att jag åkte en längre sträcka eller satte mig på ett tåg med dom.

Link to comment
Share on other sites

Notera att jag bara nämde Fu90 och inget annat...

Fu90 hör hemma på arbetsplatsen...

Skulle säga att det beror på. Bor man tjugo minuters cykelväg från jobbet så kan jag mycket väl tänka mig att ta mig hem i arbetskläderna. Givetvis beroende på i vilket skick de är.

Link to comment
Share on other sites

Notera att jag bara nämde Fu90 och inget annat... 

Fu90 hör hemma på arbetsplatsen...

Skulle säga att det beror på. Bor man tjugo minuters cykelväg från jobbet så kan jag mycket väl tänka mig att ta mig hem i arbetskläderna. Givetvis beroende på i vilket skick de är.

Givetvis... Hur många snickare ser man inte åka hem i sina arbetsbyxor ;)

 

 

vad nu saken egentligen handlade om vad Vpl åker hem i på helgerna...

Link to comment
Share on other sites

Är det någon skillnad på om värnpliktiga åker hem i fältuniform eller om befälen gör det?

När jag jobbade på Ing2 veckopendlade jag och åkte tåg/buss till/från Eksjö, detta iförd fältuniform då jag åkte direkt till jobbet på måndag morgon och direkt hem från jobbet på fredag eftermiddag.

 

The Swede :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Civilt nästan alltid, 90'an på så fick man passa sig för ev- befäl (den skulle INTE lämna flottiljen), någon enstaka gång åkte man hem i permisuniformen, men trettio mil i buss är trist nog utan att behöva tänka på att inte skrynkla kläderna ;)

Link to comment
Share on other sites

Är det någon skillnad på om värnpliktiga åker hem i fältuniform eller om befälen gör det?

När jag jobbade på Ing2 veckopendlade jag och åkte tåg/buss till/från Eksjö, detta iförd fältuniform då jag åkte direkt till jobbet på måndag morgon och direkt hem från jobbet på fredag eftermiddag.

 

The Swede :baskerPa:

Skillnad tycker jag då befäl är lite mer trogna reglementet.

Reser ofta och ser vpl i de mest kreativa kombinationer av persedlar.

 

Obs, detta är generellt då det givetvis finns officerare som också avviker.

 

Varför reser man i uniform om man veckopendlar?

 

Personligen hatar jag att resa i skit.. uniformen men ibland är det praktiskt...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...