Knekt Posted December 13, 2002 Report Share Posted December 13, 2002 Jag går i köpetankar och funderar på vad jag ska köpa för pistol. Nån på forumet som har erfarenhet av USP Tactical i 9x19? Jag tänkte i första hand ha den till nationellt, men tanken är att snarast se till att bli certifierad för praktiskt och då är den ju bra till produktions-klassen. Dessutom ser den lite ball ut, och sånt är ju alltid kul! Vem har numera den svenska generalagentuuren för H&K? Också sugen på en Pardini i .22. Nån som har en själv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
softfeel Posted December 13, 2002 Report Share Posted December 13, 2002 USP Tactical 9x19 är ett rktigt fint vapen liksom alla andra i usp-serien, dock föredrar jag personligen .45:an. Den är som mk23 men något kortare vilket jag tycker är en fördel eftersom mk23:an är för lång. 9x19 kändes på något sätt för mesig att skuta med, kändes som man var tvungen att skuta tre skott för att få samma effekt som .45:an Om du är sugen på en .22:a och kan lägga ganska mycket pengar på en så rekomenderar jag en walther osp (inte helt säker på modelnamnet men jag tror det är rätt), den har hög precision och är ljuvlig att skuta med oavsett om det är på tävling eller på grannens irriterande byracka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlåGul -1 9x19 Posted December 13, 2002 BlåGul -1 Report Share Posted December 13, 2002 Jag går i köpetankar och funderar på vad jag ska köpa för pistol. Nån på forumet som har erfarenhet av USP Tactical i 9x19? Jag tänkte i första hand ha den till nationellt, men tanken är att snarast se till att bli certifierad för praktiskt och då är den ju bra till produktions-klassen. Dessutom ser den lite ball ut, och sånt är ju alltid kul! Vem har numera den svenska generalagentuuren för H&K? Också sugen på en Pardini i .22. Nån som har en själv? Du får tyvärr inte skjuta USP Tactical i production. Den är inte upptagen på IPSCs lista över godkända vapen, och pipan är för lång. Generalagenturen vet jag inte men Staffans Vapen har det mesta när det gäller H&K-pistoler. http://www.staffansvapen.se Pardini har jag ingen, men jag har skjutit ett par tusen skott med den. Det är en väldigt trevlig pistol, magasinen kan vara lite känsliga för misshandel, men annars är den helt klockren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
softfeel Posted December 13, 2002 Report Share Posted December 13, 2002 Du får tyvärr inte skjuta USP Tactical i production. Den är inte upptagen på IPSCs lista över godkända vapen, och pipan är för lång. Vadå pipan är för lång? Den är 3mm kortare än usp expert (132mm-129mm) och experten får man väl använda? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlåGul -1 9x19 Posted December 13, 2002 BlåGul -1 Report Share Posted December 13, 2002 Du får tyvärr inte skjuta USP Tactical i production. Den är inte upptagen på IPSCs lista över godkända vapen, och pipan är för lång. Vadå pipan är för lång? Den är 3mm kortare än usp expert (132mm-129mm) och experten får man väl använda? Du får inte använda Expert i production. Piplängdgränsen är 127 millimeter. Se http://www.ipsc.org/proddiv.htm . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
softfeel Posted December 13, 2002 Report Share Posted December 13, 2002 Tack 9x19! Där fick jag det förklarat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted December 14, 2002 Author Report Share Posted December 14, 2002 Du får tyvärr inte skjuta USP Tactical i production. Den är inte upptagen på IPSCs lista över godkända vapen, och pipan är för lång. Vadå pipan är för lång? Den är 3mm kortare än usp expert (132mm-129mm) och experten får man väl använda? Du får inte använda Expert i production. Piplängdgränsen är 127 millimeter. Se http://www.ipsc.org/proddiv.htm . Aha. Där ser man! Tack för klargörandet! Nå, då får man fundera lite till. Det är ju ändå .22:an som kommer först. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rambo Posted December 14, 2002 Report Share Posted December 14, 2002 Varför USP när det finns Glock? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
softfeel Posted December 14, 2002 Report Share Posted December 14, 2002 Varför USP när det finns Glock? För mig personligen anser jag att USP är bättre vid tävling och vid andra tillfällen där vapnet måste ha en hög precision men inte behöver tåla så mycket. Glock passar bättre som standardvapen hos en armé eller polisen där vapen är en bruksvara och används var dag. Dessutom så är glocken liteför själlös vid tävlingar, det är få personer som har den som personlig favorit även om det är ett bra vapen. Obs! mina personliga åsikter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted December 14, 2002 Report Share Posted December 14, 2002 Precis....min personliga favorit är inte det vapen som jag skulle välja som tjänstevapen. Favorit: SigSauer P226 (som jag äger) Tjänste: Glock 17 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Nimrod Posted December 19, 2002 Report Share Posted December 19, 2002 Är det tillåtet att använda Ruger super redhawk .454 Casull ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted December 19, 2002 Author Report Share Posted December 19, 2002 Varför USP när det finns Glock? För mig personligen anser jag att USP är bättre vid tävling och vid andra tillfällen där vapnet måste ha en hög precision men inte behöver tåla så mycket. Glock passar bättre som standardvapen hos en armé eller polisen där vapen är en bruksvara och används var dag. Dessutom så är glocken liteför själlös vid tävlingar, det är få personer som har den som personlig favorit även om det är ett bra vapen. Obs! mina personliga åsikter. Vad i USP-konceptet gör att H&Ks produkter skulle vara mindre slitstarka än Glocks? Med tanke på att H&K producerat vapen för verkligt extrema användare (SOCOMs val av Mark 23, som USP baseras på) låter det lite märkligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted December 19, 2002 Author Report Share Posted December 19, 2002 Jag klämde häromdagen på en CZ 122 Sport i .22 lr. Den verkade rätt kul. Billig (3800:-), lagom framtung och ett kul, lite lagom tufft utseende. Stommen påminner aningen om en välkänd biffig israel. http://www.czub.cz/detail/122a.htm Nån som pangat med en sådan? Hur är vapen från CZ rent allmänt? http://www.czub.cz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted December 19, 2002 Author Report Share Posted December 19, 2002 Är det tillåtet att använda Ruger super redhawk .454 Casull ;) Jo, det får du nog! Kika själv längt ner på sidan: http://www.ipsc.org/divlist.htm Nu får jag hålla igen postandet nån minut, tror jag! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted December 19, 2002 Report Share Posted December 19, 2002 Precis....min personliga favorit är inte det vapen som jag skulle välja som tjänstevapen.Favorit: SigSauer P226 (som jag äger) Tjänste: Glock 17 Måste bara säga att för mig är det tvärtom, tar glocken framför sigen. Tycker inte du att tyngdpunkten är ganska hög på Sigen, jämfört med Glocken?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlåGul -1 9x19 Posted December 19, 2002 BlåGul -1 Report Share Posted December 19, 2002 Hur är vapen från CZ rent allmänt? Fruktansvärt bra. T.o.m. Jeff Cooper talar gott om dem, och det är få vapenmärken som förunnats den ynnesten. Finishen på de enskilda vapnen kanske inte alltid har varit lysande (främst under 'mörkertiden' som sovjetisk lydstat), men CZ75 med derivat är bland världens bästa vapen i sin klass, mycket slitstarka och pålitliga. Med tanke på att konceptet kopierats/förädlats av IMI(Jericho/'Baby Eagle') , Tanfoglio/Witness, Sphinx och många andra så är det nog hyggligt funkis. Använder israelerna något som tjänstevapen, kan man i allmänhet lita på att det är bra grejer. Har tyvärr aldrig skjutit med .22an ovan. CZ gör/gjorde även en trevlig .22-växelsats (Kadet) till CZ75, kan kanske vara intressant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlåGul -1 9x19 Posted December 19, 2002 BlåGul -1 Report Share Posted December 19, 2002 Tycker inte du att tyngdpunkten är ganska hög på Sigen, jämfört med Glocken?? SIGarna är lite högt byggda tycker jag med. Annars fina byggen med kvalitetskänsla, även om det kanske inte var ett genidrag att nita ihop slutstycke och mantel som man gjorde ett tag. Min favorit är lilla P239. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted December 19, 2002 Report Share Posted December 19, 2002 Tycker inte du att tyngdpunkten är ganska hög på Sigen, jämfört med Glocken?? SIGarna är lite högt byggda tycker jag med. Annars fina byggen med kvalitetskänsla, även om det kanske inte var ett genidrag att nita ihop slutstycke och mantel som man gjorde ett tag. Min favorit är lilla P239. 239:an är fin, men jag gillar 229:an bättre. Fick in 2st 229:or i förra veckan. Den nya manteln till 229 är fräst i ett stycke, mao slutstycke och mantel är i ett stycke... Tycker inte om systemet dem har med att nita ihop det med ett rörstift eller stift.. Pressen man sätta ihop manteln och slutstycke, kostar 35000,-. Fast 226:an är inte fy skam den heller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted December 21, 2002 Report Share Posted December 21, 2002 Varför Volvo när det finns BMW... Folk väljer olika pistoler och jag hoppas att de väljer den som passar deras skjutteknik och plånbok och inte för att en vapenguru på skjutklubben har sagt si och så. I min hand passar sigen helt perfekt och jag älskar trycket. Sen håller jag med om att den är lite för hög. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted December 22, 2002 Report Share Posted December 22, 2002 Givetvis skall man köpa en pistol som passar en själv. Jag fingrade lite kort på en HK USP 9mm, kommer dock inte ihåg om det var en custom eller en standard. Den e lite som en glock men större, känns gedigen. Skulle vilja fingra mer på den om jag fick tillfälle Importören sverige är. www.staffansvapen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sudden Posted December 22, 2002 Report Share Posted December 22, 2002 Någon som har provat FN:s Five Seven? Den har ju den lite udda kalibern 5.7 x 28 mm. Har för mig att den tar 20 bulor i magasinet också. Och så är den ju otroligt snygg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Nimrod Posted December 22, 2002 Report Share Posted December 22, 2002 Har 2Sharp lekt med p90, så har han säkert fingrat på five-seven oxå ;) Eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted December 22, 2002 Report Share Posted December 22, 2002 Har 2Sharp lekt med p90, så har han säkert fingrat på five-seven oxå ;) Eller? Nä, tyvärr! har inte ens sett en FiveSeven, än.. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VH Posted December 22, 2002 Report Share Posted December 22, 2002 Nu blev jag lite intresserad. Vår instr. har tipsat oss om att gå med i skytteklubb efter lumpen så man inte tappar skyttet (hehe seriös eller vad). Så jag undrar lite vad som gäller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvidA Posted December 22, 2002 Report Share Posted December 22, 2002 Kan man köpa FN:s Five Seven som civil? Har för mig att den bara är till för miltär och polis... I och med att det är AP ammo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted December 23, 2002 Report Share Posted December 23, 2002 Svensk vapenlagstiftning har hittills endast gjort skillnad på kaliber och inte ammunitionstyp, vilket i princip gör det möjligt att som privatperson köpa nästan alla typer av "elak" ammunition i Sverige. Dock brukar tillverkarna själva vägra att sälja vissa typer av vapen och ammunition till privatpersoner. Sedan ett par år tillbaka är myndigheterna dessutom lite mer noggranna med vilka vapenmodeller man ger tillstånd till. Grundprincipen är att de skall vara godkända för tävling/jakt i någon klass - och att de inte får vara för "kul". Att köpa en picka med AP-förmåga kan säkert vara just "kul", men man blir nog inte särskilt välkommen på så där värst många inomhusbanor... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LimpFish Posted December 26, 2002 Report Share Posted December 26, 2002 asså va e d som gäller me pistoler å sånt? vad krävs för att jag ska få köpa typ en glock, lr sig lr nåt sånt liknande? licenser å grejer lr? får man nån sån licens när man gör lumpen lr nåt? *undrar* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gotcha Posted December 26, 2002 Report Share Posted December 26, 2002 (edited) >> LimpFish << Ett stalltips är att testa "sök"/"search"-funktionen (högt uppe till höger på sidan) och söka på det du undrar över. Nästan garanterat hittar du vad du söker och undrar över! Men, nej, normalt får man inga vapenlicenser (för privat bruk, dvs) i lumpen. För att få licens (normalt en .22 cal) ska man normalt vara aktiv medlem i en skytteklubb i 6 mån, då klubben kan styrka "behovet" av ett vapen (för polisen). ps. ett annat stalltips är att lägga ned "icq-stavningen", du är väl ingen fjårtis - eller..?! ;) ds. Edited December 26, 2002 by Gotcha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LimpFish Posted December 26, 2002 Report Share Posted December 26, 2002 gotcha: tackar för tipset.. men jag provade faktiskt det innan jag skrev mitt inlägg, och jag hittade inget direkt svar på min fråga... och vad d gäller "fjortissåråket", så går d oftast snabbare att skriva så, d e därför jag använder mig av det för d mesta... (dock inte när jag skriver uppsatser el dyl till skolan :P) och angående det där med skytteklubbar och sånt, så har jag hört att det är massa restriktioner på vilka vapen man får isåfall. du skriver att det ska vara en .22 cal, jag har hört oxå att det bara får vara såna där töntpistoler där man bara kan ha en patron i åt gången, alltså inte ha något mag typ. isåfall kan man ju inte ha en glock lr liknande!? glock är väl inte heller .22 cal? vad är .22 förresten? 0.22 tum? glocken har väl 9mm ammo? *lite smått förvirrad* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raffsec Posted December 26, 2002 Report Share Posted December 26, 2002 .22 cal är tum ca 5,56 mm eller är jag snurrig nu igen angånde vapen har jag aldrig hört något för du har ju såna klubbar för praktiskt skytte och där har typ alla vapen med magasin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts