Jump to content

Flytta över läns och kommungränsen

Recommended Posts

Tjenis!

Söker efter info angående följande. Jag tillhör en insatspluton jönköpings län. Nu är det så att jag eventuellt ska flytta 2,5 mil västerut och då kommer tillhöra en annan kommun och ett annat län.

Frågan är då måste jag byta hvpluton eller kan man tillhöra samma fast man nu inte bor kvar i kommunen/länet? Innan ni svarar att kolla med MD-gruppen och så vidare så

kommer jag göra det med men kollar om det är någon som vet på forumet.

:surprise::ak::huh:

Tjenis!

Söker efter info angående följande. Jag tillhör en insatspluton jönköpings län. Nu är det så att jag eventuellt ska flytta 2,5 mil västerut och då kommer tillhöra en annan kommun och ett annat län.

Frågan är då måste jag byta hvpluton eller kan man tillhöra samma fast man nu inte bor kvar i kommunen/länet? Innan ni svarar att kolla med MD-gruppen och så vidare så

kommer jag göra det med men kollar om det är någon som vet på forumet.

:surprise::ak::huh:

Om du fortfarande har möjlighet att hålla ditt kontrakt med den insatspluton du närvarande är med i, ser jag inget hinder för att du kvarstår.

Läns- och kommungränser borde inte ha någon inverkan på sådant, kan man tycka. Men verkligheten har visat sin mörka sida förr.

2,5 mil är ingen sträcka.

Närmsta insatspluton härifrån finns cirka 3 mil bort, annan kommun, men samma län och här är det inga problem alls.

@wolfie666

Det är inte ngt problem alls. Det går även infall du skulle bo inom en annan MD-grps eller MD område. Men blir det för långa resor så kan de bli lite griniga men i detta fall ser det inte ut att bli så långa resor.

I min grupp är det två killar som bor i Göteborg, en som bor i Östersund och en som bor i Gävle och är med i en pluton som utgångsgrupperar i Borlänge. MD-gruppen har inte lagt några hinder i vägen för detta mig veterligen. Deras vapen är dock centralförvarade här i länet. Min grupp kallas därför lite skämtsamt för främlingslegionen.

Är man beredd att ta långa resor för att uppfylla kontraktstiden så tycker jag att det är OK, det enda jag kan känna lite tveksamhet inför är reakionstiden vid ett eventuellt skarpt larm. Den som varaktigt tänkt sig att bo i exempelvis Göteborg

borde ju då vara med i hemvärnet där men handlar det om tillfälliga/säsongsbetonade jobb eller studier eller liknande så...

vill få bort mitt prao :camo:

som andra säger" Är man beredd att ta långa resor för att uppfyllakontraktstiden

och reakionstiden vid ett eventuellt skarpt larm är ju inte direkt ett plus i systemt...men så länge chefen vet så lär det ju inte vara ett problem ,men man får ju ta lite extra ledigt från jobbet osv men det är det värt för mig,,,

Igentligen är det bara två saker som kan sätta pinnar hjulet för dig att bo förlångt bort. Det första är att din förbands chef måste göra hembesöket där du bor, om du har vapnet hemma.

Två, du måste kunna inställa dig på två timmar efter hv beredskap är beordrat.

2,5 mil ser jag som inga som helst problem med att vara kvar i ditt tidigare förband. har flera som bor längre bort än så och bägge punkter är uppfyllda

Mvh Per

Jag bor i Västervik och är med i KAG´s södra förband 146 km bort. Och har så varit i två år. Det verkar inte vara några som helst problem. Inställelsetiden på två timmar (yeah, right) funkar om nu någon skulle få för sig att beordra hemvärnslarm...