Jump to content

GLOCK 17


Hensoldt

Recommended Posts

Japp.

 

Jag fick pistolen å licensen fortare än hölstret från Lightfighter.

Men det är en annan historia...

 

Hur som helst. Jag tog oskulden på den idag, å märkte att den ligger ungefär två decimeter fel i sidled på 25m.

Vettigt?

Å jag har ju liksom fasta riktmedel. Hur ska jag bära mig åt?

 

Och nej. Det blåste inte storm å jag har inte Parkinsons... ;)

 

 

/Hensoldt

Link to comment
Share on other sites

Lite OT kanske men provskjuts inte vapnen innan de lämnar fabriken för att kolla funktion och precision? Jag är långt ifrån någon expert men 20 cm fel på 25 m låter väldigt mycket i mina öron.

Link to comment
Share on other sites

  • BlåGul -1

Köp ett par tusen patroner 9x19.

 

Sen övar du.

 

Du kommer se dina träffbilder krypa åt höger utan att du behöver knacka på siktet...

Link to comment
Share on other sites

Om Glocken är "out of the box" direkt utan att ha passerat någon vapensmed för att fixa trycket. Så kan jag rekommendera att du skaffar dig ett par klickpatroner och kolla hur vapnet förflyttar sig vid skottögonblicket. Nya Glockar kan ha ett lite otrevligt släp som inte alltid är jämnt och fint.

Det är inte ovanligt att det blir ett litet avfyrnings fel på ett nytt vapen dvs. högerskytt hamnar nere till vänster mellan kl 6 och 9, vänsterskytt nere till höger mellan kl 3 och 6.

 

Innan du börjar mecka med pangen så anser jag att du ska skjut ca 500ptr minst för att lära dig hur den uppför sig. :D

Tänk på att det tar ca: 3000 repetitioner för en människa att lära sig något, så ge den lite tid. :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Gör som undertecknad gjorde en gång i min tidiga relation med glocken.. Svär spotta och tyck att vapnet skjuter fel.. lämna sedan Glockenspielet till en kollega och se honom sedan sätta trevliga dubbelskott mitt i tavlan.. Rodna och mummla lite...

 

Nu hade förvisso nämnda kollega lön i slutet på månaden för att just skjuta glock väldigt bra, men ändå...

 

GMY B)

 

Edit: Det går betydligt bättre med skjutandet idag :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

En kommentar som jag hört fällas om Glocken under mitten av 1990-talet av en hv-fänrik i Borås:

 

"Enda fördelen med Glocken är att den alltid fungerar."

 

Denna hv-fänrik var "vapenexpert", men det kanske inte behöver tilläggas.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att det krävs idogt med träning för å kunna skjuta bra med en Glock.

Pistolen är inte byggd för denna form av skytte, dvs stå å ösa bly mot tavla på 25m.

 

Skotten ligger samlade, men åt helvete fel. Jag sköt iofs bara 30 skott.

Men när jag medvetet siktade i utkanten höger av tavlan så satt dom i tian.

Frustrerande... Men som en del av er säger, kanske blir det bättre när vapnet blivit "varmt i kläderna". Jag testade oxå både S&B´s nior samt 39b. Samma resultat.

 

När jag i rent raseri över den felpippade skottbilden sprang fram med draget vapen å sköt mot 1/3 dels figur från 15 m så satt dock skotten där dom skulle.

Så mao är det sånt skytte vapnet är gjort för. :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Prova tvåhandsfattning. Trycket (speciellt nytt) gör att träffen brukar krypa åt höger. Klickpatroner gör sig bäst hos handlaren som säljer dessa. Spar dom slantarna och torrklicka ändå. Sen kanske du fick en dålig omgång ammo från den stackaren du snodde smällarna av.

Link to comment
Share on other sites

När jag i rent raseri över den [b)felpippade[/b] skottbilden sprang fram med draget vapen å sköt mot 1/3 dels figur från 15 m så satt dock skotten där dom skulle.

Så mao är det sånt skytte vapnet är gjort för. :)

Hmm du bör ägna dig mer åt skytte än att kopulera på skjutbanan... :)

 

 

Nej men allvarligt det låter definitivt som det är fel på din avfyrningsteknik.

Link to comment
Share on other sites

Guest Andrew

uteslutnings metoden nästa gång kanske ?

Ta med ytterligare en pickadoll till banan och skjut med båda pickadollerna.

Ligger båda träff bilderna konstant ungefär i samma område på tavlan så tror jag Niffe helt klart redan nämnt den viktigaste faktorn.

 

Torrdragningar , samt blindavfyring medlest ett mynt ovanpå vapnet är aldrig fel. ;)

Link to comment
Share on other sites

Givetvis så ligger inte träffbilden fel på mina andra vapen...

Å tvåhandsfattning är det ända som funkar med Glock för mig.

Så nää. Det är inte fel på mitt finger.

Nu är ju iofs trycket på Glocken lika tungt som Cordites kallingar, men int faen ska skotten hamna såå snett?

Jag provade ju som sagt å skjuta i utkanten höger, å då ligger skotten i mitten.

 

Men kanske är det som en del av er skriver. Man får blyförgifta lite mer för å nå bra resultat med Glocken.

Jag är väl bortskämd med S&W trycket på 357án oxå kan jag tro.. :wub:

 

Å jag sköt faktiskt 46 poäng första gången jag var ut i år. Så de så! :Malaj:

 

Hehe

Link to comment
Share on other sites

@Hensoldt

 

Om du läser ditt inlägg så ser du svaret på ditt problem.

Du säger självt att trycket är tungt på glocken, men du har inga problem med dina andra vapen. På Glock 17 ligger avfyrningstrycket mellan 20-30N(2-3kg) och går inte att jämföra med en S&W revolver. locken har ett speciellt tryck som man måste lära sig känna. Pröva som sagt att öva avfyrningsteknik, och följ upp och tänk igenom hur du avfyrar. För det låter som om du "pekar" bort skotten under avfyrningen. Kolla på kornet under avfyrningen och kolla vart det tar vägen.

 

Öva torrklick....det är skitbra... jag har suttit många timmar och övat torrklick bla under tv-tittande, surfande osv

Edited by Nifelhel
Link to comment
Share on other sites

Dåså.

 

Viker mig för vappenmobben här inne å accepterar mitt kassa avtryckarfinger. ;)

 

Men jag provar å klicka lite, så får jag se om det blir bättre.

 

 

@Nifelhel

 

Haha. Framför tv´n... Min favvo också Speciellt under kassa filmer där du själv kan få chans å skjuta huvudpersonen efter ett fåtal minuter i hopp om å få ett snabbt slut på elendet. :wub:

Link to comment
Share on other sites

Så ja, lite EXTREMT hög tid för lite grundläggande information här.

 

1. Glocken tål blindavfyrningar.

2. Klickpatroner är livsfarliga och skall i det längsta undvikas.

3. Alla vådaskott sker med oladdade vapen.

4. INGA vapen är skottställda från fabrik.

5. Olika människor hanterar avtryckaren olika och ser helt olika, mellan mig och min chef skiljer det över 20 cm i sidled.

6. Justera siktet så länge så att skotten tar där du siktar, att de behöver ändras igen när du lärt dig avfyrningstekniken har ingenting med träffläget fram tills dess att göra.

 

 

MVH Håkan Spuhr

www.spuhr.se

Link to comment
Share on other sites

Öste iväg 50 bulor idag. Ni har rätt. Det krävs en jäkla massa smällar för å skjuta bra med en Glock. Nu märkte jag dock efter endast 50 skott att min träffbild flyttade sig åt rätt håll, när jag endast tänkte på min avfyrningsteknik å inte på hur kul det e å skjuta. :banghead:

 

@Spuhr

 

I boxen Glocken låg i fanns en liten plastpåse med en pryl i.

Är detta minuslänken? Eller satt du i den?

 

/Hensoldt

Link to comment
Share on other sites

om du hittar ett litet streck (minus tecken) på den lilla vinklade plåtbiten så är det minuslänken, Håkan och co brukar leverera den omonterad.

 

Den är enkel att montera: tag av manteln och tryck ut bakre sprinten på stommen från höger till vänster. lyft upp det bakre blocket och pilla ur standardlänken. trixa i minuslänken (helst lite polerad md autosol eller motsv.) smörj in den med ett bra fett och tryck sedan ner blocket i stommen igen. tryck tillbaka sprinten från motsatt håll. var bara försiktig med den lilla fjädern i bakkant på blocket så att du inte vrider den ett halvvarv.

Link to comment
Share on other sites

Tackar Jöjje.

 

Minuslänken sitter på plats utan å skjuta iväg fjädern till grannkommun.

Nu återstår bara å provskjuta pangen.

Det jag märkte direkt var att istället för ett trögt trycke så har jag nu ett bättre trycke men med typ 1 cm släp. :clap:

Men det är väl priset man får betala kanske. Man får väl anpassa sin skjutning efter minuslänken... ;)

 

Tack för tipsen

 

 

/Hensoldt

Link to comment
Share on other sites

det långa trycket samt att man måste släppa avtryckaren lite längre för att "reset:a" är nackdelen med minuslänken! Trycket kommer sanolikt att bli bättre om några tusen skott, de är råa i början.

Eller så lämnar man bort den till lämplig smed och får anliggningsytor polerade...

Link to comment
Share on other sites

eller så polerar man själv.Ganska enkelt .Polerpasta och tålamod.

 

Nu kommer det nog bli ramaskri från våra kära vapenGUDAR men är man försiktig och handpolerar INTE SLIPA så får man ett bra resultat ganska snabbt.

Sen så lite bra Teflonolja så blir avtryckarn Skön och go.

Eller så skickar man såklart in den till proffs.

Glockisen är väl inte känd för att ha ett bra tryck men är ju inte byggd för Tävling heller.

 

MVH

Olaevil

 

Edit. OOPPPS missade att det var släpet ni pratade om där...

Rekomenderar ändå att du polerar blir en Väldig skillnad faktiskt.

Edited by olaevil
Link to comment
Share on other sites

Nix! Mitt tips var att skjuta med orginallänken och sen polera den om behov finnes. Det blir bara svampigare med minuslänk. Ska vi åka och njuta en stund av härliga trycken så tar vi med ett knippe revolvrar ju. Glocken är vad den är och man ska inte försöka göra den till en neuhausen!

Link to comment
Share on other sites

Nix! Mitt tips var att skjuta med orginallänken och sen polera den om behov finnes. Det blir bara svampigare med minuslänk. Ska vi åka och njuta en stund av härliga trycken så tar vi med ett knippe revolvrar ju. Glocken är vad den är och man ska inte försöka göra den till en neuhausen!

Ohh, sorry! Jag har tydligen haft fel länk i sedan 1991, skall genast sätta dit std-länken så jag kan förbättra mitt skytte! ;)

Link to comment
Share on other sites

Nix igen! Du ska köpa revolver! ;)

I början på 90-talet höll jag i min hand en S&W 686 Classic Hunter Midnight black med 5"-pipa (!) och gudars skymning vad jag än i dag retar mig på mig själv att jag inte köpte den...

Link to comment
Share on other sites

En annan finfin sak man kan göra är att limma fast en liten plastbit som triggerstopp(Vet att detta kommer att stöta på patrull hos smederna på forumet då förändringen kan orsaka automateld om man har en för tajt triggerstopp på en Glock) som hindrar overtravel hos avtryckaren när man avfyrat. Meningen är inte att minimera utan snarare kapa bort det mesta. Om man bara filar såpass att det går att avfyra vapnet(som på en 1911) så får man automateld, men om man filar lite till så får ett bra trycke utan autoeld och onödig avtryckarrörelse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...