Jump to content

Ryssland kan hota svensk säkerhet

Recommended Posts

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=393230

Ryssland har blivit en auktoritärt styrt enpartistat, som satsar stora summor på ett stärkt försvar samtidigt som fri- och rättigheterna inskränks. Det riskerar att påverka Sveriges säkerhet.

Den slutsatsen dras i en ännu inte publicerad rapport som regeringen beställt av Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, uppger Aktuellt.

• Replies 113
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det kunde man ju räknat ut med ena foten, men så fort man i icke-MÖP/MIP-kretsar varnar för att Ryssland kanske inte alls är ofarliga och snälla skriks det om rysskräck och att världen minsann ser annorlunda ut idag.

Hoppas att beslutsfattarna för en gångs skull tar lärdom av sådana här rapporter och vidtar nödvändiga åtgärder.

Edited by AdamKalle

Visst man stärker från botten nivåer som bara Sverige torde känna till..

Men frågan är om man lägger resurserna till fjärran östern eller till MARIN INFANTERIET I ÖSTERSJÖN?????

Hallå grabbar tänk till lite va!

Den över belastade hamnen i St:peterburg torde kräva en månad för en utlastning. Kronstat är numera en yatch club.

Och vaddå beställt av regeringen?? alla dylika rapporter torde visa på att inget Svenskt försvar behövs!!! :blink:

Typiskt vi som just har gjort om till insatsförsvar.

Nja, det är väl planerat men inte genomfört.

Det som har genomförts är rivningen av invasionsförsvaret.

Det är som att flytta ett företag från stora gamla lätt mögliga lokaler till nya mindre och hypermoderna.

1. Man ställer ut allt på gården.

2. Man river huset.

3. Man planerar byggandet av det nya huset.

4. Man börjar bygga.

5. En del har regnat sönder så man får avbryta bygget för att rita ett mindre hus.

6. Goto 4.

Den över belastade hamnen i St:peterburg torde kräva en månad för en utlastning. Kronstat är numera en yatch club.

Låt säga att det krävs 1 månad för ryssarna att lasta båtarna och påbörja en landstigning. Hur många soldater hinner armén då mobilisera? Låt säga att det tar 2månader, hur många soldater hinner de då mobilisera för att möta angreppet/intrånget?

@Magnus Redin

Ska det inte vara en GoTo 2 istället?

2. Man river huset.

4. Man börjar bygga.

5. En del har regnat sönder så man får avbryta bygget för att rita ett mindre hus.

6. Goto 2.

:blink:

En klockren beskrivning!

Edited by Fk Satan

Låt säga att det krävs 1 månad för ryssarna att lasta båtarna och påbörja en landstigning. Hur många soldater hinner armén då mobilisera? Låt säga att det tar 2månader, hur många soldater hinner de då mobilisera för att möta angreppet/intrånget?

@Magnus Redin

Ska det inte vara en GoTo 2 istället?

2. Man river huset.

4. Man börjar bygga.

6. Goto 2.

:blink:

En klockren beskrivning!

Spelar igentligen inte någon roll hur många vi hinner mobba...

Finska viken torde kunna proppas med minor snabbare..

Samt 1 mån lär sätta fart på omvärlden

Som jag ser risken är det ett strategiskt överfall av tex grabbarna i Pskov. Och de finns där i dag, var där igår, samt ligger där i morgon oxå om de inte är i tjetjenien

Guest järv

Släpp tanken på en massiv rysk invasion.

Tänk tanken om ett Ryssland med allmänna stormaktsambitioner i Östersjöområdet och att Sverige lär bli indraget om/när något händer.

Edited by järv

Tänk tanken om ett Ryssland med allmänna stormaktsambitioner i Östersjöområdet och att Sverige lär bli indraget om/när något händer.

Av alla Rysslands grannar torde Sverige vara det land som gemene Ryss tycker bäst om. Varför skulle man då hoppa på oss? Vi har inget de vill ha i dagsläget.....

Eller vad vill de ha från oss???

Nä de är inriktade på andra problem och är glade att Sverige ligger där det ligger.

Ryssland är inte Sovjetunionen och kalla kriget har upphört...

Tycker att man lika väl kan spekulera i om Norrmännen vill ha tillbaka Jämtland...

Tycker att man lika väl kan spekulera i om Norrmännen vill ha tillbaka Jämtland...

Går det väl är jämförelsen utmärkt om ett par generationer.

Problemet med att bara ta hänsyn till vettiga anledningar till utpressning eller krigföring är att stater som blir enpartistater och sedan i värsta fall despotiskt ledda kan bli väldigt irrationella.

Det som gör ett irrationellt lett Ryssland farligt är att landet har stora resurser och ligger hyfsat nära.

Om det skulle gå åt helvete kommer det att påverka EU innan det påverkar oss mera direkt. Vad kommer du våra EU grannar att be om för hjälp? Ställer vi inte upp när det är riktigt viktigt försvagas unionen.

Men just nu är det nog Ryssland som behöver hjälp, hur nu det skulle gå till för att lindra de grötiga konflikterna. (Har ingen aning. :blink: )

Varför tror alla att en eventuell invasion endast kommer med landstigningsbåtar? :blink:

Har ingen läst Operation Garbo? Ryssarna kommer ju även med sina monster helikoptrar som rymmer både det ena och det andra. :bash:

Det är lungt, vi får 10års förvarning innan ngt ev. hot uppstår.

...och klockan går. Vi har väl 6-7 år på oss nu då...

Där har du fel! Varje dag så börjar klockan om från noll, så att varje ny dag så är det 10 års förvarning. Det är inte så att vi räknar ner ;)

Problemet med att bara ta hänsyn till vettiga anledningar till utpressning eller krigföring är att stater som blir enpartistater och sedan i värsta fall despotiskt ledda kan bli väldigt irrationella.

Det som gör ett irrationellt lett Ryssland farligt är att landet har stora resurser och ligger hyfsat nära.

Visst skulle någon typ Zirinovski komma till makten bör man dra öronen åt sig. Putin ser jag ingen större fara med.

Tycker dock inte att man skall glömma att Hitler kom till makten i en demokrati som ligger bra mycket nämre än Ryssland.

Tyvärr vet ingen vad framtiden har i beredskap. Det kanske rent av kommer en Finsk stornationalist till makten med stor Finland på agendan. Att Tornedalningarna måste skyddas från den Svenska förtryckar makten är ju helt solklar för en dylik President. Lämpligast sker ju detta genom anektering. :)

Nyhet från Finland på Rysslandstemat...

Vad tror ni att det är frågan om? Knappast ett misstag i alla fall.

Hufvudstadsbladet om samma sak.

Intressant läsning!

Var kan man hitta mer information om detta:

"MTV uppger också att finskt luftvärn har tvingat åtminstone ryska Tupolev 134 och Antonov-spaningsplan att vända om."

Jag har tagit det ur den understa länken. Har det skett med radarlåsning eller via Radio? Om det har skett med radarlåsning, Har ryska transportflyplan radarvarnare av militär typ eller liknande?

Om ett eller två flygplan navigerar fel kan väl hända, är det tio som gör samma fel börjar man undra om piloterna skiter i vilket eller om de fått order till att medvetet flyga över fel plats?

Om det är på order, Vilket kan syftet vara? Spara bränsle/tid eller testa vilja och förmåga hos Finnarna?

Jag är inte rädd att ryssarna kommer och hälsar på oss i första taget, dock kan dom bli väldigt stöddiga om dom vet att vi inte har något att försvara oss med. En modern kanonbåts-politik där dom ställer massa krav och vi står som fågelholkar.

Om dom skulle få för sig att landstiga skulle dom nog göra det från luften, och sätta en armé som är starkare än vår på en gång, varpå politikerna kommer försöka övertyga alla att det bara var en oannonserad övning, inget att bry sig om...

Om finland invaderade vet jag inte om jag hade gjort motstånd, om jag ska vara riktigt ärlig.

Det är lungt, vi får 10års förvarning innan ngt ev. hot uppstår.

Det kan nog stämma. Det borde i god tid komma varningssignaler typ införande av auktoritär enpartistat med fel trend i samhällsutvecklingen.

Ja just det ja................Och för tillfället rådet stabilitet?

Ingen av ovannämnda punkter ringer en klocka för läsaren?

Om den här syns ute vid Landsort så ring Falk, dom har antagligen bevakningsansvaret för den delen av skärgården.....

t_ekrano_plane_km4.jpg

:)

Varför tror alla att en eventuell invasion endast kommer med landstigningsbåtar? :)

Inte bara landstigningsbåtar utan även såna hääär:

ropucha-DNSC9401222.JPG

Ropucha, landsättningfartyg för kompani

ivan1.jpg

Ivan Rogov, landsättningsfartyg för bataljon

Och hur mulligt hade det då inte varit med några sådana häääär:

Martin.jpg

10,5/50, svensk helautomatisk kustartilleripjäs

Jag är inte rädd att ryssarna kommer och hälsar på oss i första taget, dock kan dom bli väldigt stöddiga om dom vet att vi inte har något att försvara oss med. En modern kanonbåts-politik där dom ställer massa krav och vi står som fågelholkar.

Om dom skulle få för sig att landstiga skulle dom nog göra det från luften, och sätta en armé som är starkare än vår på en gång, varpå politikerna kommer försöka övertyga alla att det bara var en oannonserad övning, inget att bry sig om...

Om finland invaderade vet jag inte om jag hade gjort motstånd, om jag ska vara riktigt ärlig.

Clown inlägg, precis som detta iofs men jag kan inte hålla mig.

En invasionsarmé kan inte försörjas endast via luften. Det är allmän värnplikt i Sverige. Du väljer inte själv om du skall försvara Sverige, du gör som du blir tillsagd.

Det är allmän värnplikt i Sverige. Du väljer inte själv om du skall försvara Sverige, du gör som du blir tillsagd.

Jag är rätt säker på att röjsop, KJ och A-Dykveteran från kalla krigets kallaste dagar är väl medveten om det! :banghead:

Jag har svårt att lita till politiker som ger oss ca 10 år att mobilisera ett tillräckligt försvar när man inte vet vilken hotbild vi har mot oss.

Helt klart, enligt mig och många med mig, är att Den store i öst inte ligger lamslagen och pacifiserad. Det tar nog mindre än 10 år för honom att ta sig genom Finland för att kränka vårt kära moderland.

Guest järv

Av alla Rysslands grannar torde Sverige vara det land som gemene Ryss tycker bäst om. Varför skulle man då hoppa på oss? Vi har inget de vill ha i dagsläget.....

Eller vad vill de ha från oss???

Nä de är inriktade på andra problem och är glade att Sverige ligger där det ligger.

Ryssland är inte Sovjetunionen och kalla kriget har upphört...

Trist med så okunniga debattörer. Nivån på SoldF har verkligen sjunkit.

Rysslands ambitioner i Östersjöområdet med oljetrafiken, Baltikum, Kaliningrad osv. är omfattande. Läs vad jag skriver, läs vad FOI skriver, läs vad utrikespolitiska institutet skriver, hör vad Putin säger och se vad han gör.

Ryssland ser i första hand Sverige som en opålitlig, spionerande och tämligen aggressiv nation som nästan alltid tar parti mot Ryssland. Precis som jag skriver så är det rätt att släppa tanken på oss som första måltavlan och det totala kriget, men när det väl dyker upp en kris av någon omfattning i vårt närområde så kommer vi att bli inblandade.

Släpp invasionstanken - tänk Östersjökris.

Edited by järv