C 2.a pjäs Posted May 19, 2005 Report Share Posted May 19, 2005 Vi snackade om kungar och Kungen i skolan och då fick jag en fråga. Om Kungen slutar (abdikerar) och kronprinsessan blir Victoria I, vad får då Kungen för titel? Jag satt som en fågelholk och bara stammade, är det någon som vet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted May 19, 2005 Report Share Posted May 19, 2005 Hertig av Jämtland. Link to comment Share on other sites More sharing options...
C 2.a pjäs Posted May 19, 2005 Author Report Share Posted May 19, 2005 Hertig av Jämtland. Förvisso, men det lär ju inte användas i dagligt tal. "Gamle kungen", tror jag. Men ett bra svar, tackar för det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fanjunkar´n Posted May 19, 2005 Report Share Posted May 19, 2005 Det finns inget ceremoniel för det. Antar att det är upp till den nya regenten i samförstånd med regeringen att bestämma. Han skulle förmodligen få titeln "prins av Sverige", knappast "hertig av Jämtland". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted May 19, 2005 Report Share Posted May 19, 2005 Han har redan den titeln. Vickan skulle naturligtvis kunna ge vilken titel hon vill (Drottningfadern låter lite knäppt kanske) men Prins av Sverige är lite otympligt. Regentsfader? Ex-kung Carl blir det säkert i dagligt tal. Om man ska var lite taskig så kanske Citoyen Bernadotte vore bra? OT, men jag fick den nästan oemotståndliga lusten att skrika "Vive la revolution, citoyen Bernadotte, commandez-nous" och sen börja sjunga Marseljäsen när jag gick högvakten. (är osäker på franskan) Link to comment Share on other sites More sharing options...
LIQUID_ Posted May 20, 2005 Report Share Posted May 20, 2005 C 2.a pjäsVi snackade om kungar och Kungen i skolan och då fick jag en fråga. Om Kungen slutar (abdikerar) och kronprinsessan blir Victoria I, vad får då Kungen för titel? Jag satt som en fågelholk och bara stammade, är det någon som vet? Carl-Gustav Bernadotte, kanske ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malaj Posted May 20, 2005 Report Share Posted May 20, 2005 Jizzez vad folk bekymrar sig. Inte undra på att det går åt mycket piller... Det finns ingen svensk praxis. Och så illa som det gick med Gustaf IV Adolf ska vi väl inte önska HM (Överste Gustavsson, pfui) Tittar man runt om i Europa tyder väl de få fall som finns på att HM helt enkelt behåller sin titel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted May 20, 2005 Report Share Posted May 20, 2005 Om Kungen slutar (abdikerar) och kronprinsessan blir Victoria I... Eftersom det har funnit tidigare dronningar som har hetat Victoria så kommer hon väl inte att få nummer ett? Nummerserien är ju internationell. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted May 20, 2005 Report Share Posted May 20, 2005 Om kungen rent hypotetiskt tvingas abdikera pga att han har haft en intim affär med Elisabeth Tarras-Wahlberg lär han väl inte få behålla någon titel alls? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted May 20, 2005 Report Share Posted May 20, 2005 Om kungen rent hypotetiskt tvingas abdikera pga att han har haft en intim affär med Elisabeth Tarras-Wahlberg lär han väl inte få behålla någon titel alls? Don't even go there ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fanjunkar´n Posted May 20, 2005 Report Share Posted May 20, 2005 Om Kungen slutar (abdikerar) och kronprinsessan blir Victoria I... Eftersom det har funnit tidigare dronningar som har hetat Victoria så kommer hon väl inte att få nummer ett? Nummerserien är ju internationell. Ordningssiffran får bara användning om det funnits flera regerande kungar/drottningar (svenska). Kronprinsessan blir nummer ett i svensk historia med det namnet. Nummerserien är inte internationell snarare irrationell... ;) Karl XIV Johan (av Sverige) blev 1814 kung Karl III Johan (i Norge) iom unionen. Karl I av England heter så i Sverige men Charles I i UK... Lite rörigt? Säjer du! :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest järv Posted May 20, 2005 Report Share Posted May 20, 2005 Han har redan den titeln. Vickan skulle naturligtvis kunna ge vilken titel hon vill (Drottningfadern låter lite knäppt kanske) men Prins av Sverige är lite otympligt. Regentsfader? Ex-kung Carl blir det säkert i dagligt tal. Om man ska var lite taskig så kanske Citoyen Bernadotte vore bra? OT, men jag fick den nästan oemotståndliga lusten att skrika "Vive la revolution, citoyen Bernadotte, commandez-nous" och sen börja sjunga Marseljäsen när jag gick högvakten. (är osäker på franskan) Grundskola? Link to comment Share on other sites More sharing options...
lanrezac Posted May 20, 2005 Report Share Posted May 20, 2005 Vi snackade om kungar och Kungen i skolan och då fick jag en fråga. Om Kungen slutar (abdikerar) och kronprinsessan blir Victoria I, vad får då Kungen för titel? Jag satt som en fågelholk och bara stammade, är det någon som vet? F-n har du inte lärt dig det än...... om eleverna ställer obehagliga frågor så svarar man med något obehagligt som armhävningar med tvål i munnen Han borde inte bli prins eftersom han...... ja...ej tronföljd.....Jag vete fan men rent instinktivt så borde det bli Herting, eller Greve om det är ngn skandal vid abdikation. Maila Riddarhuset dom borde ha 100 koll. Link to comment Share on other sites More sharing options...
C 2.a pjäs Posted May 26, 2005 Author Report Share Posted May 26, 2005 F-n har du inte lärt dig det än...... om eleverna ställer obehagliga frågor så svarar man med något obehagligt som armhävningar med tvål i munnen Ah, just det! Mitt fel! "Vad kungen skulle heta om....vad SATAN!!! Persson, två muggar ur akvariet - DRICK!" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.