Jump to content

Indirekt eld för första gången

UAV

Recommended Posts

Spjut med enkla krutraketer i bakäden... Måste dock slå upp när kinserena gjorde detta...

Tanken var i alla fall att man kunde ställa till med en hel del oreda på lägre håll än med pilbåge och förhoppningsvis skrämma barbarerna och deras hästar. Precisionen var ju "så där"...

Edit: enl. National Encyclopedin så var det strax innan Kristi födelse som detta inträffade, men det är nog lite "så där" med den precisionen också.

Edited by Sg Toll

Googlade lite.. Vet inte om det är svaret på din fråga. För 2000 års sen var en katapult "state of the art" när det gällde belägringar.

Deras val av amm slår till och med Monty pyton..

De sköt in Stenblock, Brinnande halmbalar, Gödselhögar, Människoavföring och döda kor, hästar, getter över en fiende. Jag hittade en uppgift om att de smörjde in levande grisar med olja och satte eld på dom. Syftet var att de skulle springa och sätta eld på fienden hus men vapensystemet slog ofta tillbaka mot deras egna förläggningar..

Googlade lite.. Vet inte om det är svaret på din fråga. För 2000 års sen var en katapult "state of the art" när det gällde belägringar.

Deras val av amm slår till och med Monty pyton..

De sköt in Stenblock, Brinnande halmbalar, Gödselhögar, Människoavföring och döda kor, hästar, getter över en fiende. Jag hittade en uppgift om att de smörjde in levande grisar med olja och satte eld på dom. Syftet var att de skulle springa och sätta eld på fienden hus men vapensystemet slog ofta tillbaka mot deras egna förläggningar..

Detta är nog direkt eld. Skytten ser ju målet.

Inte om man skjuter över till exempel ett befästningsverk, men jag skulle tro att ursprungsfrågan gäller mer modernt eldrörsartilleri. Fast ja när det kan har jag inga siffror på, kring sekelskiftet kanske?

Wasa hade ju kanoner med eldrör så det beror nog på vilket sekelskifte du menar.

Edit: 1400 talet verkar det som.

http://www.smb.nu/svenskakrig/medeltida_kr...g/krutvapen.asp

Edited by Dajo

Jag hittade en uppgift om att de smörjde in levande grisar med olja och satte eld på dom. Syftet var att de skulle springa och sätta eld på fienden hus men vapensystemet slog ofta tillbaka mot deras egna förläggningar..

Romarna använde även den taktiken för att skräma fiendens hästar och elefanter, dock så var det inte alltid grisarna sprang dit man ville, men när dom väl gjorde det så var dom extremt effektiva och fick fiendens djur att skena från slagfältet.

Min gissning är runt 1800-talets slut. (+- något årtionde)

Då hade fyra saker inträffat:

1) Kanonerna hade blivit långskjutande

2) De sköt med precision

3) Man kunde se nedslagen

4) Man kunde rapportera nedslagen

1. och 2. skedde genom industriella framsteg.

3. genom att man använde sig utav ballonger och kikare.

4. genom att fältelefonen uppfanns.

Allt detta kombinerat ger att man kan skjuta indirekt eld.

Edit: framsteg... inte farmasteg

Edited by Adam Wilhelm

Inte om man skjuter över till exempel ett befästningsverk, men jag skulle tro att ursprungsfrågan gäller mer modernt eldrörsartilleri. Fast ja när det kan har jag inga siffror på, kring sekelskiftet kanske?

Wasa hade ju kanoner med eldrör så det beror nog på vilket sekelskifte du menar.

Edit: 1400 talet verkar det som.

http://www.smb.nu/svenskakrig/medeltida_kr...g/krutvapen.asp

Jag var ju lite otydlig men jag skriver klart och tydligt modernt eldrörsartilleri, och det hade inte den gode wasa. Sen så glömde jag nämna att jag förutsatta att eldledning också skedde. Det Adam Wilhelm skriver ligger i linje med det jag själv tänkte på.

ja, nu blev ju uppenbarligen mitt förra inlägg raderat, men iaf...

jag instämmer med Adam Willhelm

slutet på 1800 talet bör vara ungefär den tidsperiod då man började skjuta indirekt eld "på riktigt", dvs med eldledare mm.

och som alla vet, det som krävs för att göra det framgångsrikt är det AW listade.

1: Långskjutande pjäser (nåja, räcker att de skjuter så att de själva inte ser målet)

2: Någon som observerar nedslaget

3: Ett sätt för den som observerar att kommunicera med de som skjuter.

(4:) Ett sätt att räkna ut projektilbanan (uppfans redan av de gamla grekerna typ så det räknas egentligen inte)

Om jag säger att det svenska fältartilleriets första pjäs avsedd att skjuta med eldledare med trådförbindelse till batteriplatsen var 10,5 cm Haubits m/10, hjälper det?

De haubitser som fanns tidigare användes endast av fästningsartilleriet eller positionsartilleriet (och i viss mån av kustartilleriet), d.v.s. i tämligen statiska situationer där man antingen sköt från en befästning eller mot en befästning.

Det fältartillerisystem som fanns före m/10 var 7,5 cm Kanon m/02, och där leddes elden direkt från batteriplatsen. Preussen (eller Bayern) hadde vid den tiden, till sina 7,5 cm batterier, en typ av hopfällbara mobila utsiktsplattformar. De liknar ett ganska smäckert jakttorn med hjul - kanske 5 meter högt.

Edited by uoff

Min gissning är runt 1800-talets slut. (+- något årtionde)

Då hade fyra saker inträffat:

1) Kanonerna hade blivit långskjutande

2) De sköt med precision

3) Man kunde se nedslagen

4) Man kunde rapportera nedslagen

1. och 2. skedde genom industriella framsteg.

3. genom att man använde sig utav ballonger och kikare.

4. genom att fältelefonen uppfanns.

Allt detta kombinerat ger att man kan skjuta indirekt eld.

Edit: framsteg... inte farmasteg

Talar vi fältartilleri så är det väl under VK1 som det hela utvecklas med indirekt eld, ljud och ljusmätning, längre skottvidder mm Tekniken fanns väl betydligt tidigare men användes väl bara i belägringssituationer.

som jag skrev i det inlägget som blev raderat så användes väl indirekt eld med eldledare för första gången i stor skala under VK1, däremot så bör tekniken funnits några år innan, dvs runt sekelskiftet ungefär (kanske tom slutet på 1800 talet)