Jump to content

Nya Minskningaar av Försvarsmakten?

jonte72

Recommended Posts

Då var det dags för val på söndag...men vad ändrar det, jo ingenting.

Så länge inte Sverige utsätts för direkt hot, kommer FM att minska...tar vi bort en flygflottilj och ett regemente för varje försvarsbeslut de närmsta 15 åren...och så har vi bara amfibiekåren kvar... Det är för #%%#&/ att skrota all utrustning,kompetens,utbildning mm.

Hade jag träffat de senaste försvarsministrarna i en mörk gränd med mitt baseballträ...då hade de blivit söligt.

När jag var 15 år och aktiv i FBU och HV...så fanns det över 30 brigader, över 400 stridsflygplan, över 40 ytstridsfartyg, 12 ubåtar...och enorma mängder soldater i olika stödförband mm.

Som det är nu så har vi mindre Armé än Danmark som är ca 10 gånger mindre än Sverige.

Detta kan bero på att Sverige (på grund av tidigare försvarsbeslut) har större flygvapen med mer moderna flygplan än Danmark, Finland, Norge har tillsammans. Men tyvärr har basorganisationen minskat rejält de senaste åren inom flygvapnet...mer flygplan än organisation. mm .

*Suck*

Ramlade in på biblioteket idag, och hittade av en ren slump :D en bok om svenska regementen. Boken var säkert på 2-300 sidor och var från 1970 vill jag minnas.

Kom att tänka på att idag hade det räckt med ett litet hoptejpat häfte...  :(

Guest Johannes

Kanske lite off topic men iaf, vilket parti är enligt er mest försvarsvänligt/minst försvarsfientligt, d.v.s. vilket parti vill satsa mest/skära ned minst hos vårat militära försvar. Tycker det har varit luddigt med information, jag har frågat runt lite hos valstugorna och kommit fram till att högern - som väntat - är något mer försvarsvänliga, kunde dock inte få fram några konkreta svar hos de borgeliga partierna rörandes anslagen till FM, det blev mest "troligtvis inga mer nedskärningar", "som det ser ut nu ska vi nog inte dra in" etc.

Sen vill jag bara tilläga att jag självklart tar med andra faktorer än ovanstående när jag ska rösta, men då det enligt mig är en viktig fråga så är jag intresserad av vad ni har hört från partierna.

blev kanske lite oklart men det kan inte hjälpas, är man trött så är man...

Aj! Oj..

Nu märker jag vad som händer.. Politik. (som vi skulle försöka hålla oss ifrån)

Jaja. Jag låter det gå ett tag. VAR SNÄLLA!

E väl för trött för att vara elak och ta bort.. gonatt folk.

/Ing.

Guest Johannes

Att vänstern och miljönissarna är måttligt förtjusta i vårat militära försvar är kanske ingen direkt överaskning, jag är mer osäker på vilka som toppar den andra sidan av skalan.

Ing, ops glömde helt bort att ni är måttligt glada i politiska debatter... sorry, sorry :shaun

Är det någon som vet eller anar vilket/vilka förband som ligger värst till om det blir aktuellt med nya nedläggningar/nedskärningar ?

Flygvapnet har väl fått sitt för ett tag framöver....

Sandquist: Du har nog rätt i att flyget kommer ha det någorlunda lugnt ett tag farmöver. Artilleriet kan man knappast skära ner på mer heller.

Hoppas verkligen att vi slipper se fler insparade slutövningar, förkortade utbildningar etc :(

Det är nog bara att räkna med att om det skall ske något så slår dom nog igen karlsborg och arvidsjaur, till resp skövde och umeå enligt tidigare förslag.

Någon som har fler ideér på vilka förband som kan samlokalisera?

S1/P10/LG?

Fler förband till Eksjö?

Det är nog bara att räkna med att om det skall ske något så slår dom nog igen karlsborg och arvidsjaur, till resp skövde och umeå enligt tidigare förslag.

Någon som har fler ideér på vilka förband som kan samlokalisera?

S1/P10/LG?

Fler förband till Eksjö?

KalleSWE varför skulle dom flytta K4 från Arvidsjaur till Umeå..? det är ju sveriges modernaste regemente?? + att det kommer förband från hela sverige dit på vinterutbildning bla FJS , MP o liknande!!! :D

// Tompa :shaun

Samordningsfördelar så som mindre administration och färre servicefunktioner kan serva flera.

Precis som FV har fått göra.

Förband som har behov av vinterutb. (spec.) får väl flytta till andra militära eller militärt anknutna anläggningar.

Detta skulle, så vitt jag kan förstå, ge billigare resor till och från K4 för FM.

För merparten av vpl kommer väl fortfarande från sthlm:s området, eller är jag ute och seglar.

Ingen är säker! Det lutar mest åt att ett brigadförband läggs ner, P10 eller I5...

Jag får sorg i mitt hjärta när jag tänker på alla förband som har gått i graven, jag önskar ingen så ont... 1989, 36 brigader, Sovjet kunde invadera när som helst, those were the days...

Att K3 garnison läggs ner är inte troligt. Vi kan inte omlokaliseras till Skövde iom att inte ens Skövde Garnison har plats kvar! K3 får utbilda deras Vaktsoldater  pga att det finns plats i Fästningen. K3 har Husarbataljonen med krigsförband LBB och DivUndbat, FJS med krigsförband Fskjbat och IKomp, SSG och alla deras utbildningsanläggningar, Försvarets Överlevnadsskola och närheten till Tiveden. Vi  har även Fästningen som inte kan överleva utan FM och Karlsborg som inte kan överleva utan FM.

Det viktigaste: K3 producerar 3 unika krigsförband: Luftburen bataljon, Divisionsunderättelsebataljon och Fallskärmsjägarbataljon. Vilka ska överta ansvaret för dessa?

Men som sagt var, allt kan hända och ingen går säker när kommunisterna och miljöfascisterna är i regeringen...

jag tror det lutar åt att I5 (Östersund?) läggs ner. Lv6 kan nog omplaceras men kommer troligen vara kvar, sedan kommer det troligen bli något förband som ligger långt från andra förband som läggs ner/flyttas.

Skaraborg kommer bli vinnaren i slutändan.

P4: sveriges modernaste MekB

T2: sveriges enda Träng reg

K3: som sagts ovan

F7: utb alla JAS 39 Gripen piloter

A9: (inte skaraborg men ändå) sveriges enda ARTREG (vilket fö är det korrekta namnet)

AMF4: Enda marinreg på Västkusten

Samordningsfördelar så som mindre administration och färre servicefunktioner kan serva flera.

Precis som FV har fått göra.

Förband som har behov av vinterutb. (spec.) får väl flytta till andra militära eller militärt anknutna anläggningar.

Detta skulle, så vitt jag kan förstå, ge billigare resor till och från K4 för FM.

För merparten av vpl kommer väl fortfarande från sthlm:s området, eller är jag ute och seglar.

Ehh... Men vad skulle man vinna i samordning genom att flytta K4 till Umeå? Det finns ju inga förband där att samordna med.

Det enda vi har där numera är den där enheten för utveckling och utbildning i NBC-skydd...

det var bara en sak jag läste i tidningen Befäl. det stod tom Europas modernaste.

sedan att I19 är lika modern stod det inget om, men det är ju troligt då de har till större delen samma sorts utr.

men nu ligger ju inte I19 i skaraborg heller.

jag tror väl egentligen att det kommer sluta med att vi har ett eller ett par regementen av varje typ.

3 Mek (P18,P4 och I19)

3 Kav (K1,K3 och K4)

1 Art (A9) (med viss utb på A8)

1 Träng (T2)

1 ING (ING2)

1 Signal (S1?)

1 Lv (Lv6)

säg till om jag glömt något, observera att detta bara är Armé förband.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...