Jump to content

Recommended Posts

Stadsskytte är en väldig favorit bland mönstrande nuförtiden. Det är nog inte allt för lätt att komma in, men inte i jägarklass.

Glasögon kan vara ett hinder! Din syn måste okorrigerat vara minst 0,7 på det bättre ögat och minst 0,3 på det sämre. (korrigerat ska du se 1.0, vilket är bra. Om han klarar detta så får han en Sjua i syn, vilket betyder att han får en stridande befattning. Jag tror att man får använda glasögon som SSK:soldat men man får inte ha för dålig syn. Detta är väl för att man ska kunna se måttligt om en olycka skulle inräffa, att glasögon skulle gå sönder eller tappat kontaktlins.

De fysiska kraven vet jag inte vad man ska ha, men tippar på att man ska cykla minst en femma eller sexa..lika styrka. Dock inte säker. Hör med pliktverket.

Okej, finns det någon stridsposition överhuvudtaget för folk med glasögon eller linser? Vet ju inte riktigt hur dåligt han ser utan korrigering, men finns det någon stridande position som tillåter glasögon/linser oavsett ens synförmåga utan?

Okej, finns det någon stridsposition överhuvudtaget för folk med glasögon eller linser? Vet ju inte riktigt hur dåligt han ser utan korrigering, men finns det någon stridande position som tillåter glasögon/linser oavsett ens synförmåga utan?

Jo, det finns stridande tjänster som tillåter glasöogen/linser, men du får fortfarande inte ha för dålig syn, dvs sexa eller sämre. Detta kan tyckas vara lite konstigt...Jag tror att du kan klara gränsen för en sjua i syn om din styrka på glasögonen är runt -0,5 eller 0,75. Från -1.0 och uppåt ska du ha en bra dag för att få en sjua :/ Ta reda på vad han ser okorrigerat, så kan jag nog säga vilket synvärde han kommer få på mönstringen.

Varför jag vet en del angånde syn är att jag själv mönstraed för nästan 1 månad sen, och klarade inte kraven för en stridande befattning. Jag vart väldigt besviken och det tog hårt på mej, hade varit så motiverad och hade tränat på ganska bra, hade bra mönstringsvärden annars, och motivationen är det verkligen ingen fel på. Jag är i kontakt med plikverket ifall de kan höja min syn. Se tråden "upphöjda mönstringsvärden", där står det en hel del om angånde syn.

På möstringen kommer det säga:

-Det finns massor av krävande befattningar som inte kallas stridande, men ändå är välidgt krävande även fysiskt. Jo, det är det säkert, unger GSU:n och vissa tillfällen under utbildningen.

Har haft jägarkollegor med glasögon.

Det är möjligt..förut var synkraven inte lika strikta, jag vet inte när du gick dun utbildning. Om du nyligen muckat så tror jag de har haft en sjua eller bättre,

eller så är deras värden upphöjda. Jag vet inte när kraven på syn vart hårdare.

Ska stadskyttesoldater öht utbildas i framtiden, och isåfall var/hur oragniseras de i insatsorganisationen, nu när alla stadskyttebataljoner är under avveckling?

OM jag inte är helt ut och cyklar så är det väl så att det är stadsskytteBATALJONERNA som avvecklas från insats/krigsorganisationen. Utbildningen finns dock kvar men man utbildar emot något annat krigsorganisationförband.

Ska stadskyttesoldater öht utbildas i framtiden, och isåfall var/hur oragniseras de i insatsorganisationen, nu när alla stadskyttebataljoner är under avveckling?

OM jag inte är helt ut och cyklar så är det väl så att det är stadsskytteBATALJONERNA som avvecklas från insats/krigsorganisationen. Utbildningen finns dock kvar men man utbildar emot något annat krigsorganisationförband.

OM det nu utbildas, så frågade jag var/hur de krigsplaceras i insatsorgen...

• 4 weeks later...

Jag är väldigt intresserad av att gå stadskytte men måste skicka brev till pliktverket och begära ändring till detta. Jag har realtivt bra resultat så jag tror inte att de ska stoppa mig. Mitt dilemma ligger snarare i att det verkar finnas en dispyt om vad stadskytte egentligen heter. Vissa säger att jag ska begära "skytte" på Livgardet kort och gott. men andra säger att det heter "stadsskytte". Vad ska jag skriva för att de på pliktverket verkligen ska förstå vad jag menar?

Jag ser 0,1 / 0,1 okorrigerat och har tjänstbarhet A (stridande befattning) och är placerad som MP.

Det gäller bara att ha tur, som i allt annat när det gäller pliktverkets inskrivningsförrättare som jag förstått det.

Jag hade bland annat en klasskompis som blev preliminärt placerad som MP, men inte fick platsen trots att han uppfyllde alla formella kriterier, vilket jag som sagt var inte gjorde.

Det kan ha med att göra att jag sa att jag skulle söka PHS, förrättaren skrev nämligen med anledning av det i någon ruta "bör placeras".

Annars lutar jag åt att pliktverkets myndighetsutövningen är minst sagt godtycklig där tillgången på platser du vill ha varierar med inskrivningsförrättarnas koffeinnivåer och blodsockershalt.

Så det bästa tipset är dessvärre tur. Även om du kan krydda med motivation, utlandsstyrkeambition och PHS-planer.

Och sen är det antagligen alltid bra att kompensera ett svagt resultat med bra på andra parametrar, således träna marklyft, träningscykel samt synonymer och mekanik för i-provet.

Olof

Edited by OlofMalmberg

• 3 weeks later...
Har haft jägarkollegor med glasögon.

min inskrivningsförättare sa att det är stortsätt omöjligt att bli jägare när man har synfel (idag alltså) :angry:

Tycker jag är lite märkligt. Har kamrater som haft brillor under lumpen på K4. Kan inte uttala mig om KJ eller FJS.