Jump to content

GSG9

Casca

Recommended Posts

Då får vi se om GSG9 gör en insats. Är personligen en stor beundrare av "gränspolisernas" antiterroristkompetens. Ett strå vassare än SAS.

Casca

Från aftonbladet:

Gisslandrama på Iraks Berlin-ambassad

Flera skadade i tumultet

Ett gisslandrama utspelar sig just nu på tisdagseftermiddagen Iraks ambassad i Berlin, enligt nyhetsbyrån AFP.

Minst två personer skadades i tumultet som uppstod.

En toppdiplomat finns med i gisslan.

En tysk polistalesman meddelar att ockupanterna just nu håller fyra till sex personer som gisslan på ambassaden som ligger i stadsdelen Zehlendorf.

En av de som har tagits tillfånga är den irakiska toppdiplomaten Shamir Mohammed.

Polisen har spärrat av ett stort område runt ambassaden och ett massivt polisuppbåd i skottsäkra västar finns utanför ambassaden.

Även brandkår och ambulanser finns på plats framför ambassaden.

Gruppen som håller gisslan kallar sig "Iraks demokratiska opposition i Tyskland".

I ett fax till nyhetsbyrån Reuters säger gruppen att ockupationen kommer att vara fredlig och tidsbegränsad, skriver den tyska tidningen Der Spiegels nätupplaga.

"Vi tar över ambassaden och därmed ett första steg till befrielsen av vårt fosterland."

Gisslans nationaliteter är för tillfället okända.

Enligt tysk polis skadades minst två personer när gruppen bröt sig in i ambassadbyggnaden.

låter som om "terroristerna" är för att USA ska gå in och befria Irak från Saddam.

"Vi tar över ambassaden och därmed ett första steg till befrielsen av vårt fosterland."

jag tycker iallafall det låter så på ovanstående uttalande.

antar att all har läst:

Ken Connor

Greame Stewart

mm..

Annars, VERKSTÄLL.

Kommer det till fritagning tror jag att dom kommer att

flyga in hjälp från "Stirling lines" dom har ju ett rätt

nära samarbete..

Vad tror ni?

GSG9 har ju utbildats av SAS så jag tror nog att de är ganska jämbördiga.

Rille, jag tror nog inte att de kallar in förstärkning ifrån Stirling Lines längre då det för nuvarande är en byggarbetsplats :) .

Om det skulle bli aktuellt så kanske ifrån Credenhill, men inte ifrån Stirling Lines. Fast det tror jag knappast då tyskarna borde klara saken själva.

Max.

Dom har vad jag förstått ett väl fungerande samarbete vid

sådana här händelser "vilket förövrigt finns väl dokumenterat i

diverse litt, t.e.x de böcker nyss nämda". Och det är då inte att "kalla på förstärkningar" utan att dela med sig av expertis.

Vilket SAS har ställt upp med vid tidigare insatser som

Gränsskydds grupperna agerat på Både det lokala GSG

och det regionala GSG9

Angående den dödliga fadäsen att nämna Sterling Lines,

är det och kommer alltid att vara det namn som MEST förknippas med SAS även om dom har flyttat............

Men om det stör dig så pass mycket så kan jag väl säga Hereford i och med att, Lines och Credenhill ligger inom 15km

från Hereford båda två.

Förövrigt är det nu så att SAS har utbildat, utrustat och

format den Iraqiska livvaktsstyrka/specialförband som står

Saadam nära Och jag tror att innan man är helt säkra på VILKA som befinner sig där inne kommer man inte att utesluta att dom t.o.m en gång i tiden har tränats av SAS....

Bättre så?

:0

Då får vi se om GSG9 gör en insats.

Verkar som att du hade helt rätt Casca, för mig verkar det som att de dröjde på situationen tills GSG9 anlände, varpå "polisen" stormade huset. Resultatet blev tydligen lyckat, vilket väl bevisar att GSG9 kan sina grejer.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,195949,00.html

Undrar hur lång tid det dröjer (i minuter) till tidningarna och telegrambyråerna (Reuters främst antar jag, är väl tyskt?) får reda på att det var "elitsoldaterna"? Media brukar ju alltid spela lite på fascinationen kring "hemliga" trupper...

GSG9 har ju utbildats av SAS så jag tror nog att de är ganska jämbördiga.

Även om samarbetet är stort över gränserna finns det pinkrevir. Som när DF inte ville ta emot hjälpen från GSG.

Vad gäller Kontraterrorism anser jag och tror jag, att GSG spelar i en egen division. Det är vad de sysslar med till 100%

Nu glömmer vi lätt inrikesspetznas(Oznas) i diskussionen som jag också tycker har lyckats med vad dom företagit sig vad gäller gisslanfritagningar och kontraterrorism.

Casca

Då får vi se om GSG9 gör en insats.

Verkar som att du hade helt rätt Casca, för mig verkar det som att de dröjde på situationen tills GSG9 anlände, varpå "polisen" stormade huset. Resultatet blev tydligen lyckat, vilket väl bevisar att GSG9 kan sina grejer.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,195949,00.html

Undrar hur lång tid det dröjer (i minuter) till tidningarna och telegrambyråerna (Reuters främst antar jag, är väl tyskt?) får reda på att det var "elitsoldaterna"? Media brukar ju alltid spela lite på fascinationen kring "hemliga" trupper...

Vad fan säger du pojk. Redan? Dom har iof detaljerade stridsplaner på varje ambassad i tyskland. En ambassad är fel byggnad att ge sig på i det landet.

Casca

Casca

Du verkar vara en klippa på GSG org, kan du ge mig

klarhet i om jag har fel: Jag har för mig att det finns

en Lokal och Regional GSG-org.....?

Rätta mig om jag har fel.

Rille: Ingen aning. Jag är ingen GSG expert, bara lite imponerad/intresserad av vad dom åstadkommit genom åren. Vad jag förstått har organisationen varierat från starten. Enligt specop hemsida är/var dom indelade i GSG9/1, GSG9/2 och GSG9/3.

Fu J: Kanske får vi inte veta sanningen. GSG var garanterat inblandat i ledningsorganisationen. Varför använda ett lokalt "hemvärnsförband" när det finns en av världens dyraste Kontraterroristenheter i landet?

Casca

Casca: Jo, de var säkerligen inblandade på ett eller annat sätt, den anledningen jag kan tänka mig varför lokala förmågor skulle användas är väl att de är just, lokala.

Alltså den lokala polisen vill visa att de minsann inte behöver hjälp från utbölingar för att fixa det här.

Vet inte tillräckligt om mentaliteten och rivalitetssituationen som råder mellan GSG9 och vanliga polisen för att kunna bedöma hur troligt det är.

Den här enheten SEK nämndes av en tysk på ett annat forum för en stund sedan som den tyska massmedia hade sagt utfört det.

Å andra sidan kan det ju vara en rökridå för GSG9 som du säger, likaså att vi aldrig kanske får veta.

:)

Den här enheten SEK nämndes av en tysk på ett annat forum för en stund sedan som den tyska massmedia hade sagt utfört det.

Å andra sidan kan det ju vara en rökridå för GSG9 som du säger, likaså att vi aldrig kanske får veta.

"Även vid polisens stormning vid halvåttatiden på kvällen sårades två personer. Cirka 150 specialpoliser, somliga iklädda skyddsvästar, hade dessförinnan omringat trevåningsvillan med pansarfordon, brandbilar, ambulanser och hundar."

http://www.dn.se/content/1/c6/04/68/85/ambassad463.jpg

150 specialpoliser är nog svårt att skrapa fram på den lokala polisstationen. Även om mannen på bilden verkar vara "hemvärnsman" i sin Blackhawk väst.

Casca

Ärligt talat tror jag att DN har fått en släng av kvällstidningsfeber, tror knappast att 150 medlemmar av GSG9 var på platsen.

Eftersom DN specifikt nämner att bara vissa av dem hade skottsäkra västar och inte alls nämner "rånarluvor" som annars är så populärt att bygga upp spänningen med tror jag mer på att huvuddelen av de 150 var från Berlins krimavdelningar, piketstyrkor samt ordningspoliser.

Aningens mer info, citat från http://www.spiegel.de/politik/deutschland/...,210264,00.html

"Berlin - Gegen 19.40 stürmten Sondereinsatzkommandos (SEK) der Berliner Polizei vollkommen überraschend das Gebäude der Botschaft im Bezirk Zehlendorf."

"BERLIN, Germany (CNN) -- German police say all those being held hostage by anti-Saddam Hussein supporters in the Iraqi embassy in Berlin have been freed after armed commandos stormed the building."

Citat CNN

Armed Commandos?

Jag är lessen men det luktar GSG9 tycker jag, men å andra sidan visar bilden bara ett par killar i "huva" och civva kläder

så det kan vara vilka jönsar som helst........Hmmmmm

JAG VILL VETA

:shaun

Jag gissar att händelsen inte hade den digniteten att GSG9 behövde kallas in även om de givetvis underrättas. Den blixtsnabba insatsen antyder att en lokal styrka satts in.

Varje förbundsstat har egna insatsstyrkor, och Berlin har ett särdeles stort och kompetent SEK (och diverse andra lämpliga enheter för denna typ av jobb).

Vad man kan se på de bilder som publicerats hittills tillhör insatsgrupperna på de bilder jag sett polisen och inte BGS.

Vad som verkligen hänt lär väl som vanligt med tiden komma fram. Som vanligt tror jag inte tidningarna kommer i närheten av en användbar analys, utan denna får man nog inhösta från annat håll...

Jag gissar att händelsen inte hade den digniteten att GSG9 behövde kallas in även om de givetvis underrättas. Den blixtsnabba insatsen antyder att en lokal styrka satts in.

Varje förbundsstat har egna insatsstyrkor, och Berlin har ett särdeles stort och kompetent SEK (och diverse andra lämpliga enheter för denna typ av jobb).

Vad man kan se på de bilder som publicerats hittills tillhör insatsgrupperna på de bilder jag sett polisen och inte BGS.

Vad som verkligen hänt lär väl som vanligt med tiden komma fram. Som vanligt tror jag inte tidningarna kommer i närheten av en användbar analys, utan denna får man nog inhösta från annat håll...

Ja, det verkar ha varit en rätt stillsam tillställning med tårgaspistoler vid "terroristernas" inbrytning. Med den hotbilden skulle Wilhelminas hv-kompani lösa uppgiften.

Det kommer fram tids nog som sagt. GSG skulle behöva publiciteten. Dom har ju haft det relativt lugnt i några år nu. Var dom med så lär det komma fram förr eller senare.

Casca

låter som om "terroristerna" är för att USA ska gå in och befria Irak från Saddam.

jag tycker iallafall det låter så på ovanstående uttalande.

Shadow: Nej, de vill att USA ska störta Saddam. Det är ett lite objektivare sätt att skriva det du skriver på. Det fanns ju folk i det här landet som ville att Sovjetunionen skulle "befria" dem från det kapitalistiska förtrycket. Hade du skrivit det på samma sätt som du beskrev situationen i Irak.

Shadow: Nej, de vill att USA ska störta Saddam. Det är ett lite objektivare sätt att skriva det du skriver på. Det fanns ju folk i det här landet som ville att Sovjetunionen skulle "befria" dem från det kapitalistiska förtrycket. Hade du skrivit det på samma sätt som du beskrev situationen i Irak.

Du jämför två diktaturstater vilket är lite förvirrande i min demokratiska värld. Sinneslöa individer under kalla kriget och en destruktiv diktator under 2000 talet?

Objekivitet är ett ganska tomt ord som borde tillämpas av statliga och demokratiska informationskanaler som beslutsunderlag åt individer i samhället. Inte av enskillda individer som uttrycker sin tolkning mellan raderna i en text.

Casca

jag har bara en fråga lite OT kanske men iaf  tyckte att den passade här!

På bilderna kan man se poliser med MP 5:or som ser ut att ha ett "stort" kikarsikte på ,  varför använder man sådana med tanke på att man ändå inte skall skjuta så långt med dom för det finns det väl andra vapen som gör det bättre???

// Tompa :shaun

Vid rörlig "närspaning" kan det ha en funktion att använda kikarsikten med ställbar förstoring, termiska sikten och liknande. Att släpa med ett PSG är inte funkis då det blir för klumpigt och inte gör sig självt rättvisa avlossat halvspringande på 50-75 meters håll.

Man skulle kunna se vapnet som en bestyckad kikare. Tanken är inte att det skall bli skjuta av utan endast att spana och samla information till prickskyttar och inbrytningsstyrka - men möjligheten finns hela tiden att snabbt avlossa eld i självförsvar vid hastigt uppdykande mål.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...