noob Posted May 13, 2005 Report Share Posted May 13, 2005 tjena? gör man drog test när man rycker in? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted May 13, 2005 Forumsledning Report Share Posted May 13, 2005 Inte under just själva inryckningsmomentet, men är man medlem i idrottsföreningen motv. eller gymmar på regementets gym kan det komma drogtester som man är skyldig att underkasta sig för att få ha tillgång till idrottsanläggningen. Om det sker några mer tester utöver det är nog lite olika från förband till förband. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loki Posted May 13, 2005 Report Share Posted May 13, 2005 Det borde vara drogtester vid inryck eller några veckor innan. Sen stickprov under utbildningen. Skulle inte vilja ha någon person som är lite smått påtänd brevid med ett vapen. :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted May 13, 2005 Report Share Posted May 13, 2005 Vid misstanke om droganvändning så genomförs drogtest på soldaten. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
madog Posted May 14, 2005 Report Share Posted May 14, 2005 Min morsa har arbetat nyligen med frågan och situationen ser ut såhär: Fram till för ett halvår sedan gjordes regelbundna stickprov på anställda inom försvaret. Samtidigt diskuterades frågan om man skulle börja med samma sak på värnpliktiga. Förslaget har dock hittils inte gått igenom. I dagsläget genomförs varken drogtester på värnpliktiga eller anställda inom fm. Man har alltså tagit ett steg tillbaka i frågan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jesper86 Posted May 14, 2005 Report Share Posted May 14, 2005 Min morsa har arbetat nyligen med frågan och situationen ser ut såhär: Fram till för ett halvår sedan gjordes regelbundna stickprov på anställda inom försvaret. Samtidigt diskuterades frågan om man skulle börja med samma sak på värnpliktiga. Förslaget har dock hittils inte gått igenom. I dagsläget genomförs varken drogtester på värnpliktiga eller anställda inom fm. Man har alltså tagit ett steg tillbaka i frågan. Dåligt igentligen... Personer som har hand om och utför farliga övningar, hanterar vapen och sprängämnen bör drogtestas!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
uoff Posted May 14, 2005 Report Share Posted May 14, 2005 tjena? gör man drog test när man rycker in? Det avgör man väl själv får vi hoppas! Vi testade i alla fall en del droger de första veckorna - främst rödvin, starköl och hembränt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted May 14, 2005 Report Share Posted May 14, 2005 Personligen är jag för drog/alkohol tester av ALLA inom FM. Allt ifrån FBU-kurser, Hv-övningar, Värnpliktiga, Anställda osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jesper86 Posted May 14, 2005 Report Share Posted May 14, 2005 Personligen är jag för drog/alkohol tester av ALLA inom FM. Allt ifrån FBU-kurser, Hv-övningar, Värnpliktiga, Anställda osv. Det var detta jag menade med, även om jag ser att det kan verka lite oklart DROGTEST TO THE PEOPLE! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nimitz Posted May 14, 2005 Report Share Posted May 14, 2005 vid misstanke om användande av droger alt om det mistänks att gårdagens alkohol sitter kvar.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
undass2005 Posted May 14, 2005 Report Share Posted May 14, 2005 (edited) tjena? gör man drog test när man rycker in? Vad är du mest rädd för själv, noob, att själv bli upptäckt eller att någon i din närhet använder sig av det? ;) EDIT: Kanske inte nåt o skämta om iofs Edited May 14, 2005 by undass2005 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tompa Posted May 14, 2005 Report Share Posted May 14, 2005 Vet att värnpliktsrådet var negativt inställda till att drogtesta alla värnpliktiga med hänvisning till att den personliga integriteten skulle kränkas för mycket... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted May 14, 2005 Report Share Posted May 14, 2005 Vet att värnpliktsrådet var negativt inställda till att drogtesta alla värnpliktiga med hänvisning till att den personliga integriteten skulle kränkas för mycket... Tycker att det är bull. De flesta arbetsplatser har drogtester innan man blir anställd, samt slumpmässiga drog/alkohol kontroller. Så varför ska inte dagens vpl klara av detta? Tycker det är mer en fråga om säkerhet. Vad kommer vpl rådet att säga ifall en drogpåverkad individkör över ngn med en stridsvagn? eller ifall ngn drogpåverkad skjuter sin kamrat i benet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted May 14, 2005 Forumsledning Report Share Posted May 14, 2005 Då går vi inte in på diskussionen om hurvida det är rätt eller fel med drogtest då vi redan har en välfylld tråd om det redan http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic=1536 fortsätt där om ni vill vädra er. / Kimster BlåGul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
noob Posted May 14, 2005 Author Report Share Posted May 14, 2005 nee tänkte bara kolla ifall d va så strängt att man blev kickad om man testat droger o ifall de gjorde tester direkt när man ryckte in.... ja e itne rädd ifall nån i min närhet e pundare, de brukar va ganska skojjiga o d e ju soft att ha lite sköna lirare omkrign sig när man ska ligga inne 10 månader. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted May 14, 2005 Report Share Posted May 14, 2005 (edited) nee tänkte bara kolla ifall d va så strängt att man blev kickad om man testat droger o ifall de gjorde tester direkt när man ryckte in.... ja e itne rädd ifall nån i min närhet e pundare, de brukar va ganska skojjiga o d e ju soft att ha lite sköna lirare omkrign sig när man ska ligga inne 10 månader. Knappast skönt med pundare och "sköna lirare" omkring sig, beväpnade med skarpladdade AK5:or och kulsprutor... Edited May 14, 2005 by simon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
[MPJ]Sgt.Ratchak Posted May 14, 2005 Report Share Posted May 14, 2005 Ett par månader in i min utbildningen så kommenderades vi att ställa upp i korridoren med skåp och väskor öppnade inne på logomentet, när vi väl gjort det så kom polisen in med knarkhundar och sökte igenom hela skvadronens skåp mm. Tydligen var det ngn på en plut som misstänkts tagit ngn form av droger och då passade dom på att kolla igenom allas skåp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solon Posted May 14, 2005 Report Share Posted May 14, 2005 nee tänkte bara kolla ifall d va så strängt att man blev kickad om man testat droger o ifall de gjorde tester direkt när man ryckte in.... ja e itne rädd ifall nån i min närhet e pundare, de brukar va ganska skojjiga o d e ju soft att ha lite sköna lirare omkrign sig när man ska ligga inne 10 månader. Jag hoppas att du skämtar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
noob Posted May 14, 2005 Author Report Share Posted May 14, 2005 tare lungt grabbar...ja skojjar ja ville bara veta om det gordes drog tester eller inte...sen ska alltid nån hålla på fråga om man e rädd för si o så...om man själv e knarkare o grejer B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jesper86 Posted May 14, 2005 Report Share Posted May 14, 2005 tare lungt grabbar...ja skojjar ja ville bara veta om det gordes drog tester eller inte...sen ska alltid nån hålla på fråga om man e rädd för si o så...om man själv e knarkare o grejer B) Av någon anledning så litar jag inte på att du inte knarkar.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
noob Posted May 14, 2005 Author Report Share Posted May 14, 2005 har itne bett dej lita på mej heller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
combat Posted May 16, 2005 Report Share Posted May 16, 2005 (edited) Se http://www.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=3022&ncid=194 / Combat Edited May 16, 2005 by combat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest freddy Posted May 25, 2005 Report Share Posted May 25, 2005 om man skulle drogtesta alla så skulle jävligt många torska specielt på canabis... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted May 25, 2005 Report Share Posted May 25, 2005 Min morsa har arbetat nyligen med frågan och situationen ser ut såhär: Fram till för ett halvår sedan gjordes regelbundna stickprov på anställda inom försvaret. Samtidigt diskuterades frågan om man skulle börja med samma sak på värnpliktiga. Förslaget har dock hittils inte gått igenom. I dagsläget genomförs varken drogtester på värnpliktiga eller anställda inom fm. Man har alltså tagit ett steg tillbaka i frågan. stämmer Fm fick kliva tillbaka eftersom det inte var klarlagt rent juridiskt om det var rätt, så precis som du säger. Just nu, inga drogtester annat än vid tillbud eller olyckor.... tyvärr /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
röjsop Posted May 25, 2005 Report Share Posted May 25, 2005 Vad jag har sett läst och hört så kan man ganska enkelt fuska med cannabis testerna, så det skulle nog inte vara så många som åkte dit. Och varför vill man göra lumpen om man är cannabisbrukare? Lite sömn och mat, befäl som snokar, dåligt betalt, och risken/chansen att man är ensam om sin "hobby" är stor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt Andersson Posted May 25, 2005 Report Share Posted May 25, 2005 Hade en fänrik i lumpen som körde ett eget typ av drogtest. Löpning i full stridsutrustning samt repetition av stridsförflyttningssätten tidigt morgonen efter. Spydde man - ja då hade man druckit dagen innan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morkaii Posted May 25, 2005 Report Share Posted May 25, 2005 Har inte för mig att vi hade några tester under min vpl men däremot så var det "lag" på att anmäla om man kände att man INTE var klar i skallen inför en skarpsjutning eller annan skarp övning. Det var mao upp till oss själva och våra kamrater att se till att ingen berusad (oavsett berusningsmedel) var med då det var alvar. [OT] Vi hade ett strdspar som gjorde bort sig en ons ute på krogen och mycker riktigt anmälde vid uppställning att de INTE var i skick att skuta skarpt. De fick springa en slinga bakom skjutbanan till de spydde... Vad jag vill komma till är att se för fan till och hålla koll på om du är i stridsbart skick själv! Det borde vara en självklarhet! Sen vad alla gör på sin fritid och vad de gillar att berusa sig men är deras ensak enl. mig. - MER ANSVAR ÅT DEN ENSKILLDE! - [/OT] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted May 25, 2005 Report Share Posted May 25, 2005 [OT] Vi hade ett strdspar som gjorde bort sig en ons ute på krogen och mycker riktigt anmälde vid uppställning att de INTE var i skick att skuta skarpt. De fick springa en slinga bakom skjutbanan till de spydde... Vad jag vill komma till är att se för fan till och hålla koll på om du är i stridsbart skick själv! Det borde vara en självklarhet! Sen vad alla gör på sin fritid och vad de gillar att berusa sig men är deras ensak enl. mig. - MER ANSVAR ÅT DEN ENSKILLDE! - [/OT] Men att bestraffa den som tar ansvar för sina handlingar? kanske inte riktigt funkis... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morkaii Posted May 25, 2005 Report Share Posted May 25, 2005 [OT] Vi hade ett strdspar som gjorde bort sig en ons ute på krogen och mycker riktigt anmälde vid uppställning att de INTE var i skick att skuta skarpt. De fick springa en slinga bakom skjutbanan till de spydde... Vad jag vill komma till är att se för fan till och hålla koll på om du är i stridsbart skick själv! Det borde vara en självklarhet! Sen vad alla gör på sin fritid och vad de gillar att berusa sig men är deras ensak enl. mig. - MER ANSVAR ÅT DEN ENSKILLDE! - [/OT] Men att bestraffa den som tar ansvar för sina handlingar? kanske inte riktigt funkis... Jag ser det nog mer som att man tar ansvar för sitt agerande och de ev. påföljder det kan tänkas ha. Att påföljden i detta fall blev en bestraffning kunde man ju kanske ha räknat ut i förväg. Man lär sig ofta av sina misstag om det gör lite ont ;) Men jag kan ju vara ute och cykla, det har ju hänt innan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted May 25, 2005 Report Share Posted May 25, 2005 Men att bestraffa den som tar ansvar för sina handlingar? kanske inte riktigt funkis... Frågan är om inte en konstruktiv "upplysning" om vad de faktiskt gjort (eller rättare sagt riskerat att göra) hade varit bättre... Droger är inte något som jag råkat ut för i samband med tjänsten (varken själv eller i omgivningen), rejäl bakfylla är väl något annat men då aldrig då det varit skjutövningar eller liknande, åtminstone inte på min pluton, vad man hört av bekanta är däremot en annan sak... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts