Knekt Posted May 13, 2005 Report Share Posted May 13, 2005 En tråkig fredageftermiddag funderar man på lite roliga medvetna felstavningar. De där som knappts märks, men som göra en text roligare, eller få en annan innebörd. Har ni några sådana på lager? Två exempel från yours truly: El-post Vanliga hälsningar Link to comment Share on other sites More sharing options...
os frontale Posted May 13, 2005 Report Share Posted May 13, 2005 När man råkar skriva kuk istället för kul är jobbigt. "Gud vad kuk vi ska ha" "Vill du ha kuk i helgen?" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aron Posted May 13, 2005 Report Share Posted May 13, 2005 Någon på jobbet hade lagt in nya krukväxter i butiksdatorn och råkat skriva kukväxter som kvittotext, kunderna som granskar kvittot lär ju börja undra vad de egentligen köpt. /Aron Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted May 13, 2005 Report Share Posted May 13, 2005 En klassiker som jag använder av och till med vilje för att förtydliga är ju: Missuppfattat - Massuppfittat Sedan har man ju ett otal från t ex IRC där fingrarna allt som oftast hinner ifrån hjärnan B) Link to comment Share on other sites More sharing options...
C DK012 Posted May 14, 2005 Report Share Posted May 14, 2005 Jag uppskattar det faktum att T9-ordboken tror jag vill skriva 'goopro' när jag vill skriva 'imorrn', och inte fan lär den sig heller. Goopro, någon? (Person duktig på gegga? :P ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted May 14, 2005 Report Share Posted May 14, 2005 Jag uppskattar det faktum att T9-ordboken tror jag vill skriva 'goopro' när jag vill skriva 'imorrn', och inte fan lär den sig heller. Goopro, någon? (Person duktig på gegga? :P ) Min telefon vill skriva "Nazi" när jag vill skriva "Maxi". Kul när man skickar meddelande till sambon och ber henne handla på ICA Nazi på vägen hem från jobbet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Status quo Posted May 15, 2005 Report Share Posted May 15, 2005 Annars är ju en klassiker: "Hoppas du får kuk i helgen" Som jag råkat skicka till min flickvän när hon skulle resa bort Inte riktigt en felskrivning, men däremot råkade jag skicka till hemtelefon numret istället för mobilen förut, precis när vodafone börjat med att läsa upp sms i hemtelefonen, det hamnade hos hennes pappa men som tur var så var det inget pinsamt Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted May 17, 2005 Report Share Posted May 17, 2005 under en gångbro i Svalöv hade ett par ungdomar med hjälp av en sprayburk svart färg målat kreativ konst. Den bestod av tre ord, som inte kan räknas till svenskans mest svårstavade, dessutom är de frekvent förekommande. hur som helst stog det med stora boktsäver KUK, FITA, HURA man undrar om det sista ordet skulle vara en hyllning, i form av ett HURRA, till människans fortplantning ELLER om det bara var färgen som tog slut strax innan man skulle sluta den påbörjade bokstaven till ett O. /martinator Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted May 17, 2005 Report Share Posted May 17, 2005 Påminner mig om en terrängpunkt på Furilden som jag frekventerade under värnplikten. Fitudden (stavas med ett t) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted May 17, 2005 Report Share Posted May 17, 2005 Jag uppskattar det faktum att T9-ordboken tror jag vill skriva 'goopro' när jag vill skriva 'imorrn', och inte fan lär den sig heller. Goopro, någon? (Person duktig på gegga? :P ) Min telefon vill skriva "Nazi" när jag vill skriva "Maxi". Kul när man skickar meddelande till sambon och ber henne handla på ICA Nazi på vägen hem från jobbet. Polarn har en server som heter "maxipuffen". Prova att skriva det med er T9-kompatibla mobiltelefon... Hur fan tänker de som utvecklar T9? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ROB_88 Posted May 17, 2005 Report Share Posted May 17, 2005 när jag chattade med en kompis som kallar sig för Ryncaine. fast vi brukar säga Rynkan...såklart så skrev jag "hej Runkan" :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted May 17, 2005 Report Share Posted May 17, 2005 Bad spellers of the word- Untie! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted May 17, 2005 Report Share Posted May 17, 2005 En klassiker: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted May 17, 2005 Report Share Posted May 17, 2005 Polarn har en server som heter "maxipuffen". Prova att skriva det med er T9-kompatibla mobiltelefon... Skriv isär först och radera sen blanksteget. Har man tur lär sig mobilen sen också... ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yossarian Posted May 17, 2005 Report Share Posted May 17, 2005 T9 har även en tendens att vilja skriva "lenin" när man egentligen vill skriva "kemin". Resultat: "När börjar lenin imorgon?", "Har vi läxa i lenin?" etc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted May 17, 2005 Report Share Posted May 17, 2005 Polarn har en server som heter "maxipuffen". Prova att skriva det med er T9-kompatibla mobiltelefon... Skriv isär först och radera sen blanksteget. Har man tur lär sig mobilen sen också... ;) Men frågan är VARFÖR i hela fridens namn ordet nazisteden finns med i ordlistan??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted May 17, 2005 Report Share Posted May 17, 2005 Eftersom särskrivning också räknas som felstavning så kan jag också bidra med några. "Sjuk sköterska sökes" "Har du provat postens nya kassa service?" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted May 17, 2005 Report Share Posted May 17, 2005 Eftersom särskrivning också räknas som felstavning så kan jag också bidra med några. "Sjuk sköterska sökes" "Har du provat postens nya kassa service?" En annan är väl aktuell så här i studenttider.. Student plakat billigt... B) Link to comment Share on other sites More sharing options...
kaabdalis Posted May 17, 2005 Report Share Posted May 17, 2005 Någon språkbegåvad yngling hade sprejat på en bropelare vid Alby t-bana. "Alby kinullar ala" JAg skrattade varje gång jag åkte förbi /Kaabdalis Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted May 18, 2005 Report Share Posted May 18, 2005 Det har hänt att jag har brottom i en chat och ska skriva Hey!! Missar jag H:et och träffar G:et. Vilket ger Gay!! Inte alltid så populärt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andrew Posted May 18, 2005 Report Share Posted May 18, 2005 Det har hänt att jag har brottom i en chat och ska skriva Hey!! Missar jag H:et och träffar G:et. Vilket ger Gay!! Inte alltid så populärt. men om du missar H:et i Hey och trycker ett G istället hur blir det då GAY ? i min värld blir det Gey. Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted May 18, 2005 Report Share Posted May 18, 2005 Jag brukar läsa: http://boingboing.net Nyligen så postade de följande lilla guldkorn: "Moment of "Overheard in New York" Zen Dumb teen: Hey, look at this! It says "Train for jobs in beeyotch." Smarter teen: Fool! That word is biotech. Why you gotta be ignorant all your life?" Ingen felstavning, men däremot en rätt så intressant (och förmodligen freudianskt avslöjande enligt några) felläsning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted May 18, 2005 Report Share Posted May 18, 2005 "Har du provat postens nya kassa service?" En lokal affär sökte för några år sedan i en platsannons "kassa medarbetare". Link to comment Share on other sites More sharing options...
os frontale Posted May 18, 2005 Report Share Posted May 18, 2005 Lokala badhuset hade "Simglasögon finns att köpa hos våran kassa personal" Link to comment Share on other sites More sharing options...
julenissen Posted May 18, 2005 Report Share Posted May 18, 2005 "tunfisk biter i vann" Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted May 18, 2005 Report Share Posted May 18, 2005 På min arbetsplats så har vi ett foto av en reklamskylt med texten: "VI UPPHÖR MED BARN 8 - 16 ÅR TOTAL UTFÖRSÄLJNING 50 - 75 %" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patron Posted May 18, 2005 Report Share Posted May 18, 2005 Här i mitt centrum så finns det en dataaffär, och när dom var nyöppnade så gick en kompis till mig och köpte ett par hörlurar. Observera nu att dom var kineser och var mycket dåliga på svenska. Min kompis visade mig svittot därpå jag läste: 1st Hölulullall och i botten av kvittot står det: Vi inn eh ar f-sk attsedel Fanns mycket mer felstavningar och gramatik problem men dom var EXTREMA. Vi gick o köpte mängder med prylar o va stolta över kvittona //Patron Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest AutoExec Posted May 18, 2005 Report Share Posted May 18, 2005 En annan rätt skön särskrivning är: Mellan kl. 12:00 - 16:00 kollar vi glykolhalt + spolar vatten och olja på din bil ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThornBjorn Posted May 18, 2005 Report Share Posted May 18, 2005 En pizzeriabagare som inte kunde så bra svenska : "sjuk på grund av orsak, tillbaka på mars" EDIT: Rättstavning.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honken Posted May 18, 2005 Report Share Posted May 18, 2005 För att nämna fler pizzabagare. På skylten utanför affären: Pissa Från 35 kronor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.