LIQUID_ Posted May 11, 2005 Report Share Posted May 11, 2005 Nu är Hemvärnet i Värmland dragit igång en rekryteringsdrive. Läs mer och se filmen här. Under vecka 19 med start den 10/5 körs en lokal rekryteringskampanj i Värmland med bl.a en nyproducerad video. Läs mer här om kampanjen samt om hur du kommer i kontakt med hemvärnet i Värmland.Den lokalt nyproducerade reklamvideon körs på TV4 Värmland mellan den 10:e och 14.e maj. Parallellt körs en reklamradiospot på Rix FM Karlstad med samma grundtema. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LIQUID_ Posted May 11, 2005 Author Report Share Posted May 11, 2005 Hittade denna rekryteringsbild/affisch på på Kinne Hv-bataljons hemsida. Snacka om att luras. Det är sådana här bilder som gör att folk försvinner efter en kort tid i Hv. Jag menar sen när har Hv helikoptrar ? Ak4b är fortfarande väldigt sällsynt och jag har varit med ett par år i Hv och har inte sett röken av någon C-skyddsdräkt. Dessutom ger ju bilden i nedre högra hörnet sken av att Hv har gott om fordon. Att det i bästa fall finns en valp per kompani är något man talar tyst om. I mina ögon är detta falsk marknadsföring. Rekryterare utan verklighetsförankring Jag Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted May 11, 2005 Report Share Posted May 11, 2005 allt utom hkp9 har vi iaf på min pluton och det känns inte som att man vill påvisa att hela regementet skulle tillhöra HV, tycker bilden ser rätt ok ut faktiskt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted May 11, 2005 Report Share Posted May 11, 2005 Tänkte faktiskt inte på helikoptrarna när jag såg bilden. Om det finns fordon i Kinne har jag ingen aning om och det är väl inte alls omöjligt att de ha AK4B där? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted May 11, 2005 Report Share Posted May 11, 2005 tja, eftersom jag som "vanlig" Hv sold får AK4B den 22e och tillhör kinne Hvbat så.. det är väl ingen falsk marknadsföring med den affischen? alla som går intro får ju AK4B (jag var bland de sista som fick vanliga AK4 på intron, kursen efter fick AK4B) vad gäller fordonen? ja, kanske är det några för många iom att varje instatsplut bara har 2 fordon (1st TGB 20 och 1st TGB 13) i dagsläget (2 instasplut i Kinne Hvbat) annars ser jag inget FEL med affischen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted May 11, 2005 Report Share Posted May 11, 2005 För övrigt tyckte jag filmen var mucho mycket bättre än "den gamla"... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted May 11, 2005 Report Share Posted May 11, 2005 Filmen var helt Ok. och ett steg i rätt riktning när det gäller rekrytering. Men jag är inte överförtjust i filmen. Den går att göra bättre. Därmed inte sagt att denna var dålig. Ang. Helikopter i Hv, Rödpunktsikten osv. Så kan jag bara säga som så att jag har åkt en del helikopter under tiden jag har varit i Hv. Rödpunktsikten blir vanligare och vanligare inom Hv. Vissa MD-grp börjar nu närma sig 100% när det gäller Rödpunktsikterna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted May 11, 2005 Report Share Posted May 11, 2005 tja, eftersom jag som "vanlig" Hv sold får AK4B den 22e och tillhör kinne Hvbat så.. det är väl ingen falsk marknadsföring med den affischen? alla som går intro får ju AK4B (jag var bland de sista som fick vanliga AK4 på intron, kursen efter fick AK4B) vad gäller fordonen? ja, kanske är det några för många iom att varje instatsplut bara har 2 fordon (1st TGB 20 och 1st TGB 13) i dagsläget (2 instasplut i Kinne Hvbat) annars ser jag inget FEL med affischen. Kan bara fylla på vad Skuggan, Ak4B börjar bli vanlig i Skaraborg, Fordonen tillhör respektive insatspluton mm. och bilden i sig kommer från Skaraborgsgruppens hemsida. Anledningen till att de var där, var att Brigadchefen var där för ordergiving... Jag står någonstans i folkklungan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted May 11, 2005 Report Share Posted May 11, 2005 Förvånadsvärt bra film. Affischen är inte alls illa heller, mycket bättre än dom RiksHvC tillhandahåller. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LIQUID_ Posted May 12, 2005 Author Report Share Posted May 12, 2005 Filmen var helt Ok. och ett steg i rätt riktning när det gäller rekrytering. Men jag är inte överförtjust i filmen. Den går att göra bättre. Därmed inte sagt att denna var dålig. Ang. Helikopter i Hv, Rödpunktsikten osv. Så kan jag bara säga som så att jag har åkt en del helikopter under tiden jag har varit i Hv. Rödpunktsikten blir vanligare och vanligare inom Hv. Vissa MD-grp börjar nu närma sig 100% när det gäller Rödpunktsikterna. Inte i skaraborg i alla fall. Har inte ens fått klar besked när den kommer. Kan tydligen komma i år eller nästa, eller nästa...... Fk satan Ang. Helikopter i Hv, Rödpunktsikten osv. Så kan jag bara säga som så att jag har åkt en del helikopter under tiden jag har varit i Hv. Rödpunktsikten blir vanligare och vanligare inom Hv. Vissa MD-grp börjar nu närma sig 100% när det gäller Rödpunktsikterna. Så du menar alltså att hv blivit tilldelat hkp 9 ? Menar du verkligen att du åkt hkp 9 pga av att du är med i hv. Vad gjorde ni i såfall ? Ytövervakning ? Vad gäller rödpunkten så är det absolut inte 100% i skaraborg. Skuggan vad gäller fordonen? ja, kanske är det några för många iom att varje instatsplut bara har 2 fordon (1st TGB 20 och 1st TGB 13) i dagsläget (2 instasplut i Kinne Hvbat) Precis IP. Inte ens IP har tillräckligt med fordon och "vanliga" hv har det defenetivt inte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted May 12, 2005 Report Share Posted May 12, 2005 Bilden visar ett IK...väl? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted May 12, 2005 Report Share Posted May 12, 2005 Rödpunktsikten blir vanligare och vanligare inom Hv. Vissa MD-grp börjar nu närma sig 100% när det gäller Rödpunktsikterna. Inte i skaraborg i alla fall. Har inte ens fått klar besked när den kommer. Kan tydligen komma i år eller nästa, eller nästa...... Beskedet jag har är att alla kompanier skall vara utrustade med RP före årets slut, om FMV håller leveransordern. Sedan, blir du idag rekryterad (vilket var syftet med planschen) så får du ett RP. Jag trodde personligen att det skulle frysa i skåne innan mitt kompani fick RP, men, nästa vecka får vi det... beskedet kom för kanske 2 veckor sedan. @simon bilden med snurroprylarna är ett insatskompani ja... ungefär... Link to comment Share on other sites More sharing options...
QuizQuoz Posted May 12, 2005 Report Share Posted May 12, 2005 Inte i skaraborg i alla fall. Har inte ens fått klar besked när den kommer. Kan tydligen komma i år eller nästa, eller nästa...... Ska in på intoutb nästa helg och på programmet står det klart och tydligt: Mtrlkunskap Ak 4B, ladda - patron ur. Inskjutning Ak 4B samt Särskild tillsyn Ak 4B Och ja, jag tillhör skaraborgsgruppen. EDIT: Puck II Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted May 12, 2005 Report Share Posted May 12, 2005 @LIQUID_ Rörande helikopter inom Hv, så har inte Hv blivit tilldelade Helikopter. Men det händer att de som tillhör insatsplutoner osv blir lyfta med helikopter under övningar ibland. Därmed inte sagt att det är ofta. Så helikopter, Stridsbåt osv kan man ges möjlighet till att åka inom Hv. Men inte sagt att alla får göra det. När det gäller RPS så är det här bara en Bataljon som inte har fått RPS, de kommer att bli utrustade innan utgången av maj. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jed Posted May 12, 2005 Report Share Posted May 12, 2005 Jag trodde personligen att det skulle frysa i skåne innan mitt kompani fick RP, men, nästa vecka får vi det... beskedet kom för kanske 2 veckor sedan. Vi har fått några stycken besked precis som ditt, med tid plats och hela köret. Men har fått några rps? Icke sa nicke! Det senaste budet är att vi ska få det i sep/okt så vi får väl se... Sist så blåste dom av det två dagar innan vi skulle ombeväpna. Populärt? Inte särskilt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted May 12, 2005 Report Share Posted May 12, 2005 @LIQUID iom att VANLIGA hv soldater (ej IP altså) i Skaraborg börjat få AK4B (min pluton ombeväpnar nästa helg) så förutsätter jag att IP är klara med sin ombeväpning... och på de senaste MD grupps övningarna jag varit på har det börjat närma sig 50% AK4B, dessutom skall som sagt alla ha ombeväpnat före utgången av året (iaf enl en som sitter i Insatskompaniledningen samt 3 andra i Kinne IP) att det på bilden är något fler fordon än i verkligheten kanske man kan anmärka på, dock ser jag det som en skitsak. helikoptrarna begriper väl istort sett vem som helst att vi inte har. för övrigt tycker jag du börjat gnälla nåt aldeles oerhört. all reklam är bra reklam... även dålig reklam är bra ;) sluta gnäll, gilla läget. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LIQUID_ Posted May 13, 2005 Author Report Share Posted May 13, 2005 @LIQUID iom att VANLIGA hv soldater (ej IP altså) i Skaraborg börjat få AK4B (min pluton ombeväpnar nästa helg) så förutsätter jag att IP är klara med sin ombeväpning... och på de senaste MD grupps övningarna jag varit på har det börjat närma sig 50% AK4B, dessutom skall som sagt alla ha ombeväpnat före utgången av året (iaf enl en som sitter i Insatskompaniledningen samt 3 andra i Kinne IP) att det på bilden är något fler fordon än i verkligheten kanske man kan anmärka på, dock ser jag det som en skitsak. helikoptrarna begriper väl istort sett vem som helst att vi inte har. för övrigt tycker jag du börjat gnälla nåt aldeles oerhört. all reklam är bra reklam... även dålig reklam är bra ;) sluta gnäll, gilla läget. Jag argumenterar för min åsikt. Är det gnäll så gnälls det väldigt mycket på detta forum. Vet inte vad andra tycker men ofta känns det som man visar upp idealfallet vad gäller utrustning. Visst är det viktigt med en positiv bild av Hv ur rekryteringssynpunkt men jag hoppas att du förstår att det sticker lite i ögonen att det ges en skönmålande bild av utrustningsläget som i vilket fall inte stämmer in på mitt kompani. Mycket möjligt att det på vissa övningar är 50% rps, dock inte på dom jag varit på. Allt jag begär av Skaraborgsgruppen är ett datum för ombeväpning, om så bara ett prelimenärt. Men inte ens det får vi. Jag har pratat med folk från kompaniledningen, bataljonen, åtskilliga på Skaraborgsgruppen. Svaret är samma varje gång. Vet inte, kanske i år. Du kanske uppfattar min frustration som gnäll men det är det sista jag skulle göra. Tycker faktiskt att man kan begära lite raka besked, vi som är Hv-soldater är ju det frivilligt. Så... nu har jag "gnällt" färdigt och hoppas vi kan fortsätta diskussionen om rekryteringsfilmen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SnowFlax Posted May 13, 2005 Report Share Posted May 13, 2005 Angående diskussionen om helikoptrar och hemvärnet har jag en bild som kan vara intressant. Bilden är tagen 031018 och är från en insatsplutonsövning i Kalixfors-omr. http://norrsken.mine.nu/~snowflax/images/hkp_hv.jpg Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted May 13, 2005 Report Share Posted May 13, 2005 @LIQUID iom att VANLIGA hv soldater (ej IP altså) i Skaraborg börjat få AK4B (min pluton ombeväpnar nästa helg) så förutsätter jag att IP är klara med sin ombeväpning... och på de senaste MD grupps övningarna jag varit på har det börjat närma sig 50% AK4B, dessutom skall som sagt alla ha ombeväpnat före utgången av året (iaf enl en som sitter i Insatskompaniledningen samt 3 andra i Kinne IP) att det på bilden är något fler fordon än i verkligheten kanske man kan anmärka på, dock ser jag det som en skitsak. helikoptrarna begriper väl istort sett vem som helst att vi inte har. för övrigt tycker jag du börjat gnälla nåt aldeles oerhört. all reklam är bra reklam... även dålig reklam är bra ;) sluta gnäll, gilla läget. Jag argumenterar för min åsikt. Är det gnäll så gnälls det väldigt mycket på detta forum. Vet inte vad andra tycker men ofta känns det som man visar upp idealfallet vad gäller utrustning. Visst är det viktigt med en positiv bild av Hv ur rekryteringssynpunkt men jag hoppas att du förstår att det sticker lite i ögonen att det ges en skönmålande bild av utrustningsläget som i vilket fall inte stämmer in på mitt kompani. Mycket möjligt att det på vissa övningar är 50% rps, dock inte på dom jag varit på. Allt jag begär av Skaraborgsgruppen är ett datum för ombeväpning, om så bara ett prelimenärt. Men inte ens det får vi. Jag har pratat med folk från kompaniledningen, bataljonen, åtskilliga på Skaraborgsgruppen. Svaret är samma varje gång. Vet inte, kanske i år. Du kanske uppfattar min frustration som gnäll men det är det sista jag skulle göra. Tycker faktiskt att man kan begära lite raka besked, vi som är Hv-soldater är ju det frivilligt. Så... nu har jag "gnällt" färdigt och hoppas vi kan fortsätta diskussionen om rekryteringsfilmen. Jag uppfattar det som avundsjuka... :P ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
LIQUID_ Posted May 16, 2005 Author Report Share Posted May 16, 2005 @LIQUID iom att VANLIGA hv soldater (ej IP altså) i Skaraborg börjat få AK4B (min pluton ombeväpnar nästa helg) så förutsätter jag att IP är klara med sin ombeväpning... och på de senaste MD grupps övningarna jag varit på har det börjat närma sig 50% AK4B, dessutom skall som sagt alla ha ombeväpnat före utgången av året (iaf enl en som sitter i Insatskompaniledningen samt 3 andra i Kinne IP) att det på bilden är något fler fordon än i verkligheten kanske man kan anmärka på, dock ser jag det som en skitsak. helikoptrarna begriper väl istort sett vem som helst att vi inte har. för övrigt tycker jag du börjat gnälla nåt aldeles oerhört. all reklam är bra reklam... även dålig reklam är bra ;) sluta gnäll, gilla läget. Jag argumenterar för min åsikt. Är det gnäll så gnälls det väldigt mycket på detta forum. Vet inte vad andra tycker men ofta känns det som man visar upp idealfallet vad gäller utrustning. Visst är det viktigt med en positiv bild av Hv ur rekryteringssynpunkt men jag hoppas att du förstår att det sticker lite i ögonen att det ges en skönmålande bild av utrustningsläget som i vilket fall inte stämmer in på mitt kompani. Mycket möjligt att det på vissa övningar är 50% rps, dock inte på dom jag varit på. Allt jag begär av Skaraborgsgruppen är ett datum för ombeväpning, om så bara ett prelimenärt. Men inte ens det får vi. Jag har pratat med folk från kompaniledningen, bataljonen, åtskilliga på Skaraborgsgruppen. Svaret är samma varje gång. Vet inte, kanske i år. Du kanske uppfattar min frustration som gnäll men det är det sista jag skulle göra. Tycker faktiskt att man kan begära lite raka besked, vi som är Hv-soldater är ju det frivilligt. Så... nu har jag "gnällt" färdigt och hoppas vi kan fortsätta diskussionen om rekryteringsfilmen. Jag uppfattar det som avundsjuka... :P ;) Så du tycker att en önskan om ett besked är avundsjuka ? Jag tycker att det är ett högst rimligt krav. Men du kanske är av en annan mening ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.