Jump to content

Världens starkaste Volvo

uoff

Recommended Posts

Aftonblaskan

Världens starkaste Volvo kan försätta berg

Om man överhuvudtaget kan tala om ett flaggskepp på vägen så passar uttrycket på denna nya Volvo med 16-cylindrig motor och en dragkraft som kan försätta berg.

Volvo VT 880 är det senaste och det mest biffiga man kan köpa på lastbilsmarknaden i USA i dag. Med sina 625 hästar är det också med råge världens starkaste Volvo.

Så många cylindrar var det länge sedan man såg!

Allvarligt talat - det kanske är Volvos starkaste lastbilsmotor men hur stark är en RM8, räknat i hästkrafter?

Guest J-Star
Aftonblaskan

Världens starkaste Volvo kan försätta berg

Om man överhuvudtaget kan tala om ett flaggskepp på vägen så passar uttrycket på denna nya Volvo med 16-cylindrig motor och en dragkraft som kan försätta berg.

Volvo VT 880 är det senaste och det mest biffiga man kan köpa på lastbilsmarknaden i USA i dag. Med sina 625 hästar är det också med råge världens starkaste Volvo.

Så många cylindrar var det länge sedan man såg!

Allvarligt talat - det kanske är Volvos starkaste lastbilsmotor men hur stark är en RM8, räknat i hästkrafter?

Det är svårt att räkna hästkrafter på en jetmotor eftersom den levererar kraft (N, Newton) och inte ett vridmoment (Nm, Newton-meter).

Hästkrafter är ett mått på effekt. 1 hästkraft är ungefär 735 Watt. Watt kan skrivas som Newton-meter per sekund. Därmed blir det lätt att räkna om en bilmotors vridmoment till hästkrafter genom att helt enkelt se hur stort vridmoment de har och slå ut det per tidsenhet (sekund).

Att räkna om en dragkraft till effekt låter sig inte göras. Du måste titta på det arbete du utför med denna kraft. Du kan räkna ut det arbete genom att ta kraften och multiplicera med den sträcka som den som utövar kraften rör sig. Då får du kraft * längd... d.v.s. Newton * meter... Newton-meter, Nm. Nm är det samma som Joule, enheten för utfört arbete. Watt är sedan utfört arbete per sekund.

Sett enligt en viss förenkling så kan man faktiskt säga att en jetmotor kan gå för fullt och ändå utveckla noll hästkrafter. Kedja bara fast planet i marken så att det inte rör på sig. många kiloNewton * noll meter = 0 Joule. 0 Joule per 1 sekund = 0 Watt = 0 hästkrafter. Nu är detta inte sant eftersom det man gör är att vifta runt en sjusatans massa luft så det är där hela effekten från motorn hamnar. Men ur planets synvinkel utövar motorn noll hästkrafter... för planet rör ju inte på sig.

Men släpp loss planet istället så kan vi göra en mellan-tummen-och-pekfigret uppskattning av en jetmotors effekt. Ta bara motorns dragkraft (i Newton) multiplicerat med planets maxhastighet (meter per sekund). Det vi får då är ju just Nm/s, d.v.s Watt.

Men detta är som sagt bara en grov uppskattning. Om planet har riktigt kass aerodynamisk form blir ytopphastigheten lägre, även om motorn jobbar lika hårt. Enligt detta skulle då effekten sjunka eller stiga beroende på vilket plan motorn hänger på och det är - som intuitionen lätt säger oss - inte ett rimligt sätt att tänka.

Jetmotorer är helt enkelt inte samma sak som kolvmotorer och det är därför inte giltigt eller ens värdefullt att räkna om jetmotorers kapacitet till hästkrafter. Jetmotorer skall jämföras utifrån deras dragkraft, inget annat.

/J

Edited by J-Star

nya Volvo med 16-cylindrig motor

Som vanligt en journalist som skriver i nattmössan. Det är Volvos senaste variant av V8:an på 16-liter, inget annat.

Vem har någonsin sett en 16-cylindersmotor i en Volvo?

Fel fel fel, naturligtvis det är ju Scania som kör med V8

:)

Edited by Olga-Belle

Men RM8 sitter, om jag inte minns helt fel, i en SAAB, så den nämnda volvon kan mycket väl vara världens starkaste volvo.

/E

Det ä helt rätt och riktigt att den sitter i en saab men är det inte Volvo Aero eller vad dom nu heter som skruvar ihop fläkten på licens?

Det är en Rak 6:a därför att Volvo lastvagnar inte har några V8:or.

16 liters motor på USA marknaden har 625 Hk, medan den på övriga marknader har 560 eller 610 Hk.

I USA kan man själv välja mellan olika märken på bla bakaxlar, motorer när man köper en Volvo lastbil, men med den nya motorn räknar man med att ca 50 % av köparna väljer volvos egna motorer.

Snart kommer den nya 13 liters motorn som kommer att ersätta 12 litarn - blir att vänja sig att säga FH13 :) .

Penta har också betydligt starkare versioner av lastbilsmotorerna i sitt tunga motorprogram.

AB Volvo äger Volvolastvagnar ( även Renaults lastbilar och Mack), Penta, Aero, Volvo CE mm och är det "riktiga" Volvo - de som äger varunamnet.

Volvo Personvagnar ägs av Ford.

En hästkraft är inte alltid en hästkraft.

1 Hästkraft (hk) inte är lika med 1 Horsepower (hp). (i runda tal 736 resp. 745 Watt)

Dessutom har man i bl.a. USA har en tendens att mäta effekt enligt SAE standarden vilket innebär att man mäter utan t.ex. generator m.fl. hjälpaggregat inkopplade medan andra mäter enligt DIN-standarden MED aggregaten inkopplade.

@Julius-3:

Det hade varit kul om du vidareutväcklade ditt utalande om hk kontra hp. På helikoptrar och flygplan med gasturbin mäter man effekten i shafthorsepower, vilket är effekten efter växellåda.

Jag trodde man slutade att mäta sae hk i början av 70 talet, på amerikanska motorer.

@Rikard N:

Kan nissen vid museet ha menat att pumpen drog 3000 hk? Du kan annars räkna ut effekten på en jetmotor just genom att veta dragkraften, minns dock inte formeln i huvet. Men däkert kan någon fysik intresserad förklara.

Generellt är väl det intressantare att veta max kontinuerlig effekt, alternativt maximalt vridmoment, på en lastbilsmotor?

16 liters motor på USA marknaden har 625 Hk, medan den på övriga marknader har 560 eller 610 Hk.

I USA kan man själv välja mellan olika märken på bla bakaxlar, motorer när man köper en Volvo lastbil, men med den nya motorn räknar man med att ca 50 % av köparna väljer volvos egna motorer.

Snart kommer den nya 13 liters motorn som kommer att ersätta 12 litarn - blir att vänja sig att säga FH13  :D .

Faktiskt är det 550 eller 610 hk. :)

Jag kör en 610:a och skulle gärna sett att den hade dom extra 15 hästkrafterna men framför allt dom extra 250 Newtonmetrarna...dom behövs. :)

//Pelle

Snart kommer den nya 13 liters motorn som kommer att ersätta 12 litarn - blir att vänja sig att säga FH13  :D .

Jag kör en 610:a och skulle gärna sett att den hade dom extra 15 hästkrafterna men framför allt dom extra 250 Newtonmetrarna...dom behövs. :)

//Pelle

Blandade ihop siffrorna, fastän jag kör båda versionerna i stort sett varje dag på jobbet.

Det är troligt att även 550/610 uppdateras och blir starkare, kommer en facelift av FH efter semestern.

@röjsop

Arghhhh, det straffar sig att ha referenslitteratur från 1960-talet.... :)

Vad gäller SAE och DIN-mätningar har Du rätt i att den metod som jag beskrev (med aggregaten urkopplade) slutade att användas i början på 70-talet.Eller åtminstånne skulle sluta användas då... Nåväl, man mäter fortfarande enligt en SAE-standard i USA, dock är den betydligt mer lik DIN-standarden numera. Men som vanligt kan man aldrig göra det enkelt för sig utan det skiljer trots allt mellan de olika mätsätten även om det numera inte är så mycket. Vad jag har hittat (denna gång i nyare källor...) är att:

EEC: Är en europeisk standard där man mäter effekten i Watt (i praktiken kiloWatt) vid ett lufttryck på 99kPa och en temperatur på 25 grader.

DIN: Tysk standard där man mäter vid lufttrycket 101.3kPa och temperaturen 20 grader. Mäts i ps(Pferdestärke) som är EXAKT samma sak som hästkraft.

SAE: Standard i USA. Mäts vid 99kPa och 25 grader(Dvs samma som EU-standarden,men...) i enheten hp(horsepower).

Skillnaden mellan hk och hp ligger i definitionen.

En horsepower definieras som 550 foot-pounds per sekund medan en hästkraft definieras som 75 kilopondmeter/sekund. Det blir ju en skillnad på någonstans runt 1,4%.

Vad jag egentligen vill ha fram är att en och samma motor på olika marknader (=olika mätsätt) kan uppvisa olika effekter(...). Skillnaden mellan 625 och 610 hästkrafter ligger inom de marginaler som uppstår med olika standarder, men det verkar (med tanke på vridmomentet) som om det är skillnad på motorerna (eller i allafall motorns styrprogram) på de olika marknaderna.

Vad gäller shafthorsepower kan man bara konstatera att det naturligtvis är så man skulle gjort på bilar också. Trots allt handlar det ju om hur mycket effekt som i verkligheten kan användas, inte hur mycket man kan mäta upp på svänghjulet. Förluster i storleksordningen 15-20% i kraftöverföringen är inget ovanligt.

Jag kör en 610:a och skulle gärna sett att den hade dom extra 15 hästkrafterna men framför allt dom extra 250 Newtonmetrarna...dom behövs. :D

//Pelle

Blandade ihop siffrorna, fastän jag kör båda versionerna i stort sett varje dag på jobbet.

Det är troligt att även 550/610 uppdateras och blir starkare, kommer en facelift av FH efter semestern.

Sweet, det ska bli skoj att se. Vi har väl funderat på att chippa 610:an när garantin går ut men det sägs att den inte svarar så bra på det, 550:n är mera mottagbar för modifikation...

Vi får väl se.

Mvh Pelle

Sweet, det ska bli skoj att se. Vi har väl funderat på att chippa 610:an när garantin går ut men det sägs att den inte svarar så bra på det, 550:n är mera mottagbar för modifikation...

Vi får väl se.

När jag jobbade för Volvo och var på besök i Skövde, under en internutbildning, Förtäljdes att 900 hk var inga som helst problem att få upp 16 litaren i. Och vridmomentetet var då citat: "skräckinjagande häftigt"

Snacka om att kunna ge vissa bilägare en chock när man är ute och kör med dragaren :D 0-100 på en 6 sek sisådär :D

Vi får väl se.

När jag jobbade för Volvo och var på besök i Skövde, under en internutbildning, Förtäljdes att 900 hk var inga som helst problem att få upp 16 litaren i. Och vridmomentetet var då citat: "skräckinjagande häftigt"

Snacka om att kunna ge vissa bilägare en chock när man är ute och kör med dragaren :D 0-100 på en 6 sek sisådär :D

Det funkar nog som båtmotor, men blir svårare som lastbilsmotor - om man vill att det ska hålla.

Om man snackar skilnader som beror på små variationer i vädret, förstår jag att ingen ids ändra på systemet. Ett bra tipps om man bor högt är att satsa på överladdat, och om man bor i stan oladdat alternativt kompressor. Dock måste jag prisa den moderna dieselmotorn, tom jag som har lite bilentusiast i blodet gillar dom. Ett annat hett tipps för entusiasten är att överladda jänkarmotorer från 70-talet, med låg kompression blir det bra krut i dom, framför allt med turbo.

Angående 900hk i en lastbilsmotor tror jag bara du behöver en extrem kylare för att det ska bli funkis. Båtmotorer brukar finnas i olika utföranden beroende på hur du ska köra motorn, och hög effekt betyder att du bara kan köra en liten stund med det effektuttaget.

Angående 900hk i en lastbilsmotor tror jag bara du behöver en extrem kylare för att det ska bli funkis. Båtmotorer brukar finnas i olika utföranden beroende på hur du ska köra motorn, och hög effekt betyder att du bara kan köra en liten stund med det effektuttaget.

Visst skall du ge järnet en längre tid torde bättre kylning vara bra. Dock har 6:an inte samma problem med överhettning som en 8:a har.

Viktigast är dock att man med lätthet hinner paja självförtroendet på de flesta BMW ägare innan kylningen blir ett problem :P

Dessutom har man ju Tv, säng och minibar i Globetrottern och redan där torde man sno en massa brudar från bilbögarna!! :/:D Tänk bara vad man kan göra i se sådan som man ej klarar av i en bil :}

På semestern kopplar man ju på Hus trailern med jaccusi, stor dubbelsäng soffgrupp och 54 tums plasma skärm och så ger man sig ut och knäcker husvagns Svensson

Störst vinner King of the road :Malaj:

Du har en poäng med att knäcka BMW folket! Dock har jag varken pengar eller körkort för en sådan maskin. Skulle dock inte tacka nej till en bra båt med dubbla marin-gas konverterade 16liters dieslar. Undrar om det mullrar fint utan ljuddämpare, ur 8" avgasrören...

Klarar axlar och växellådor av kraften från en monstermotor eller blir det till och fixa och dona själv?

Helt OT men endå..

För några år sedan så lånade Scania i Södertälje en Golf GTI av Wolksvagen(Din Bil)för ett högst oseriöst accelerations test.

1st Scania 144 530hk(enbart dragare) bredvid Golf GTI 150hk uppställda på Scanias testbana på berget i Södertälje.

0-50km/h drog Golfen iväg men när det övergick till 50-100km/h så stack Scanian iväg som ett skott...

:P

slut Fet OT...

Du har en poäng med att knäcka BMW folket! Dock har jag varken pengar eller körkort för en sådan maskin. Skulle dock inte tacka nej till en bra båt med dubbla marin-gas konverterade 16liters dieslar. Undrar om det mullrar fint utan ljuddämpare, ur 8" avgasrören...

Klarar axlar och växellådor av kraften från en monstermotor eller blir det till och fixa och dona själv?

Axlar och låda håller ok om du bara har dragaren. Tänk på att dragaren skall klara dra 150 ton (Austaliskt road train) och det sliter nog mer.

Appropå tester skulle jag vilja se en dragkamp mellan en dragare och en stridsvagn. Tänk en stridsvagn utan gummikuddar på en asfaltsväg mot en FH16.

Visst, lite fusk kanske, men troligtvis ganska spektakulärt. Gnistor från banden på stridsvagnen och rök från dragaren... Bäst att inte stå i närheten av wiren :P

Vilka odds skulle ni sätta?? Men visst vinner dragaren i dessa förutsättningar..

Inte för att det säger någonting om vilken som är starkast, men jag har i alla fall stått och tittat på medan man, utan problem, bogserade igång en Bgbv 81 med en Ljungby 1631. Och även om 1631 är en imponerande maskin så är det knappast den största hjullastare Ljungby har tillverkat.

Har inte Volvo testat en "0-cylindrig" lastbil? Har för mig att jag såg test av en gasturbindriven lastbil på Discovery för ett par år sedan, men har inte hört mer om det sedan dess. Någon som vet mer om den?

Angående gasturbiner så vet jag inte om Volvo testat det i lastbilar, men ett tag på 70-talet så var Volvo inblandat i företaget United Turbine i Malmö som tillverkade och testade gasturbiner för personbilar. Jag tror att United Stirling, som startade inne på Kockums-området och vars arbete från början var inriktat på att ta fram en stirlingmotor för personbilar men i slutändan resulterade i ubåtsmotorer, var sprungna ur samma källa som United Turbine.

På tal om Kockums så kom jag att tänka på att Volvo en gång i tiden köpte Kockums tillverkning av tipp-truckar. Dessa monster borde ju ha haft ganska kraftiga motorer - men efter lite letande på Internet visade det sig att motoreffekten inte var på långa vägar lika imponerande som fordonets storlek.

Landsverk

När det gäller RM8 så är det ju en motor, och då måste det gå att ange hur stor effekt den utvecklar.

Nu var det ett tag sedan jag läste fysik men man kan ju räkna ut effekten genom att multiplicera kraft med hastighet (precis som man kan räkna ut effekt genom att multiplicera vridmoment med vinkelhastighet).

Ett snabbt överslag ger då att RM8 måste generera mer än 75 MW (125kNx590m/s). Men detta är bara en grov uppskattning.

Efter lite mer sökande på intenet så hittade jag på flygtorget.se

Motorn i Viggen är en P&W JT8-D-22 utvecklad av Volvo med EBK och Thrust Reverser. Det lär vara världens starkaste motor för enmotoriga flygplan med en effekt motsvarande 120.000 HKR.