Jump to content

Gradbeteckning

Guest Marcus

Recommended Posts

Guest Marcus

Undrar lite om en gradbeteckning.

Jag är med i en IP och min gruppchef saknar stf och sa att han funderade på att kanske ge mig tjänsten. Inte mig emot.

Själv gjorde jag 10 månader lumpen som insatssoldat. Under min tjänst fick jag hoppa in som GB ibland för vi var en GB kort i gruppen.

Men jag var fortfarande menig vid muck.

Men nu till frågan, jag hörde att man blev korpral efter 300 dagars tjänstgöring. jag gjorde ju bara 297 :(

men sedan har jag gjort över 100 timmar i IP, gick med i somras.

Borde inte det göra mig till korpral nu då?

Nån som vet?

Inom Hemvärnet förordnas du i grad efter placering i befattning.

Placering i befattning kan göras efter kompetensgrundande utbildning.

Kompetensgrundande utbildning för grpch stf är hvgrpch-kurs.

Tillfällig placering i befattning får se, om utbildning kommer att genomföras inom ett år från den tillfälliga placeringen.

Således, du är menig - tills du gått gruppchefskursen och placerats i befattning - då förordnas du i grad, till furir.

Korpral är en "värnpliktig grad" och används inte inom Hemvärnet.

Hade du genomfört GU som GB och muckat som furir, hade du kunnat placeras i befattning (grpch/grpch stf) direkt.

EDIT: fippelfingrar

Guest Marcus

Har jag också hört från flera håll. Men nu kommer det intressanta.

Jag har träffat på Korpraler inom HV också. Nyss så gick jag högvakt och då var en hundförare med hund korpraler.

Jag är inte gradtokig eller så men tycker det vore skoj med lite streck eftersom alla, nästintill, jag träffar på har högre grad än mig...

Och sedan säker jag Utlandstjänst som alla andra och jag tänker gå gruppchefskurser så att jag blir furir och kanske har större chans att få en menig befattning utomlands.

Har jag också hört från flera håll. Men nu kommer det intressanta.

Jag har träffat på Korpraler inom HV också. Nyss så gick jag högvakt och då var en hundförare med hund korpraler.

Jag är inte gradtokig eller så men tycker det vore skoj med lite streck eftersom alla, nästintill, jag träffar på har högre grad än mig...

Och sedan säker jag Utlandstjänst som alla andra och jag tänker gå gruppchefskurser så att jag blir furir och kanske har större chans att få en menig befattning utomlands.

Hur dessa personer har blivit tilldelade graden korpral kan jag inte svara på.

Men tankarna vandrar mot att det är väldigt lätt att sy...

Sen finns det ju kompanichefer som tror att de kan inrätta egna grader huxflux också.

Nog om det, graden korpral finns inte i Hemvärnet och därför kan du inte tilldelas den genom Hemvärnet.

• Super Administrators

Det har funnits/finns förband där värnpliktiga har muckat med korprals grad av div olika anledningar, och inom HV har du rätt att behålla din grad från VPL, vilket förklarar korpralerna i HV.

Dock kan du inte få graden korpral inom HV, utan bara Furir upp tom Major.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...