Jump to content

Recommended Posts

För information för alla som inte går via huvudsidan när de ska till forumet så upptäckte jag idag att det finns en fin liten "båt" där, jag är ganska sen med denna upptäckt och jag gissar att jag inte är helt ensam om det.

Det slog mig samtidigt vilket utmärkt arbete som sker i bakgrunden på SoldF.com och tillhörande forum och det här är mitt sätt att visa min uppskattning för det arbete som läggs ner genom att i alla fall uppmärksamma en del av det direkt.

• Forumsledning

Tack Kronvrak!

Sidan är gjord av Fredrik Runander och skulle publiceras för länge sedan. Problemet var att få tag på foton då det enda vi hade var från Försvarsmaten och deras bilder enbart säljs via Försvarets BildByrå (FBB). Därför fick vi vänta tills Fredrik själv hade möjlighet att ta bilder.

I övrigt jobbar vi på en lösning och organisation för att få mer att hända på SoldF.com, men det är en separat tråd :baskerKav:

• 2 years later...

Jag antar att det går att fortsätta diskutera Landsortsklassen i den här tråden.

Landsort class mine countermeasures vessel, Sweden

Naval Technology har lagt upp en sida om Landsortsklassen nu, och här är ett citat:

Kullen and Ven were upgraded by Kockums for participation in international peacekeeping missions. The upgrade included a new combat system and propulsion system and was completed in 2003.

Kockums received a contract for the mid-life upgrade of the other five vessels in December 2004. The upgrade includes improved command systems, weapon systems and sonars, new air defence systems and a Remotely Operated underwater Vehicle (ROV) with a minehunting capability. Work began in May 2005 on HMS Koster, to be followed by HMS Vinga and Ulvon then Landsort and Arholma. HMS Koster is scheduled for re-launch by the end of 2007. The upgrade is scheduled for completion in 2009.

Betyder detta alltså att alla sju enheterna kommer att livstidsförlängas i sluttampen? Eller kommer Kullen och Ven endast att få en begränsad modernisering, medan de andra fem får full HTM? Min uppfattning var att ett eller två fartyg inte skulle få HTM utan konverteras till Explosive Ordnance Disposal (EOD) fartyg, men infon på Naval Technology tyder ju mer på att alla sju kommer att bli moderniserade mer eller mindre.

Kosterklassen verkar bli något utöver det vanliga när det gäller minjaktfartyg. Inte många minröjningsenheter i världen med ett liknande skydd när det gäller eldledning och artilleri.

Kan vi möjligen hoppas på att Singapore vill ha en liknande HTM i Kockums' regi på sina fyra Landsortsenheter om några år? Av bilden nedan att döma så har Bedokklassen idag inte ens någon optisk eldledning av pjäsen.

800px-RSS_MCV_01.jpg

/Per

Edited by Perman

Naval Technology har lagt upp en sida om Landsortsklassen nu, och här är ett citat:

Där har funnits en sida om Landsortklassen i flera år :banghead:

Betyder detta alltså att alla sju enheterna kommer att livstidsförlängas i sluttampen? Eller kommer Kullen och Ven endast att få en begränsad modernisering, medan de andra fem får full HTM? Min uppfattning var att ett eller två fartyg inte skulle få HTM utan konverteras till Explosive Ordnance Disposal (EOD) fartyg, men infon på Naval Technology tyder ju mer på att alla sju kommer att bli moderniserade mer eller mindre.

Till min vetskap så har inget av fartygen ännu blivit HTM:ade, HMS Koster låg senast för ett par veckor sedan vid utrustningskajen på Kkrv - hon ser klart annurlunda ut nu efter ombyggnaden!

Alla sju fartygen har dock genomgått en begränsad modifiering för ett par år sedan, då fartygen blev anpassade för internationella uppdrag. Ventilation, brandskydd och yttre färg är ex. på modifieringar som skedde då - det byttes därimot inga SLS eller maskiner...

Som jag har förståt det så kommer dom två fartyg som inte HTM:as att skrotas/läggas i malpåse. Röjdykarfartyg har vi redan två stycken iom att HMS Spårö och HMS Sturkö byggdes om till just detta under 2005.

Här är "PTK Kosters" officiella hemsida...

Kosterklassen verkar bli något utöver det vanliga när det gäller minjaktfartyg. Inte många minröjningsenheter i världen med ett liknande skydd när det gäller eldledning och artilleri.

Om allt går som det ska så blir helt klart Kosterklassen återigen i värlsklass när det gäller MCM plattformar...

Kan vi möjligen hoppas på att Singapore vill ha en liknande HTM i Kockums' regi på sina fyra Landsortsenheter om några år? Av bilden nedan att döma så har Bedokklassen idag inte ens någon optisk eldledning av pjäsen.

Tveksamt om Singapore är intresserade av att skicka sina fartyg halvvägs över jordklotet for en modifiering som deras inhemska varvsindustri säker klarar av lika bra men till ett förmodat lägre pris! Optisk eldledning till pjäsen är onödigt i deras fall då pjäsen på deras fartyg verkar vara handjagad... :happy:

Där har funnits en sida om Landsortklassen i flera år :banghead:

Ok, sidan har kanske funnits men den infon som jag citerade känner jag inte igen.

Till min vetskap så har inget av fartygen ännu blivit HTM:ade, HMS Koster låg senast för ett par veckor sedan vid utrustningskajen på Kkrv - hon ser klart annurlunda ut nu efter ombyggnaden!

Intressant! Jag undrar när vi får se första bilden på en HTM:ad Landsort?

Alla sju fartygen har dock genomgått en begränsad modifiering för ett par år sedan, då fartygen blev anpassade för internationella uppdrag. Ventilation, brandskydd och yttre färg är ex. på modifieringar som skedde då - det byttes därimot inga SLS eller maskiner...

Som jag har förståt det så kommer dom två fartyg som inte HTM:as att skrotas/läggas i malpåse. Röjdykarfartyg har vi redan två stycken iom att HMS Spårö och HMS Sturkö byggdes om till just detta under 2005.

Enligt mil.se så behåller faktiskt Spårö och Sturkö sin minjaktskapacitet.

Tveksamt om Singapore är intresserade av att skicka sina fartyg halvvägs över jordklotet for en modifiering som deras inhemska varvsindustri säker klarar av lika bra men till ett förmodat lägre pris! Optisk eldledning till pjäsen är onödigt i deras fall då pjäsen på deras fartyg verkar vara handjagad... :happy:

Ok, dom kanske inte har riktigt samma lufthot som våra enheter. ;-)

Förmodligen är väl pjäsen i första hand till för att hålla ev. pirater på armlängds avstånd och för att skjuta sönder minor med. Jag tänkte mer som så att man kanske kunde skicka ner folk från Kockums och göra en HTM på plats på ett lokalt varv så att säga.

/Per

HTM på Landsortsbåtarna är nog inget för Singapore det är ett skönt svenskt hopplock av eget surplus som ptrb arte och ssr, norska sonarer och tyska ledningssystem. Den borde egentligen vilket varv som helst kunna lösa, men eftersom det handlar om glesbyggdspolitik och att kkv verkar ha monopol på plastbåtar(tillsammans med airfix och Revell) så får dom bygga om även ldo som troligtvis aldrig kommer bli klar precis som Visby korvetterna.

Edited by Psilander

• 3 months later...
Är hennes pjäs borttagen helt eller är det bara under bygget?

Bara under bygget, fartygen kommer få renoverade pjäser med ny pjäskupol (samma som Gle/Svl har!)... :rockon:

Samt radareldledningssystemen från patrullbåtarna. :banghead:

Vad jag förstått så kommer dessa pjäser att ha elektriskt drift mot tidigare hydraulisk drift, och man får förmoda att de även kommer att kunna använda 3P ammunition.

/Per

Samt radareldledningssystemen från patrullbåtarna. :baskerPa:

Vad jag förstått så kommer dessa pjäser att ha elektriskt drift mot tidigare hydraulisk drift, och man får förmoda att de även kommer att kunna använda 3P ammunition.

/Per

Patrullbåtarnas ARTE 726 kommer mycket riktigt att renoveras/modifieras och installeras på Koster. ARTE 726 är ett bra system men drogs tyvär under dom sista åren med vissa ålderkrämpor på vissa av fartygen! Bl.a. hade flera fartyg bara fasta magnetroner i spaningsradarn (av budgetskäl!). Vi hade dessutom vissa signalproblem mellan gyrot och ARTE:n, samt div. andra små problem.

Men dessa problemen åtgärdas förhoppningsvis iom att systemen får sig en rejäl genomkörare innan dom monteras.

Undrar om SLI:t kommer att installeras på Koster, eller om man gör som på Sto/Mmö och skickar videosignalen från PS:en via HI:t och rätt in i det nya stridsledningssystemet (naturligtvis via en A/D omvandlare först!)? Skulle även vara intressant att veta om man moderniserar PE 727:orna likt man gjorde på Sto/Mmö?

Tror nog tyvär att det är tveksamt om flottans 40mm pjäser får 3P förmåga, än så länge är det bara Visbyklassen som har den förmågan iom sina 57mm/70 mk3 pjäser.

Men man kan ju alltid hoppas... :)

Tror nog tyvär att det är tveksamt om flottans 40mm pjäser får 3P förmåga, än så länge är det bara Visbyklassen som har den förmågan iom sina 57mm/70 mk3 pjäser.

Men man kan ju alltid hoppas... :surprise:

aktrapjslserpmletochrbefm9.th.jpg

Denna bild fanns för drygt ett år sedan på mil.se och den visar att den aktra 40 mm pjäsen på denna Göteborgskorvett har den lilla radar som sitter ovanpå kanonröret och som mäter utgångshastigheten på granaterna, och som samtidigt visar att denna pjäs är modifierad för att kunna använda 3P ammunition.

halvtidsmoderniseringavoc4.th.gif

Denna bild fanns oxå tidigare på mil.se och visar lite vad halvtidsmoderniseringen på Landsortklassen innebär.

/Per

Denna bild fanns för drygt ett år sedan på mil.se och den visar att den aktra 40 mm pjäsen på denna Göteborgskorvett har den lilla radar som sitter ovanpå kanonröret och som mäter utgångshastigheten på granaterna, och som samtidigt visar att denna pjäs är modifierad för att kunna använda 3P ammunition.

/Per

Nej, där har du fel! VO radarn har inget med pjäsens förmåga att skjuta 3P eller inte att göra. VO radarn används för att kalibrera pjäsen! Utgångshastigheten är ganska "ointressant" för en 3P granats funktion! Allt den behöver veta är vilken mod den ska vara i, samt avståndet (flygtiden!) till målet. Givetvis måste den ju veta hur fort den flyger, men det vet man ju efter att man har kalibrerat pjäsen.

Ballistikräknaren vill därimot veta vad granaterna har för utgångshastighet, precis som den vill veta vindriktning, vindstyrka, lufttryck, yttertemperatur, kruttemperatur, fartygets fart och kurs, fartygets rullning/stampning o.s.v...

57mmkanonppatrullbt.jpg

Om du kikar på HMS Tordöns pjäs på bilden ovan så kan du se att hon har samma typ av radar, och patrullbåtarna kunde definitivt inte skjuta (programmera!) 3P.

Det fanns två eller tre VO radar som roterade mellan fartygen på flottiljen när jag låg inne, vanligtvis hade 34:e en och 36:e en. Hurvida 31:a hade nån är jag osäker på, då dom mest höll på med provturer...

Tar du t.ex. en titt på Lvkv90 så har inte dom någon VO radar (bortsätt från en demovagn!), och dom skjuter 3P som standard...

Denna bild fanns oxå tidigare på mil.se och visar lite vad halvtidsmoderniseringen på Landsortklassen innebär.

Ja, tyvär är den ju inte så "detaljerad"! Jaja, får väll ta en titt nästa gång jag är uppe på basen - ska nog upp om ett par veckor... :surprise:

Edited by PB-Syte

/Per

Nej, där har du fel! VO radarn har inget med pjäsens förmåga att skjuta 3P eller inte att göra. VO radarn används för att kalibrera pjäsen! Utgångshastigheten är ganska "ointressant" för en 3P granats funktion! Allt den behöver veta är vilken mod den ska vara i, samt avståndet (flygtiden!) till målet. Givetvis måste den ju veta hur fort den flyger, men det vet man ju efter att man har kalibrerat pjäsen.

Ballistikräknaren vill därimot veta vad granaterna har för utgångshastighet, precis som den vill veta vindriktning, vindstyrka, lufttryck, yttertemperatur, kruttemperatur, fartygets fart och kurs, fartygets rullning/stampning o.s.v...

(snip bild)

Om du kikar på HMS Tordöns pjäs på bilden ovan så kan du se att hon har samma typ av radar, och patrullbåtarna kunde definitivt inte skjuta (programmera!) 3P.

Det fanns två eller tre VO radar som roterade mellan fartygen på flottiljen när jag låg inne, vanligtvis hade 34:e en och 36:e en. Hurvida 31:a hade nån är jag osäker på, då dom mest höll på med provturer...

Tar du t.ex. en titt på Lvkv90 så har inte dom någon VO radar (bortsätt från en demovagn!), och dom skjuter 3P som standard...

Ja där ser man! :D Man blir aldrig för gammal att lära något nytt! Jag är ganska så säker på att jag läst någonstans att just närvaron av denna lilla radar visade att pjäsen i fråga kunde använda 3P ammo, så det är inget jag bara kommit på själv eller så. Bra att man får veta hur det verkligen ligger till med den saken.

Nog trodde man att åtminstone GBG och STO korvetterna med sina 57:or kunde använda 3P ammo, speciellt STO som väl fick sina pjäser genomgångna och renoverade vid HTM:n för några år sedan.

/Per

Ja där ser man! :) Man blir aldrig för gammal att lära något nytt! Jag är ganska så säker på att jag läst någonstans att just närvaron av denna lilla radar visade att pjäsen i fråga kunde använda 3P ammo, så det är inget jag bara kommit på själv eller så. Bra att man får veta hur det verkligen ligger till med den saken.

Nog trodde man att åtminstone GBG och STO korvetterna med sina 57:or kunde använda 3P ammo, speciellt STO som väl fick sina pjäser genomgångna och renoverade vid HTM:n för några år sedan.

/Per

Alla mk3 pjäser verkar levereras med VO radar - men detta är som sagt för att öka eldledningssystemets precision, och har inte direkt med 3P förmågan att göra.

Om jag minns rätt så innebar modifieringen av Sto/Mmö:s pjäser främst i att man avlägsnade reservsiktet som ursprungligen satt i pjäserna. Glasrutan som siktet "tittade" genom var tydligen inte lämpligt ur signaturanpassningsynpunkt. Pjäserna ska nu vara identiska med dom som sitter på Gbg.

Discovery:s hemsida kan man nu få sig en kort lektion i hur en 57mm/70mk3 fungerar och presterar...

Edit: lade till länken...

Edited by PB-Syte

Jag ser att det har pratats ARTE726. Är det detta system som vi hade på jagarna, förmodar att det är mordenisert?

Jag kommer ihåg att vi gjorde samma på jagarnas Bofors 12, med dopplerradar ihop med ARTE726.

Stämmer att HMS Halland som enda jagare hade ARTE 726 under sina sista år, ersatte den enorma PS47:an i aktern...

Dom ARTE 726 som är aktuella till Koster projektet är dessvärre inte nämnvärt moderniserade sedan dom levererades, men troligtvis/förhoppningsvis får dom sig en rejäl genomkörare nu - innan man monterar ombord dom på minjakterna. :-P

Jag ser att det har pratats ARTE726. Är det detta system som vi hade på jagarna, förmodar att det är mordenisert?

Jag kommer ihåg att vi gjorde samma på jagarnas Bofors 12, med dopplerradar ihop med ARTE726.

Stämmer att HMS Halland som enda jagare hade ARTE 726 under sina sista år, ersatte den enorma PS47:an i aktern...

Dom ARTE 726 som är aktuella till Koster projektet är dessvärre inte nämnvärt moderniserade sedan dom levererades, men troligtvis/förhoppningsvis får dom sig en rejäl genomkörare nu - innan man monterar ombord dom på minjakterna. :-P

Vad väger en ARTE 726 enhet? Visserligen väger väl den optroniska eldledningsenheten som finns idag lite också men jag hoppas att det inte finns risk för att fartygen blir ranka eller instabila. Mig veterligen är det ytterligt få minröjningsenheter i världen som har ett så pass kvalificerat eldledningssystem på bryggtaket. Kanske det är endast den ryska Goryaklassen som har det också. Goryaklassen måste f ö räknas som världens tyngst bestyckade minröjningsfartyg, så jag hoppas ingen kommer att påstå att det är svenska Kosterklassen :blink::)

imageyg1.th.jpg

/Per

Vad väger en ARTE 726 enhet? Visserligen väger väl den optroniska eldledningsenheten som finns idag lite också men jag hoppas att det inte finns risk för att fartygen blir ranka eller instabila. Mig veterligen är det ytterligt få minröjningsenheter i världen som har ett så pass kvalificerat eldledningssystem på bryggtaket. Kanske det är endast den ryska Goryaklassen som har det också. Goryaklassen måste f ö räknas som världens tyngst bestyckade minröjningsfartyg, så jag hoppas ingen kommer att påstå att det är svenska Kosterklassen :banana:D

/Per

Patrullbåtarnas version av Arte 726 väger uppskattningsvis nånstans mellan 3-4ton. Åtminstånde hälften av denna vikt ligger dock under däck i form av kraftförsörjning, sändtagare till PS727:an, SLI, HI o.s.v. Nu vill man ju av prestandaskäl gärna ha sändtagaren så nära antennen som möjligt, och SLI/HI ska ju sitta i SLC som på Landsort/Koster ligger bakom bryggan. Dessutom så väger ju den nya masten några kg, för att inte tala om det nya vinchrummet.

TV siktet som sitter ombord i dag väger inte mer än ett par hundra kg. Men vi får ju hoppas att Kockums har räknat lite på detta... :-P

Hur ser det ut för SIS möjligherna för PTK Koster?

Ingen aning... :mellow:

Lite off-topic: Heter det VO-radar eller V0-radar (mao Viktor-Olof eller Viktor-noll)? V0(noll) brukar man ju beteckna utgångshastigheten, som denna radar mäter, så jag trodde att det skulle heta så? Googlar man hittar man lite av båda.

Lite off-topic: Heter det VO-radar eller V0-radar (mao Viktor-Olof eller Viktor-noll)? V0(noll) brukar man ju beteckna utgångshastigheten, som denna radar mäter, så jag trodde att det skulle heta så? Googlar man hittar man lite av båda.

Victor-noll... :rolleyes:

Då är 726an fortfarane hemlig. När jag var aktiv fick vi inte ha 726 an igån på vissa geografiska platser för att int röja olika frekvenser som den jobbade med. Vi dessa platser var det endast PQ-span

Nej 726:an är inte hemlig på det sättet längre, apparaten är ju för bövelen 30år gammal. Det finns dock restriktioner för vissa andra system, t.ex. PS75 som har 4st frekvensband varav bara 2st är tillåtna att använda i "fredstid" ... :ph34r:

Snart Så.

:camo:

Wow! Tack för bilden, men jag ser inga ELMA-kastare längre som flankerar kanonen på bägge sidor. Dom ska väl inte ta bort dom hoppas jag? :)

/Per

Hon ser ut att fått en vågbrytare där, dessutom är det en baggis att lyfta av och på, fyra bultar idäck och några kablar. Men är det något fartyg som skall ha dem så är det jakterna, de har både sonarerna och manöverförmågan till de absolut bästa insatserna.

Edited by Psilander

Två andra bilder från 3:es hemsida...

vby-ksr_280.jpg

ksr_080115_0.jpg

...men jag ser inga ELMA-kastare längre som flankerar kanonen på bägge sidor. Dom ska väl inte ta bort dom hoppas jag?

Förhoppningsvis har man precis som Psilander säger helt enkelt inte monterat tillbaks kastarna ännu, någon vågbrytare kan jag dock inte se!?

Om man kikar lite noggranare så ser man även att pjäsens eldrör inte är monterat ännu! :)

Edited by PB-Syte

• 5 weeks later...