Jump to content

Asiktsmaskering


I22 Vargen

Recommended Posts

Tjena,

Vad har ni för ansiktsmaskering i fält ?

Nät ?, försvarets vanlig tuber ?, eller är det någon som använder dom platta fickmodellerna med spegel ? och i så fall vilken är den bästa ?

 

Själv har jag en brittisk varriant med spegel Grön, svart (eller är det riktigt mörkt grön !?), brun. Köpte en liknande med 5 färger hos mil-shop som inte är någe vidare.... Tips på vad ni använder och vart man kan köpa önskas !

 

:lala:

Edited by I22 Vargen
Link to comment
Share on other sites

Körde på dessa:

Camofargn.jpg

 

Den gröna var för ljus så man var ju alltid tvungen att blanda ut den med en av de andra färgerna..

 

När man sen hade slut i tuberna så funkade vanligt hederligt kol.

Edited by Sg Toll
Link to comment
Share on other sites

Schysst,

Jo tuberna är väl ok antar jag, fick tipset att stryka en sträng grönt på insidan av hela pekfingret och sedan en prick svart i mitten, kladda samman och Voilá du har en mörkgrön färg.....

 

Har sett att jänkarna har ljusare gråtonade färger för strid i bebyggelse och liknande. Ingen som har använt sig av sånt ?

Edited by I22 Vargen
Link to comment
Share on other sites

Prövade lite olika typer under vpl. Brun/grön/svarta tuber föredras. Precis som sg T. säger är den gröna i kungens tuber för ljus, men det är lätt avhjälpt.

 

Undertecknad körde alla tre färgerna i handen, geggade runt lite snabbt och sedan upp i ansikte, nacke, hals, öron, och frisyren. Fanns det speglar och gott om tid kunde man ju "mörka" enligt reglerna. Men det fanns det aldrig ;)

 

Tyvärr släppte ju färgen inom loppet av 8-12 timmar under ansträngning (svettas som en gris i ansiktet), men tack vare att det är på tub går det ju på en minut att vara "fullgott" maskerad igen.

Link to comment
Share on other sites

Brukar elda på en vinkork, stryker ut i ansiktet, eldar igen och stryker ut, osv. /Gusten :baskerKav:

Min erfarenhet av sot är att det sitter rätt illa. Svett och regn är ju ingen höjdare i kombination med brända vinkorkar.

 

Hunters-tuberna är kanon! Det finns t o m en grå som är perfekt på vintern! (Tänk bara på det där med att ha guck i ansiktet när det är minusgrader!)

Link to comment
Share on other sites

Har testat försvarets stift, tuber från renajs och tuberna på military-shop (danska?). Tycker att försvarets stift ger bra effekt och med lite träning och tändare (motsv.) går det att få på ganska snabbt, tyvärr förvinner den lite för lätt av svett och är svårare att ta bort med tvål och vatten än de andra (kanske lite motsägelsefullt...). Tuberna från military-shop tycker jag är lite konstiga i färgen; den gröna är väldigt ljus och den bruna ser lite vinröd/lila-aktig ut efter ett tag, fördelen är givetvis att färgen från tuber är lättare att smeta på och lättare att ta av än stiftet men kladdar lite mer. Renajs är också lite konstiga i färgen men bättre än den military-shops.

 

Har två bilder på hur military-shops ser ut när den används:

bild1 bild2

Link to comment
Share on other sites

Min erfarenhet av sot är att det sitter rätt illa.

Nej då. När man eldat hela natten i tältet så tar man en stor hög med kol och sot och gnuggar redigt på all synlig hud. Torkar upp all svett, sen tar men resterna på vapnet :baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

Har kört med Hunters Specialties creme i alla år , tycker den sitter kvar bättre än den FM köpt in.

16657.jpg

Måste hålla med Andrew på den punkten!

 

Hunters Specialties är klockren! Den är dryg, sitter jäkligt länge och krackelerar inte i ansiktet som "Renajs" (Hey guys, it's nice again :baskerKav:) och skapar därigenom inte en psykologisk irritation... Nackdelen är tydligen priset (Enl. en officer jag hade under GU) Har själv aldrig köpt en tub, bara fått av knugen ute på AMF 1. Är det något annat förband som köper in Hunters btw?

Link to comment
Share on other sites

Min erfarenhet av sot är att det sitter rätt illa.

Nej då. När man eldat hela natten i tältet så tar man en stor hög med kol och sot och gnuggar redigt på all synlig hud. Torkar upp all svett, sen tar men resterna på vapnet :)

Jaha.... ss du väntar till andra dagen i fält innan du maskerar dig!

 

Jaja.. alla jobbar vi olika. ;)

Link to comment
Share on other sites

/me funderar en stund.... jag har fan inte maskerat ansiktet sedan GSU... för snart 2 år sedan :D

 

nåväl.. jag har bara provat FM´s stift och de "danska" tuberna från militaryshop....

föredrar FM´s stift när det kommer till färgnyanser, möjligen utblandat med tuberna....

Link to comment
Share on other sites

Ska man ha en riktigt bra maskering och kan tillåta sig själv att inte köpa något som det står combat på förpackningen på så går man till närmsta teater alt sminkbutik och köper en burk vattenlösligt grimaz fetsmink i önskvärd färg.

När man är ute i skogen sen så tar man bara upp sin lilla burk och lägger en loska i den geggar runt och smetar in i trynet, fördelen med det sminket är att huden andas genom det och att det sitter kvar hur jvla mycket man än svettas, fördel nummer två är att ingen vill låna maskeringsfärg av dig för att du har loskat i den och att det inte står "combat" någonstans på förpackningen :rocketl:

 

Om inte detta är tilltalande så kan man köpa en civil variant av maskeringskrämerna i närmsta leksaksbutik för ca 15kr tuben + ett större urval av färger, de har tex vit och mörkgrön enda skillnaden jag märkt på själva färgen är att det är en clown på förpackningen.

Link to comment
Share on other sites

Vet ju inte hur det är med teatersminka e. dyl. (-från leksaksaffärer), men vet att rigtig ansiktsmaskeringsinnfärgningscreme ( :D ) innehåller div. tungmetaller som gör att ett maskerat ansikte tilbakakaster exakt samma mängd infraröt ljus som naturen omkring användaren... Jätte-vigtigt, eller hur ;)

 

MVH

Troels

Link to comment
Share on other sites

själv kan jag nog säga att de här tubfärgerna är bra eftersom de är lätta att smeta ut. att det inte blir "rätt" nyanser på färgen ser jag nog som ett lite mindre problem, vem kommer så nära en fiende så att man blir röjd av att man har en nyans för ljus grön ansiktsfärg?

det brukar ändå mest vara svart färg kvar efter en kort stund med snortorkande och svettande....

Link to comment
Share on other sites

att det inte blir "rätt" nyanser på färgen ser jag nog som ett lite mindre problem, vem kommer så nära en fiende så att man blir röjd av att man har en nyans för ljus grön ansiktsfärg?

 

Själva syftet med maskeringsfärg e väl igentligen att minska blänket som uppstår på omaskerad hud. eller?

Link to comment
Share on other sites

att det inte blir "rätt" nyanser på färgen ser jag nog som ett lite mindre problem, vem kommer så nära en fiende så att man blir röjd av att man har en nyans för ljus grön ansiktsfärg?

 

Själva syftet med maskeringsfärg e väl igentligen att minska blänket som uppstår på omaskerad hud. eller?

Det mänskliga ögat är konstruerat för att känna igen en människa på så långt håll som möjligt. Denna mekanism försöker man störa genom att få bort blänk, bryta konturer eller helt enkelt genom att få ansiktet att se ut som något annat än ett ansikte.

 

Detta gäller även för övrig maskering.

Link to comment
Share on other sites

Jag använde först det grön/grå stiftet vi fick ut, samma konsistens som hudsalvan, lite större än en filmburk. Några tuber fick vi inte ut. Det var oerhört fett och kladdigt, solkade ner jackkragen och man såg ut som grodan Kermit runt öronen och i håret efter man försökt tvätta bort det.

Jag skaffade de danska tuberna. Suveräna satt kvar länge tyckte jag även när det regnade och man svettades. Lätta att ta bort bara man använde tvål och vatten.

 

Kanske lite ljusa i nyanserna men det är ju bara att smeta ihop färgerna med varandra så är det löst.

 

 

maskering4yz.th.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tips och råd i denna tråd.... :P

 

Slutade med att jag beställde en 3 färgs varriant med spegel i locket från England. skall tydligen innehålla solskydd också (har jag läst på en annan site).

 

Militarykit.com

 

:ph34r:

 

 

Solskydd !? Strikeforcesupplies :D

Edited by I22 Vargen
Link to comment
Share on other sites

Alltså det är ju inte så smart att använda tuberna under kalla dagar då färgen kan "frysa". Jag kör själv med stiften (o med lite hjälp av en tändare). Men jaja, vinkork, stift, tuber, what ever.. funkar väl lika bra alltihop.

Link to comment
Share on other sites

borde inte all maskeringsfärg vara solskyddande????

Ingen aning... låter lite mysko, kanske den som är mer "dessert" anpassad.... men det var första gången jag såg att det fanns!!

 

Så nu har man väll köpt värsta hudvårdsprodukten :banghead:

Link to comment
Share on other sites

borde inte all maskeringsfärg vara solskyddande????

Ingen aning... låter lite mysko, kanske den som är mer "dessert" anpassad.... men det var första gången jag såg att det fanns!!

 

Så nu har man väll köpt värsta hudvårdsprodukten :banghead:

Är det inte så redan att man trycker i myggmedel i färgen för att det inte ska vara smink och att man då kan fuska med moms och annat?

Link to comment
Share on other sites

borde inte all maskeringsfärg vara solskyddande????

Ingen aning... låter lite mysko, kanske den som är mer "dessert" anpassad.... men det var första gången jag såg att det fanns!!

 

Så nu har man väll köpt värsta hudvårdsprodukten :banghead:

Tänkte att om man täcker huden med färg så borde inte det ramla in så mycket UV...

Link to comment
Share on other sites

Slutade med att jag beställde en 3 färgs varriant med spegel i locket från England. skall tydligen innehålla solskydd också (har jag läst på en annan site).

 

Militarykit.com

Verkar ju vara toppen det där med en liten spegel också... du kan väll uppdatera lite när du har provat det =)

 

// mvh Lurifix

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...