skinner Posted May 9, 2005 Report Share Posted May 9, 2005 Om Sverige skulle hamna i krig och man skulle desertera, vad får man för straff då enligt lagen? Vad gäller om man skulle desertera från en utlandsmission? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted May 9, 2005 Report Share Posted May 9, 2005 I krigstid: "Avviker eller uteblir en krigsman olovligen från tjänstgöringen, skall dömas för rymning till böter eller fängelse i högst två år. Är brottet att anse som grovt, skall dömas till fängelse i högst tio år eller på livstid. Vid bedömande om brottet är grovt skall särskilt beaktas, om krigs-mannen avvikit under eller i anslutning till strid eller gått över till fienden eller annars överlämnat sig frivilligt till denne. Lag (1986:645)." Källa: Brb 21:7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_C_ Posted May 10, 2005 Report Share Posted May 10, 2005 Om man nu är helt hypotetisk och antar att Sverige hamnar i en riktigt riktigt sur situation där deserteringar sker i stor mängd (läs om Georges Clemenceau blev fransk premiärminister under 2:a halvan av första världskriget och fick ordning på moralen igen i den franska armen i Eliot Cohens Supreme Command, mycket bra bok) så skulle jag tro att dessa lagar uppdaterades ganska snabbt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Racoon Pioneer Posted May 10, 2005 Report Share Posted May 10, 2005 Lite besläktad med denna lag är den text om myteri (motsvarande) där förman vid en allvarlig situation får bruka erforderligt våld mot underställd för att upprätthålla disciplinen. Kan inte exakt formulering. Detta har också diskuterats i tidigare tråd. /RP Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted May 10, 2005 Report Share Posted May 10, 2005 Om man nu är helt hypotetisk och antar att Sverige hamnar i en riktigt riktigt sur situation där deserteringar sker i stor mängd (läs om Georges Clemenceau blev fransk premiärminister under 2:a halvan av första världskriget och fick ordning på moralen igen i den franska armen i Eliot Cohens Supreme Command, mycket bra bok) så skulle jag tro att dessa lagar uppdaterades ganska snabbt. Uppdaterades hur då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lanrezac Posted May 10, 2005 Report Share Posted May 10, 2005 Om man nu är helt hypotetisk och antar att Sverige hamnar i en riktigt riktigt sur situation där deserteringar sker i stor mängd (läs om Georges Clemenceau blev fransk premiärminister under 2:a halvan av första världskriget och fick ordning på moralen igen i den franska armen i Eliot Cohens Supreme Command, mycket bra bok) så skulle jag tro att dessa lagar uppdaterades ganska snabbt. USA avrättade bara en soldat för desertering under hela WW2, det var under striderna i Hurtgenskogen och Ardennerna 1944 och det var första gången sedan inbördeskriget någon hade arkebuserats för desertering. Detta att jämföra med 49 avrättade för mord och våldtäkt i Europa Så jag ser inga behov av någon skärpt lagstiftning http://www.worldwar2history.info/Army/deserters.html Det var väl Petain som räddade den Franska armén under myteriet 1917? man hade ca 27 000 deserteringar och bara 412 dödsdomar där endast ca 35 verkställdes. Det under en tid då armén var helt lamslagen. ( det sköts förvisso fler, men det i fält, ofta utan ordentlig rättegång och dom) Källa Mutiny 1917 av John Williams. Racoon Pioneer: Du menar den här? BRB243 § Vid myteri eller under strid eller vid annat tillfälle, då brott mot lydnaden medför särskild fara, får militär förman mot underlydande som inte lyder bruka det våld som är nödvändigt för att lydnaden skall kunna upprätthållas. Lag (1994:458). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted May 10, 2005 Report Share Posted May 10, 2005 så skulle jag tro att dessa lagar uppdaterades ganska snabbt. 4 paragrafen 2 kapitlet i Regeringsformen gör det svårt att snabbt införa strängare straff än livstids fängelse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emil Posted May 14, 2005 Report Share Posted May 14, 2005 I Finland arkebuserades väl desertörer står om det i boken "Okänd soldat" iaf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conform Posted May 15, 2005 Report Share Posted May 15, 2005 3 § Vid myteri eller under strid eller vid annat tillfälle, då brott mot lydnaden medför särskild fara, får militär förman mot underlydande som inte lyder bruka det våld som är nödvändigt för att lydnaden skall kunna upprätthållas. Lag (1994:458). Innebär det här att en förman har lagen på sin sida om denne skulle knocka en vpl som på grund av ordervägran utgör särskild fara under värnpliktsperioden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NisseNord Posted May 15, 2005 Report Share Posted May 15, 2005 3 § Vid myteri eller under strid eller vid annat tillfälle, då brott mot lydnaden medför särskild fara, får militär förman mot underlydande som inte lyder bruka det våld som är nödvändigt för att lydnaden skall kunna upprätthållas. Lag (1994:458). Innebär det här att en förman har lagen på sin sida om denne skulle knocka en vpl som på grund av ordervägran utgör särskild fara under värnpliktsperioden? Jag har inte läst föratbetet till denna lag så jag kan inte säga exakt vad som den är tänkt för. Men i ditt scenarium så klarar man sig utan den och kan använda sig av nödvärn istället, vad jag gissar att man skulle kunna använda den till är saker som att fysiskt dra upp/sparka ut folk från eldstälningar eller fordon ifall de vägrar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted May 15, 2005 Report Share Posted May 15, 2005 Var hittar man förarbetena till den lagen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted May 15, 2005 Report Share Posted May 15, 2005 (edited) På ett universitetsbibliotek nära dig... Lund kanske? Jag kollade lite snabbt på Proplex. I förarbetena till brottsbalken sägs att regeln (BrB 24:3) överensstämmer med då gällande SL 5:10 a som tillkom i samband med 1948 års ändringar i strafflagen. Av någon anledning finns dock ingen 10 a § omnämnd i KMt:s prop (1948:80) om förslag till ändring i strafflagen m.m. Jag sökte efter allt vad "10 a", "myteri", "strid" och "underlydande" hette. Noll relevant träff enligt Acrobat Reader... Så jag tror att en vända till ett välsorterat bibliotek med gammalt offentligt tryck är enda sättet att hitta de riktiga motiven till bestämmelsen. Lite störande faktiskt att man vid analys av i dag gällande lagstiftning hamnar i en hänvisning som verkar leda raka vägen ner till stenåldern... :( Däremot hittade jag detta i prop 1993/94:180: I 24 kap. 3 § BrB behandlas krigsmans rätt att bruka våld. I paragrafen anges att krigsman mot underlydande som visar ohörsamhet får bruka det våld som är nödigt för att upprätthålla krigslydnaden. Det sagda gäller dock endast vid myteri (se 16 kap. 6 § BrB) eller under strid eller vid annat tillfälle då brott mot krigslydnaden medför särskild fara. Bestämmelsen är i princip tillämplig även i fredstid. Myteribestämmelsen t.ex. är ju inte begränsad till krigsförhållanden. Att 24 kap. 3 § BrB blir aktuell för tillämpning under fredsförhållanden torde dock vara mycket ovanligt. Om disciplinen äventyras i fred räcker det normalt att vidta andra åtgärder. Edited May 15, 2005 by LeadHead Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts