Jump to content

Utbildning

Guest Apomexus

Recommended Posts

När, och varför, ändrades rättningsreglerna? Kanske jag som är utbildad knasigt iofs, men jag är lärd att rättning slutar med att kökarlen gör ett manöverstamp, inte att chefen beordrar rättning upphör.

En annan sak, som visserligen inte stod men som jag hört/upplevt, höger-vänster-om avslutas med manöverstamp. När och varför ändrades det?

• 3 weeks later...
  • Super Administrators
När, och varför, ändrades rättningsreglerna? Kanske jag som är utbildad knasigt iofs, men jag är lärd att rättning slutar med att kökarlen gör ett manöverstamp, inte att chefen beordrar rättning upphör.

En annan sak, som visserligen inte stod men som jag hört/upplevt, höger-vänster-om avslutas med manöverstamp. När och varför ändrades det?

Det bestämdes/ändrades det datumet då FMR fastslogs.

Varför ? eh.. ja.. varför har vi knutna händer i givakt ? ...alltså nån som tyckte det skulle vara så kanske. :ph34r:

Det bestämdes/ändrades det datumet då FMR fastslogs.

Varför ? eh.. ja.. varför har vi knutna händer i givakt ? ...alltså nån som tyckte det skulle vara så kanske. :tveka:

Jo, ja, okey då. Men det hände någon gång efter -98 i så fall. Hur ofta ändras sådana här saker kanske hade varit en bättre fråga. :/

försökte hitta något om hur man gör honnör från fordon och om man gör det.

Någon som vet inte tror?

Ingen honnör från fordon. Däremot en snärtig huvudvridning åt den som man passerar. Så har jag blivit informerad, dock ej säkert då inte heller jag kan hitta info i skriven form.

Någon som kan bekräfta/dementera?

försökte hitta något om hur man gör honnör från fordon och om man gör det.

Någon som vet inte tror?

Ingen honnör från fordon. Däremot en snärtig huvudvridning åt den som man passerar. Så har jag blivit informerad, dock ej säkert då inte heller jag kan hitta info i skriven form.

Någon som kan bekräfta/dementera?

Kom igen någon?

vafasiken, trodde folk här skulle veta men icke!

Enligt FMR hälsar enskild soldat med honnör alternativt med huvudvridning, då honnör icke är tillämpligt.

FMR reglerar inte hälsning inifrån fordon, så det sunda förnuftet anser jag får råda.

Mitt tips:

Kör du bilen, ge fan i att hälsa, trafiksäkerheten går före artighet och reglemente.

Sitter du som passagerare kan en huvudvridning vara på sin plats. I min värld sitter man inte ner och hälsar med honnör.

/Magnus B

Sitter du som passagerare kan en huvudvridning vara på sin plats. I min värld sitter man inte ner och hälsar med honnör.

Om man står upp i tornlucka eller motsvarande då?

Om man står upp i tornlucka eller motsvarande då?

Enskild ställning uppluckad i fordon finns reglerad i FMR, kolla länk dit ovan.

Annars fungerar honnör, om det är enskilt uppträdande.

/Magnus B

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...