Jump to content

Modellbygge


Vlad

Recommended Posts

Hmm , länken funkar inte swede, ser inga bilder, eller är det bara jag?

F.ö. har Italeri en Leopard2 A4 som är sådär iofs, men den finns.

Ok.

 

Gå in på min hemsida, klicka dig fram via Strv122, turret, turret side

Länk till sidan finns längst ner i mina inlägg.

 

The Swede :)

Link to comment
Share on other sites

Erik_G, en liten fågel ( ;) )viskade i mitt öra att du lurar på hur man kan tänkas göra Barracudanät i 1/35. Sitter just nu och lurar på det jag också. Tänkte att ev. svenskbyggare här också skulle kunna tänkas vilja veta.

 

Har du någon idé? Här har jag fått lite förslag:

Armorama och Missing-lynx

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag har funderat på barracudan..

Jag har dessutom testat/funderat på ett par olika metoder..

 

Teblad påsprinklade på nät

Det vanligaste tricket för att skapa vanliga camouflagenät i 1/35. Funkar inte som övertygande barracuda tycker jag

 

Perforerad aluminiumfolie

Aluminiumfolie perforerat med "sporre" (bakverktyget som en kille beskriver på armorama), egentillverkat verktyg av någon form av korrugerad metallbit, och halvgenomtryckt av en cylinder från ett punch & die-set. Den sista metoden gav det bästa reseultatet, de andra två gav inte den rätta rundheten på "lövverket" plus att de blev för symetriskt. Dock är det ett s.k.i.t-jobb att sitta och pula. Aluminiumfolien är dessutom väldigt skör och svårarbetad. Svårt att få bra täckning vid målning. Går ej heller att maskera, för då släpper nog färgen (som bäst) eller så går folien sönder (troligast).

Jag testade även på papper. Lite mer tungarbetat, men enklare att klippa ut paneler och pappret tar färgen bättre. Dränker man in pappret i en vattan/vitlimslösning blir mer formbart när det ska appliceras på vagnen samt att det nog håller bättre sedan.

 

Min tanke var att pappret/alufolien skulle fästas på en botten av tunn tunn putty som jag använder för att bygga upp själva barracudapyjamasen. Puttyn jag tänkte använda är från Citadell och finns på tradition (iallafall i got) och är en blå/gul tvåkomponentsputty, som jag tror heter "greenstuff" (eftersom den blir grön). Denna putty kan formas mycket tunnt, och blir när den torkar lite flexibel, och inte alls spröd. Den passar med andra ord bra till flaggor och dyl.

 

Jag har inte kommit så långt med den 122a jag påbörjade en gång att jag kunnat köra "skarpt" ännu. Men en vacker dag....

 

 

/E

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Av Erik_G/Anders Isaksson har jag fått följande tips vad gäller svenska färger i Tamiya:

Mörkgrön: 67% XF-26 + 33% XF-69 NATO Black

Ljusgrön: 85% XF-5 Green + 10% XF-55 Deck Tan + 5% XF-4 Yellow Green

Svart: XF-69 NATO Black

 

Och Kjell Svensson gav följande i Humbrol på Missing-Lynx-forumet för några dagar sedan:

Black........black 33, with a drop of yellow

Light green..Grass green 80

Dark green...Grass green 80 60% and black 33 40%

Brown........110 with a few drops of 98

 

EDIT: Stavning.

Edited by Mats
Link to comment
Share on other sites

brunt då? det var väl fortfarande reglementerat på ceasar modellens tid? ni har förövrigt inte tips på vart i sthlm humbrols färger säljs? På leksaks affärer har de massa andra färger men inte just humbol.. ( :) )

Edited by johanp
Link to comment
Share on other sites

När jag gjorde barracuda-nät så tog jag kompress som grund, klippte tunt, tunt paper i små(väldigt små) bitar, tog vitlim på nätet som jag applicerat på 122an och airbrushade sedan på detta....

blev hyffsat faktiskt, men det hade ju inte vart dumt om det hade gått o köpa.

Verlinden har ju annars fina nät om man har råd=)

 

Var precis i florida och hittade en bra Hobbyaffär där allting var otroligt billigt.

 

Köpte 5 vagnar (fick inte plats med mer) och just nu bygger jag en T-55:a från trumpeter....riktigt dålig faktiskt....dålig passform o liknande.

fy fan

Link to comment
Share on other sites

Trumpeters T-5 duger nog mest till att skjuta på med > luftgevär.. Slösa inte tid på den, utan köp då hellre Tamiyas T-55 som blir riktigt fin rätt ur lådan, utan en massa extrajobb. Senare byggsatser från Trumpeter lär dock vara riktigt bra. Deras M1or har t.ex fått bra kritik. 103oena är ju inte så dumma de heller om man bortser från deras mått-miss...

 

/Erik, snart klar med en Magach 7C

Link to comment
Share on other sites

Måttmissarna på 103an kan man leva med faktiskt...103an e ganska bra tycker ja oxå!!=)

Men med T-55an så är det helt otroligt...i ritningarna är det så många fel att om jag hade köpt den i sverige så hade jag lämnat tillbaka den.

 

Men jag tänkte tävla med den i Modell göteborg B)

Link to comment
Share on other sites

Legends Magach 7C-konvertering på Academys M60A1 Blazer.

 

Är dock inte helnöjd med vädringen. försökte mig på att labba lite med olika pastelltekniker, nicht gut.. Skulle gjort som vanligt, använt färg till grovskitning och pastell till det sista tunna dammet..

Kanske kommer det en recension av byggsatsen, det kommer hursomhelst bli en gallerisida så småningom.

 

@Pansardvärg

 

Inte allt för pjåkig Hetzer..

Påminner om en som Mirko Bayerl höll på med en gång i tiden , innan han färgstrippade den för n:te gången. Nåja, den blir kanske klar den med..

Kommer den tävla mot min Magach på Modell Göteborg kanske?

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer eventuellt att ha med Hetzern i Modell Göteborg, får se efter sista vädringen! (Airbrushen har varitr trasig sedan i vintras, så jag hoppas att få råd till ett nyköp)

Kommer i vilket fall som helst bidra med ett diorama innehållande en Panzerwerfer 42 och en husruin från verlinden. Ett diorama som har exakt samma tillbehör som Andy Zuo i sitt diorama "Spring Thunder".

Fick en smärre chock när jag efter 4 veckors jobb på dioramat jag gjort var nästan exakt likadant som Andy´s, men jag fortsatte och nu är det klart!

 

Du har inga förhandsbilder på Magachen, Erik?

Link to comment
Share on other sites

Är det förresten nån som har koll på varför vissa stanks hade staket framtill och vilka det var?

Om det är Stridsvagn S du menar så är det ett rpg/rsv-galler. Det skall slå sönder/lösa ut en RSV-baserad projektil så att den förbrukats då den ( "svetsstrålen" ) når fram till det egentliga pansaret.

 

 

Modernt exempel: Stryker på patrull i Irak

Link to comment
Share on other sites

OT

vilka flörtkulor och vilken vagn?

Jag tror han menar dessa:

 

/OT

 

Är det bara jag som blir irriterad på att det bara finns modellsoldater i

stridsställningar eller dyl, aldrig som sitter ned och rengör vapnet eller

lagar mat eller liknande?

 

När jag bygger modeller så vill jag bygga upp miljöer, men inte miljöer

med strider utan kanske en fältförläggning eller dylikt.

 

edit: Länk

Edited by Ignis nitidus
Link to comment
Share on other sites

"Flirtkulorna" är inga mobila störsändare eller dylikt utan en ny toppmodern uppfinning som i annan version kallas kork.

Det vi ser är helt enkelt pluggen för dräneringshålen. Dom sitter i linor pga att det är dumt att tappa bort dom :/

Dräneringshålen skall vara öppna vid alla tillfällen förutom vid vadning med vagnen. Detta beroende på att man vill ha ut de ev vatten som kommer in i vagnen, motorutrymmen mm...

Link to comment
Share on other sites

Är det bara jag som blir irriterad på att det bara finns modellsoldater i

stridsställningar eller dyl, aldrig som sitter ned och rengör vapnet eller

lagar mat eller liknande?

Du letar nog bara på fel ställen.

 

Tamiya German Field Kitchen Scenery

 

Bild från Puma Hobby

 

Finns hur mycket som helst (av tyska grejer i alla fall). Letar och frågar man lite hittar man det mesta. Men man får punga ut med en del...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...