Jump to content

Modellbygge


Vlad

Recommended Posts

Usch, krysspansar, ta bort!

 

Skämt åsido, såg jobbet du lagt ner på den på ipmsgbg's site. Outstanding. Vi verkar ha bytt gebit du och jag, jag har fastnat i flygträsket och du bygger pansar :-D

 

Tycker färgen på abramsen ser ut att vara god enough. Har för mig att färgen flagade och slets en del, då den ickestandardiserade icke-CARC färgen inte fäste på de n underliggande CARC-färgen. (CARC = Chemical Agent Resistant Coating har jag för mig att det betyder. Färg som ska vara lättare att sanera efter kemstridskontaminering)

Hur som hest borde det ge lite möjligheter att chippa loss lite.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Jag vill göra egna "vatten dekaler", alltså sådana dekaler som medföljer i modeller. Vet någon om det finns blanka sådana ark att köpa någonstans?

 

Jajjemensan!

 

Det finns två typer av film, genomskinlig och vit (bläckstråleskrivare fixar ju inte skriva ut vitt)

 

Kolla här:

Dekalfilm

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ack så fina tanks.

Själv så sysslar jag mest med 15mm skala, dvs tanks/infanteri/annat till spelet Flames of War.

Däremot så har vi börjat sälja bl.a Dragon, Trumpeteer och tamayia i butiken där jag har praktik, verkar vara attans så fina grejjer.

Så, om ni bor i mälardalen, släng iväg ett pm så får ni kontaktuppgifter tillbaka, då jag itne vet om det är ok med 'reklam' på forumet.

 

//5526

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kan någon här sammanfatta vad som finns på marknaden (i Sverige) som intresserar oss Svenska försvarsvänner, d.v.s. flyg, fartyg, markfordon, pjäser, figurer mm som använts i det Svenska försvaret (behöver ej nödvändigtvis ha färdig Sverigeanpassning inkluderad)?

Personligen är jag i första hand intresserad av byggsatser i styren och skala 1:35, 1:24, 1:25 men även resin, metall, RC samt färdiga miniatyrer i alla möjliga skalor kan redovisas.

 

:baskerPa::baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

Jag har dålig koll på vad som finns i resin väg men i plast så ser det ljusare ut än på många år.

 

1/35

Trumpeter har släppt STRV 103 och 103B,

 

Hobby Boss har STRV 122

 

Academy har CV9040B

 

1/24

Trumpeter/Airfix

J26 Mustang (man får köpa eftermarknads dekaler)

 

Airfix

J30 Mosquito (fast man kanske får göra en egen radarnos och eftermarknads dekaler)

 

Dt är vad jag kom på... :P

Link to comment
Share on other sites

Kan någon här sammanfatta vad som finns på marknaden (i Sverige) som intresserar oss Svenska försvarsvänner, d.v.s. flyg, fartyg, markfordon, pjäser, figurer mm som använts i det Svenska försvaret (behöver ej nödvändigtvis ha färdig Sverigeanpassning inkluderad)?

Personligen är jag i första hand intresserad av byggsatser i styren och skala 1:35, 1:24, 1:25 men även resin, metall, RC samt färdiga miniatyrer i alla möjliga skalor kan redovisas.

 

:baskerPa::baskerHV:

 

 

Det jag känner till på rak arm beträffande pansar finns här:

http://www.plasticwarfare.se/2010/08/swedish-armour-in-kit-form/

 

Tror inte DToys resinfigurset med två svenska soldater a'la 90-00 tal finns med i min lista dock. Men de finns och är i skala 1/35.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Kan någon här sammanfatta vad som finns på marknaden...

 

Det jag känner till på rak arm beträffande pansar finns här:

http://www.plasticwarfare.se/2010/08/swedish-armour-in-kit-form/

 

Tror inte DToys resinfigurset med två svenska soldater a'la 90-00 tal finns med i min lista dock. Men de finns och är i skala 1/35.

 

/E

Tack för det Erik, en fantastisk sida jag kan rekommendera alla att kika på som inte redan gjort det.

Mycket fina scratch-byggen också på fordon som inte finns som byggsatser.

Väntar bara på att någon ska visa upp en PBV 301, PBV 501 (Svenskmodifierad BMP 1), Bgbv 82 och Brobandvagn 941.

Link to comment
Share on other sites

Så blev T-80 klar då :D

Snyggt bygge!

Du kanske skulle skita ner den lite bara. Naturligtvis beror det på i vilket skick man vill visa upp skapelserna. Även grejer i bruk tvättas ju emellanåt.

 

Tack :D

 

Jag tyckte lite vägdamm räckte....aldrig varit så mycket för att gegga lera på grejer, uschli-puschli :P

Link to comment
Share on other sites

Aigore: Kyckling! Fegis! :-P Stridsvagnar ska ju vara skitiga, annars ser de ju så oanvända ut ju!

 

Weekend: Tackar. 301a höll jag på med i 1/72, men det blev inge' bra, så jag har för närvarande givit upp den. Det finns dock Pbv 301 i byggsats om man vill lägga en mindre förmögenhet. Pbv 501 finns det folk jag känner som har byggt. Kanske kan få någon av dem att publicera lite bilder. Har en gammal Dragon BMP-1 liggande just för att bli en 501'a vid tillfälle. Bgbv 82 har jag också sett en scratchad en gång. Tror den finns med någonstans bland bilderna från C4 något år.

 

Där var den.. ingen vidare bild..

DSC5438.jpg

 

Pbv 301

DSC5447.jpg

Tror detta inte är Armycasts byggsats, utan att den är scratchad.

 

Tgb 30 har en kille som heter Ingvar Sylegård byggt. Hittade inga bilder på den på siten dock. Konstigt med tanke på att jag vet att jag tagit massor med bilder på den. Får leta lite hemma,.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Tack för dom bilderna 'Erik_G', jag ska inte klaga på dem, de visar i alla fall väldigt fina och sannolikt även unika byggen.

Öhöh...någon PvRbBv 551 eller LvRbBv 701 kanske?

 

Jag kan inte påminna mig om att jag sett några hasande hämnare scratchade någonstans, så du kan mycket väl bli den förste :D

 

 

Någon som har ett bra tips om färg (fabrikat, färgnummer eller egen blandning) till Svenska arméfordon, d.v.s. de som ingår i splintercamoflaget?

 

Självklart:

http://www.ipmsstockholm.org/colorcharts/stuff_eng_colorcharts_sweden.htm

Bläddra ner till "Viggen" i listan.

Skulle dock förorda att man lättar upp svart med lite grått och kanske även lite grönt. Åtminstone den svarta vi hade och målade hkp 9A med drog lite åt svartgrönt, men så hade vi väl nån speciell IR-dämpande superfärg också.

 

Det finns/fanns ett tyskt färgfabrikat som heter JPS som hade mönstermålningsfärgerna färdiga på flaska. Dessa akrylfärger var dessutom trevliga att jobba med i färgsprutan. Tyvärr verkar de inte gå att få tag på längre. :-(

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte påminna mig om att jag sett några hasande hämnare scratchade någonstans, så du kan mycket väl bli den förste :D

 

Nej jag kommer inte att bli först med några "hasande hämnare" :lol: , har i stort sett lagt ner det där.

Jag är glad om jag någon gång får ihop den Centurion (1:35) jag byggde för många år sedan, rev ju ner det sneda bandstället för att rikta upp och nu ligger den där halvfärdig i kartongen.

 

 

 

 

Tack Erik.

Saknar Mo-lak och Testor men de kanske inte har några sådana färger.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Gick förbi skyltfönstret hos den lokala modellaffären och såg at Stridsbåt 90H från Atlas finns i handeln nu. Vet inte hur prismässigt dyr eller billig den är(då det var läääänge sedan jag köpte en modell), men runt 2500kr får man hosta upp. Blev sugen på att införskaffa den, men då jag aldrig har byggt med trä innan kanske jag borde låta bli.

 

Strb 90H finns bla. här.

Link to comment
Share on other sites

Gick förbi skyltfönstret hos den lokala modellaffären och såg at Stridsbåt 90H från Atlas finns i handeln nu. Vet inte hur prismässigt dyr eller billig den är(då det var läääänge sedan jag köpte en modell), men runt 2500kr får man hosta upp. Blev sugen på att införskaffa den, men då jag aldrig har byggt med trä innan kanske jag borde låta bli.

 

Strb 90H finns bla. här.

 

Jag har gluttat i låddan och helt obyggbar känns den inte men nog vill det sig till att man vet vad man sysslar med då det blir en hel del man måste scratchbygga för att göra den rättvisa.

Link to comment
Share on other sites

Har tänkt mig att få ihop ett diorama av en 122:a bla och är på jakt efter passade figurer mm för detta.

Har främst tänkt mig fordonsbesättning men hittar bara ryssbyggen modell stalingrad.

Nån som vet var man kan hitta figurer av modernare snitt??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...