Jump to content

Modellbygge


Vlad

Recommended Posts

Jag skulle kunna berätta vad jag vet om Strf 9040 i 1/35, men då måste jag döda dig efteråt, annars dödar Thord mig.. Och det gör ont har jag hört..

Hehe, Det är det kanske inte värt. Det verkar som om man gott får sitta och vänta då...

 

/Aron

 

Fin bild förresten!

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle kunna berätta vad jag vet om Strf 9040 i 1/35, men då måste jag döda dig efteråt, annars dödar Thord mig.. Och det gör ont har jag hört..

 

I 1/76 togs den fram av Kjell Svensson i resin (epoxiplast, vanliga byggsatser är gjorda i polystyren, vilket är enklare att jobba med, som byggare). Tror inte han har mycket till produktion nu för tiden, varpå hans grejor är svåra att få tag på. Dessutom tror jag det var en tidig 90.

 

Vill man kan man alltid drömma lite :)

 

tamaja.jpg

Attans dig, slänga upp en sådan bild utan förvarning - förstår du inte hur nära du var att ge mig en hjärtattack? Nåja, man kan ju alltid hoppas... :inlove

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Har precis införskaffat mig en "Leopard 2 A5" skala 1:35. Tänkte återuppliva gamla minnen när man satt som liten grabb och byggde plastmodeller. Har börjat lite smått och insett att det är mycket pill, men kul är det iaf. Riktigt kul!

 

jaja, ville bara dela med mig. Någon annan på forumet som bygger, förutom The swede?

Link to comment
Share on other sites

Byggde en hel del modeller som mindre men de överlevde inte två flytter. :(

 

Har kvar en Me 262, en B-17 skala 1:48 och en F4.

 

Numera bygger jag mest Warhammer 40K grejor men där finns en hel del bepansrade fordon som jag bygger. :D

Link to comment
Share on other sites

Trevligt, trevligt! Någon som har en bra länk med tips för modellbygge, helst på svenska. Typ en sida som tipsar om hur man kan få modellen att se gammal och sliten ut? Eller om det finns någon på forumet som kanske kan komma med lite egna tips? ;)

Edited by Berkyboy
Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star

Åh hur jag kan få en modell att se gammal och sliten ut, inga som helst problem! Men att få modellen att se ut som något som är gammalt och slitet... det är en annan femma? ;)

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Stridsvagn... gammal och sliten säger du... Well.

 

1) Damm. Använd dig av "drybrush" tekniken. Välj en lämplig lerfärg. (Brun, ljusbrun eller nåt). Doppa penslen i färgen. Torka av det mesta på en bit toalett-papper. När penslen inte längre lämnar streck efter sig så drar du den lätt över delarna/ytorna som ska se nersmutsade ut. Är du ny på den här tekniken, torka hellre av för mycket färg än för lite. Genom att blanda lite vit färg i den ursprungliga färgen så kan man få olika nyanser i leran. (Alltså, du gör en ljusare brun som du sedan drybrushar på). Du kan använda samma teknik på kanonen om du använder svart färg för att få den att se avfyrad ut. All drybrush gör man efter man målat vagnen klart.

 

2) Riktigt slabbig lera. Well, har sett att vissa använder superlim som de häller ut på strategiska ställen på larvfötterna. När limmet torkar så ser där ut som där hänger lerkockor och när man väl målat det kan det så bra ut. Man kan få limet att "droppa" ner så att det ser ut som lös lera. OBS, detta är inte för nybörjare. OBS använd inte plastlim för det smälter larvförtterna, med katastrof som följd.

 

3) Avskavd färg. Finns olika metoder. En del målar silver färg först. Sedan målar man över silvret med färgen vagnen ska ha. Därefter tar du en kniv och skrapar bort ytfärgen så att silvret syns. Denna metoden tycker jag själv är lite överdriven. När modellen är färdig målad, fixa en reva med en kniv (om du vill) och måla sedan med silver. Det duger gott. Om du tycker silvret lyser för mycket kan du dämpa ner det med svart färg som du spär ut jättemycket. (Ja så att den är så gott som genomskinlig). Sedan målar du över silvret lite lätt. Skulle det bli för mycket svart doppar du penslen i rent vatten och "sköljer" bort det.

 

Krigsskador är lite kinkigare, att sätta kniven/borren/upphetad dartpil i modellen ska man bara om man vet vad man vill ha för slags skada. Risken är att det blir för maffigt annars. För att få något att se rostigt ut kan man använda brunt "ink" eller bläck som det även kallas. Man kan tillverka eget "ink" genom att ta färgen man vill ha och spä med vatten tills den är jättetunn.

 

Skotthål gör man med spetsen av kniven. Man snurrar knivspetsen som en borr tills där bli en minimal försänkning. Därefter ruggar du till kanterna så att det inte ser så jämnt ut. Skotthålet kommer bli ganska stort om man inte har en bra kniv, så jag antar att det mer blir som om ett panzarfaust skott eller 12,7 mm skott träffat. Bäst är förståss om man har en miniborr som man köper i hobbyaffärer.

 

Steg 1 och 2 räcker långt. Lägg till lite rost och lite "sot" vid avgasrören enligt samma princip som steg 1 och vagnen ser verkligen använd ut. Det var väl de tipsen jag kommer på så här på rak arm.

Edited by Raptor
Link to comment
Share on other sites

Trevligt, trevligt! Någon som har en bra länk med tips för modellbygge, helst på svenska. Typ en sida som tipsar om hur man kan få modellen att se gammal och sliten ut?

Ah, välkommen tillbaka till modellbyggandets värld. Några sidor av intresse:

http://www.missing-lynx.com

http://www.ipmsstockholm.org

http://www.panzernet.com

http://www.plasticwarfare.com/

http://www.anguscreighton.com

http://www.track-link.net

 

...och varför inte konvertea Leoparden tilll en STRV 122 när du ändå håller på? :D

 

Dscn0007%20kopia.jpg

Link to comment
Share on other sites

En väldigt bra sida med bl.a. forum är IPMS Stockhom

En annan bra sida fast på engelska är MISSING LINKS

Även där finns det forum och dom frågor du inte kan få svar på på dom sidorna är inte värt att veta om modellbygge.

 

Slutligen måste jag pusha för PLASTIC WARFARE

Inte bara för att det är en bra sida utan för att jag och framförallt Erik_G ligger bakom den sidan, nåja, inte så mycket jag men ändå. :D

 

Edit: Jaha, TurboHarry var snabbare än jag, nåväl om två stycken pushar för samma sidor måste dom väl vara bra. :)

 

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

Jag får ryck ibland när jag sveper in mig i lösningsmedelsångor under en helg och bygger flygmodeller (svenska) tills jag blir yr och inser att syre oftast är bättre än thinner (att andas alltså). ;)

Byggandet ligger för tillfället på is eftersom folk i skolan har fått för sig att man ska ägna sig åt läxor och sånt på eftermiddagarna istället för att försöka få dekalerna att sitta rätt på sin DC-3:a. :huh:

 

Måste rycka upp mig beträffande de där modellerna.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jäkligt bra artikel! Jag har ju tänkt att någon gång bygga en Strv m/41

Förresten, nyss hemkommen från Euromilitaire fick jag en del intressant information.

I en ungersk modellbyggartidning gjorde en firma som heter Balaton Models reklam för en Toldi i 1/35. Den borde ju inte vara omöjlig att konvertera till en m/38, 39 eller 40, eller hur? Borde vara enklare än att scratcha. Ska höra mig för litegranna om någon känner till kvalitet och om de ev har en Lago också.

MR Models har väl, vad jag förstår blivit färdiga med sin m/37 och har lite andra svenska grunkor på lut. Det mumlades bland annat om en pbv 302 under första halvan av nästa år... hörde jag någon som skrek jaaaa?

MR ska tydligen hålla på med en m/41 SII också.

 

Kan även meddela att den svenska modellbyggaren Markus Eriksson tog en bronsmedalj med sin Bgbv 81 "Tracy Lord". För den som inte vet så är Euromilitaire i det närmaste att betrakta som WM för modellbyggare. Alltid kul med svenskt pansar i modellform. Ska även nämna att min polare Ulf Andersson tog ett guld med en JSU 152 som slagits ut av en finsk soldat vid namn Uuno under fortsättningskriget.

 

P3080020%20copy.jpg

Uunos Prey

 

T12.jpg

Bgbv 81C Tracy Lord

 

mvh

Erik G Modellbyggarnörd

Link to comment
Share on other sites

Wow! Har alldrig varit särskilt interesserad av modellbyggen o dyl. Men dom här två var ju alldeles makalöst fina! Kan ni inte lägga upp lite mera bilder? vore skitskoj.

Det är bara att kolla in här:

http://www.plasticwarfare.com

 

Där finns båda modellerna ovan, och lite annat smått och gott som jag och mina polare kladdat ihop :)

 

 

@Pansardvärg

När får jag se din nittia då? :D

Nu kan du ju få tag i rätt band också. Antingen från Tamiyas nyutgivna OIF Bradley eller genom att köpa Blasts resinband...

 

/E

Link to comment
Share on other sites

MR Models har väl, vad jag förstår blivit färdiga med sin m/37 och har lite andra svenska grunkor på lut. Det mumlades bland annat om en pbv 302 under första halvan av nästa år... hörde jag någon som skrek jaaaa?

Eeehh... vadå? Jag? Vet jag ingenting om... :((

 

Då behöver jag ju inte scratchbygga min tänkta 3021!

(Fick höra ryktet av Swede i början på augusti, men blir lika glad ändå! :D )

Link to comment
Share on other sites

Eeehh... vadå? Jag? Vet jag ingenting om...  :}

 

Då behöver jag ju inte scratchbygga min tänkta 3021!

(Fick höra ryktet av Swede i början på augusti, men blir lika glad ändå!  :)  )

Jo, The Swede tryckte ju en CD med pebba-bilder i MR´s hand på förra Euro, vi båda sade nåt i stil med "'Ere's an offa ya cannat refusa".....

 

Men det är kul att höra att det hänt saker. I bland kan det ju ta 100 år innan det händer nåt :-D

Det tog ju drygt ett år för HKCW att skapa 122-konverteringen efter det att vi skickat foton...

 

/E

Edited by Erik_G
Link to comment
Share on other sites

Vill höra mer kring det senaste från MR Models!

EriK? Swede?

 

Vet att där har varit grejer på gång...

 

Ngn borde verkligen bli svensk återförsäljare för honom...!?

 

Lynx_39

 

PS: @Erik_G: http://medlem.spray.se/landsverk/modellbygge.htm

Här hittar du en del vad man kan göra inkl. fotolänk till Balatons Toldi i 1/35

Edited by Lynx_39
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...