ipj Posted May 8, 2005 Report Share Posted May 8, 2005 Sitter och läser lite inlägg ang utlandstjänstgöring, plus att jag har pratat med en mängd befäl runt om i Sverige ang personer med vitsord som är för låga. X-7-7 är ju grundkravet det köper jag. MEN folk kan ju dock gå med Hemvärnet eller andra organisationer och då kunna öka sin kunskaper. Varför är det då så in i svårt för dem på SWEDINT eller befäl i över huvudtaget att inse att folk kan bli bättre och ökar sina kunskaper?! Bara för man gör lumpen och får ett dåligt betyg betyder ju inte det att man ALLTID kommer att vara så dålig... Tror inte befälen eller dom på SWEDINT att man kan förbättra sig? Då är ju frågan varför man ens skickat ut folk på utlandsmissioner om man inte tror att något kan ändras... Är det kört?BORN: Låter väldigt märkligt att bli antagen med 10-5-5. Har aldrig hört talas om det tidigare. Hoppas faktiskt inte det händer igen, såvida det inte är helt 100% omöjligt att få tag på någon. O MY GOD! hur in i helsike kan du bara säga så? Hoppas det inte händer igen... Tror du att personen är en galen rambo som kommer att springa och skjuta och bara vara psykiskt ostabil eller?! För att komma med en utlandsmission krävs att man har väldigt goda kontakter med befäl i sin umgängskrets eller att man rent av har ren TUR och kommer med på en mission. Jag personligen har X-5-5 men jag är värd mer nu än 1998. Men vad hjälper det att man är med i Hemvärnets insatspluton eller något annat?! Min plutonchef har kollat högre upp om han får höja mina betyg men det går inte. Jag har givit det Svenska försvaret MÅNGA MÅNGA timmar (som så många andra här inne) och är bered att ställa upp 24/7. Vad får man tillbaka utav det? INTE ETT SKIT! Kommer att söka en mission till och vad jag misstänker så kommer jag inte att komma med pga X-5-5. Hoppas det kommer ett nytt system på att bli utagen eller att man kan höja sina betyg genom HEMVÄRNET. Vi är det förband som ska vara mobiliserade på 8h eller om det e snabbare. Vi ska alltså "försöka" ta första smällen. Vi övar och övar och hmmm vänta vi övar ännu mer. Blir jag sämre soldat för detta? Om någon här inne har någon bra idé på hur man ska gå tillväga så SNÄLLA säg! [Hänvisa inte till länkar, har redan läst och försökt med det alla möjliga konster och sätt som finns rekommenderade här inne.] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted May 8, 2005 Report Share Posted May 8, 2005 Åh, jag känner mig lite träffad. Nej, jag vill inte att kraven ska sänkas, snarare höjas, men det är inte görligt med dagens underlag. Får man inte X-7-7 så finns det säkert en anledning till detta, och om anledningen är att man inte har bättre soldategenskaper eller om man är "missförstådd" av sina befäl blir ointressant när man ser krasst på saken. Någonstans måste man dra en gräns, och vissa kommer helt enkelt inte över. Skaffa dig kunskaper som är högt eftertraktade så kanske någon ser mellan fingrarna om du har X-6-6 eller liknande, men 5-5 är ännu 2 steg lägre i skalan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ipj Posted May 8, 2005 Author Report Share Posted May 8, 2005 Jo lite träffade ska du känna dig ;) ... MEN jag anser ändå att det borde finnas ett smidigare system för att kontrollera vilka som ska få åka och vilka som inte ska få åka. [Jag vet att man inte kan begära mycket av en myndighet i Sverige] Höja gränsen anser jag idiotiskt... Jo men bara för att jag fick x-5-5 så betyder det ju som sagt inte att jag är en galen psykiskt störd människa som inte vet hur jag ska bete mig i en nödsituation. [Det finns ingen som vet hur man kommer att bete sig i en nödsituation, går inte att lära sig heller, bara förbereda sig och hoppas på det bästa.] Jag anser personer som du BORN inte är bra. [Förlåt för påhoppet, men det stör mig något fruktansvärt]. Det är såna som du som vill ha en klasskillnad på saker och ting. Du tror inte att någon kan ändra sig och bli bättre. Om du inte tror att någon kan förbättra sig vad gör du då på en utlandsmission förutom att tjäna pengar och snacka skit med polarna?! SVAR JA att det blev personligt nu men det bryr jag mig inte om. Ge folk en chans att visa vad dom går för och inte klassa ut dem för att ett befäl satt ett betyg på dig. [sverige vinner mot USA med 3-2] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted May 8, 2005 Report Share Posted May 8, 2005 Antar att det är sådana som jag som gör att inte ALLA får som dom vill här i livet. Sålänge platserna i US kan fyllas upp så SKALL rätt person få platsen (dvs den som beräknas ha bäst förutsättningar att klara tjänsten på ett bra sätt). Betänk också att 10-7-7 är MINGRÄNSEN, finns många som kommit över den gränsen men ändå inte har en chans att få åka någonstans. Får jag välja skulle jag självklart vilja ha de BÄSTA soldaterna som går att uppbringa i min grupp/pluton, handlar både om självbevarelsedrift och om att jag tycker om att jobba med proffs. Jag tar inte åt mig personligen av vad du skriver då jag vet att du inte har en aning om venm jag är eller vad jag tycker. Jag pressenterar bara min syn på saken och om man inte håller med så slipper man. Nej, jag vill inte ha klassskillnader, jag vill att alla ska vara lika duktiga och sitta på små rosa moln och sjunga "we shall overcome". Självklart kan man förbättra sig, det har öven jag gjort. Men det är inte mitt fel att systemet är som det är... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Posted May 8, 2005 Report Share Posted May 8, 2005 Hej Johan! Sitter och läser lite inlägg ang utlandstjänstgöring, plus att jag har pratat med en mängd befäl runt om i Sverige ang personer med vitsord som är för låga. X-7-7 är ju grundkravet det köper jag. MEN folk kan ju dock gå med Hemvärnet eller andra organisationer och då kunna öka sin kunskaper. Varför är det då så in i svårt för dem på SWEDINT eller befäl i över huvudtaget att inse att folk kan bli bättre och ökar sina kunskaper?! Bara för man gör lumpen och får ett dåligt betyg betyder ju inte det att man ALLTID kommer att vara så dålig... Tror inte befälen eller dom på SWEDINT att man kan förbättra sig? Då är ju frågan varför man ens skickat ut folk på utlandsmissioner om man inte tror att något kan ändras... Sök lite på forumet och hitta trådarna som handlar om att höja sina vitsord genom HV/FBU-whatever. Är det kört? BORN: Låter väldigt märkligt att bli antagen med 10-5-5. Har aldrig hört talas om det tidigare. Hoppas faktiskt inte det händer igen, såvida det inte är helt 100% omöjligt att få tag på någon. O MY GOD! hur in i helsike kan du bara säga så? Hoppas det inte händer igen... Tror du att personen är en galen rambo som kommer att springa och skjuta och bara vara psykiskt ostabil eller?! Man vet ju aldrig eller hur? Jag tror inte att något svenskt befäl skulle sätta ett sånt "högt" betyg på en soldat som var psykiskt instabil. Däremot skulle säkert ett svenskt befäl sätta ett sånt betyg på en soldat som var tillräckligt bra för att krigsplacera i invasionsförsvaret men kanske inte hade utmärkt sig eller tillskaffat sig de kunskaper som krävs för att göra utlandstjänst. För att komma med en utlandsmission krävs att man har väldigt goda kontakter med befäl i sin umgängskrets eller att man rent av har ren TUR och kommer med på en mission. Strange... Jag känner flera människor utan kontakter som har gjort utlandstjänst...verkar som att fru fortuna har lett åt dem ändå... Dock så har dessa människor haft en gemensam nämnare, de muckade alla med 10-7-7 eller mer. Jag personligen har X-5-5 men jag är värd mer nu än 1998. Men vad hjälper det att man är med i Hemvärnets insatspluton eller något annat?! Min plutonchef har kollat högre upp om han får höja mina betyg men det går inte. Jag har givit det Svenska försvaret MÅNGA MÅNGA timmar (som så många andra här inne) och är bered att ställa upp 24/7. Vad får man tillbaka utav det? INTE ETT SKIT! Kommer att söka en mission till och vad jag misstänker så kommer jag inte att komma med pga X-5-5. Du kan ju knappast vänta dig att HKV ska göra ett personligt undantag bara för att du har lagt ner en massa timmar på frivilligförsvaret. Som vanligt inom "firman" gäller det att man går rätt väg genom befälskedjan dvs om inte din plutch eller kompch (eller hur organisationen nu ser ut i HVip) kan höja ditt betyg så kan nog inte HKV göra nånting åt det heller. Hoppas det kommer ett nytt system på att bli utagen eller att man kan höja sina betyg genom HEMVÄRNET. Vi är det förband som ska vara mobiliserade på 8h eller om det e snabbare. Vi ska alltså "försöka" ta första smällen. Vi övar och övar och hmmm vänta vi övar ännu mer. Blir jag sämre soldat för detta? Åh jag älskar den diskussionen! Nej självklart blir du inte en sämre soldat men ett medlemskap i HV-ip är knappast ett kvitto på din kompetens! Om någon här inne har någon bra idé på hur man ska gå tillväga så SNÄLLA säg![Hänvisa inte till länkar, har redan läst och försökt med det alla möjliga konster och sätt som finns rekommenderade här inne.] Nej jag har inga bra ideér bara några halvkassa, tex höj ditt betyg via nån slags frivorg eller söka en befattning som inte kräver gu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Posted May 8, 2005 Report Share Posted May 8, 2005 Sen när har vitsorden från GU nånting med klass att göra? Ok om du var upprörd för att man rensade ut alla ur socialgrupp 3 (jag jag vet att det är lite oaktuellt att snacka om socailgrupper) som "ej lämpliga för utlandstjänst" men ditt resonemang är ju löjligt! För övrigt varför skulle det vara idiotiskt att höja gränsen? Om det finns ett behov av att anställa en person med lägre vitsord än 10-7-7 kan man göra undantag. Så länge det inte finns brist på sökande till skytte-tjänsterna kommer en säkning knappast ske. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ipj Posted May 8, 2005 Author Report Share Posted May 8, 2005 Nej born som sagt inget illa menat som jag sa innan mot dig men jag tycker du uttrycker dig fel. Barbie... okej tack för din analys... Har kollat runt och försökt testa alla möjlig sätt att kunna höja mina betyg... Sen att man gjort många timmar är inte ett "kvitto" som du säger, MEN det stör mig att man blir kokt i bajs rent ut sagt för man försöker och göra saker rätt. Men men .... Kommer jag inte med nästa ansökan, då jag kommer att leta upp folk med kontakter mm. och sen hoppas på att det är en ingång... [Är imot rövslickeri och allt i den genren] Men men tack iaf för era snabba svar och BORN du e säkert en kanonkille, jag känner inte dig personligen men dina uttalanden känner jag dock till ;).... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ipj Posted May 8, 2005 Author Report Share Posted May 8, 2005 Barbie: Om man ska höja gränsen varför inte då införa ett nytt system vad det gäller att rekrytera... Typ egna utagningar eller liknande?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Posted May 8, 2005 Report Share Posted May 8, 2005 Barbie: Om man ska höja gränsen varför inte då införa ett nytt system vad det gäller att rekrytera... Typ egna utagningar eller liknande?! Och vad tror du att det skulle kosta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted May 8, 2005 Report Share Posted May 8, 2005 Som sagt, jag kanske utrycker mig på fel sätt, men jag tror det mesta jag vill ha sagt kommer fram ändå. Får hoppas ditt kontaktnät inte är alltför gott såvida du inte gjort en rejäl uppryckning från muck. Och har du det så får jag önska dig lycka till. Betänk, FM och US finns inte till för dig, utan du för dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ipj Posted May 8, 2005 Author Report Share Posted May 8, 2005 Jo kostnad hit och kostnad dit... Lägg ner en flygflottilj till så kan vi lösa det... Å andra sidan skulle det inte vara så in i skogen dyrt... Organisation finns ju redan.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Posted May 8, 2005 Report Share Posted May 8, 2005 Betänk, FM och US finns inte till för dig, utan du för dem. Den frasen verkar kunna upprepas i oändlighet på det här forumet.... @ipj Kostnaden anges ju som ett av skälen till att inte mönstra alla kvinnor... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ipj Posted May 8, 2005 Author Report Share Posted May 8, 2005 Kanske finns andra anledningar också... Men vad vet jag... jag har ju bara x-5-5 så jag ska nog gå och sätta mig vid skolbänken nu och lära mig om: hur gör djur... Nej jag e inte löjlig.... Jag är trött på organisationen som bara "rövknu**ar" en hela tiden.... Genom detta inlägg idag så vet if*n om jag ens vill söka en mission till... Blir ju bara mer sne på försvaret... Men å andra sidan vill man så gärna med .... SUCK jobbigt men men.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted May 8, 2005 Report Share Posted May 8, 2005 Även om man "kommer med" så är risken att man fortfarande står lätt framåtlutad med byxorna vid anklarna ändå. Ta dig en funderare på VARFÖR du vill göra utlandstjänst, det är steg 1. När allt kommer omkring så är det bara ett lågavlönat, slitsamt, oftast tråkigt, påfrestande, otacksamt och frustrerande jobb. Tänk därefter ut vad DU kan bidra med och vad som gör just DIG så speciell att PersE US bara MÅSTE plocka ut just DIG för tjänstgöring. För det tredje, bryt inte ihop om du inte får åka, känner du dig röv***llad nu så lär det inte kännas bättre efter ett halvår utomland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ipj Posted May 8, 2005 Author Report Share Posted May 8, 2005 Sant... ;) Vet redan vad som gäller för utlandsmission och dess dö-timmar... Vet också varför jag vill åka på mission... Men tack för orden iaf... värt att nämnas... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted May 8, 2005 Report Share Posted May 8, 2005 Det är faktiskt ingen rättighet att göra utlandstjänstgöring med FM som arbetsgivare. Har man inte vitsorden eller kompetens som är efterfrågad (typ kylmek) så får man försöka sig på att söka sig till någon annan organisation, exempelvis Caritas, Forum Syd, SIDA, mm mm. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted May 8, 2005 Report Share Posted May 8, 2005 ipj: Kikade på din profil, "Särskilda Beredskapspolisen". Det om något lär ju vara meriterande om du "skaffar" dig MP utbildning eller liknande. Håller i sak med ovanstående talare, men det måste finnas sätt att höja sin vpl betyg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ipj Posted May 8, 2005 Author Report Share Posted May 8, 2005 Man tackar för upplyssningarna... Vi får dock se vad framtiden säger om mitt försök till tjänstgöring i US. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1540lander Posted May 9, 2005 Report Share Posted May 9, 2005 Den här diskussionen har förts i olika trådar på olika sätt i många år nu. Gällande de soldater som inte kommer med i US pga dåliga betyg från GU motsv: Om man nu var så omogen/dåligt förberedd kalla det vad ni vill, att man under sin GU inte lyckades bevisa för sin PC att man skulle duga i US så är det väl så. Jag tror & vet att det finns folk som mognat efter ett par år, då har dessa ringt upp deras resp KC/PC och begärt ändring av betyget, och i vissa fall har det funkat. Men kontentan är: livet är inte rättvist & kommer heller aldrig att bli, det hjälper inte att sitta här på forumet & idiotförklara folk och gnälla på systemet i allmänhet. Visst, du lyckades inte med att komma med i US, men du måste väl ha andra mål i livet eller? Jag kan säga att personligen skulle jag inte rekrytera dig, du vill lite för mycket, så enligt mig är du snudd på desperat...inte bra. Att du sen skriver "jag är ingen idiot" gör dig i mina ögon inte mer trovärdig.. Det kommer alltid att finnas folk som inte kommer med, dom kommer alltid att tycka att det är ngt fel på systemet. När felet inte ligger i systemet utan i ER SJÄLVA!! När ska ni förstå att bara för att ni inte är bra nog så är det inget fel på OPIL motsv?? Är det fel på högskoleprovet om jag skriver under 1.0? Nej seriöst...väx upp och lägg ner diskussionen. //Lander Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ipj Posted May 9, 2005 Author Report Share Posted May 9, 2005 Desperat NEJ! Trött på systemet SVAR JA! Det kanske inte heller är soldatens fel att man får dåliga betyg ibland.. ÄVEN PC kan ha fel... Som min PC sa: - Jag kan inte ge alla x-7-7 så några måste få lägre betyg. Jag vet personligen och de andra i min grupp att jag gjorde mycket väl ifrån mig... Sen å andra sidan att det har diskuterats i åratal här inne på ett FORUM betyder ju på att det är något fel någon stans ELLER?.... Ett FORUM är till för att diskutera!!! Vill du inte läsa så ta en annan tråd, det e frivilligt! Självklart har jag andra mål i livet. Något som jag just nu kör stenhårt på, MEN det hade varit kul att få åka på en mission någon gång iaf. Ang högskoleprovet så har det inte med detta att göra... Det kan du göra om flera gånger, det kan du INTE med ett betyg från din GU... Eller har jag fel där LANDER?! [Dåligt exempel av dig] Vem ska jag anklaga tycker du om jag anser att jag fått fel betyg från min GU da? F10 är nerlagt och min PC har blivit civilist så han kan inte göra så mycket åt saken nu efteråt... Självklart anklagar jag systemet och folket runt systemet! //Johan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Animal Posted May 9, 2005 Report Share Posted May 9, 2005 Det är ju trots allt så att det är hur befälet uppfattar en och inte hur man uppfattar sig själv som är avgörande för hur betyget blir. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted May 9, 2005 Report Share Posted May 9, 2005 (edited) Lugna kroppen lite nu... Även om du på något vis skulle höjas upp till 10-7-7 (teoretiskt) så är konkurensen fortfarande otroligt hög, iallafall på skyttetjänster. Tror det är svårt att komma med om man har lägre än 8-8 om man inte har speciellt efterfrågade kunskaper. Vad är alternativen? Sänka nivån på soldtamaterialet som får åka? Öka platserna för att alla som vill ska få åka? Skicka iväg folk bara för att dom VILL? Någon sorts KOMVUX för soldater som inte klarat att fixa ihop goda vitsord från vpl? Djuplodande intervjuer med alla som söker? Systemet vi har idag med betygskrav och "kompisrekrytering" (självklart med rätt kompetens) är det enda som funkar just idag. Och de som inte håller den LÄGSTAnivån som krävs får helt enkelt stanna hemma. Livet är rättvist i det avseendet, och orättvist i det avseendet att man kan bättra sig utan att få en ny chans för det. Att saken diskuterats beror på att folk som inte har det som krävs VILL åka utomlands, men får inte, och det ser jag inte som ett problem utan som ett tecken på att systemet funkar. Det krävs mer än bara vilja. Den jag skulle anklaga om jag inte hade tillräckliga vitsord skulle vara mig själv. //Born, som inte skickat in en ansökan i hela sitt liv... EDIT: Om FM hade haft svårt att fylla upp platserna kanske man hade ansträngt sig genom att låta folk fortbilda sig och sedan göra en ny bedömning, men det är onödigt om det finns folk med rätt kompetens redan: Edited May 9, 2005 by Born Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnimalMother Posted May 9, 2005 Report Share Posted May 9, 2005 I min värld gäller: "Som man bäddar får man ligga." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rapphönan Posted May 9, 2005 Report Share Posted May 9, 2005 Verkar som att vissa tror att betyget speglar kunskap och kompetens som sedan talar om hur bra man utför sin utlandstjänst. Kan ju säga som så att om jag hade betygsatts utifrån hur mycket jag kunde om att slå upp tält, rengöra bössan, skjuta prick eller vad som nu är betygsgrundande så hade jag fått X33 eller liknande. Alltså sånt som kan förbättras i HV el liknande. Detta är inte intressant i US. Gjorde grundutbildning i flottan och visste inte ett skit om armens eller US materiel eller hur de arbetar. Åkte till Kosovo och kom hem med bra betyg vilket räckte bra till Liberia. Skulle inte vilja skicka med någon med X55 till US då risken är för stor att något är fel. Kan vara skitbra människor men då handläggarna inte känner personen i fråga så blir risken för stor. Det är ju så enkelt att är man intresserad och utåtriktad, samt slickar nått så jävulskt mycket röv, under lumpentiden så får man bra betyg även om man kan skit om M90, AK5 och snuskburk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caprice Posted May 9, 2005 Report Share Posted May 9, 2005 Det är ju så enkelt att är man intresserad och utåtriktad, samt slickar nått så jävulskt mycket röv, under lumpentiden så får man bra betyg även om man kan skit om M90, AK5 och snuskburk. Där håller jag inte alls med dig, det bör ju ha en viss betydelse vad man gör. Kan man inte ett skit om M90, AK5 och snuskburk om man ligger på tex närskyddspluton (som i ipj:s fall) eller på någon psk-tjänst ska man inte ha bra betyg, då tycker jag befälen gör fel och bör bestaffas med ett antal böj/sträck. Men i ditt eget fall är det ju inte den primära uppgiften och då måste ju andra faktorer spela in. Du vet ju själv att en sisuförare och en kspskytt inte får betyg på samma faktorer i US...... ;) Betyget speglar kunskap och kompetens, men bara på din befattning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ipj Posted May 9, 2005 Author Report Share Posted May 9, 2005 Okej jag ser att man får en hagelstorm av kommentarer men vad jag ändå ser utav detta är att många här inne kan inte lita på andra människor... Skulle jag skrivit att jag hade haft x-7-7 så hade jag garanterat fått andra kommentarer från många. Lägg tillit till människor och döm dom inte efter betyg. För att ett befäl tror sig veta vad som är rätt å fel vid sin GU.. Som man bäddar får man ligga hmm fel uttryck anser jag... Alltså samma problem som innan se möjligheten istället.... Jo självklart är det skillnad på en kille som ligger inne på TPC och jag som låg Nsky. Han kan ju vara KANON på att köra taxi eller vad som helst inom lumpen, medan en annan sliter r*ven av sig i skogen (Dock skojigt men ändå)... Nej det är inte rättvist betygsystem vi har... Dom tittar ju bara på betyg vad jag fattar det som och sen lite lätt vad dom gjort lumpen som... Oj han hade X-7-9 men låg som flygmek (inget illa om dem, bara ett exempel) MEN han gjorde ju sin gröntjänst så han kan ju hålla i en AK5 och försvara saker och ting... Där då jag istället "jobbat" i 11½ månad och lära mig anfall, transpotera och skydda mm... Bara för att jag kritiserar systemet betyder inte alls att jag e desperat eller sådant... Man måste ju få uttrycka sina åsikter ELLER? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted May 9, 2005 Report Share Posted May 9, 2005 Klart du ska skriva vad du tycker, bara jag får skriva vad jag tycker och försöka förklara vad jag menar med det också. Om du haft 10-7-7 som nsky-soldat hade du i konkurens med alla andra haft större chanser, även om dom fortfarande inte hade varit jättehöga. Betygen är självklart inte det enda man går efter, det är ju viktigare VAD du blivit utbildad till. En flygmek (ditt exempel) med 10-9-9 har lägre chans på en skyttebefattning än en nsky-soldat med 10-8-8, det säger sig ju självt. Dvs, befattningen är viktigare än betygen... Jag har inte så mycket tillit till folk jag inte sett hur de funkar under utbildning osv, men det har inget med betygen att göra. Jag litar inte mer på en kille/tjej med 8-8 än en med 6-6. Dock, är det enda jag har att gå på betygen så väljer jag självklart den med 8-8 och ger den soldaten chansen innan jag ser mig om efter någon annan. Vad är det för tjänst du är ute efter? Skyttekomp? Stabsexp? Rep? Ing? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest järv Posted May 9, 2005 Report Share Posted May 9, 2005 (edited) Jag har faktiskt så smått börjat omvärdera min syn på det här med 10-7-7 p g a att det skiljer så mycket mellan olika förband (och befäl). En person med 10-9-9 från ett kasst förband är inte så sällan en ganska kass varelse. Då tar jag tar hellre en knappt godkänd soldat från ett bra förband. Bäst hade kanske varit om enskilda förband i ökad omfattning hade börjat rekrytera egna plutoner och kompanier för att ingå i större förband. Kanske också hemvärnet kan ha en stående internationell pluton ute på mission. Edited May 9, 2005 by järv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted May 9, 2005 Report Share Posted May 9, 2005 Vad är då ett kasst förband? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest järv Posted May 9, 2005 Report Share Posted May 9, 2005 (edited) Upp till var och en att bedöma. Jag har sagt förut att jag tycker det är för låg nivå på de grundläggande soldategenskaperna i 75 procent av förbanden. Edited May 9, 2005 by järv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts