Bolle Posted May 8, 2005 Report Share Posted May 8, 2005 Räknade lite på vikten för grpmtrl (HV-utr) inför en tvådygns OPlatstjänst, kom upp i drygt 140 kg! Då detta ska fördelas på 6 man (ja, vi har kort om folk!) funderade jag på att slipa argumenten för ny utr med hjälp av en enkel vikt-tabell. Tanken är alltså att en liten patrull har betydligt större uthållighet med varsin sovsäck 2k och ett gemensamt kerontält, än de har med alternativet att släpa ett tält 12 med tillhörande vedsäckar genom skogen. Det vore en överskattning av den egna tankeförmågan att tro att jag är först med sådana planer! B) Frågan är alltså: Är det någon som har en hyggligt rättvisande excel-fil (eller motsv) med vikt på enskilda prylar, både personlig och gemensam materiel? I annat fall vore jag tacksam över tips om bra litteratur i ämnet. Har såklart redan sökt i forumet och kollat soldf (boken) och soldrMtrl P och -G, vikter anges inte alltid. Obs att jag (och säkert andra) är intresserad av all möjlig materiels vikt, inte bara den i exemplet ovan! Mvh, /Bolle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted May 8, 2005 Report Share Posted May 8, 2005 (edited) Tanken är alltså att en liten patrull har betydligt större uthållighet med varsin sovsäck 2k och ett gemensamt kerontält, än de har med alternativet att släpa ett tält 12 med tillhörande vedsäckar genom skogen.Det vore en överskattning av den egna tankeförmågan att tro att jag är först med sådana planer! B) Det är korrekt. EDIT: Tänkte skriva ett lite större inlägg om andra fördelar med Keron/Namatj-tält och hur man kan använda dessa vid en sluten O-plats. Sen såg jag vilken militär bakgrund du hade, och ja, det skulle vara som att lära farsan göra barn. Enda fördelen med ett Tält 12 istället för Keron är väl den stridsvärdeshöjande effekten av att kunna torka materiell, men det är ju än mer OT. Edited May 8, 2005 by Sg Toll Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted May 8, 2005 Report Share Posted May 8, 2005 Ring K4. För några år sedan så höll de på med precis samma sak, nämligen att försöka få ihop en optimal utrustningslista inom vissa viktgränser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bolle Posted May 8, 2005 Author Report Share Posted May 8, 2005 EDIT: Tänkte skriva ett lite större inlägg om andra fördelar med Keron/Namatj-tält och hur man kan använda dessa vid en sluten O-plats. Sen såg jag vilken militär bakgrund du hade, och ja, det skulle vara som att lära farsan göra barn. Kunde vara intressant att höra dina tips ändå, inte minst för alla de på forumet som inte gjort lumpen med mig! B) Har iofs fuskat lite med tält som OPlats inom HV men det var ju det där med tilldelad materiel kontra privata investeringar. [OT]: Nu hade vi inte de fina supertälten som finns idag, utan använde 8-tältet (kommer ej ihåg korrekt benämning) som iofs var utmärkt för Sluten del, vintertid. För er som aldrig sett ett sådant så är det ungefär som ett mindre tält 12, men det stagas upp av en mittpinne så att man kan välja bort kaminen. Vidare kan man vika ner den oanvända delen mot marken för att spara volym som annars skulle värmas upp. [ /OT] Men frågan var alltså om någon hade en färdig lista på vad grejerna väger? Både personlig mtrl och gruppens, de vanligaste prylarna vore intressant att räkna på iaf. @ BJE: Har du några mer specifika kontaktuppgifter? Lite muppigt att ringa vakten K4 och be om viktdefinitioner... :P /Bolle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted May 8, 2005 Report Share Posted May 8, 2005 @ BJE:Har du några mer specifika kontaktuppgifter? Lite muppigt att ringa vakten K4 och be om viktdefinitioner... :P /Bolle Tyvärr inte. Känner till att så skedde för att en vän var BFA där och då, men det var några år sedan nu. Mitt bästa tips är att ringa växeln och fråga dig fram. Kanske till "den galna prickskytten med fransk accent"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsleo Posted May 8, 2005 Report Share Posted May 8, 2005 Nu hade vi inte de fina supertälten som finns idag, utan använde 8-tältet (kommer ej ihåg korrekt benämning) som iofs var utmärkt för Sluten del, vintertid. patrulltält 8 används fortfarande iaf på spaningspluton i boden..riktigt mysiga å varma tält... ;) Dock att man enbart kan elda ved av modell liten och kort e ju en annan femma.. Dock vid sluten del användes mest puppa alt skärmskydd...men hade man med sig tältet så jovisst.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bolle Posted May 8, 2005 Author Report Share Posted May 8, 2005 patrulltält 8 används fortfarande iaf på spaningspluton i boden..riktigt mysiga å varma tält... ;) Dock att man enbart kan elda ved av modell liten och kort e ju en annan femma.. Dock vid sluten del användes mest puppa alt skärmskydd...men hade man med sig tältet så jovisst.. Kul att vi låg på samma ställe! Kunde inte låta bli att notera att du var 5 år gammal då jag byggde min första Oplats! Den som ändå haft puppa under värnplikten... och M/90..och sovsäck 2000! Skönt att det har hänt lite inom FM sen jag tröskade runt i Kusträsk! ;) /Bolle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsleo Posted May 9, 2005 Report Share Posted May 9, 2005 men skulle det inte gå å tigga på ert TSF å försöka få ut ett 8-tält?? så slipper ni köpa ett nytt å fint å bra kerontält ;) :P nä men ett ptrltält väger inte så mycket tror jag..kamindelarna väger nog nästan lika mycke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted May 9, 2005 Report Share Posted May 9, 2005 nä men ett ptrltält väger inte så mycket tror jag..kamindelarna väger nog nästan lika mycke Kamindelen kan man dumpa hemma och stötta med pinnar istället... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bolle Posted May 9, 2005 Author Report Share Posted May 9, 2005 men skulle det inte gå å tigga på ert TSF å försöka få ut ett 8-tält?? så slipper ni köpa ett nytt å fint å bra kerontält ;) :P Övar med privata grejer som vi orkar lyfta från marken gör vi redan nu! B) Grejen är att vi vill ha rätt materiel behovsställd, då slipper vi tigga när vi står på nåt avlägset regementes TSF med en färsk spaningsuppgift att lösa. Mvh, /Bolle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsleo Posted May 9, 2005 Report Share Posted May 9, 2005 nä men ett ptrltält väger inte så mycket tror jag..kamindelarna väger nog nästan lika mycke Kamindelen kan man dumpa hemma och stötta med pinnar istället... Jo men nu är ju inte kaminen bärande så det kvittar ju... men kaminen är trevlig.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted May 9, 2005 Report Share Posted May 9, 2005 man behöver ju inte släpa på pinnar rätt got om träd/pinnar i skogarna ;) tar du bort en del vikt samt att nu så behöver man ju inte elda om man har sovsäk sparar du ju några kilo på kaminen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bolle Posted May 9, 2005 Author Report Share Posted May 9, 2005 man behöver ju inte släpa på pinnar rätt got om träd/pinnar i skogarna ;) tar du bort en del vikt samt att nu så behöver man ju inte elda om man har sovsäk sparar du ju några kilo på kaminen Samt att du slipper den långsamt förnyelsebara energikällan vedsäck 2000(kg)! Inte att förakta! :P /Bolle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted May 9, 2005 Report Share Posted May 9, 2005 Bolle, känns det som om du kommit fram till något vettigt med din frågeställning? Har du lust att dela med dig av ett sammandrag? Eller är det bara jag som trakasserat dig med PM, drömska inköpslistor och höftade viktberäkninger? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bolle Posted May 11, 2005 Author Report Share Posted May 11, 2005 @ sg Toll: Trakasserier som innefattar intressant organisations- och materielstruktur är alltid välkomna! ;) Lovar att lägga upp en lista över vikter om jag nånsin hittar det jag söker! Ska väl inleda diskussionen med chefsskapet om materielanskaffning ganska snart om det ska hända nåt innan nästa millenieskifte! Mvh, /Bolle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stella-Polaris Posted May 23, 2005 Report Share Posted May 23, 2005 Först vill jag ställa frågan om man ihuvudtaget har med sig ett tält om man skall upprätta o-plats i två dygn med en Grupp? En 6 manna grupp får ju plats i en O-plats. Trångt? Visst men det blir ju varmare också Man kan upprätta en o-plats, för två dygn, med buren utrustning även om det är kallt ute. Då menar jag en dold o-plats som man ligger still i. Ingen eldning, inget tält. I grundutbildningen släpas ofta all utrustning med. I verkligheten torde man bara ta med vad man verkligen behöver. Den bästa viktminskningen nås med kunskap om hur man klarar sig utan just den utrustnings detaljen. Dvs flytta utrustningen från ryggsäcken till huvudet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted May 23, 2005 Report Share Posted May 23, 2005 (edited) flytta utrustningen från ryggsäcken till huvudet åker in i min klokaord-bok, tack ! efter endel korta och lite längre skarpa op'n så har jag iallf blivit bättre på en sak och det är metodisera utrutningslistan. Ulistan delas in i två olika fält, Need to have och Nice to have Ta med det du tror att du behöver, efter övn så kolla på listan igen, var det saker som jag inte använde? sätt då en stjärna på dom artiklarna och en artikel som inte använts på två uppdrag flyttas till nice to have var det saker som jag hade behövt? för upp dom på listan efter ett tag så växer det fram ett par rikitgt genomarbetade listor för olika typfall, sommar,vinter,barmark,snö,litet hot,stort hot osv var noga, gå ner i detaljnivån ner till tändstikor och snorpapper, ytterligare fördel att göra detta med sin grupp är att alla kommer ha superkoll på allt som är med, inte bara gemensam utr utan även personlig. /b (som är en vän av system) Edited May 23, 2005 by Blackadder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DXS Posted May 23, 2005 Report Share Posted May 23, 2005 Bolle har ett sammandrag att dela med dig av ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stella-Polaris Posted May 25, 2005 Report Share Posted May 25, 2005 Ulistan delas in i två olika fält, Need to have och Nice to have Ta med det du tror att du behöver, efter övn så kolla på listan igen, var det saker som jag inte använde? sätt då en stjärna på dom artiklarna och en artikel som inte använts på två uppdrag flyttas till nice to have var det saker som jag hade behövt? för upp dom på listan efter ett tag så växer det fram ett par rikitgt genomarbetade listor för olika typfall, sommar,vinter,barmark,snö,litet hot,stort hot osv Jag tycker man skall lära sig att prioritera. Detta är inte alltid helt lätt. Dock är inte prylbehovet så stort som man kan tro. Blackadder har en poäng i sitt förfarande men jag vill varna för prylfixeringen ändå. En leatherman ägare pillar ju konstant på denna men den behövs inte på en o-plats.... Senariot är följande: grupp skall upprätta en o-plats i 2 dygn. Man skall alltså ligga och trycka på en plats utan att bli upptäckta och titta på en väg, myr eller liknande. Grundreglen är att o-platsen skall vara dold och att all verksamhet skall ske dolt. Man skall förflytta sig dolt till platsen, upprätta o-patsen dolt, ligga i den dolt och dra sig tillbaka dolt. Uppdelat i olika sekvenser blir det. Förflyttning till platsen. Behov: Karta och kompass. Upprättande av o-plats Behov: kniv och ev tältdel. Såg och maskeringsnät om kort om tid. Spaning. Behov: antecknings materiel, kikare, radio med batterier (eller ordnans), ev bildförstärkare med batterier, mat och dryck för 2 dygn + liten reserv, sovrulle om mycket kallt. Beväpning. Behov: Ak, en hgr och ev en rökgr för urdragning. Personlig utr Behov. (Tilldelad utr räcker långt). Klädsel efter väder. Återgång Behov: karta och kompass That it. Allt utöver detta är onödigt. GPS, leatherman, tält, kök mm kan lämnas hemma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andrew Posted May 25, 2005 Report Share Posted May 25, 2005 Klockrent Stella-Polaris ! *mummlar* Då vet alla forums-medlemmar vad som gäller vid o-platstjänst ifortsättningen. ;) Personligen så väljer jag att ha med GPS med iförväg-inmatade ref.-punkter , så att jag i min inrapportering snabbt och lätt kan ge snabba och exakta uppgifter. Att prioritera bort GPS är ju inte den första prylen som ploppar upp i mitt huvud om jag säger så. Personligen så försöker jag alltid i första hand byta bort sovsäcken och ersätta den med alternativ såsom t.ex Coma-jacka eller en Softie-jacka. Värme är inget man skall slarva med , men jag gillar inte att ligga nerkrupen i en sovsäck av förklarliga skäl. Oftast så är det ibland smidigare med lösa förstärknings byxor / jacka än att släpa på en stor otymplig sovsäck. Det är ju en massa "yttre faktorer" att ta hänsyn till även om man bara skall lösa tjänsten under 2 dygn. Dyker det till ex. upp omständigheter som gör att man måste fortsätta lösa uppgift .... så blir det ju genast mycket svårar att lösa detta om man inte har en bra grund med sig ut från början. Detta tar jag givetvis i beaktande då jag väljer utrustning / packning , även om min order är att lösa o-plats under 2 dgr. Det jag vill säga är att det finns inget generellt , men ibland kan det vara bra att inte ha för lite mtrl med sig. Har kört mängder av O-plats tjänst under åren och jag vill också sträva efter minmal vikt , så missuppfatta mig rätt. Här är en lista på mtrl att vraka och välja utifrån. Den som känner för att vara seriös kan ju komplettera färdigt listan med viktuppgifter. ;) Personlig utrustning: M/ 90 med kängor och fältmössa (buren). Patrullsäck/ Minmum 70 liters (beroende på årstid). Liggunderlag. Gore- Tex överdrag. Extra strumpor. Extra skjorta. Värmetröja. Regnkläder (vår, sommar, höst). Värmejacka 90/ Fjällduken (vår, höst, vinter). Hjälmunderlag/ ollesbrorsa. Vattenflaska 1 lit (1,5 liters petflaska/ camelback) (vår, sommar, höst). Ca: 2,5 Kg- 4,5 Kg Termos med varm dryck (choklad, soppa). Ca: 1,1 Kg Mat (färdiga mackor, Giants block, Dry-Tec). Nödlivsmedel. Vikt Ca: 220 g Sovsäck (vår, höst, vinter). Vikt: Sommarsäcken: 1000 g. Vintersäcken: 1900 g. Tillsammans: 2900 g Stridsväst. Personligt EHV fördelaktligen med Optik. Skidor/ snöskor (Vintertid). =================================== Gemensam utrustning: Karta. Kompass. GPS. Maskeringsmtrl (masknät, gilliesuit, osv). Fältarbetsmtrl (yxa, minisåg, fältspade). Ståltråd/ snubbeltråd. Dubbelkikare/ Observationskikare. Målskiss. Rapportblanketter. (anteckn. mtrl) Försvarsladdning (vid behov). Ra (sammbands mtrl ) + extra accar. NVD.(mörker utr.) Gn 1 = 390g (inkl batterier, exkl. bärmask 230 g) Universalverktyg. Larmminor. (kan ersättas med snubbeltråd & konservburk) Ptrltält. / Knäppetält Pulka vid behov. ================ Som sagt listan är ju en bara en grund ... anser man att man kan lösa samma uppg. fast med det man "står & går i" så kan man ju självklart göra det. Mkt av utrustningen här ovan kan ju med fördel ersättas med civila märken som är bra mkt bättre , både vikt och kvalitét-mässigt än den mtrl som Kronan tillhandahåller. / Mvh Andy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stella-Polaris Posted May 25, 2005 Report Share Posted May 25, 2005 Klockrent Stella-Polaris ! *mummlar* Då vet alla forums-medlemmar vad som gäller vid o-platstjänst ifortsättningen. ;) Personligen så väljer jag att ha med GPS med iförväg-inmatade ref.-punkter , så att jag i min inrapportering snabbt och lätt kan ge snabba och exakta uppgifter. Att prioritera bort GPS är ju inte den första prylen som ploppar upp i mitt huvud om jag säger så. Personligen så försöker jag alltid i första hand byta bort sovsäcken och ersätta den med alternativ såsom t.ex Coma-jacka eller en Softie-jacka. Värme är inget man skall slarva med , men jag gillar inte att ligga nerkrupen i en sovsäck av förklarliga skäl. Oftast så är det ibland smidigare med lösa förstärknings byxor / jacka än att släpa på en stor otymplig sovsäck. Det är ju en massa "yttre faktorer" att ta hänsyn till även om man bara skall lösa tjänsten under 2 dygn. Dyker det till ex. upp omständigheter som gör att man måste fortsätta lösa uppgift .... så blir det ju genast mycket svårar att lösa detta om man inte har en bra grund med sig ut från början. Detta tar jag givetvis i beaktande då jag väljer utrustning / packning , även om min order är att lösa o-plats under 2 dgr. Det jag vill säga är att det finns inget generellt , men ibland kan det vara bra att inte ha för lite mtrl med sig. Har kört mängder av O-plats tjänst under åren och jag vill också sträva efter minmal vikt , så missuppfatta mig rätt. Här är en lista på mtrl att vraka och välja utifrån. Den som känner för att vara seriös kan ju komplettera färdigt listan med viktuppgifter. ;) Personlig utrustning: M/ 90 med kängor och fältmössa (buren). Patrullsäck/ Minmum 70 liters (beroende på årstid). Liggunderlag. Gore- Tex överdrag. Extra strumpor. Extra skjorta. Värmetröja. Regnkläder (vår, sommar, höst). Värmejacka 90/ Fjällduken (vår, höst, vinter). Hjälmunderlag/ ollesbrorsa. Vattenflaska 1 lit (1,5 liters petflaska/ camelback) (vår, sommar, höst). Ca: 2,5 Kg- 4,5 Kg Termos med varm dryck (choklad, soppa). Ca: 1,1 Kg Mat (färdiga mackor, gigantsblock, Dry-Tec). Nödlivsmedel. Vikt Ca: 220 g Sovsäck (vår, höst, vinter). Vikt: Sommarsäcken: 1000 g. Vintersäcken: 1900 g. Tillsammans: 2900 g Stridsväst. Personligt EHV fördelaktligen med Optik. Skidor/ snöskor (Vintertid). =================================== Gemensam utrustning: Karta. Kompass. GPS. Maskeringsmtrl (masknät, gilliesuit, osv). Fältarbetsmtrl (yxa, minisåg, fältspade). Ståltråd/ snubbeltråd. Dubbelkikare/ Observationskikare. Målskiss. Rapportblanketter. (anteckn. mtrl) Försvarsladdning (vid behov). Ra (sammbands mtrl ) + extra accar. NVD.(mörker utr.) Gn 1 = 390g (inkl batterier, exkl. bärmask 230 g) Universalverktyg. Larmminor. (kan ersättas med snubbeltråd & konservburk) Ptrltält. / Knäppetält Pulka vid behov. ================ Som sagt listan är ju en bara en grund ... anser man att man kan lösa samma uppg. fast med det man "står & går i" så kan man ju självklart göra det. Mkt av utrustningen här ovan kan ju med fördel ersättas med civila märken som är bra mkt bättre , både vikt och kvalitét-mässigt än den mtrl som Kronan tillhandahåller. / Mvh Andy Tja Anderew, alla har vi våra sätt. För att klargöra lite. GPS kräver batterier, utbildning samt är ett system som ej ligger under vår kontroll. Dessutom finns störutrustning mot systemet vilket gör att jag ej litar på det. Larm mineringar. O-platsen skall vara så pass dold att det är själva skyddet. En larmminering kan avslöja en. Ok har de hund så är man nog torsk ändå. Visst går coma jackan före sovsäck. där av att jag skrev om mycket kallt sovsäck Mat valet är vi överens om. inget onödigt eldande. Yxa, såg om man måste snabbt få till en o-plats. Annars klarar man sig med en kniv som även är tyst. Ståltråden klarar man sig utan .. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andrew Posted May 25, 2005 Report Share Posted May 25, 2005 Karta & kompass kräver också utb. GPS är ett kompliment till kartan och kompassen. Vi får väl hoppas att folk som skall lösa O-plats tj. vet hur man nyttjar GPS om tar med sig GPS. Vad det gäller batterier så är det inga mängder vi snackar om. Det jag skulle prioritera först och titta på för att minska vikten skulle vara fokus på att få med så lätt och smidig sammbands utr. som möjligt. När det gäller sb. mtrl så är detta en av de punkter där det finns många kilo att spara in på. Vad det gäller larm minering så har jag andra erf. Det är inte alltid man har möjlighet att bygga skolboks o-platsen. Marken / Terrrängen eller omgivningen kanske inte medger möjligheten att dels utföra fältarbeten för att få "drömm gömman" , dels så kan omständigheter under infil mm påverkat mitt val till att man kanske inte behöver gräva ner sig utan klarar att lösa o-plats utan att "gräva ner sig" det är i dessa fall som bla. ståltråd kommer mkt väl till sin använding. Jag vill hellre ha en förvarning och kunna dra mig ur med den information jag lyckats sammla in än att bli upptäckt och tvingas ta strid. Snubbeltråd, 10 st AAA batterier eller 1 st GPS är inte de stora "vikt-tjuvarna" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flamdämpare Posted May 26, 2005 Report Share Posted May 26, 2005 Det har ju inte med vikten att göra men gör ändå sitt till för att behålla stridsvärdet. Tänk på att ta med tjocka plastpåsar till att gömma er avföring och urin. Näsan är en sensor som glöms bort ibland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zaitoh Posted May 26, 2005 Report Share Posted May 26, 2005 PET-flaska är bättre för urin... Någon bra påse för avföring har jag dock aldrig hittat. Vad funkar för er? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted May 26, 2005 Report Share Posted May 26, 2005 PET-flaska är bättre för urin... Någon bra påse för avföring har jag dock aldrig hittat. Vad funkar för er? plastpåse 06 ? ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zaitoh Posted May 26, 2005 Report Share Posted May 26, 2005 Nu var det ju ett tag sen jag låg inne... men är det påsen som följer med skyddsmasken? B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted May 26, 2005 Report Share Posted May 26, 2005 Nu var det ju ett tag sen jag låg inne... men är det påsen som följer med skyddsmasken? B) Nej, det är plastpåse 166. Men det kanske var den Blackadder menade? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest järnhink Posted May 26, 2005 Report Share Posted May 26, 2005 För urin andvänds petflaska alternativt en liten dunk. Sen tar alla ptrl. medlemmar varsin kondom man klipper toppen av, den återandvänds. För det större behovet tar man hund skitpåsar, dom lägger man sen i ett tomt rör till grgbumporna. Ni har ju för övrigt glömt en viktig sak man ofta behöver vid spaning, och det är en kamera. Ligger man på o-plats en längre tid, då menar jag minst en vanlig arbetsvecka, då har man två andra stora problem. Det första är tristessen, om man är fyra pers som ligger på o-platsen har man en som spanar, en postbakåt och två i viloläge, efter någon dag går det inte att sova mer så då måste man hitta på nått annat, lämpligt att ha med sig är en tjock och spännande bok. Det andra är att efter som man bara ligger alt. sitter upp så blir man efter några dagar helt pajj i kroppen eftersom att man inte rör på sig, då får man göra någon form av "fys" inne i o-platsen. Om det finns plats och upptäcktsrisken bedöms som minimal självklart. Några lättare brak pass om dagen för att hålla igång kroppen är lämpligt. Men det är ju självklart inte allttid möjligt med sånt, men om det finns möjlighet så är det att rekomendera, för annars så kan kroppen om man har otur "strejka" vid ett hastigt urdragande eller urnästling! O-plats en o-plats till innifrån innästling på o-plats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andrew Posted May 26, 2005 Report Share Posted May 26, 2005 Låt inte tråden sväva iväg om bajs och hur man löser o-plats tjänst nu. Vi kan väl vara överräns om att försöka hålla oss till utrustningen och dess vikt-aspekt. Vikt på kondom och hundbajs påsar i all ära men om någon sitter inne med vikt data på prylar så är ju dessa av intresse i just denna tråden med tanke på vad som efterfrågades då tråden skapades. Tips och trix , erf, hur man kan lösa o-tjänst kan ju med fördel hållas i en egen tråd. På så sätt blir forumet mer strukturerat och en fakta-bank som är lättare att finna info i. Precis just detta var ju lite av tanken när soldf-forumet skapades. (läs första inlägget ) Detta är min önskan som forums medlem ialla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stella-Polaris Posted May 26, 2005 Report Share Posted May 26, 2005 Karta & kompass kräver också utb.GPS är ett kompliment till kartan och kompassen. Vi får väl hoppas att folk som skall lösa O-plats tj. vet hur man nyttjar GPS om tar med sig GPS. Vad det gäller batterier så är det inga mängder vi snackar om. Det jag skulle prioritera först och titta på för att minska vikten skulle vara fokus på att få med så lätt och smidig sammbands utr. som möjligt. När det gäller sb. mtrl så är detta en av de punkter där det finns många kilo att spara in på. Vad det gäller larm minering så har jag andra erf. Det är inte alltid man har möjlighet att bygga skolboks o-platsen. Marken / Terrrängen eller omgivningen kanske inte medger möjligheten att dels utföra fältarbeten för att få "drömm gömman" , dels så kan omständigheter under infil mm påverkat mitt val till att man kanske inte behöver gräva ner sig utan klarar att lösa o-plats utan att "gräva ner sig" det är i dessa fall som bla. ståltråd kommer mkt väl till sin använding. Jag vill hellre ha en förvarning och kunna dra mig ur med den information jag lyckats sammla in än att bli upptäckt och tvingas ta strid. Snubbeltråd, 10 st AAA batterier eller 1 st GPS är inte de stora "vikt-tjuvarna" Andrews, jag tror vi ligger så nära varandra i tankarna i vikt behov att vi knappast behöver disskutera den aspekten. Ang larmminor och gps så finns det både för och nackdelar. Kanske att ta upp i en annan tråd. Tyvärr lär man få nöja sig med tilldelad sambandsutrustning och kanske le när man spänner på sig Ra 146:an men man kan ju alltid hoppas att man får något annat. En extravikt, som jag faktiskt tycker är synd att den utgått, är trampgeneratorn som minskar behovet för batterier.. Tror faktiskt att batterier kan vara en bristvara i ett verkligt läge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts