Jump to content

Erfarenheter av 3

tias

Recommended Posts

Hejsan!

Är det någon här på forumet som har erfarenhet av 3g leverantören 3. Såg att SonyEricssons z800i är släppt.... så jag funderar på att byta till 3, men jag har hört att det har strulat en del för dom..... hoppas att någon här har erfarenheter.....

//Mattias :wub:

pic6.jpg

bytt bild.... hoppas denna funkar.

Har ingen själv men en kompis har.

Enligt honom är det bra när det funkar, och när det inte funkar är suppporten sådär. Kan fråga närmare nästa gång jag pratar med honom.

Vad är det på bilden ? Utspilld akvarellfärg? Månen?

Har ett abbonemang via 3. Det går ut nu i Maj o jag kommer byta direkt. Det är bara skräp, inget funkar, man får inget igen för att det inte funkar, etc.

Typisk dag med 3.

Pzkfw: "Hmmm, tror jag ringer till mamma *fipplar med telefonen*

tele: "Hörrudu, ska du verkligen ringa till mamma?"

Pzkfw: "Ja, ring nu!"

tele: "Du, jag tror det vore bra för dig att inte ringa."

Pzkfw: "Vad i helvete? Ring morsan!"

tele: "Är du riktigt riktigt säker på det? Kanske jag skulle ringa jobbet åt dig istället?"

Pzkfw: "Din jävla ludermaskin!!! RING MORSAN O GÖR DET NU!!!"

tele: "Hoppsan, här var vi upprörda! Nu stänger jag av mig i en timme så får du tid att lugna ned dig..."

Standard. Skitfirma. Glöm allt vad 3 heter. :dong::dong:

O vad fan är det för psycho bild du lagt upp? :)

Jag har ett tre abonnemang, och det är väldigt bra med fria minuter. Jag vet inte om det beror på abonemanget eller telefonen (LG 8110) men när man ringer så kopplar den inte samtalet utan man får lägga på och ringa en gång till, ibland upp till 4 gånger. Den är också väldigt seg när den väl kopplar så det blir man lite irriterad över. Täckningen var dålig till en början men har blivit bättre med tiden, men den är fortfarande inte på topp.

Deras fakturor har det varit krångel med några gånger men de på supporten är vänliga så de brukar lösa sig.

Så jag ser inget fel på att använda 3 bara du har en telefon som inte går sönder lätt.

Har själv inget 3 abonnemang, men jag vet från vänner och personer som jobbar med mobiltelefoni åt en annan operatör att dom har relativt mycket problem. Vad jag förstått beror det till största delen på att 3 inte har nog mycket nätutrymme, detta ledar inte oväntat till att samtal inte kan kopplas upp. Men dom har också dragits med en del skumma fel också, som att samtal kopplas fel tex.

Har flertalet vänner som har 3 och alla är överrens...det är uselt. Samtal kommer ej fram, texten försvinner i sms, kan ej ringa ut m.m. Min ena vän blev så förbannad att han begravde sin tele nyligen och sedan köpte en ny med ett annat abonemang :lol: . Slutsatsen är att jag själv aldrig skulle köpa en telefon från 3.

Jag har ingen erfarenhet av 3 abonnemang, men är det bara jag som får fet déja vu upplevelse och minns GSM telefonernas första, stapplande steg?

Samma typ av klagomål..

:D

Har flertalet vänner som har 3 och alla är överrens...det är uselt. Samtal kommer ej fram, texten försvinner i sms, kan ej ringa ut m.m. Min ena vän blev så förbannad att han begravde sin tele nyligen och sedan köpte en ny med ett annat abonemang :D . Slutsatsen är att jag själv aldrig skulle köpa en telefon från 3.

Begravt den?

Jag skulle sprängt den istället.

125g sprängdeg, lite eltejp, någon meter pentyl, en sprängpatron och ca 30sec krutstubin hade löst problemet en gång för alla.

Har personliga erfarenheter i form av att jag ibland försöker upprätta samband med bekanta utrustade med 3-abonnemang. Alltför många gånger sker dessa försök utan framgång. Om jag till äventyrs skulle lyckas kan nätet bestämma sig för att jag pratat klart med motparten, och helt enkelt koppla ner sambandet igen. Detta kan inträffa oavsett 3-telefonistens position och eventuella rörelse.

Kort sammanfattning av mina erfarenheter så här långt - skräp!

Frågade en polare på Ericsson eftersom jag måste ha ny telefon nu. Han rekomenderade mig att skaffa en "vanlig" eftersom 3g ännu drogs med mycket barnsjukdomar. Inte minst telefonerna i sig.

/martinator

Jag har halverat min kostnad med 3. Dock fanns inte abbonemang förra sommaren som man kunde ringa för 69 öre/ minut till allt o alla när som hellst. Så det är ju billigt.

Dåligt nät, dock blir det bättre för varje dag. Men det är ofta som samtal bryts helt. Även då man har full 3- täckning. Stundtals kan man inte ringa ut eller ta emot samtal. Så måste man vara säker på att nå eller nås är det ett mycket dåligt val.

Telefonen i sig är jordens sämsta telefon. Det är en 8110..

Micken har gått sönder på min och kanske hälften av mina vänners liknande telefoner. Så nu kan jag bara ringa med headset. Men nu har kontakten till headsetet på luren börjat glappa. Så nu måste jag pricka in rätt vinkel på "piggen".

Fakturafel har förekommit på för många av mina vänner. Så var noga med att kontrollera.

Jag ska reklammera felen, men har inte kommit till skott ännu.

Jag var lite osäker på hur jag skulle gå till väga. Så jag ringde en konsumentvägledare på medborgarhuset. Hon besvarade alla mina frågor och lite till. Direkt efteråt ringde jag till 3, som vanligt får man prata med en nöthjärna som knappt vet nånting utanför deras 3 vanligaste frågor. Nästan som robotar faktiskt.

Nu kommer ett mycket hett tips till alla er som ska reklamera nåt och inte känner att nån på företaget tar er på allvar och tar beslut.: SKRIV ETT UTFÖRLIGT BREV TILL FÖRETAGET. TYDLIGEN SKA DE FLESTA FÖRETAGEN VARA SKYLDIGA TILL ATT SKICKA DET TILL DERAS REKLAMMATIONSAVDELNING DÄR EN BESLUTSFATTARE TAR TAG I JUST DITT ÄRENDE.

Guest KanonMat

Jag har haft 3 sedan januari i år. Aldrig upplevt något problem med det. Tvärtom är det fan så mkt bättre täckning än vad jag hade med vodafone (och det gäller alla ställen jag varit på med både 2g och 3g). Samtal som bryts, konstiga räkningar eller dylikt har jag heller aldrig upplevt.

Jag förstår verkligen inte allt gnäll om att 3 ska vara så värdelösa hit o dit på allt. I alla fall inte som det är idag.

Verkar snarare som att flertalet problem hänger ihop med kassa telefoner, typ äldre modeller... själv har jag en motorola E1000. Kan rekomendera den. Annars verkar A1000 väldigt skojig.

Kan väl delvis hålla med @Kanonmat om att det kan bero på kassa telefoner. Men en av anledningarna till att jag köpte 3 var att telefonen skulle va gratis. Så det är ju inte så att man vill köpa en ny för sina pengar.

Man kan tydligen uppgradera mjukvaran i sin telefon vartefter gratis hos 3. Det tar typ 30 minuter.

Jag och min kollega hade samma fel till och från i nån månad runt februari. Man kunde inte ringa eller ta emot samtal. Så vi ringde in till 3 och berättade vårat fel.

-Kundtjänst: Ja, vi vet att det kan vara si och så ibland beroende på var man bor. Desto glesare med master, desto sämre täckning. Var befinner ni er när ni upplever dessa problem?

- Vi: Innanför tullarna runt söder och city, och ibland precis utanför tullarna.

-Operatören: Ehmm....jaha...ok.. då vet jag faktiskt inte riktigt...

Ganska tätt inpå gick min mick sönder så att den jag pratade med knappt hörde mig. Det lät ungefär som att jag stod på andra sidan av en motorväg med hörbarhet etta.

-Kundtjänst: Hallå...HALLÅ! Jag hör dig knappt.

- Jag: Det är det som är felet.

-Kundtjänst: Lämna in luren till 3, den är sönder.

Tre kör med vodafone när de inte har egen täckning, det kan vara bra att veta. Om det inte finns tre-master där du tänker vara kolla upp hur vodafones täckning är.

(blågul kan nog ta bort ett av dessa...

tele2 har f.ö. jättebra fungerande internetuppkoppling just nu...)

• 3 weeks later...

Nej jag är inte heller impad av bindningstider..... men 3 verkar ha skumma regler för sina kontantkort....

På måndag så får jag min Z800i.... :banghead:

Jag hatar 3!

Mitt abonnemang går ut i Juni och då jädrar byter jag tillbaka till Telia..

Kanske mindre förmånligt och dyrare, men nog fan fungerar det att ringa med det (till skillnad från 3).

Min telefon LG 8110 har gått sönder 3 gånger under ett år och varje gång den varit inne för reparation har det tagit 1 månad.. Har krävt om pengarna tillbaka för telefonen nu :o

Jag hatar Tre pga den telefonmodell jag valde, z1010, det visade sig att den hade kass programvara och måste uppdateras för att fungera som den ska i tre´s nät, detta ska ta nästan 2 veckor säger tre och jag får inte låna någon telefon under tiden...så någon uppdatering blir det inte

fast kan i för sig leva med felet...kan inte surfa in på tre´s portal om jag befinner mig utanför göteborg eller sthlm....

• 11 months later...

Då har man haft sitt 3 abbonemang i ett år nu. Har i stora drag funkat riktigt bra, men har märkt att ute i ingenstans i Småland så funkar det inte :)

Mobilen en SE Z800i har också funkat riktigt bra.

Så jag ska jag bara invänta någon ny SonyEricsson 3g mobil innan jag förlänger mitt abbonemang.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...