Guest FhF laddare Posted May 7, 2005 Report Share Posted May 7, 2005 Är just hem kommen från gamla F9 och från en rundvandring inne på dom 2 gamla bergshangarerna.Vi var bland dom första civila som fick vistas å fotografera inne i den gamla bergshangaren från 1941.Den har varit stängd sedan man tog bort hemlighets stämpeln(2002) Lika dant med bergshangaren vid nyaberget.Den gamla e på åtta tusen Kvm och rätt så futtig i grottan(Fniss) medan den nya från 1955 är på tjugotvå tusen kvm å den måste ses för att förstå hur stor å inponerande den är Varje Tis så har man en visning på gamla F9 www.aeroseum.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkstar Posted May 7, 2005 Report Share Posted May 7, 2005 (edited) Jo, jag var där för någon dryg vecka sedan. Åkte med guiden hem, och han berättade så många historier han bara kunde på den korta bilresan in till stan. Underbart ställe. Man blir lite ledsen i ögat dock av alla planer om femkamp och sånt, men det kanske behövs. Att det ska bli mer av ett upplevelsecentrum än museum är rätt bra tycker jag. Man måste få prova saker, inte bara se dem. Själv skulle jag gärna flyga lite, men jag var rätt nöjd med att få sätta mig i ett av de Draken som stod där. Några av mina bilder. Edited May 7, 2005 by darkstar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlackIce Posted May 7, 2005 Report Share Posted May 7, 2005 Ser riktigt trevligt ut! När ska dom göra samma sak på F8? Den dagen vet jag iaf en som kommer se ut så här ---> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest FhF laddare Posted May 7, 2005 Report Share Posted May 7, 2005 Gamla F18 blir ju en ny stads del i Botkyrka Å det är ju så oxå med gamla F2 vars hangar 82(T 2) e riven.där e det bostads hus..Fast gamla F9 blir förhoppningsvis kvar. En av guiderna sa att det kanske blir K märket Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sljivovica Posted May 8, 2005 Report Share Posted May 8, 2005 Gamla Tullinge har man harvat på under AMU I och II.. Har för mig att det nämndes att dom hade Sveriges längsta militära rullbana, 2400 m? Bekräfta eller dementera den som sitter på säker info. B) Det tog en skaplig stund att knalla runt området med båda banorna i alla fall. På våran tid fanns även "fångstnätet" kvar i ena banändan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsev Posted May 8, 2005 Report Share Posted May 8, 2005 Gamla Tullinge har man harvat på under AMU I och II.. Har för mig att det nämndes att dom hade Sveriges längsta militära rullbana, 2400 m? Bekräfta eller dementera den som sitter på säker info. B) Det tog en skaplig stund att knalla runt området med båda banorna i alla fall. På våran tid fanns även "fångstnätet" kvar i ena banändan. Längsta militära rullbana som även används civilt är F21 Kallax rullbana med 3350m. Detta är den längsta landningsbanan i Sverige. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sljivovica Posted May 8, 2005 Report Share Posted May 8, 2005 Here I go OT.. ;) Blev inte den banan förlängd för något år sedan för att kunna ta emot tungt fraktflyg? När jag pratar om min vpl. så härör den från tiden då Jesus körde flakmoppe.. Lovar att inte bryta trådar inom närmaste dygnen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest FhF laddare Posted May 8, 2005 Report Share Posted May 8, 2005 F18 har eller hade Sveriges längsta militära rullbana, 2400 m.Uppe i Luleå så har man både en civil å en militär enhet på samma bana så att säg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted May 8, 2005 Report Share Posted May 8, 2005 Finns redan en tråd om Säve bergshangarer http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic=14506&hl=aeroseum Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nsky_517 Posted May 8, 2005 Report Share Posted May 8, 2005 (edited) Den "huey'n" har man ju lekt i lite... Den stod på F7 Såtenäs 1999 när jag gjorde lumpen. trodde den hade skrotats, men kul att se att den finns kvar. Det var flygbasjägarna som hade den för att öva i, och dom som sprayade den svart ock klottrade dit LYNX. Edited May 8, 2005 by nsky_517 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted May 8, 2005 Report Share Posted May 8, 2005 Den "huey'n" har man ju lekt i lite... Den stod på F7 Såtenäs 1999 när jag gjorde lumpen. trodde den hade skrotats, men kul att se att den finns kvar. Den stod kvar på F7 vintern 00/01. Undrar när den flyttades därifrån. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest FhF laddare Posted May 9, 2005 Report Share Posted May 9, 2005 (edited) När jag till hörde Beredskaps pluton så var vi på F7 å jönssade i skogen.Och efter det så hade vi genomgång vid "hueyn å gissa vem som lyckades få en dörr på sig för han lutade sig på den :P Edited May 9, 2005 by FhF laddare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted May 10, 2005 Report Share Posted May 10, 2005 Den stod kvar på F7 vintern 00/01. Undrar när den flyttades därifrån. Den var inte där 03/04 iaf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts