APC-mannen Posted May 7, 2005 Report Share Posted May 7, 2005 Hoppas att någon Excel-expert har lust att hjälpa mig. På http://www.student.hig.se/~nf01jhl/soldf/inleveransdatum.xls finns ett dokument med data från ett datasystem i kolumn A. Denna data motsvarar ett antal datum, men HUR ska jag bära mig åt att få Excel att fatta att det är just datum och inget annat??? Jag har provat det mesta känns det som, men antingen är jag löjligt trög eller så går det helt enkelt inte... I kolumn C kan ni se hur jag skulle vilja att datumen såg ut istället, alltså formaterade som datum. Resterande kolumner i dokumentet är ok, det har jag koll på. Finns det nån som kan detta? EDIT: Att manuellt skriva om 800+ celler är inget alternativ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted May 7, 2005 Report Share Posted May 7, 2005 Markerar man cellerna och högerklickan och väljer "formatera celler" kommer man till en meny där man i fliken "tal" kan välja med olika datumformat. Av någon outgrundlig anledning blir det bara en massa #######-tecken. Men det var kanske just detta ditt problem är. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alien Posted May 7, 2005 Report Share Posted May 7, 2005 Av någon outgrundlig anledning blir det bara en massa #######-tecken. Men det var kanske just detta ditt problem är. Dessa försvinner om man autoanpassar bredden på kolumnerna. (dubbelklicka på strecket mellan kolumnrubrikerna (ex | A | B | C | osv)). Link to comment Share on other sites More sharing options...
APC-mannen Posted May 7, 2005 Author Report Share Posted May 7, 2005 Dessa försvinner om man autoanpassar bredden på kolumnerna. (dubbelklicka på strecket mellan kolumnrubrikerna (ex | A | B | C | osv)). Det är tyvärr inte det som är problemet i det här fallet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
APC-mannen Posted May 7, 2005 Author Report Share Posted May 7, 2005 Markerar man cellerna och högerklickan och väljer "formatera celler" kommer man till en meny där man i fliken "tal" kan välja med olika datumformat. Av någon outgrundlig anledning blir det bara en massa #######-tecken. Men det var kanske just detta ditt problem är. Just precis. Jag fattar inte varför det inte är så enkelt som det borde vara! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pannben Posted May 7, 2005 Report Share Posted May 7, 2005 Felet beror på att "20000101" (utan bindestreck) tolkas som ett heltal, medan "2000-01-01" tolkas som ett datum. Vidare kodas datum automatiskt om till heltal, närmare bestämt antalet dagar sedan 1900-01-01. Alltså blir 2000-01-01 36526. Omvänt skulle då 20000101 tolkas som det datum som inträffar 20.000.101 dagar efter sekelskiftet 1900, d.v.s. drygt 50.000 år in i framtiden. Detta tolkar Excel antagligen som orimligt och visar istället #######. Ett sätt att lösa detta kan vara att i cell C3 klistra in =EXTEXT(A3;1;4)&"-"&EXTEXT(A3;5;2)&"-"&EXTEXT(A3;7;2) och sedan fylla på nedåt. Mycket siffror och onödigt vetande, men hoppas det löser problemet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
APC-mannen Posted May 7, 2005 Author Report Share Posted May 7, 2005 Felet beror på att "20000101" (utan bindestreck) tolkas som ett heltal, medan "2000-01-01" tolkas som ett datum. Vidare kodas datum automatiskt om till heltal, närmare bestämt antalet dagar sedan 1900-01-01. Alltså blir 2000-01-01 36526. Omvänt skulle då 20000101 tolkas som det datum som inträffar 20.000.101 dagar efter sekelskiftet 1900, d.v.s. drygt 50.000 år in i framtiden. Detta tolkar Excel antagligen som orimligt och visar istället #######. Ett sätt att lösa detta kan vara att i cell C3 klistra in =EXTEXT(A3;1;4)&"-"&EXTEXT(A3;5;2)&"-"&EXTEXT(A3;7;2) och sedan fylla på nedåt. Mycket siffror och onödigt vetande, men hoppas det löser problemet... Perfekt! Tack Pannben för otroligt bra hjälp!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.