Vildmannen Posted May 7, 2005 Report Share Posted May 7, 2005 I radio, TV och tidningar hävdar flera journalister att det idag är 60 år sedan andra världskriget slutade. http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,641117,00.html Detta är ju inte riktigt korrekt. Stridigheterna i Europa tog slut, men i Stilla Havet fortsatte kriget ända tills dess att Japan undertecknade kapitulationsdokumentet ombord på USS Missouri den 2/9 1945. <------ journalistkåren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted May 7, 2005 Report Share Posted May 7, 2005 Jag brukar bara få skäll då jag berättar att jag skriver till tidningarna och ber dem ändra sig... men nu har jag gjort det i alla fall. /J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerle Posted May 7, 2005 Report Share Posted May 7, 2005 [email protected] fick det här för ett tag sedan: " I dag, den 7 maj, är det 60 år sedan andra världskriget tog slut. " Är det inte , nej. Kriget pågick länge än, slaget om Okinawa, där jag nu bor, varade från april till juli, enligt en del källor dödades upp till 19000 amerikaner, 53000 sårades, 36 skepp sänktes, över 760 flygplan förstördes. Japan förlorade långt över 100000 soldater och 7800 flygplan, i princip hela den japanska flottan sänktes. De värsta förlusterna drabbade de oskyldiga Okinawaborna som ockuperats av Japan, över 100000 dog, det uppskattas att en fjärdedel till en tredjedel av alla civila på ön dog i striderna. Knappt ett hus fanns kvar, den unika kulturen på Okinawa utplånades nästan helt. Atombombningarna av Hiroshima och Nagasaki, 6 respektive 9 augusti dödade omedelbart långt över 100000 människor. Efterverkningarna uppskattas ha dödat 100000-200000 till. Japan gick 2 september 1945 med på ovillkorlig kapitulation, något som räddade otaliga miljoner amerikanska, brittiska, Commonwealth och inte minst japanska liv genom att en invasion av de japanska hem-öarna inte längre var nödvändig. Fira gärna 7 och 8 maj men fira dem pga vad som verkligen hände, det europeiska kriget tog slut, i resten av världen pågick andra världskriget med oförminskad styrka! Hälsningar, Thomas Gerle, Sergeant, US Marine Corps, Okinawa, Japan" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerle Posted May 9, 2005 Report Share Posted May 9, 2005 Jaha, jag fick faktiskt ett tackbrev, där journalisten skrev att hon ändrat artikeln och tackade för påpekandet! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted May 9, 2005 Report Share Posted May 9, 2005 Jaha, jag fick faktiskt ett tackbrev, där journalisten skrev att hon ändrat artikeln och tackade för påpekandet! Dito. Hej , du har helt rätt, du och flera andra som hört av sig. Det är ändrat nu. Tack för att du tog dig tid att påpeka den slarviga skrivningen. Och en snabb kontroll i artikeln visar att nu står det rätt. /J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.