Jump to content

Vad är pionjärer?

Guest lars_midgard

Recommended Posts

• Replies 68
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Du får specificera, är det finska eller svenska pionjärer du syftar på? Dom finska är ingenjörer som bygger broar och minerar. Jag har inte hört ordet i sverige annat än om "pionjärdyk" vilka är dykare som undersöker vattnet som bron skall byggas över.

Guest lars_midgard

Var på gamla i21 i Sollefteå, o i en av kasernerna hade d varit pionjärer. I lumpen fanns de pionjärer oxå men ja fattade inte vad deras uppgift var.

Pionjärer i Utlandsstyrkan är i allmänhet hantverkare.

Hemma är pionjärer väl snarast manöverförbandens egna förstörelseexpertis med uppgift att spränga lite allt möjligt under diverse förhållanden.

/Krook

Du får specificera, är det finska eller svenska pionjärer du syftar på? Dom finska är ingenjörer som bygger broar och minerar. Jag har inte hört ordet i sverige annat än om "pionjärdyk" vilka är dykare som undersöker vattnet som bron skall byggas över.

Sen så finns det också stridspionjärer i Finland vars uppgift jag tror består till största delen av att röja under anfall, medelst då t.ex. rörröjare.

Liten presentation .

Pionjärsoldater utför mineringar och fältarbeten.

De utbildas och placeras i t.ex infanteri och pansarförband till skillnad mot ingenjörsoldaterna som utbildas och placeras i ingenjörförband.

Så värst mycket bro bygger dock inte pionjärerna.

@röjsop.

Pionjärdykare finns det inget som heter, däremot fältarbetsdykare, eller armédykare.

Dessa utbildas inom ingenjörtrupperna.

The Swede :camo:

Fastlänning.

På P18 byggdes det bro så det stod härliga till, nåt åbäke som lastades på tre lastbilar och bestod av tusen delar, praktisk värre var den! Sätt i en bult fel, kom på det när sista delen ska fast, ta isär skiten igen hitta rätt bult börja om...

Fastlänning.

På P18 byggdes det bro så det stod härliga till, nåt åbäke som lastades på tre lastbilar och bestod av tusen delar, praktisk värre var den! Sätt i en bult fel, kom på det när sista delen ska fast, ta isär skiten igen hitta rätt bult börja om...

Låter som en KB4, broarnas bro :D

Den har man byggt ett antal gånger.

Jag vill dock fortfarande påstå att det hör till ovanligheterna att pionjärer bygger bro, åtminstone i Sverige.

@röjsop.

Pionjärdykare finns det inget som heter, däremot fältarbetsdykare, eller armédykare.

Dessa utbildas inom ingenjörtrupperna.

@ Le Swede och @ Hamiltons gosse

Nja.. alltså.. skrap skrap

Det du (röjsop) nog menar är PI-DYK hos oss.. Detta är kanske inte den exakta benämningen på den vpl som sedan för resten av sitt liv kommer stå i givakt med dykardräkten påtagen i ett mobförråd, men vi brukar kalla dem "pionjärdykare/PI Dyk i och med att de organisatoriskt tillhör PI hos oss. Dessa killar är sprungna ur gammla KA Min Dyk som sedan så vitt jag vet blev Amf-Dyk osv...

Dykarna som ingår i Amfibiebrigadens Amfibie-pionjärkompani skall klara att dyka i varierad form av väderlek och oberoende av årstid. Uppgifter såsom ammunitionsröjning, sökning och bärgning, svets och skärning, sprängningsarbeten samt diverse muddringsarbeten kommer att ingår i deras uppgifter som dykare.

Mer info på Amf4 (AO) hemsida

GMY

Edited by Rokare

Muckade själv från pionjärkompaniet på P10 förra våren. Krigskompaniet fick namnet 22. pionjärkompaniet, alltså andra pionjärbataljons andra kompani.

Vårt kompani påminde mycket om ett vanligt mekskyttekompani men vi var utrustade med 302:or. Förutom en robot-, två mekskytte- och en stab- och trosspluton hade vi även en maskintropp som hade diverse tung utrustning för förstörelse och fördröjning.

Det som särskiljer ett pionjärkompani från andra är, förutom utrustningen, att mer av tiden läggs på utbildning i sprängtjänst, minering och andra fördröjande fältarbeten.

/RP

Muckade som maskinförare på pionjärkompani. MekB7 (P7) 96-97

Skytts kompani

Indelningen var enkel

1:a & 2:a pluton, renodlade pionjärer, minering, fördröjningsstrid.

3:e Maskin pluton, Lastbil, Grävlastare, Hjullastare, Grävmaskin.

4:e Maskin pluton, Lastbil, Grävlastare, Hjullastare, Grävmaskin.

5:e Bro pluton, KB5 inklusive de härligt lååånga lastbilsflaken.

Jag sysslade en hel del med vägbyggen, haubits-värn, stridsvagns-värn, springvärn och skitgropar....

Har för mig att det inte blev så mycket mer av denna form av pionjärkompani.

:baskerPa:

Idag heter välsamtliga Ingbat Pibat? Förrvar ju pionjärer, som sagt, plutoner i skyttebataljons ram (eller dylikt), vid egen bataljon så blev man ingenjörer istället.

Stormpionjärer försvann väl ungefär samtidigt som eldkastarna (tyvärr) gick i graven.

Edited by Hans Engström

vi hade PIplut. hos oss på pansar - tross 1989 - 90.

vad de gjorde?

tja.......

de sov aldrig.

det lekte i gummidräkter.(vit 101-dräkt)

de byggde broar (kb 4)

de sov aldrig.

de släpade omkring på AK 4 medan resten av XN hade k-pist.

de hade roliga övningar benämda RR.

de sov aldrig.

de sprängde den förhatliga tegelladan på skövde skjutfält i luften, med ca 200 kilo sprängdeg.

enda gången vi riktigt fattade vad de höll på med var när de utsatte oss för total sannering.

när vi fick gå igenom grovspolen på skövde skjutfält och de stod och tvättade oss rena med en brandslang med kallt vatten.

hade de inte vart iförda sina skyddsmasker hade nog deras sadistiska leenden orsakat kravaller.

@blackice.

våra orkade inte gräva grop, de ordnade en liten trevlig bur byggd i taggtråd istället.

men fångtjänst var åtminstone vid denna tid något som P-pionjärer sysslade med.

och i slutändan även hela p-tross.

däremot fanns det pi/bro grp även hos stridsvagns komp.

för att slippa vara beroende av att trossens broar fanns på rätt stället.

har även för mig att p-skytte hade en bropgrp.

Edited by bushman

5:e Bro pluton, KB5 inklusive de härligt lååånga lastbilsflaken.

Har för mig att det inte blev så mycket mer av denna form av pionjärkompani.

Det var som tusan, en KB 5 på ett pansarförband. Säkert att ni inte lyckades välta den eller något? :angry:

Jag förstår om det inte blev mer med det, med tanke på hur många (få) KB 5 vi har så lär det knappast räcka till att utrusta pionjärerna med, ens i dagens magra organisation...

Edited by LeadHead

Nja, Pi-plut på P4 utbildas inte i minröjning, dom kan minspana, inget mer.

Dom var verkligen inte SSK. Dom fick grundläggande SIB utbilding som alla soldater ska ha.

Dom var inte heller stormpionjärer, eftersom stormpionjärer har vi inte utbildat på 60år, dom kallas så för att dom ska verka lite häftigare.

Dom var inte heller stormpionjärer, eftersom stormpionjärer har vi inte utbildat på 60år, dom kallas så för att dom ska verka lite häftigare.

Fast ska vi vara petnoga var det knappt 40 år sedan vi utbildade de sista stormpionjärerna...

I IB 59 ingick det nämligen en stormpionjärpluton i understödskompaniet på skyttebataljonerna.

Nja, Pi-plut på P4 utbildas inte i minröjning, dom kan minspana, inget mer.

Dom var verkligen inte SSK. Dom fick grundläggande SIB utbilding som alla soldater ska ha.

på I17 89-90 klev deras pionjärer omkring i svarta baskrar.

hade en gammal klasskompis från gymnasiet i den plutonen som hävdade att det var bara pionjärer som hade rätt till sina svarta baskrar.

han blev något snopen när han såg en permisbuss från P4 stanna vid stadens torg och släppa av en busslast P4-ingar.

iklädda permisuniform M60, med den svarta(iofs då mörkblåa*) pansarbaskern.

men tydligen finns det lite sanning i den svarta färgen, vi har avhandlat det förr här på forumet.

dock var väl svart basker på en Inf-plut. inte så smart.

har för mig att de bara använde sina svarta baskrar i fält.

*FMLOG eller vad det då hette på 80-talet innehöll bevisligen färgblinda byråkrater, beställde ca 100 000 mörkblåa baskrar fel.

*FMLOG eller vad det då hette på 80-talet innehöll bevisligen färgblinda byråkrater, beställde ca 100 000 mörkblåa baskrar fel.

Och detta är en direkt felaktighet och myt som redan avhandlats på annan plats på forumet.

The Swede :)

Piplut bygger visst lite bro, vet att dom på Ingbat I19 bygger Balk Bro 2 iaf, det är som en vis man en gång sa lätthanterligt matriel det.

Det är kanske lite skillnad att vara pionjär på ett pansarförband och ett ingenjörförband.

Det vimlar inte precis av broar på pansarförbanden, inte sen KB4 utgått i allafall. ;)

The Swede :baskerKav:

Idag heter välsamtliga Ingbat Pibat? Förrvar ju pionjärer, som sagt, plutoner i skyttebataljons ram (eller dylikt), vid egen bataljon så blev man ingenjörer istället.

Finns det alltså inte kvar några divisionsingenjörbataljoner?

Någon som kan bekräfta det?

Piplut bygger visst lite bro, vet att dom på Ingbat I19 bygger Balk Bro 2 iaf, det är som en vis man en gång sa lätthanterligt matriel det.

Det är kanske lite skillnad att vara pionjär på ett pansarförband och ett ingenjörförband.

Det vimlar inte precis av broar på pansarförbanden, inte sen KB4 utgått i allafall. ;)

Nu vet jag inte vilken piplut på ingbat som Steken menade.

Det fanns (och finns troligen) en piplut på trkomp/pbat/I 19 och en ingplut på 2. ingkomp/ingbat/I 19.

Snart blir det visst ännu värre: piplut/trkomp/pbat vs. ingplut/ingkomp/pbat

Fast man kan ju hoppas att ingkomp blir ett fristående komp under I 19, iaf. så att de får ha kvar Ing 3:s förbandsvapen på axeln. Representanter för Fortifikationen kan ju inte gå runt med yxor på kragen och en snor-illgrön ("snilgr", ny färgbenämning) blaffa med pansarnäve på axeln!

Jag har dock ingen aning om huruvida piplut på I 19 byggde bro (BB2) under vårt utb-år. Men det är möjligt att deras KB var med på vår BB2-utb (under vilken jag rullade apelsiner på UGL i TÅME). Det finns iaf. tillräckligt med BB2-mtrl i BODEN-området för att sysselsätta både en och två plutoner...

Men de måste väl iofs. ha gjort något mer än att åka runt och leka psk i sina överbeväpnade 401:or (extra ksp för VC) ;)

Om de hade byggt någon bro under slutövningen eller C I 19:s övning så hade vi ju å andra sidan säkerligen fått köra en omväg på 2-3 mil för att trafikera den (med de få fordon som nu skulle vara aktuella).

,O

EDIT: Jag var lite för ivrig och hann messerschmitta i onödan innan jag såg att Steken faktiskt hade skrivit "piplut på ingbat". "Blåbrickor" till att röra till det... ;)

EDIT 2: Tog någon sneaky blågul bort mitt "FELLÄST, FÖRLÅT!" eller raderas det automatiskt om man ändrar ett långt inlägg till ett med bara någon mening? :)

EDIT 3: Sådär ja, nu har jag nog fått tillräckligt mycket truppslags- och kompanibashing för den här tentaperioden...

Edited by LeadHead