Pansarslusken Posted May 6, 2005 Report Share Posted May 6, 2005 Hej! Jag är en kille på 18 år som är oerhört intresserad av jakt. Eftersom jag är väldigt upptagen med fotboll så har jag aldrig riktigt hunnit ta tag i min "jaktkarriär". Men nu har jag äntligen bestämt mig för att ta jägarexamen. Jag bor i Karlskrona, som ligger i Blekinge (Sydöstra Götaland). Nu undrar jag vilket som är det bästa sättet att ta jägarexamen på om man har ganska begränsat (dock tillräckligt) med tid? Är det att ta en intensivkurs? Någon som kan ge mig länk eller nummer till närmsta stället jag kan göra det på? Hur mycket kostar det? Eller tycker ni man ska gå genom studiefrämjandet? Förslag tack. Är det kanske bäst att köpa böckerna och läsa hemma och sen ta proven separat? Hur går de till i så fall? Min far är jägare, så jag kan låna vapen (studsare och hagelgevär) av honom, samt ammunition. Hörde någonstans att man kanske kan ta det genom lumpen, jag rycker in i augusti så det vore kalas. Nån som kan dementera eller eventuellt bekräfta. Vore kalas med lite hjälp från er som har jägarlicens och vet hur detta går till. Tack på förhand /Jerker Olofsson Link to comment Share on other sites More sharing options...
olaevil Posted May 6, 2005 Report Share Posted May 6, 2005 GOOGLA Please http://www.jagareforbundet.se/blekinge/karlskrona/k_na_ost/ Där ska du nog hitta en kurs... MVH Olaevil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pansarslusken Posted May 6, 2005 Author Report Share Posted May 6, 2005 Tack för svaret.. men tro mig.. jag har GOOGLAT. Men på den sidan du gav mig fanns inget. Link to comment Share on other sites More sharing options...
olaevil Posted May 6, 2005 Report Share Posted May 6, 2005 http://www.jagareforbundet.se/butik/pressrelease/default.asp Ska jag ringa åt dig också.... Skojar bara studiefrämjandet håller i kurser det vet jag ....Är ett nummer länst ner.. I lumpen på min tid fick gå kurser det vet jag..Tog Jägarexamen innan Jag gjorde lumpen såg jag tog Busskort istället.. MVh Olaevil EDIT: Tlllägg va fan var ju ett nummer till Förlaget men Studiefrämjandet finns väl i Blekinge också.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
jed Posted May 6, 2005 Report Share Posted May 6, 2005 Vi fick erbjudande om att ta jägarlicens för 50:- när jag låg inne. Jag anmälde mig och gick på dom två första lektionerna, men fler blev det inte... Vi låg i fält alla andra onsdagar dom månaderna som kursen gick. Om det inte finns en kurs så prata med värnpliktsombudsmannen (Alzheimer har slagit till igen, det heter inte så men du kommer att förstå vem det är när du rycker in) och säg att ni är X antal som är intresserade så brukar dom kunna fixa något. Hett tips är att prata ihop dig med några andra på din pluton först Och skjutproven kommer inte att vara några problem efter PEK skjutningarna. Lycka till! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted July 1, 2005 Report Share Posted July 1, 2005 Jag är själv sugen på en intensivkurs i höst. Visst kan man Googla, men finns det ingen här som kan rekomendera nån kursanordnare? Google är ju inte mycket till konsumentupplysning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
arven Posted November 22, 2005 Report Share Posted November 22, 2005 Lyfter tråden. Ska själv ta en intensivkurs om ett par veckor. Tips och tricks mottages tacksamt. Vad ska man tänka på? Klarar man kulvapensprovet med vanliga AK-skyttekunskaper? Hur svår är hageldelen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zako Posted November 22, 2005 Report Share Posted November 22, 2005 Lyfter tråden. Ska själv ta en intensivkurs om ett par veckor. Tips och tricks mottages tacksamt. Vad ska man tänka på? Klarar man kulvapensprovet med vanliga AK-skyttekunskaper? Hur svår är hageldelen? Om man klarar högviltsskyttet med "AK-skyttekunskaper" vet jag inte. Hageldelen var, enligt mig, rätt enkel. Avståndsbedömningen/vapenhanteringen fixar man lätt om man tar det lungt och tänker efter lite. Lerduvorna kan det hända att du behöver träna lite på om du inte skjutit mycket förut. Plåtmålet var rätt enkelt man behövde bara 8 hagel i träffområdet på två skott. Kulprovet för jägarexamen alltså då man skjuter i bänk och med jägarmässigt stöd var inte heller så svårt. Tänk bara på att inte skjuta på samma tavlor! Jag tror att intensivkurser är bättre eftersom man går igenom kursmaterialet mer konsentrerat. Det kanske inte passar alla bättre men för mig var det bättre. Lycka till! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Posted November 22, 2005 Report Share Posted November 22, 2005 Jag skaffade böckerna, läste under en vecka på semestern, skrev prov - godkänd. Tog skjutproven pö om pö - hade aldrig skjutit hagel innan så jag tog en lektion med ett skjutpass innan provet. Gick finfint. Grundprov kula och högvilt gjorde jag utan föregående övning - lite allmän skjutvana räckte gott och väl. Link to comment Share on other sites More sharing options...
skinner Posted January 16, 2006 Report Share Posted January 16, 2006 Lyfter tråden igen. Bor i Umeå och vill ta jägarexamen. Vad finns det för alternativ till en intensivkurs? Kan man gå någon gång i veckan på någon slags kurs? Och sedan på t.ex. en lördag fara och utföra skjutprovet. Det är mest intressant då jag inte känner för att fara på en intensivkurs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Posted January 16, 2006 Report Share Posted January 16, 2006 Lyfter tråden igen. Bor i Umeå och vill ta jägarexamen. Vad finns det för alternativ till en intensivkurs? Kan man gå någon gång i veckan på någon slags kurs? Och sedan på t.ex. en lördag fara och utföra skjutprovet. Det är mest intressant då jag inte känner för att fara på en intensivkurs. Jo, nog finns det alternativ. Eftersom du inte hittat till hemsidan ska jag länka dit. Den här hemsidan kallas för "sökmotor" och det betyder att man söker efter exemplevis "jägarexamen" och "umeå" här Ett annat alternativ: Studieförbundet Vuxenskolan i Umeå och det sista: Studiefrämjandet - men där är inte allt serverat på fatet åt unge herrn Vill du ha fler, prova det första jag gav dig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scribe Posted January 17, 2006 Report Share Posted January 17, 2006 Både Studiefrämjandet och Medborgarskolan ger kurser i jägarexamen. Du får kolla upp vad som finns i din kommun. Jag har hört både positivt och negativt om intensivkurserna. Mycket beror nog på hur pass seriösa de är som håller i kursen. Om jag minns rätt så behöver man inte vara "examinerad" av jägareförbundet för att hålla en kurs, dock måste examinatorerna på både teoretiska och praktiska proven vara godkända av förbundet. Många som ger intensivkurser brukar annonsera i tidningen Svensk jakt, köp och kolla. Tyvärr får jaktmotståndarna vatten på sin kvarn med intensivkurserna. De menar att man inte kan lära sig allt om jakt och bli en bra jägare om man går en kurs på en veckohelg, dessutom får det intrycket av att man 'slänger ut jägarexamen till vem som helst'. Link to comment Share on other sites More sharing options...
arven Posted January 17, 2006 Report Share Posted January 17, 2006 Å andra sidan så tror jag man blir en bra jägare genom att samla på sig erfarenhet. Man kan sitta och plugga arter och jaktstadgan till dödagar, men inte blir man mer lämpad för det. //Arven, som tog sin examen på tre dagar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scribe Posted January 17, 2006 Report Share Posted January 17, 2006 Man ska nog se sin jägarexamen som när man tar körkort. Bara för att jag har körkort är jag inte någon mästare på att köra bil, det blir jag först efter kanske 40 000 mil. Övning ger färdighet. //Arven, som tog sin examen på tre dagar. Grattis!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
skinner Posted January 17, 2006 Report Share Posted January 17, 2006 Lyfter tråden igen. Bor i Umeå och vill ta jägarexamen. Vad finns det för alternativ till en intensivkurs? Kan man gå någon gång i veckan på någon slags kurs? Och sedan på t.ex. en lördag fara och utföra skjutprovet. Det är mest intressant då jag inte känner för att fara på en intensivkurs. Jo, nog finns det alternativ. Eftersom du inte hittat till hemsidan ska jag länka dit. Den här hemsidan kallas för "sökmotor" och det betyder att man söker efter exemplevis "jägarexamen" och "umeå" här Ett annat alternativ: Studieförbundet Vuxenskolan i Umeå och det sista: Studiefrämjandet - men där är inte allt serverat på fatet åt unge herrn Vill du ha fler, prova det första jag gav dig. Jag har sökt massor på google.com och fått fram en del info, men jag frågar här då jag undrar om någon har tagit jägarexamen i Umeå och kan ge lite tips. Kollar du sedan vidare på Studiefrämjandets hemsida så står det inget om någon jägarexamen i Umeå, och Vuxenskolan har inga jägarexamenkurser i Umeåområdet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scribe Posted January 17, 2006 Report Share Posted January 17, 2006 Kollar du sedan vidare på Studiefrämjandets hemsida så står det inget om någon jägarexamen i Umeå, och Vuxenskolan har inga jägarexamenkurser i Umeåområdet Medborgarskolan har kursen jägarexamen i Umeå Jägarexamen i Umeå Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Posted January 17, 2006 Report Share Posted January 17, 2006 Jag har sökt massor på google.com och fått fram en del info, men jag frågar här då jag undrar om någon har tagit jägarexamen i Umeå och kan ge lite tips. Kollar du sedan vidare på Studiefrämjandets hemsida så står det inget om någon jägarexamen i Umeå, och Vuxenskolan har inga jägarexamenkurser i Umeåområdet. 1. Du skulle ha skrivit det från början. 2. Du har en liten bit kvar till D1 Sökmotor min vän, jag hittar studiecirklar Jägarexamen i Umeå, måndagar och onsdagar, detta på Studieförbundet Vuxenskolan. Har du ringt och frågat? Har de sagt att de inte har studiecirklar? Om inte, ta och ring dem då. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hoffsten Posted September 5, 2006 Report Share Posted September 5, 2006 ehm okej, är det något sorts krav att man måste ha gjort lumpen för att ta jägarexamnen? Blir en aning fundersam när jag läser meningar i tråden som "klarar man det och det med AK-skytte kunskaper är tveksamt" etc Jag har aldrig skjutit i hela mitt, och har precis anmält mig till jägarexamnen som börjar nästa vecka. Big mistake? :S Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr. T-68 Posted September 5, 2006 Report Share Posted September 5, 2006 ehm okej, är det något sorts krav att man måste ha gjort lumpen för att ta jägarexamnen?Big mistake? :S Jägarexamen och lumpen är två skilda saker. Det finns inte något krav att man skall ha gjort lumpen. Personer som är vana att handha vapen kanske har en fördel men inte mer. Jag känner fler som tagit jägarexamen innan lumpen än efter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hoffsten Posted September 5, 2006 Report Share Posted September 5, 2006 ehm okej, är det något sorts krav att man måste ha gjort lumpen för att ta jägarexamnen? Big mistake? :S Jägarexamen och lumpen är två skilda saker. Det finns inte något krav att man skall ha gjort lumpen. Personer som är vana att handha vapen kanske har en fördel men inte mer. Jag känner fler som tagit jägarexamen innan lumpen än efter. Tack för dessa lugnande ord. Väl mött Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ringo Posted April 20, 2009 Report Share Posted April 20, 2009 Har en fråga till alla jägare i Stockholmsområdet primärt. För några år sedan gick jag studifrämjandets kurs på Eastmaninstitutet. Skitbra kurs och allt men praktiken ingick inte. Sedan dess har tiden inte riktigt medgivit att avlägga de praktiska proven och älgjakten har därför fått genomföras med erfaren jägare på samma pass. Nu hade jag dock tänkt att ta tag i mig själv och faktiskt avlägga de praktiska proven också. Har därför kollat runt efter lämplig jaktskyttebana i stockholmsregionen men ej funnit någon. Blir nämligen aldrig klok på vilka olika klubbar som är av sportskyttekaraktär, vilka som bara erbjuder skytte till "färdga" jägare och vilka som faktiskt tillhandahåller skjutprov och praktisk utbildning. Någon som sitter inne på tips om lämplig bana skulle jag bli väldigt tacksam. /Ringo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vildmannen Posted February 13, 2010 Report Share Posted February 13, 2010 Ingår istappsskytte i kursplanen? http://www.svd.se/nyheter/inrikes/skjuta-n...ide_4258443.svd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krizan Posted February 14, 2010 Report Share Posted February 14, 2010 Läste tråden och blev lite intresserad. Vad kostar det att ta jägarexamen? Hur lång tid brukar det ta? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bandkrängning Posted February 14, 2010 Report Share Posted February 14, 2010 Jag gick en kurs för studifrämjandet för några år sedan. Gick igenom några kapitel i varje bok per vecka (körde teorin 10v under vintern), fikade, snackade skit och hade det allmänt trevligt. På våren så började vi med de praktiska bitarna... Totalt gick det väl på en ca 3000kr, med böcker, ammo, kursavgifter osv. Rekommenderar helt klart att ta det lugnt och ta en längre kurs, istället för att stressa genom det. Lycka till! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.