Jump to content

Försvaret saknar över en halv miljard kronor


Recommended Posts

DN

 

ÖB:s reaktion på försvarets pressade ekonomi är teoretiska resonemang, men inga förslag till nya skarpa besparingar. Inga nya besparingar görs av materielinköpen, inte på personalen och inga av försvarets funktioner eller förmågor läggs ned. Summan blir alltså minus i försvarsbudgeten.

 

Är det någon som kan förklara denna artikel för mig. Har det inte beslutats om besparingar och nerläggningar och att dessa ska genomföras med detsamma? Hur kan det då bli så här? Är det fler nedläggningar och nerskärningar som måste göras, varför i så fall, hur kan vi ha färre förband men ändå lika lite pengar? Är det p.g.a. de kostnader som uppstår vid nerläggningarna?

 

 

EDIT: AJ då denna ska väl kanske ligga i ..:: AKTUELLT ::.. TEMA - FB04, förlåt för misstaget.

Edited by SERG. B
Link to comment
Share on other sites

Kort sagt, FM har sparat (dvs inte använt pengarna) under föregående år för att inte spräcka statsbudgeten. Nu vill man använda dom pengar som tilldelats, men ej utnyttjats. Risken finns att man inte får det.

 

Edit:

 

Detta sammanfattar det ganska bra ...

 

Trots regementesnedläggningar, anställningsstopp och färre värnpliktiga klarar försvaret inte ekonomin 2007. Fram till 2007 går det ihop - om försvaret får använda de cirka 2,6 miljarder som sparats under tidigare år och om regeringen ordnar fram omkring två miljarder kronor extra under de närmaste åren för att betala EU:s snabbinsatsstyrka.
Edited by Vargas
Link to comment
Share on other sites

Det budgetunderlag som ÖB presenterade gick ut på att försvarsbudgeten skulle ha minskat med 3 miljarder till utgången av 2008. Detta var också vad försvarsutskottet hade angivit som rimligt för att FM skulle klara av sina uppgifter.

 

Tack vare budgetuppgörelsen med stödpartierna så blev det dock så att försvarsbudgeten ska ha minskat med 3 miljarder till ingången av 2008, dvs ett år tidigare. Försvarsbeslutet gick dock på budgetunderlaget förutom att man behöll Arvidsjaur. Dvs, riksdagen valde att ge FM samma uppgifter som förutsatte en långsammare besparingstakt samtidigt som man valde att behålla ytterligare enheter (Arvidsjaur) vilket inte är gratis. Till detta kommer sedan de senaste årens anslagsbesparanden, dvs att FM inte får använda alla de pengar som riksdagen tilldelat och som planeringen är gjord utifrån. Den nya stridsgruppen ingick heller inte i det ursprungliga budgetunderlaget, men ska nu inrymmas inom samma ram som redan innan var för snäv...

 

Totalt sett så blir detta ett antal miljarder som saknas. Att det skulle bli så här var väl ganska klart redan innan FB04, men var det någon politiker som brydde sig? Inte på vänsterflanken i alla fall. Nu ska vi dessutom öka vår verksamhet i Afghanistan, och Leni har redan talat om att FM har råd med detta "inom ram"...

 

Sammanfattningsvis, trots att man har slaktat FM så är det fortfarande så att politikerna tilldelar uppgifter som de inte tilldelar resurser för. Än värre är att de under pågående verksamhetsår tar tillbaka redan beviljade pengar vilket resulterar i de återkommande panikbromsningarna där bataljonschefer måste godkänna inköp av radergummin (true story).

Link to comment
Share on other sites

Det kommer under kommande år även krävas investeringar för att driva igenom hela FB04, både den militära och civila biten. Jag undrar om det kommer några officiella siffror på vad det kostar att flytta ut administrativa jobb från stockholm.

Kan tänka mig att det krävs mycket stora ombyggnader mm.

 

Känns som om man panik slaktar alla synliga kostnader nu när man kommit undefund med vad det krävs för att sätta upp en BG, samtidigt som man vill vara aktiv i fredsbevarande verksamhet.

Link to comment
Share on other sites

Jag undrar om det kommer några officiella siffror på vad det kostar att flytta ut administrativa jobb från stockholm.

Hur mäter man dessutom den kompetensförlust som kommer att ske när en del av de befintliga anställda hellre säger upp sig än flyttar långt ut i ödebygden? Jag kan tänka mig att det finns en hel del personer som inte är det minsta sugna på att flytta från exempelvis Stockholm till Arvidsjaur.

Link to comment
Share on other sites

Jag undrar om det kommer några officiella siffror på vad det kostar att flytta ut administrativa jobb från stockholm.

Hur mäter man dessutom den kompetensförlust som kommer att ske när en del av de befintliga anställda hellre säger upp sig än flyttar långt ut i ödebygden? Jag kan tänka mig att det finns en hel del personer som inte är det minsta sugna på att flytta från exempelvis Stockholm till Arvidsjaur.

Det gör man säkert inte och därför blir det "billigt". Jag menar, kompetensförlusten går knappt att beräkna och går det inte att mäta så kan ju inte kostnaden redovisas och då finns inte den kostnaden.

Avdelningen Svarta Hål i Statsorganisationen.

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

Jag undrar om det kommer några officiella siffror på vad det kostar att flytta ut administrativa jobb från stockholm.

Hur mäter man dessutom den kompetensförlust som kommer att ske när en del av de befintliga anställda hellre säger upp sig än flyttar långt ut i ödebygden? Jag kan tänka mig att det finns en hel del personer som inte är det minsta sugna på att flytta från exempelvis Stockholm till Arvidsjaur.

Och vice versa, hur många kommer att flytta från Berga till Ronneby och Karlskrona, Boden till Malmen, Östersund till Halmstad, Kristinehamn till Boden och Skaraborg till Blekinge?

 

J.K Nilsson

Link to comment
Share on other sites

Och vice versa, hur många kommer att flytta från Berga till Ronneby och Karlskrona, Boden till Malmen, Östersund till Halmstad, Kristinehamn till Boden och Skaraborg till Blekinge?

 

J.K Nilsson

Flyttar man fram och tillbaka tillräckligt många gånger kanske man bara får kvar de som kan tänka sig att åka utomlands långa tider? :banghead:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

att lägga ner det mesta av FM i dessa tider kan vara väldigt dåligt

 

USA fortsätter slåss i Irak och vill sätta in 40 000 nya soldater där och snart vill dom anfalla Iran

 

förhållandena mella Palestina och Isarel är fortfarande väldigt dåliga

 

och tror ni att mellanöstern är för långt bort för att påverka oss så kan det sprida sig.

tänk bara på 1:a världskriget som började med att en person dog och slutade med att miljontals slaktades

 

och så börjar den ryska björnen vakna

 

jahapp...nu börjas det!

 

En utskrift från Dagens

Nyheters nätupplaga, DN.se.

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

Uppdaterad 17 nov 2004 14:34

 

Putin vill skaffa unika kärnvapen

 

Rysslands president Vladimir Putin sade på onsdagen att Ryssland de närmaste åren kommer att skaffa kärnvapen som andra kärnvapenländer ännu inte har och förmodligen inte kommer att utveckla den närmaste tiden.

 

 

- Vi har inte bara bedrivit forskning och gjort lyckade experiment med de senaste kärnrobotsystemen. Jag är övertygad om att de kommer att bli en del av vår arsenal de närmaste åren. Däribland finns sådana typer som ännu inte existerar och troligen inte kommer att finnas de närmaste åren i andra kärnvapenländer, sade Putin på en konferens med ryska militära ledare.

 

Han sade att terrorism är ett av de största hoten mot Ryssland, men att man ändå inte får försumma kärnvapenarsenalen.

 

- Vi vet att i det ögonblick då vi vänder bort uppmärksamheten från sådana delar av vårt försvar som en robotförsvarssköld kommer nya hot att dyka upp, sade Putin.

 

- Det är därför vi beslutsamt kommer att fortsätta utveckla våra väpnade styrkor som helhet, inklusive förmågan hos dess kärnvapenarsenal, tillade han.

 

Putin specificerade inte vilka nya system landet snart kommer att ha, men Ryssland har velat uppgradera sin kärnvapenarsenal sedan USA 2001 tillkännagav sina planer på att utveckla ett robotförsvarssystem i strid med 1972 års så kallade ABM-avtal med Ryssland om antiballistiska robotar.

 

Enligt USA ska dess sköld försvara landet mot attacker från så kallade skurkstater, inte Rysslands enorma kärnvapenarsenal som landet ärvt från Sovjettiden. Sedan dess har emellertid Putin nämnt planer på att utveckla ett liknande system, samt nya slags interkontinentala robotar som skulle kunna tränga igenom USA:s försvarssköld.

 

Enligt Itar-Tass planerar försvarsdepartementet att göra ett fjärde test av det nyaste mobila robotsystemet Topol-M i december. Om testet lyckas och Topol-M godkänns i vidare instanser kommer det att bli del av den ryska arsenalen år 2006, enligt nyhetsbyrån.

 

Topol-M är jämförbart med amerikanska Minuteman-3 och är tänkt att bli ryggraden i Rysslands framtida kärnvapenarsenal. Det är den första interkontinentala roboten som Ryssland utvecklat efter Sovjetunionens fall. Enligt den ursprungliga planen skulle den placeras ut 2002 och förseningen beror på ekonomiska problem.

 

Från TT

 

 

Det ska byggas vassare kärnvapen, så mycket för den tusenåriga freden som Göran Persson utropat. Va bra! att vi avvecklar försvaret.

 

:lol:  :lol:  :/

 

 

Riskerna späs på

 

ÖB är utan några som helst reservationer överens med politikerna om den nya säkerhetspolitiska doktrinen. Sovjetimperiet är borta och även om Ryssland långtifrån uppfyller alla villkor som bör ställas på en demokrati är landets närmande till väst påtagligt. Samtidigt råder oerhörda spänningar i och utom Europa och konfliktriskerna späs på av terrorism och eventuell spridning av massförstörelsevapen. Ett nytt problem i Östersjön är transporterna till och från ryssarnas nya oljehamn i Primorsk, längst in i Finska viken. Hamnen anlöps av rostholkar med enkelskrov och det kan vara en tidsfråga innan en större oljekatastrof inträffar. Övervakning och i yttersta fall militärt våld kan faktiskt krävas för att hävda ett långsiktigt miljöansvar, som är en del av den nation

 

dessutom så har pplan som flyger över Finlands gräns och Finlands president skjuter gärna ner dom. en konflikt i antågande, mån tro??

 

kort sagt: 3:dje världskriget kommer nog snart och viss nedrustar ordentligt, det är ju såååååå bra (sarkasm):bash:

Link to comment
Share on other sites

Övervakning och i yttersta fall militärt våld kan faktiskt krävas för att hävda ett långsiktigt miljöansvar, som är en del av den nation

Sluta med att äta dom där svamparna, du mår inte bra av dom...

Edited by lanrezac
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...