Jump to content

Pris på ammo och projektiler och robbotar?

skinner

Recommended Posts

Har sökt men hittade inget. BlåGul får väll låsa om det finns en tråd.

Vad betlar FM för ammon och projektilerna?

Vad betlalar dom för 9mm, 5.56, 7.62, 12.7, granaterna i granattillsatsen (vet ej vad dom heter), 40mm (allså den i Strf90), 57mm (den i farygens allmålskanoner), granaterna i grg, 12cm granaterna i strv122, samt projektilerna till Fh77, samt ett pansarskott typ 86?

Smat vad betlara dom för alla olika robotar samt raketer till gripen, robot17, robot 56 och robot77?

Edit: Självklart är det per enhet i kronor!

Edited by skinner

Titta i SäkI Am. Där finns de kostnader som förbanden får betala för att skjuta upp ammunition. En 5,56 skarp kostar t ex 2,90 medan en RB 56 går på 132 400.

Dessa priser skall vara vad det kostar att ersätta grejerna, dvs vad FM får betala för att få dem i förrådet igen. Sedan är det inte hela sanningen då sådant som tillgång och efterfrågan också styr dagspriset ibland. T ex så var 7,62 nband gratis ett tag eftersom man ville bli av med vissa partier. För vissa amslag står det heller inget pris, men de är knappast gratis för det.

Men detta är nog så nära sanningen som vi vanliga dödliga kan komma.

Viket pris syftar du på?

tex 9mm är gratis om förbanden vill skjuta med dom .Men jag tror inte att fm har fått den gratis av leverantören.Priset på 5.56 nato ligger runt 4.50 har jag för mig,

ut till förband dvs.

Men vad fm betalar för att "fylla" sitt förråd det vet jag inte.

...En 5,56 skarp kostar t ex 2,90...

Jag hade för mig att en lös 5,56 ironiskt nog kostade mer än en skarp efter de nya miljökraven. Jag vill minnas att en lös går på 3,90 sek i dagsläget, kan det stämma?

EDIT: Jag vet att det står 2,35 sek i senaste SäkI men den är från förra året.

Edited by Pegin