Jump to content

Soldf gör sitt intåg i värnpliktsnytt

Dexter

Recommended Posts

Se det possitiva. Hade dom tagit en sådan omröstning från aftonbladet hade 8 av 10 sagt ja för turban. Även om 180 personer kanske är för få för en ordentlig omrötsning i vanliga fall är det ju oss soldaters röst som bli hörd, Inte vänster extrema Emil.

Se det possitiva. Hade dom tagit en sådan omröstning från aftonbladet hade 8 av 10 sagt ja för turban.  Även om 180 personer kanske är för få för en ordentlig omrötsning i vanliga fall är det ju oss soldaters röst som bli hörd, Inte vänster extrema Emil.

Så sant, här är det mer högerextrema håkan (å nu finns det väl om jag inte missminner mig en person med nick:et håkan på forumet, så en brasklapp är på sin plats, nej, jag syftar inte på dig syster håkan) som för fram sin åsikt.

Å min åsikt i ämnet är att en omröstning på soldf angående sikhers brukande av turban i samband med uniform torde vara lika förutsägbar som valutgången i nordkorea. Att använda dylik "undersökning" visar knappast på god journalistik.

Se det possitiva. Hade dom tagit en sådan omröstning från aftonbladet hade 8 av 10 sagt ja för turban.  Även om 180 personer kanske är för få för en ordentlig omrötsning i vanliga fall är det ju oss soldaters röst som bli hörd, Inte vänster extrema Emil.

Så sant, här är det mer högerextrema håkan (å nu finns det väl om jag inte missminner mig en person med nick:et håkan på forumet, så en brasklapp är på sin plats, nej, jag syftar inte på dig syster håkan) som för fram sin åsikt.

Å min åsikt i ämnet är att en omröstning på soldf angående sikhers brukande av turban i samband med uniform torde vara lika förutsägbar som valutgången i nordkorea. Att använda dylik "undersökning" visar knappast på god journalistik.

haha ja, jävligt sant :blink:

Tyckte mest synd om killen som inte fick göra lumpen, han verkade ju vara motiverad till det. Vad är det förresten för hittepå med snabbare GSU

Hade onekligen varit en syn, lyckades missa det inrycket trots en hel del tid i Karlskrona. :blink:

Vad gäller "snabbare" GSU undrar jag också vad de pratar om, GSU:n för flottister har väl aldrig varit speciellt lång? Vi hann med både skyddsvaktsutbildning och PEK-utmärkelser på den tiden även utan kvällstjänst precis varje dag, därmed inte sagt att det nödvändigtvis var tillräckligt med tid...

Vad gäller kustjägarbefälen så är det inget helt nytt heller, var minst en pluton vid vårt inryck som hade i stort sett bara KJ- och bassäkbefäl.

Är väl knappast ovanligt att sihker flyger internationellt så det finns säkert en klurig lösning på bekymret.

Ja den heter checka in dolken med bagaget eller posta den till dit du ska.

Fortfarande nyfiken på om LFV accepterar hans religiösa dolk när han flyger...

/rila

Är väl knappast ovanligt att sihker flyger internationellt så det finns säkert en klurig lösning på bekymret.

Japp, det finns en klurig lösning. Det finns tydligen inga bestämmelser som säger att dolken ska vara av en viss storlek eller så, så att det är helt ok enligt religionen att ha en liten gulddolk i ett halsband, ungefär som en del kristna bär ett guldkors. Så fick jag iallafall det förklarat för mig på en religion-lektion en gång i tiden när en besökande sikh fick precis just en fråga om dolk och resande.

/E

Japp, det finns en klurig lösning. Det finns tydligen inga bestämmelser som säger att dolken ska vara av en viss storlek eller så, så att det är helt ok enligt religionen att ha en liten gulddolk i ett halsband, ungefär som en del kristna bär ett guldkors. Så fick jag iallafall det förklarat för mig på en religion-lektion en gång i tiden när en besökande sikh fick precis just en fråga om dolk och resande.

Får man kanske föreslå en liten guldturban i en kedja runt halsen till uniform då?

/rila

Tyckte mest synd om killen som inte fick göra lumpen, han verkade ju vara motiverad till det. Vad är det förresten för hittepå med snabbare GSU

Vad är det för påhitt med att man ska få ha turban egentligen. Har jag totalmissat. Innebär det att jag får jag ha på mig min baseballkeps då eller?

Vad är det för påhitt med att man ska få ha turban egentligen. Har jag totalmissat. Innebär det att jag får jag ha på mig min baseballkeps då eller?

,O

Om du skapar en egen religion som innefattar baseballkepsar kanske. ;)

Guest Andrew

Javisst , men lycka till med att få den klassad som utav "religösa skäl" !

Selassie-I!

DET hade varit en höjdare med en riktig dreadlocksman görandes GSU. Kul att se minerna när han sitter där och har pukat på värsta bongen med Lambsbread och "I and I am jest praktising mah religiaan, mon!"...

tycker det är helt ok med turban till uniformen.

de få sikher som mönstrar och de som lyckas komma till GU, lär nog inte hamna på K3 eller bassäk.

inte för turbanens skull utan för jag tror pliktverket inser att det kan vara jobbigt med religionutövande på riktigt sätt.

FÖ känner jag muslimer som klarat av jägartjänst på K3 utan minsta problem.

däremot är enda stället jag har hört rasistiska uttalanden om just mulimer inom FM, är tyvärr inom HV.

där PC ur "dad´s army" inte kunde tåla att IP hade en mulim i sina led utan kallade alla inom IP för just "turbaner"

tyvärr blev straffet för detta uttalande smäll på fingrarna.

ett par år senare blev just denne PC batchf, ett något olämpligt val.

det ända jag skulle se som ett hinder för just den här välmotiverade sikhen är väl hans helskägg, i kombination med hans tjänst som brandman.

visserligen var det ju tradition förr att brandmän skulle ha helskägg, men nu tror jag han får tillpassningsproblem med div masker.

jag tror iofs att en sikh skulle klara alla tjänster inom FM, sikherna är ju inte direkt kända för att vara okrigiska av sig.

de har en del stolta traditioner inom samväldet och i indiska försvarsmakten.

kanske inte som livvakter men annars finns det inte så mycket att klaga på.

Jag tycker bara att det ska vara lika för alla i lumpen. Det är aldrig bra att någon särbehandlas. Jag är för etnisk mångfald i FM men jag tycker inte man ska ta hänsyn till massa religioner för att det ska fungera. Vem avgör om ens religion är riktig eller inte, förresten?

Syftet med tråden var väl att uppmärksamma att man använt Soldf som referens, inte om killen som ryckt in och fått ha turban helt enligt reglerna. Den frågan har ju som sagt avhandlats en gång här på forumet.

Nån som vet några fler konkreta exempel på när/var/hur Soldf har använts som källa, annat än till rena skolarbeten på mellanstadiet?

Vem avgör om ens religion är riktig eller inte, förresten?

Bra fråga. Ska killen ha turban och hela sikh-kittet på sig även i internationell tjänst? Hur hade saker utvecklats i ex. Bosnien om FN-soldater där hade haft ex. muslimska symboler på sig vid *fel* tillfälle?

Hela grejen är ju att FN-personal skall vara neutral.

Och hur mycket egentligen, ska FM ta hänsyn och ordna undantag för?

Vem avgör om ens religion är riktig eller inte, förresten?

Bra fråga. Ska killen ha turban och hela sikh-kittet på sig även i internationell tjänst? Hur hade saker utvecklats i ex. Bosnien om FN-soldater där hade haft ex. muslimska symboler på sig vid *fel* tillfälle?

Hela grejen är ju att FN-personal skall vara neutral.

Och hur mycket egentligen, ska FM ta hänsyn och ordna undantag för?

17jawansbig.jpg

http://telegraphindia.com/1030717/asp/nation/index.asp

FN-sikher i vederbörligt FN-blåa turbaner.

det ända jag skulle se som ett hinder för just den här välmotiverade sikhen är väl hans helskägg, i kombination med hans tjänst som brandman.

visserligen var det ju tradition förr att brandmän skulle ha helskägg, men nu tror jag han får tillpassningsproblem med div masker.

Sen kan man ju fråga sig om turbanen får plats under rökdykarluvan och hjälmen, känns som om hjälmen skulle komma ganska högt upp :camo:

Nån som vet några fler konkreta exempel på när/var/hur Soldf har använts som källa, annat än till rena skolarbeten på mellanstadiet?

Jag har personligen hört presstjänstemän i FM säga att de använder SoldF:s Forum som informationskälla. Vad det har blivit av informationen som inhämtats har jag ingen aning om.

Det är också kanske dags för OPIL att lägga till Forumet som svarsalternativ för frågan: "Var har du fått information om Utlandsstyrkan?"

/Krook

• Forumsledning

Värnpliktsnytt ringde även upp mig på jobbet för några veckor sedan och ville låna en bild på Shgr90, vilket gick för sig. Även om jag tipsade om att Sold Mtrl Vapen HGR har mycket bättre bilder än den jag har på SoldF.

Ang referens så har jag för några år sedan fått brev av nån chef på SAAB Training System att de har SoldF som länk på sitt intranät för att snabbt få info.

Mil.se har kraftigt ryckt upp sig sedan jag startade SoldF och idag finns det mesta i lika bra eller bättre presenterat i de olika publicerade SoldR böckerna på FMLog, som knappast fanns 1997 då jag började med SoldF. De har dock inte lika kortfattad info och med egna synpunkter och de har inget forum där man kan fråga och ventilera åsikter.

De är positivt att värnpliktsnytt använder Soldf som källa eftersom de faktiskt själva får en del kritik här, förhoppningsvis läser de även den.

Soldf är ett utmärkt sätt för högre befattningshavare att få läsa lite åsikter på

"gräsrots" nivå. Hur en sak ser ut på papper och hur det ser ut från bassenivå är två extremt skilda saker.

Nu angående turbanen. Jag har inget emot att låta soldat bära turban av religösa skäl förutsatt att FM har ett behov av den personen. Om inte FM har behovet så kan de ju ta personal som inte kräver särbehandling.

Skrivit det för. Värnplikt är ingen rättighet.

Jag vet att Amf1 länkade till SoldF.com på sin startsida men nu är det borta sedan ett bra tag. Tror det var innan man styrde upp alla FMs hemsidor och gjorde dem mer likartade.

Selassie-I!

DET hade varit en höjdare med en riktig dreadlocksman görandes GSU. Kul att se minerna när han sitter där och har pukat på värsta bongen med Lambsbread och "I and I am jest praktising mah religiaan, mon!"...

En släkting till Selassie gjorde GSU i samma pluton som mig. Men nej, inga dreadlocks etc där ;)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...